ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

6 قابلیت ویندوز 10 که گیمرها را عاشق خود می کند

مایکروسافت در گذشته تلاش بسیاری کرد تا پی سی را در محتویات گیمینگ خود دخیل کند، اما هیچ وقت چندان در تحقق این مهم موفق نشد. سرویس Games for Windows از اساس ویران بود و ...

شایان ضیایی
شایان ضیایی منتشر شده در ۲۳ مهر ۱۳۹۴  |  ۲۲:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

مایکروسافت در گذشته تلاش بسیاری کرد تا پی سی را در محتویات گیمینگ خود دخیل کند، اما هیچ وقت چندان در تحقق این مهم موفق نشد. سرویس Games for Windows از اساس ویران بود و اکس باکس، همیشه در جذب مخاطبان موفق تر عمل کرد. اما حالا این دو، در ویندوز 10 با یک دیگر ادغام شده اند و پلتفرمی فوق العاده برای گیمرها فراهم آورده اند.

چه بازی های اکس باکس وان تان را با استفاده از اپلیکیشن اکس باکس رو پی سی استریم کنید و چه با بهره گیری از DirectX 12 عملکرد بازی هایتان را افزایش دهید، ویندوز 10 می تواند تجربه ی گیمینگ بسیار بهتری در اختیارتان بگذارد.

در این مقاله به 6 قابلیت برتر ویندوز 10 در حوزه ی گیمینگ می پردازیم که مطمئنا هر گیمری را عاشق خود خواهد کرد. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

پشتیبانی از کنترلر

1

کنترلر اکس باکس، یکی از بهترین گیم پدهای موجود در بازار به شمار می رود. بعضی از بازی ها، مانند بازی های سبک ریسینگ، به وسیله ی کنترلر و باخوردهای لرزشی آن، تجربه ای بهتر فراهم می آورند. ویندوز 10 به صورت نهادینه از کنترلر اکس باکس وان پشتیبانی می کند؛ این بدان معناست که می توانید به سادگی کنترلر را به دستگاه وصل کرده و بازی را شروع کنید. چرا که درایورهای آن، از پیش روی سیستم عامل نصب شده اند.

ویندوز 10 در حال حاضر تنها زمانی از کنترلر پشتیبانی می کند که آن را به وسیله ی سیم متصل کرده باشید. اما اواخر سال جاری میلادی آداپتر وایرلس جدید عرضه خواهد شد که تنها روی ویندوز 10 قابل استفاده خواهد بود. کنترلر الیت جدید مایکروسافت نیز پشتیبانی خواهد شد. البته طبیعی است که تنها به کنترلرهای مایکروسافت محدود نیستید و می توانید از کنترلرهای شرکت های دیگر مانند Logitech و Mad Catz نیز در ویندوز 10 استفاده کنید.

دایرکت اکس 12

2

دایرکت اکس برای اپلیکیشن های ویدئو و اپلیکیشن های چند رسانه ای ویندوز مورد استفاده قرار می گیرد. شهرت دایرکت اکس به کاربردهای آن در گیمینگ مدیون است و از حدود سال 1996 در دسترس توسعه دهندگان قرار گرفته. از آن زمان تا به امروز، دایرکت اکس دائما دچار پیشرفت و ارتقا شده تا بازی ها نیز از لحاظ بصری بهتر باشند. دایرکت اکس 12، آخرین ورژن دایرکت اکس است که تنها در انحصار کاربران ویندوز 10 قرار دارد.

دایرکت اکس 12 قابلیت های بسیار بیش تری نسبت به نسخه های قبلی خود دارد، اما در ساده ترین حالت، این توانایی را دارد که با مصرف انرژی کمتر، فریم ریت را افزایش دهد. خوشبختانه برای استفاده از دایرکت اکس 12، نیازی هم به خرید کارت گرافیک جدید ندارید. اگر در 4 یا 5 سال اخیر، کارت گرافیک جدیدی تهیه کرده اید احتمال زیادی وجود دارد که بتوانید تفاوت را با دایرکت اکس 12 احساس کنید.

مدتی طول می کشد تا بتوانیم به صورت تمام و کمال از دایرکت اکس 12 بهره ببریم چرا که سازندگان باید بازی هایشان را بهره گیری از این تکنولوژی بسازند. اما با در نظر گیری وجود دایرکت اکس 12 در ویندوز 10 و توانایی های خارق العاده اش، به نظر می رسد که بزودی سازندگان بازی هایی با پشتیبانی از آن تدارک ببینند.

اپلیکیشن اکس باکس

2786738-windows10appxbox

اپلیکیشن اکس باکس وان، تمام قابلیت های کنسول را در ویندوز 10 در اختیاتان می گذارد. برای یافتن آن، عبارت Xbox را در سیستم جستجو و اپلیکیشن یافته شده را انتخاب کنید. اگر اولین بار باشد که از اپلیکیشن استفاده می کنید، ممکن است از شما خواسته شود که وارد اکانت تان شوید. توجه داشته باشید که اپلیکیشن وارد اکانتی خواهد شد که از آن برای ورود به ویندوز بهره می گیرید؛ بنابراین اگر اکانت تان آفلاین است، به حالت آنلاین تغییر خواهد کرد.

در سمت چپ اپلیکیشن، می توانید میان صفحات مختلف بچرخید. هر بازی ای که خریداری کرده اید یا می خواهید بخرید، صفحه ی خاص خود را دارد و می توانید در هر یک، محتویاتی چون آپدیت های جدید، ویدئو کلیپ، اچیومنت های مختلف (به همراه آن هایی که خودتان دریافت کرده اید) و فعالیت های دوستان تان را مشاهده کنید. هم چنین می توانید اسکرین شات ها و ویدئوهایی که از بازی هایتان گرفته اید را نیز تماشا کنید.

اپلیکیشن اکس باکس تجربه ی اکس باکس لایو را در قالب یک جامعه ی مجازی روی ویندوز 10 در اختیارتان می گذارد. می توانید با دوستان تان چت کنید یا مستقیما وارد بازی های چند نفره ی چند دستگاهی (Cross-Device) شوید.

ضبط ویدئو و گرفتن اسکرین شات

5

بالاخره دیگر لازم نیست که از نرم افزارهای جانبی برای گرفتن اسکرین شات و ضبط ویدئو از بازی هایتان استفاده کنید. این کار را می توان به صورت مستقیم از داخل ویندوز 10 انجام داد.

قبل از آن که به چگونگی استفاده از این قابلیت بپردازیم، لازم است که تنظیمات را شخصی سازی کنید. در سیستم عبارت Xbox را جستجو کرده و اپلیکیشن مربوط را باز کنید. وارد بخش Setting در سمت چپ صفحه شده و روی Game DVR کلیک کنید. از این جا می توان قابلیت را فعال یا غیرفعال کرد، میان بر های کیبورد را تغییر داد و کیفیت ضبط تصویر را مشخص نمود.

در زیر بخش Background Recording، قابلیت بسیار جالب توجهی قرار دارد. با انتخاب گزینه ی Record in the background while I'm Playing a game، دیگر نیازی نخواهد بود که به ویندوز بگویید عمل ضبط تصویر را آغاز کند چرا که خود ویندوز به صورت اتوماتیک این کار را انجام می دهد.

این قابلیت به صورت پیش فرض، 30 ثانیه ی آخر بازی را ضبط می کند، اما می توان آن را تغییر داد. این قابلیت بسیار خوبی است چرا که امکان دارد حرکتی باحال در یک بازی انجام دهید و پیش از آن، دکمه ی ضبط را فشار نداده باشید. با استفاده از ضبط پس زمینه، دیگر همچین اتفاقی برایتان نخواهد افتاد. برای ذخیره کردن ویدئوی ضبط شده، دکمه های Win Key و Alt و G را بفشارید.

4

در نظر داشته باشد که این قابلیت تاثیر زیادی روی اجرای بازی ها می گذارد، بنابراین تنها زمانی استفاده از این قابلیت را پیشنهاد می کنیم که به سیستمی قدرتمند دسترسی داشته باشید. در هر صورت، پیش از استفاده امتحان کنید که آیا سیستم تان از پس آن بر می آید یا خیر؛ برای مثال مدت زمان ضبط را کاهش دهید. در هر صورت فراموش نکنید که با پی سی های ضعیف تر، ممکن است پرفورمنس بازی ها دچار مشکل شود.

حالا بیایید از «نوار بازی» استفاده کنیم. ابتدا بازی تان را اجرا کنید و سپس با فشار دکمه های Win Key و G نوار بازی را ظاهر کنید. اگر نوار برایتان به نمایش در نیامد، بازی را روی حالت Windowed قرار دهید. برای ضبط گیم پلی، روی دکمه ی Record کلیک کنید. تایمری در گوشه بالای تصویر تعبیه شده که مدت زمان ضبط تصویر را نشان می دهد. برای توقف ضبط، نوار بازی را بالا بیاورید و روی دکمه ی مربع شکل Stop کلیک کنید. برای ساده تر شدن کل فرآیند، می توانید برای ضبط تصویر و توقف آن از دکمه های Win Key و Alt و R بهره ببرید.

با کلیک روی آیکون دوربین، می توانید از صفحه اسکرین شات بگیرید. این کار به کمک دکمه های Win Key و Alt و Print Screen نیز انجام می شود.

عکس ها و ویدئوها، در مسیر User/Videos/Captures در دسترس خواهند بود. اگر می خواهید آن ها را از طریق اپلیکیشن اکس باکس مشاهده کنید، روی بخش Game DVR در سمت چپ تصویر کلیک کنید تا همه چیز در دسترس تان قرار بگیرد.

کراس پلتفرم و خرید بازی ها

url

از لحاظ فنی، کراس پلتفرم امر چندان جدیدی نیست. می توان به سال 2007 و عرضه ی بازی Shadowrun اشاره کرد. در آن بازی گیمرها می توانستند روی اکس باکس 360 و پی سی با یک دیگر رقابت کنند. تنها مشکل اینجاست که آن هایی که از موس و کیبورد استفاده می کنند، معمولا به لطف دقت بالای این تجهیزات، نسبت به استفاده کنندگان از کنترلر برتری دارند.

در حال حاضر، اکس باکس وان و ویندوز 10 از معماری بسیار مشابهی بهره می برن و این به سازندگان اجازه می دهد که بازی های خود را به صورت کراس پلتفرم عرضه کنند. با این حال، مایکروسافت استفاده از این قابلیت را اجباری نکرده و تکنولوژی را در اختیار سازندگان گذاشته و به آن ها اجازه می دهد که خود نحوه ی استفاده از آن را برگزینند. برای مثال می توان لابی های بخش آنلاین را به دو دسته ی استفاده کنندگان از کنترلر و استفاده کنندگان موس و کیبورد تقسیم کرد.

در حال حاضر تنها 4 بازی ماینکرفت (نسخه ی ویندوز 10)، Fable Legends، Siegecraft Commander و Super Dungeon Bros از این قابلیت پشتیبانی می کنند. خوش بختانه، بازی های بیش تری بزودی از این قابلیت استفاده خواهند کرد چرا که خیلی ناراحت کننده است که نتوانید یک بازی را به صورت آنلاین با دوستان تان تجربه کنید فقط به خاطر آن که آن ها روی کنسول بازی می کنند و شما روی پی سی.

برای برخی از بازی ها، خریدهای داخل بازی و محتویات قابل دانلود، بدون توجه به این که روی چه سیستمی بازی می کنید در دسترس خواهند بود و دیگر لازم نیست دو بار برای آن ها هزینه کنید. در مقابل، سونی نیز عملکردی مشابه دارد و اجازه می دهد که با یک بار خرید برخی از بازی ها، روی تمام پلتفرم ها به آن دسترسی داشته باشید. با این حال، این قابلیت در سیستم های مایکروسافت تنها به محتویات درون بازی یا بسته های الحاقی محدود می شود.

استریم بازی

img_55dcc4095caf2

بیایید فرض کنیم که شما اکس باکس وان را به تلویزیون وصل کرده اید، اما شخصی دیگر در خانه می خواهد آخرین قسمت سریال مورد علاقه ی خود را تماشا کند و بازی شما را متوقف می کند. جای نگرانی وجود ندارد؛ می توانید بازی های اکس باکس وان را روی پی سی یا تبلت تان استریم کنید.

مهم نیست که پی سی تان قدرتمند هست یا خیر چرا که بازی از لحاظ فنی هم چنان روی کنسول اجرا خواهد شد. دستگاه ویندوز 10 شما، تنها در نقش صفحه نمایش دوم برای کنسول عمل می کند و هر آن چه که اکس باکس وان به به نمایش بگذارد را به شما نشان می دهد. برای بازی کردن، هم چنان باید از کنترلر اکس باکس وان استفاده کنید و خبری از کنترل با موس و کیبورد نیست.

برای مطالعه ی چگونگی استریم بازی های اکس باکس وان روی پی سی، به مقاله ی «چگونه از اکس باکس وان بازی ها را روی ویندوز 10 استریم کنیم» مراجعه کنید.

به بازی ادامه دهید!

گیمینگ روی ویندوز 10 هنوز در روزهای نخستین خود قرار دارد، اما قابلیت های آن در حال حاضر بسیار عالی هستند و مطمئنا هر گیمری مجذوب آخرین سیستم عامل مایکروسافت تا به امروز خواهد شد. جای امیدواری وجود دارد که مایکروسافت به پشتیبانی از این پلتفرم و ابعاد گیمینگ آن ادامه دهد.

با در نظر گیری امکانات فوق العاده ی دایرکت اکس 12 و بهره گیری از آن، و نیز قابلیت های کراس پلتفرم که در آینده مورد استفاده قرار خواهند گرفت، باید دید که ویندوز 10، چطور تحولی عظیم در گیمینگ پدید خواهد آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (41 مورد)
  • kayvan alizadehfar

    ممنون از شایان عزیز بابت مطالب ارزشمند

  • dj ali gator

    چرا بازی هایی که روی ویندوز 10 نصب می کنیم کند اجرا می شه دیگه رو اعصاب آدم راه می ره کسی می تونه کمک کنه سخت افزار کامپیوتری من قویه

  • محمد

    دوستان درباره بازی برای کامپیوتر من شما رو نمی دونم من بازی pes 2016 رو روی ویندوز 7 و 8 خودم آزمایش کردم نیامد ولی موقعی که ویندوز 10 رو که گرفتم نصب کردم pes 2016 بالا آورد اصلا تعجب کردم بقیه بازی های pes روی بقیه ویندوز ها میامد ولی pes16 روی ویندوز 10 آورد ولی من ویندوز8 رو ترجیع می دم به ویندوز 10 چون از تم های رنگی رنگی و منوی استارت ویندوز 8.1 عالی بود بای بای

  • سعيد

    تمامي اينها از قبل در PS4 لحاظ شده, و نه تنها اپليكيشن ويندوزي و استريم وجود دارد بلكه سولوشن موبايل هم براي PS3 و PS4 در نظر گرفته شده است.

  • ی رهگذر

    کاشکی مایکروسافت ب فکر ماهم بود(کسایی که PS دارن)مثلاً ب جای اینکه اسم برنامه رو xbox بذاره میذاشت console بعد از بین xbox و PS یکیو دانلود میکردی بعد کامپیوترت ب کنسولت وصل میشد؛
    یا اینکه سونی ی سیستم عامل برا کامپیوتر میزد اینطوری میتونستیم PS4/3 مونو ب کامپیوتر وصل کنیم

  • mohammadmj

    یکی از زیبا ترین و بهترین و آرگنومیک ترین کنترلر تاریخ همین کنترلر ایکس باکس وانه و الیت پد هم که شخصی سازیش حرف نداره یه نمونه کنترلر به من نیشان بده که همچین شخصی سازی داشته باشه ..........

  • Poya

    ديوان يه جايي توي ناخوداگاهت گير كردي! اين قسمت ناخوداگاهت بول شته!!!
    برو يزره جلوتر بزار ماهم نفس بكشيم :/
    والا از وقتي با كامنتاي تو اشنا شدم حالم از مايكروسافت بهم ميخوره!
    فك كنم برا برنداي ديگه كار ميكني كلك :)

    • M.R.P

      باور کن دشمنای مایکروسافت نمیتونن اینقد بقیرو بیزار کنن از شرکت اینقدری که این بچه ترول اینکارارو مث آب خوردن انجام میده ;) /
      به دوستاشم قبلا گفتم/بِلا بلا بلا /.../(انگاری داره برنامه مینویسه/!!/

      • h.kh

        شما منفیتو بده :)

  • OP

    6تا DirectX 12
    D:

  • soroush_showbert

    کنترلر اکس باکس، یکی از بهترین گیم پدهای موجود در بازار به شمار می رود.

    زررررررشک

    • THE VERGE

      یکی بیاد مزیت کنترلر ایکس باکسو توضیح بده
      از اول نسل زور زدن کنترلر ایکس باکس بهتره
      والا من که جز بد دستی خستگی چیزی از اون کنترلر ندیدم ، حتی تو بررسی زومجی عم به این مساله اشاره شده ، سونی قابلیت وصل شدن به اسپیکر و هدفون رو داره ، چراغ جلوش نشون دهنده علایم مرتبط داخل بازیه ، اسپیکرش واقعا تجربه گیم رو متفاوت کرده (GTA V برای مثال ) واقعا خوش دست تره ، D-PAD بشدت بهتری داره ، اینارو بعنوان کسی که با هر دوش کار کرده گفتم ، ،راستی حسگر ژیروسکوپ هم داره و میتونه کارایی پلی استیشن مو رو هم داشته باشه ، برای مثال نوشتن کیبورد با حرکت دادن کنترلر و جا به جایی بین کیبورد (چیزی مثل موس کنترل تلویزیون های ال جی)

      • Arsham_Hamdshaker

        همینه اینا که میگی درست ولی دسته elite ایکس باکس وان رو دیدی دسته پی اس 4 جلوش یکی از پشمای روزگاره معلموه تو از یک قدمی ایکس باکسم رد نشده.دستش کامل فیت دساته.من حاظرم بهت شرط تو موقع بازیم یه بار به چراغ دست نگاه نمی کنی این ژیروسکپ و تاچ پدم همش فانتزیه.بعدشم این روزا کی بهd-pad اهمیت میده فقط به در pes و fifa می خوره.
        دوست عزیز اینو بدونم که همیشه به ایس باکس بر پلی اسیشن پیروز بوده و هست تو همه چیز...........

        • soroush_showbert

          دوست عزیز اینو بدونم که همیشه به ایس باکس بر پلی اسیشن پیروز بوده و هست تو همه چیز……….

          خخخخخخخخخخخ
          ههههههههههههههههههه
          جوک قشنگی بود دوست عزیز

          • Arsham_Hamdshaker

            تو خودت جکی دوست عزیز

        • THE VERGE

          حتما باید سلفی بگیرم باهاش اپلود کنم دیجیاتو‌مگه خیلی چیز شاهکاریه؟ تو هر کلوپی ۱۰ تا پلی استیشن باشه یدونم ایکس باکس هست بلاخره موقعی که فیفا نداشتم با رفقا میرفتم در مورد چراغ دسته قرار نیست سرتو ۱۸۰ درجه بچرخونی از بالای کنترلر نگاش کنی خودش نور میتابونه کامل معلومه رنگش تاچ پد تا دلت بخواد موقع تایپ و وب گردی بدرد میخوره همین ویبره و دوال شوک رو ایکس باکس کپی زد از کنترلر پلی استیشن

          • Arsham_Hamdshaker

            ترول من گفتم بدرد fifa و pes میخوره نگفتم که بدرد نمی خوره چرا دروغ بگم من خودمfifa16 با d pad بازی میکنم بعدشم ps4 پشم روزگاره نه ایکس باکس.
            در مورد چراغم خوب که خدت می گی نیازی نیست 180 درجه بچرخی خوب پس چرا سونی چراغ گذاشته که بگه دسته ایم که من ساختم چراغ تو از فردا آینه بزار جلوت که هم خودتو موقع بازی ببینی هم چراغتو(دارم شوخی میکنم دلخور نشیا)اون تاچ پدم smart glass کارشو میکنه رو ایکس باکس از روی گوشی حتی خیلیم کامل تر زبان فارسیم ساپورت می کنه.
            این ایدی من تو تلگرامه اگه خواستی باهم درباره ایکس باکس پی اس 4 صحبت کنیم هستم در خدمتم
            ArshamHm

          • THE VERGE

            اونی ام که پشم روزگاره ایکس باکسه با میزان فروشش کسی ام که بگه D-Pad بدرد نمیخوره و مهم نیست اصن گیم نزده با کنترلر در مورد خوش دستیش هم تو هر کلوپی بری مشتریاش بهت میگن کدوم خوش دست تره هیکشی سراغ کنترلر ایکس باکس نمیره همیشه خالیه پشت دستگاه

      • Alireza

        تمامی موارد درست، اما فقط اینکه کنترلر اکس‌باکس خوش‌دست‌تر هستش به دلیل اینکه استیک سمت چپش(Left Stick_LS_L3) بالا قرار گرفته و اگر به مدت طولانی از کنترلر پلی‌استیشن‌۴ استفاده کنی، برای انگشت سمت چپ مشکل پیش میاد.
        در غیر این‌صورت واقعا ویژگی‌های کنترلر پلی‌استیشن خیلی بیشتر هستش و واقعا دوست‌داشتنیه.

        • ZIGZAG

          نسل قبل واقعا کنترلر 360 خوش دست تر بود
          اما تحت هیچ شرایطی دقت دوال شوک های کنترلر پلی استیشن و خوش دستی کنترلر جدید قابل قیاس نیست. البته شاید سلیقه ای باشه ولی خودتون یبار هر دوتارو امتحان کنین

  • arsham

    کاشکی میشد موقع استریم بازی ها روی پی سی از موس و کیبورد استفاده کرد یا موس و کیبرد رو به ایکس باکس وان اضافه کرد اینجوری راحتی استفاده از کنسول برای بازی و راحتی و دقت موس و کیبرد در بازی(حداقل در سبک شوتر)رو با هم داشتیم

    • parsa_soroori

      تا جایی که من اطلاع دارم موس و کیبورد به اکس باکس متصل می شن دوست عزیز.

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی