ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آیا نگه داشتن عطسه باعث مرگ انسان می شود؟

تصور کنید که مشغول آشپزی هستید و تصمیم می گیرید از فلفل تازه ای که آسیاب کرده اید برای خوش طعم کردن آن استفاده نمایید که ناگهان حسی آشنا به سراغتان می آید؛ بینی شما ...

Maryam Mousavi
Maryam Mousavi منتشر شده در ۶ مهر ۱۳۹۴  |  ۱۹:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

تصور کنید که مشغول آشپزی هستید و تصمیم می گیرید از فلفل تازه ای که آسیاب کرده اید برای خوش طعم کردن آن استفاده نمایید که ناگهان حسی آشنا به سراغتان می آید؛ بینی شما به شدت شروع به خارش می کند و اشک از چشمانتان سرازیر می شود که ناگهان با عطسه ای عظیم اوضاع به حالت اولش باز می گردد.

حتما متوجه شده اید که نحوه عطسه کردن شما زمانی که در خانه حضور دارید با زمانی که بیرون از منزل به سر می برید (برای مثال در جلسه ای که با مدیرتان دارید یا در زمان صرف شام با دوستتان) کاملا متفاوت است.

در چنین مواردی عطسه شما با غرش کمتری همراه است و بیشتر شبیه به صدایی است که از یک موش به گوش می رسد. برخی افراد اما تصورشان این است که در زمان حضور دیگران بهتر است به نشانه ادب و احترام عطسه خود را نگه دارند. اما همه ما بارها و بارها در باب خطرات چنین کاری شنیده ایم. حال سوال اینجاست که آیا چنین کاری می تواند باعث مرگ انسان یا وارد آمدن آسیب های شدید به او شود؟

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

البته نگرانی از خطرات نگه داشتن عطسه کاملا به جا و درست است چراکه شما با هر بار عطسه هوای موجود در مجرای بینی خود را با سرعتی نزدیک به 161 کیلومتر بر ساعت به بیرون می فرستید.

در جریان عطسه، همه فشار هوایی که درون ریه های شما جمع شده است تلاش می کند تا از طریق بینی به بیرون راه پیدا کند اما زمانی که مسیر فرار هوا را با گرفتن بینی یا دهان خود مسدود می کنید، هوا با فشار وارد گوش های شما می شود.

این هوای فشرده در ادامه از مجاری شیپوری گوش عبور کرده و به گوش میانی می رسد و در آنجاست که می تواند آسیب هایی را به بار آورده و باعث پاره شدن پرده گوش شود.

براساس اعلام سرویس پزشکی دانشگاه آرکانزاس این کار همچنین می تواند مشکلات شنوایی را در فرد ایجاد کرده و باعث سرگیجه های مستمر در فرد شود.

اما نگه داشتن عطسه می تواند بخش هایی فراتر از گوش را درگیر کرده و به آنها آسیب برساند. عطسه های اصطلاحا «خفه» یا آرام باعث شکسته شدن رگ های خونی در داخل چشم ها شده و بی اختیاری ادراری را به دنبال دارند.

وارد آمدن آسیب های جدی به دیافراگم (همان ماهیچه افقی شکلی که در انتهای قفسه سینه قرار دارد) از دیگر آسیب های احتمالی نگه داشتن عطسه است. افزایش ناگهانی فشار خون نیز که ممکن است در نتیجه این کار رخ دهد می تواند در نهایت به پاره شدن رگ های خونی در مغز بیانجامد.

اما چنانچه عطسه ای شدید باشد و فرد تلاش کند که جلوی آن را بگیرد، ممکن است که باعث وارد آمدن آسیب به گردن وی شده و یا در مواردی که شخص اخیرا سینوس خود را تحت عمل جراحی قرار داده، این کار می تواند هوا را به فضای پیرامونی چشم هدایت کرده و تورم چشم ها را به دنبال داشته باشد. اما در بدترین حالت نگه داشتن عطسه می تواند باعث سکته و در نهایت مرگ فرد شود.

با در نظر داشتن اطلاعات ذکر شده تا به اینجا، شاید بهترین راهکار برای شما این باشد که به عطسه خود اجازه رها شدن بدهید. این مکانیزم نقش قابل توجهی در پاکسازی بینی از باکتری و انواع ویروس دارد.

چنانچه دوست دارید ادب و نزاکت را هم رعایت کنید، بهترین کار این است که با استفاده از دستمال جلوی دهان خود را بگیرید. با این کار قطعا صدای بلندی را ایجاد می کنید اما لااقل هم از بروز اتفاقات یاد شده جلوگیری می کنید و هم اینکه بینی خود را از آلودگی و میکروب پاک خواهید کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • امیر

    سلام یک بار عطسه محکم کردم. سرم از اون موقعه درد میکن ممنون میشم پاسخدهید

  • سعید

    من تا اونجا که میتونم با تمام قدرت عطسه میکنم فرق هم نمیکنه کجا باشه پیش دوستان مهم باشه یا نباشه، گاهی شده دوستان کنار دستی ترسیدن و گفتن چه خبره

  • ایدین

    یبار تو اخبار گفتن که پدری شب هنگام وارد خونه که شد برای اینکه عطسش باعث بیدار شدن بقیه نشه، جلو دهانش رو گرفته بوده و باعث سکته مغزی و در نهایت مرگ خودش شده بوده! علتش هم پاره شدن مویرگهای مغز

  • مهدی

    ویییییییی

  • Siamak Gol

    اصا برام مهم نیست کجا باشم‌‌... هر جایی که باشم خیلی راحت عطسه میکنم.. بلند یا کوتاه!! با هر صدایی! چون یه عملِ غیرِ ارادیه و نمیشه جلوش رو گرفت پس بقیه هم درک میکنن و زشت نیست چون خودشونم عطسه میکنن...
    تازه مگه جلوی عطسه رو میشه گرفت؟؟؟!!!!
    به قولِ مطلب! آدم به نحوی از درون پاره میشه :|

    • N.ima

      سیامک جان خیلیا درک نمی کنن ، دیدم که می گم .

  • pse

    اوووئوو این سوسول بازیا چیه من از بچگی دماغمو میگرفتم

  • Nima

    یا ابلفضل

  • یونس

    من همیشه میخواهم عطسه کنم قسمت آرنج دستم میارم .
    حداقل میخوایی به یکی دست بدی دستت خیس نیست :ِd

    • امین

      درستش هم همینه دوست عزیز،

  • kayba

    یهو بگو عطسه بمبه میترکه
    من دماغمو نمیگیرم ولی بیرون خیلی اروم عطسه میکنم طوری نیست که بخوام جلوشو بگیرم
    بدمم میاد از یکی که عطسه میکنه شیشه خونه میشکنه

  • Ghazanfar Didindipour

    اوووپس، پس یعنی من الان باید کفن هم پوسونده باشم :O

    • mosam

      فردا میمیری

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی