ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی به سیستم عامل NeoKylin؛ پلتفرمی که قرار است جای ویندوز را در چین بگیرد

چین کشوری است که بیش از ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت دارد و کاربران کامپیوترهای شخصی در این کشور، بیشتر از سیستم عامل ویندوز بهره می گیرند. دولت چین اما چندان از این موضوع خشنود نیست ...

امیر مستکین
امیر مستکین منتشر شده در ۶ مهر ۱۳۹۴  |  ۲۱:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

چین کشوری است که بیش از ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت دارد و کاربران کامپیوترهای شخصی در این کشور، بیشتر از سیستم عامل ویندوز بهره می گیرند. دولت چین اما چندان از این موضوع خشنود نیست و اخیرا پلتفرمی را عرضه نموده به نام «NeoKylin» که قرار است جایگزینی باشد برای ویندوز و سایر سیستم عامل های محبوب در کامپیوترهای شخصی.

در ادامه قصد داریم نگاهی داشته باشیم به این سیستم عامل و تجربه کاربری آن را برایتان به نمایش بگذاریم. با دیجیاتو همراه باشید.

با تماشای این ویدیو می توانید مشاهده کنید که ظاهر نرم افزار، شباهت بسیار زیادی به ویندوز اکس پی دارد که مدتی پیش مایکروسافت پشتیبانی از آن را قطع نمود. همچنین باید گفت که ویندوز XP هنوز هم در میان کاربران چینی بسیار محبوب است و با وجود عدم پشتیبانی مایکروسافت از آن، هنوز مورد استفاده گسترده قرار می گیرد.

از طرف دیگر دولت چین به شدت در تلاش است تا وابستگی خود به تکنولوژی های خارجی را کاهش دهد و این موضوع، بیشتر دلایلی امنیتی دارد. اکنون NeoKylin قرار است خارج از سازمان های دولتی نیز مورد استفاده قرار گرفته و به دست کاربران عادی هم برسد تا نیازمندی ها به منابع خارجی کاهش پیدا کنند.

neokylin-desktop-w600

در حال حاضر تمام کارمندان مستقر در شهر Siping از این پلتفرم استفاده می کنند و حتی خبر رسیده که بیش از ۴۰ درصد کامپیوتر های شخصی فروخته شده توسط Dell در چین نیز با NeoKylin به دست کاربران می رسند.

screen-shot-2015-09-21-at-5-07-42-pm-w600

یکی از سخنگویان «Dell» در چین می گوید: «اکنون NeoKylin OS در لپ تاپ های صنعتی سری Latitude، کامپیوتر های اداری OptiPlex و کامپیوترهای حرفه ای Precision موجود است.»

neo-main2

آخرین نسخه از پلتفرم یاد شده همچنین در وب سایت سازمان استاندارد چین به شکل رایگان برای استفاده عموم قرار گرفته. NeoKylin 6.0 نسخه نهایی پلتفرم مورد بحث است که می توانید از وب سایت یاد شده آن را دریافت کنید. این سیستم عامل طراحی شده تا جایگزینی باشد برای XP از مایکروسافت و به همین دلیل نیز، تا جای ممکن شبیه به آن طراحی شده.

رابط کاربری، عناصر بصری، کلید های minimize و maximize و حتی ظاهر فولدرها همانند اکس پی طراحی شده اند. در ساخت این سیستم عامل از هسته Linux استفاده شده اما شباهت آن با ویندوز اکس پی واقعا عجیب است، بخصوص از جایی که ویندوز به نوعی دشمن دیرینه Linux محسوب می گردد.

neokylin-neoshineicons-w600

استفاده از NeoKylin چندان هم راحت نیست و صرفا چند اپلیکیشن ساده به همراه آن به دست کاربر می رسند. برای مثال شما فایرفاکس را به عنوان مرورگر اینترنت دارید، یک پخش کننده موسیقی، یک ویرایشگر متن-باز تصویر به نام GIMP، ماشین حساب و... نیز با NeoKylin به دستتان می رسند که همه بسیار ابتدایی هستند. سخنگوی Dell البته می گوید که کامپیوترهای این شرکت که با سیستم عامل NeoKylin از راه می رسند شامل نرم افزارهای از پیش نصب شده بیشتری هستند. در این میان شما حتی قادر نخواهید بود کروم را نصب کرده و از آن به عنوان یک مرورگر بهره گیرید.

neokylin-linux

بخش مثبت این سیستم عامل البته مجموعه ای نرم افزاری همانند آفیس و با نام NeoShine است که باز هم توسط خود چینی ها توسعه یافته. مجموعه ای که نرم افزارهایی شبیه به ورد، اکسل و پاورپوینت را برایتان به نمایش می گذارد.

در نگاه اول اینگونه به نظر می رسد که چینی ها، تلاش های مایکروسافت را کپی کرده اند اما این صرفا ظاهر مسئله است و  آنچه در پس زمینه این سیستم عامل می گذرد همچنان به عنوان یک راز باقی مانده. پلتفرم NeoKylin در سال ۲۰۰۱ با نام Kylin شروع به کار نمود و در همان زمان نیز شباهت فراوانی به ویندوز داشت.

می توان متصور بود که اگر سازمان استاندارد چین، تلاش داشته تا جایگزینی برای ویندوز اکس پی توسعه دهد، موفق بوده و احتمالا کامپیوترهایی که از طریق Dell با این سیستم عامل به فروش می رسند، تا این حد شبیه به XP نخواهند بود. البته لازم به ذکر است که این سیستم عامل، پوسته ای بروز تر هم دارد که اندکی مدرن تر به نظر می رسد و به احتمال زیاد سیستم عامل به کار رفته در کامپیوترهای شخصی Dell به آن نسخه شباهت بیشتری خواهند داشت.

neokylin-alt-theme-w600
ظاهر مدرن تر NeoKylin

در نهایت باید اشاره داشت که کاربران چینی، می توانند به راحتی پس از دریافت و نصب این سیستم عامل، آن را دوباره پاک سازی کرده و پلتفرم دیگری را جایگزینش نمایند. در چنین حالتی، یک کاربر حرفه ای چینی می تواند پس از خرید یک کامپیوتر Dell، سیستم عامل آن را حذف کرده و بنا به میل خود، دست به نصب یک نسخه از ویندوز بزند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (35 مورد)
  • همایون

    حالا شماها می‌گین بحث امنیت
    یه بحث دیگه‌ای هم هست و اون این که چرا اصولا باید برای استفاده از خدمات دولتی که با پول ملت همون کشور ارائه می‌شه، محدود به محصول یه شرکت خاص بود.
    از سیستمی مثل گلستان گرفته تا اسناد و مدارکی همه به فرمت ماکروسافت آفیس هستن.
    من نمی‌گم لیبر آفیس یا اوپن آفیس یا اله و بله که شما گیربدید. ولی حداقل می‌تونن از pdf استفاده کنن.
    در بقیه‌ی موارد هم به همین صورت

  • mrmrn

    این تصویر اخر تابلو هست که یه لینوکس هستش با پوسته گنوم.
    اسم ایکون پکش هم faenza هست اگر اشتباه نکنم.

  • علی

    این ویندوزه یا یه پک یا تم برای ویندوز xp ??

  • آریا

    چه قدر از چین بدم میاد. کشور بسته دیکتاتوری

  • Jack Toms

    کار خوبی کرده
    تو ایران هم برا ادارات و مراکز مهم لینوکس بذارن بهتره

  • JEFRiUM

    دولت چین کار خوبی کرده

  • مهمان

    ترجیح می دهم که سکوت کنم

  • mansour

    خود ماکروسافت هم اول ویندوز های بسیار کوچکی ساخت که الان رسیده به ساخت ویندوز های بزرگ.
    کم کم باید خودکفا بشیم.

    • N.ima

      اولاً که مایکروسافت .
      دوماً ویندوز بزرگ و کوچیک نداره و نداشته .

  • Ghazanfar Didindipour

    فیسبوک از دسترس خارج شده :|

  • Ali

    من نمیدونم چین کشور دوست و برادر خخخخخ ایا از لحاظ سیاست هم مثل ماها هست یا خیر
    ولی در مورد ایران من ترجیح میدم هیچ چیزی ملی نشه فعلا با این وضعیت دلیلش هم خیلی خیلی روشنه
    چون بودجه رو که دولت قرار میده برای ملی شدن دست یکسری افراد خاص قرار میگیره ... 99% بودجه هپولی میشه بعد اون 1% هم برای ملی شدن...
    مثل سیستم عامل ملی
    مثل خودروی ملی
    ....
    ...
    مثل موتور جستجوی ملی اخ اخ ادم دلش میسوزه چه پولای
    به باد رفت ( چون از دور با دوستان برنامه نویس این پروژه دوستی دارم فقط بشینید پای درد ودل اینا دلتون خون میشه )




    همه کشورها فقط چیزی رو ملی میکنند که زیرساخت مناسب داشته باشن
    ..

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی