ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ترایپوفوبیا یا ترس از حفره های نامتقارن چیست؟

تصویر بالا چه احساسی در شما ایجاد می کند؟ چندش آور است یا فراتر از آن، باعث حالت تهوع تان می شود؟ یا شاید هم آن را زیبا قلمداد می کنید و طبیعت را ستایش ...

محسن وفانژاد
محسن وفانژاد منتشر شده در ۶ شهریور ۱۳۹۴  |  ۲۲:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

تصویر بالا چه احساسی در شما ایجاد می کند؟ چندش آور است یا فراتر از آن، باعث حالت تهوع تان می شود؟ یا شاید هم آن را زیبا قلمداد می کنید و طبیعت را ستایش می کنید؟ هر چه که هست، این تصویر می تواند به راحتی توضیحاتی پیرامون بیماری ترایپوفوبیا یا ترس از حفره، عمدتا حفره های نامتقارن و نابرابر، ارائه دهد.

در ارتباط با این مسئله، سال 2013 تحقیق روانشناسانه ای صورت گرفت که یکی از شرکت کنندگان در آن می گفت: «من واقعا نمی توانم حفره های کوچک، نابرابر و نامتقارن که کنار یکدیگر قرار گرفته اند را ببینم. آن ها باعث می شوند که بالا بیاورم، گریه کنم و تمام بدنم عمیقا بلرزد.»

اگر چه این فوبیا «ترس از حفره ها» خطاب می شود، اما محققین با پژوهش های بیشتر متوجه می شوند که مسئله در حد فوبیا جدی گرفته نشده و حتی جوامع روانشناسی آن را به رسمیت نشناخته اند.

آرنولد ویلکینز از دانسگاه Essex در ایمیلی به Tech Insider می گوید: «ترایپوفوبیا بیشتر شبیه حس نفرت است تا ترس. حس انزجار از گروه اشیاء ایجاد می شود و این اشیاء لزوما حفره نیستند، برخلاف نام ترایپوفوبیا.»

در حقیقت، ترایپوفوبیا از دو واژه ترایپو و فوبیا تشکیل شده که اولی به معنای حفره و دومی به معنای ترس و واهمه است. ویلکینز می گوید وقتی کسی که ترایپوفوبیا داشته باشد به این تصاویر نگاه کند، تپش قلب اش بالا گرفته و قسمت هایی از مغزش به کار می افتند و وی را به واکنش نشان دادن وا می دارند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

honey_comb

ویلکینز و همکارش جف کول، اولین بار نظر خود را پیرامون ترایپوفوبیا در سال 2013 منتشر کردند با این تئوری که چنین اتفاقی می تواند ریشه در بیولوژی داشته باشد، به این خاطر که چنین الگوهایی در طبیعت نشانگر خطر بوده اند.

برای شناسایی این آثار، محققین به تحلیل و تجزیه تصاویری که روی سایت های مرتبط با ترایپوفوبیا یافت می شد پرداختند و تفاوت ها را در نظر گرفتند. وقتی که یکی از ترایفوبیک ها در مصاحبه اش به ترس از حلقه های آبی روی بدن اختاپوس اشاره کرد، کول می گوید در آن لحظه متوجه همه چیز شدیم. در حقیقت علت ترس وی از این حفره ها، زهرآگین بودن اختاپوس است، زهری که می تواند یک انسان سالم را در مدت زمانی اندک از پای در آورد.

در تصویر زیر می توانید حلقه های آبی را روی بدن این اختاپوس مشاهده کنید:

hapalochlaena_lunulata2

آن ها سپس به جمع آوری لیستی از موجودات خطرناک با الگوهای این مدلی گشتند تا ببینند کدام یک از مصاحبه شونده ها نسبت به آن واکنش نشان می دهند. از ماهی ها گرفته تا چند مدل عقرب و مار در این لیست حاضر بودند.

برای مثال، بادکنک ماهی ها، زمانی که احساس خطر کنند، خود را باد می کنند. این بادکنک ماهی، دومین مهره دار خطرناک دنیاست و زهر بسیار قدرتمندی روی پوست و درون شش های خود دارد.

puffer fish

قورباغه های زهرآگین نیز همانطور که از نام شان پیداست زهرآگین هستند:

yellow-banded.poison.dart.frog.arp

حتی یک لمس ساده و گزندی کوچک از حلزون درنده دریایی قیفی بی الگو می تواند کار انسان را یک سره کند:

conus_marmoreus_01

هیچ یک از این تصاویر شما را مشمئز می کند؟

پژوهشگران نامبرده پس از بررسی این موجودات متوجه شدند که برخی از آن ها، الگوهایی روی بدن خود دارند که مشابه حس ترس از حفره ها را ایجاد می کند. آن ها فکر می کنند این احساس ترس ریشه در DNA انسان ها دارد و این حس به گونه ای در DNA نهادینه شده که از حیوانات سمی باید ترسید.

کول در تحقیق منتشر شده سال 2013 می نویسد: «شاید یک بخش تکاملی از مغز به ما می گوید که در حال نگاه کردن به یک حیوان خطرناک هستیم.» و حس ترس و به عبارتی نفرت از اینجا نشات می گیرد.

نکته جالب در مورد تحقیق آن ها این است که گفته شده اگرچه تعداد کمی ترایپوفوبیا دارند اما آن هایی هم که احساس بسیار بدی دریافت نمی کردند، همچنان به این تصاویر حس خوبی نداشتند.

تقریبا 15 درصد از تمام افراد حاضر در نظر سنجی نسبت به این تصاویر حساس شدند که از این تعداد 11 درصد مردان و 18 درصد زنان بودند. یکی از دانشجویان ویلکینز که شدیدا از این حفره ها واهمه داشت در این تحقیق به اساتید خود کمک می کرد. در پژوهش جدیدشان، آن ها راهکاری توسعه دادند تا راحت تر بتوان واکنش افراد نسبت به تصاویر را اندازه گرفت.

آن ها فهمیدند تصاویر این مدلی، کاراکتر دیگر و چهره ای متفاوت از طبیعت را به نمایش می گذارند که تضادهای رنگی جالبی به وجود آورده اند و اگر عمقی تر بخواهیم بررسی کنیم، حفره ها شمایل متفاوتی به وجود می آورند که در الگوهای طبیعت خاص محسوب می شوند.

سپس با استفاده از بالا و پایین بردن کنتراست یه تصویر و عمق بخشیدن به رنگ و روح آن، قادر بودند میزان واهمه انگیز بودن یک تصویر را کاهش دهند. برای مثال تصویر زیر کاملا بیانگر موضوع است.

trypophobic filtered unfiltered

تصویر سمت راست ممکن است برای 15 درصد مذکور حس ترس را ایجاد کند اما تصویر فیلتر شده ی سمت چپ به میزان قابل توجهی بدون مورد است.

بسیاری از تصاویر، حس مشمئز کننده ای در پی داشتند اما آنچه که این احساس را ایجاد می کرد چیزهای دیگری بوده و نه صرفا حفره های نامتقارن. بنابراین پژوهشگران معتقدند عبارت فوبیا یا ترس از حفره، به صورت کلی این شرایط را توصیف نمی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (46 مورد)
  • سیدحسین

    هیچ حس خاستی به من دست ندادحتی یه ذره
    انگاریه عکس معمولی رودارم نگاه میکنم (همشون رووو)
    اولی رونزدیک به یه دقیقه نگاه کردم هیچ حسی نداشت

  • sinadev

    سلام میخواستم بگم منم این فوبیارو دارم اما ژنتیکی نیست بلکه به خاطر اینه که وقتی تقریبا ده سالم بود پاشنه پام ی بیماری پوستی گرفت که همونطور که میدونید اونم این مدلیه شکلش حالا شاید باورتون هر کدوم از این عکسارو میبینم اون قسمت پام واقعا تیر میکشه درد میگیره و خلاصه من اینجوری اعصابم خرد میشه ینی میخواستم بگم فقط وراثتی نیست.
    یک سوال دیگه درمان نداره؟
    منظورم راه حل برای فراموش کردن اون درده چون اینا که خیلیم خوبن امثال من اگر عکس یک مرجان دریایی رچ ببینن احتمال داره مثل من از عصبانیتش نتونه حرف بزنه مرسی از آگاهی دادنتون این همه سال فک میکردم من ی بیماری بیش از حد خاص دارم⁦❤️⁩

  • امیرحسین

    مزخرفه ? حالم بد شدددددد

  • نگار

    منم عصبی میشم.این مورد خیلی اذیتم میکنه...حتی نمیتونم تو خونه آکواریومو نگاه کنم...خیلی رنج میبرم ازین موضوع.الانم عکس اولی رو دیدم زانوهام گرفته همه جامم میخاره...درمانم داره؟

  • Hengame

    اره منم مثل خیلیا فکر میکردم فقط من اینجوریم.خب اطرافیانم اینجوری نبودن.امامن خارش پویت نمیگیرم فقط یه چیزی مثل حس چندش و لرزش برام بووجودمیاد که اصانمیتونم ب اون تصویر نگاه کنم.بااینک من عاشق دایره هستم اما ازدیدن یه عالمه دایره کنارهم نفرت دارم

  • رزا

    عکس اولی خیلی حالمو بد میکنه تمام تنم میخاره,من اگه چیزای حفره دار ببینم حتما باید اونارو خرابشون کنم تا یه کم حالم بهتر بشه

  • یاسین

    ترایپوفوبیا...واقعا من هم با دیدن عکس اول عصبی چندشم شد دوستا داشتم با چیزی بخارونمش ازبینش ببرم،من و داداشم از کوچیکی داشتیم چنین بیماری رو بعضی مو قعها تو تلویزیون میدیدیم اعصابمون تا ی مدت خورد میشد ما فکرمیکردیم خودمون داریم ،ولی دیدم بیشتراز مردم دارن،تو اینستام مد شده میزارن نمیشه رفت تو اینستا میزارن از این عکسای چندش اور بخدا تموم بدنم خارش گرفته عصبی میشم بدجور دوست دارم تلویزیونو بشکنم،،ای کاش راه درمانشم بود بدجور عصبی چندشم شد کاش که نمیدم اه

  • مریم

    من با همش مشکل دارم،مخصوصا یه عکسی که جدیدا تو اینستا گرام منتشر شده
    احساس میکنم تمام تنم وصورتم سوراخ شده،لطفا راه درمان بذارین

  • ela

    وااااای خیلی بده تو اینستام مدام ازین چندشا میذارن ی مدلشم هست روی پوست بدن سوراخ سوراخه میذارن خیلی ی جوریه مخصوصا روی پوست... ادم دلش میخواد همه سوراخاشو از بین ببره اههههه.

  • ندا

    من وخواهرم از دیدن این حفره ها واقعا لذت میبریم و دلمون میحواد همش بهش نگاه کنیم و لمسشون کنیم این چه مشکلیه؟؟ایا اینم غیر عادیه؟؟

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی