کمپانی TSMC تنها تولید کننده چیپست A10 اپل خواهد بود
در سال های اخیر، در روزهای ابتدایی پس از عرضه هر آیفون شاهد وجود یک مشکل اساسی در آن بوده ایم که باعث شده نام این موبایل را بیشتر از رقبایش در رسانه ها بشنویم. ...
در سال های اخیر، در روزهای ابتدایی پس از عرضه هر آیفون شاهد وجود یک مشکل اساسی در آن بوده ایم که باعث شده نام این موبایل را بیشتر از رقبایش در رسانه ها بشنویم. از مشکل مربوط به آنتن دهی آیفون ۴ گرفته (Antennagate) تا مشکل خم شدن آیفون ۶ پلاس (Bendgate) و حالا هم استفاده از دو چیپست مختلف A9 در آیفون های جدید که اخیرا با نام Chipgate شهرت گرفته است و کافیست همین کلمه را به دست گوگل بسپارید تا شما را به ابعاد مختلف اش آشنا کند.
به طور خلاصه، مشکل از جایی آغاز گشته که اپل در آیفون های جدید دو نمونه چیپست A9 را بکار برده، یکی ۱۴ نانومتری و ساخته شده توسط سامسونگ و دیگری ۱۶ نانومتری و ساخته شده توسط تولید کننده ای به نام TSMC. اندازه چیپست ساخته شده توسط TSMC نیز اندکی بزرگ تر است و بر همین اساس، همانگونه که انتظار می رود عملکردی بهتر (البته در حدی بسیار اندک) داشته است.
حال خبر می رسد که احتمالا در آیفون های سال آینده که دست کم روی کاغذ باید از چیپست A10 استفاده کنند، سهم تولید به شکل کلی به شرکت TSMC خواهد رسید و سامسونگ، از میان تولید کنندگان چیپست یاد شده حذف شده است. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.
بر اساس تحلیل جدید موسسه «JP Morgan Securities»، گفته شده که سال آینده اپل همه چیپست های A10 خود را از طریق TSMC تامین خواهد کرد و آنها را در آیفون ۷ به کار خواهد گرفت. دلیل این کار، یا بهتر است بگوییم این تحلیل چیست؟ عملکرد نا مناسب چیپست ۱۴ نانومتری A9 که از سوی سامسونگ به تولید رسیده.
تا معرفی آیفون های بعدی حدود ۱۱ ماه زمان باقی مانده و تا نهایی شدن طراحی و سخت افزار به کار گرفته شده در آنها نیز مشخصا بیش از ۶ ماه باقی مانده است. آنچه در فوق مطالعه کردید تحلیل یک موسسه آماری بوده و تا آن زمان مشخص نیست که چه اتفاقی روی خواهد داد.
همانگونه که پیش از این نیز ذکر کرده ایم، بخش مربوط به صنایع نیمه هادی سامسونگ اخیرا با سود آوری بسیار مناسبی رو به رو گشته و بعید به نظر می رسد شرکت کره ای به راحتی دست از تولید چیپ های پردازشی آیفون کشیده و یکی از بزرگترین مشتریانش را از دست بدهد.
در زمان فعلی، حتی مشخص نیست که خطوط تولید TSMC بتوانند کشش لازم برای تولید همه چیپست های A10 را داشته باشند، هر چند که در گذشته، این شرکت قادر شده بود همه سفارشات اپل برای چیپست A8 که در آیفون ۶ به کار رفت را از آن خود کند. باید دید در آینده چه اخباری در این خصوص منتشر خواهند شد و آیا واقعا اپل تصمیم به حذف سامسونگ از میان تامین کنندگانش خواهد گرفت یا خیر.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
چیپست tsmcندکی عملکرد بهتری داشت؟؟؟خوبه تو همون جدولی که خودتون گذاشتید در شرایط استفاده سنگین در کل اختلاف زیادی بین چیپ این شرکت و سامسونگ بود و حدود دوساعت باتری بهتری نگه میداره چیپ TSMC/کلا سامسونگ تر زد به سری6s
سامسونگ نشون داد لياقت كارگري براي اپل نداره.اين شركت به هيچ دردي نميخوره.فقط بلده اشغال بسازه تحويل مردم بده.خاك تو سر مديراش
سلامی دوباره و ممنون از پاسخ گویی خوبتون دوستان!
راستش نظرم از اس ۶ در اومد رفت رو ۷!
فقط یه سوال کوچیک دیگه اینکه اگه تو دو نسخه اسنپ دراگونه ۸۲۰ و اگزینوس ام وان عرضه بشه واسه گیم اچ دی بنظرتون کدومشو بگیرم؟
راسته که میگن اسنپ دراگونه ۸۲۰ مشکل داغ کردن بیش از حد داره؟؟
مرسی
درود hello محمد آقا , فکر بسیار صحیحی کردی که تصمیم گرفتی بری سمت گلکسیS7 با اون قدرتمندترین چیپست پردازنده اش ( اکسینوس m1 ) برای خرید اگرچه گلکسی های S6 همگی عالی هستن , این که گفته شده اسنپدراگون 820 با اون پیشرفتی که پیدا خواهد کرد و فن آوری برتر ساخت 14نانومتری نباید داغ کنه و اینکه این موضوع داغ کردنش که احتمالی هس فقط تنور داغ کردن رقابت و برانگیختین حس کنجکاوی ما علاقه مندان تکنولوژی هس ! سیستم 8هسته ای ARM در چیپست پردازنده ها مصرف بهینه تر و عالی در مصرف باطری به ارمغان آورده و میاره , همون طور که درنوت4 نوع 8 هسته ای در مقابل نوع 4 هسته ای شاهد بودیم , البته هر دونسخه مصرف پایین باطری داشتن و عالی بودن مخصوصا نسخه8 هسته ای اکسینوسش ! در گلکسی 7 از چیپست پردازنده 64 بیتی فوق قدرتمند 8هسته ای اکسینوسM1 استفاده میشه و به احتمال زیادچیپست پردازنده64 بیتی و4 هسته ای اسنپدراگون 820 که برای گلکسی S7 بهینه تر شده(( هر دو چیپست پردازنده اکسینوسM1 و اسنپدراگون 820 عالی خواهند بود و هستن و در اجرای پردازش گرافیکی و ... کم نمیران اگرچه با توجه به اطلاعات اکسینوسM1 باید قدرتمندتر باشد ))
در برنامه خریدم گلکسی S7 سامسونگ و یا آیفون7 هس و...
چقدر cm میذاری ،باو فهمیدیم دانشمندی ،ولمون کن
سپاس Thank you بزرگ از فرمایش پر ازتعنه شما , من واقعیات رو عرض کردم اگرچه (( چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است)) میتونن همه توجه کنن یا خیر
یه سوال واسم پیش اومد این شماره موبایل چیه ؟
درود برشماEnasiri725 عزیز محترم , این شماره موبایل خودم هس که همیشه کنارنام و نام خانوادگیم قرار میدم طبق عادت بعضی مواقع
دوست عزیز ایشون داره پاسخ افرادی مثل من که نیاز به راهنمایی دارن رو میده :(
خیلی عذر میخوام اما وقتی که حوصله خوندن کامنت ندارید چرا میاید اینجا؟؟
یکم رعایت کنید لطفا
از شهر کهن , شهر هنر , شهر راز (( شیراز )) به همه درود میفرستم ,نتیجه رقابتی که درجدول رسمی و قابل اتکای تست تک و چند هسته ای ژکبنچ بین قدرتمندترین چیپست پردازنده پیش روی(( Exynos M1 )) سامسونگ که در گلکسی S7 قرار میگیره با A9X اپل که در آیپد جدید قرار گرفت رخ داد مطمئنن در رقابتExynos M1 یا به احتمال کم مدل بعدیش با A10 رخ میده , در این منبع رسمی چیپست پردازنده Exynos M1 در هر دو تست تک و چند هسته ای با اختلاف زیاد چیپست پردازندهApple A9X رو شکست داد , لازم هس عرض کنم قصد کوباندن موردی خاص یا طرفداری از موردی خاص رو نداشتم وندارم ونخواهم داشت (( تعصبی نیستم و فقط طرفدار بهترین هستم)) این Apple A9X بااین وجود که به سختی تمام از Exynos M1 شکست خورد اماازبس عملکرد مطلوبی داره باعث شد به آیپد جدید این رو نصبت بدهند(( لپ تاپی هس در لباس تبلت)) من که در برنامه قطعی خریدم دو مورد هس اولین مورد: گلکسی S7 و دومین مورد آیفون7 اس و اگه پرچمداران دیگر شرکتها اگه به پای این دو برسن که امکانش در حد کم هس بهشون فکر خواهم کرد
با این حرکتی که سامسونگ توی چیپست های A9 توی ایفون 6s
زد ...... انتظاری هم نباید داشت!
انگار اومده بود گَند بزنه به ایفون بره.........همین...... :|
[اندازه چیپست ساخته شده توسط TSMC نیز اندکی بزرگ تر است و بر همین اساس، همانگونه که انتظار می رود عملکردی بهتر (البته در حدی بسیار اندک) داشته است.]
والا ما تا الان فکر میکردیم هرچی لیتروگرافی کمتر باشه بهتره! چی شد آخر؟ :|
درودhello آقاAmirhossein , خودت رو خیلی اذیت نکن ! براساس عقل سالم و واقعیت علمی تکنولوژیکی چیپست پردازنده هرچه نانومتر پایین تری داشته باشه یعنی اندازه کوچکتر و مصرف واقعا پایین تر شارژ باطری و بسیار بسیار کم داغ کردن.وامکان داشتن کلاک بالاتر و درنتیجه عملکرد مناسب ,همینطور که در چیپست اختصاصی و14 نانومتری طراحی شده وساخته شده Samsung ( اکسینوس7420 ) در برابر چیپست20نانومتری Qualcomm که( اسنپدراگون810) نام داشت و توسطTsmc براش ساخته شد ملاحضه فرمودید , اینکه این چیپست14 نانومتریApple A9 ساخت سامسونگ به میزان بسیار کم از چیپست16 نانومتری Apple A9 ساخت TSMC پایین تر فقط به دلیل سازگاری بهتر محصول اپل با A9 ساختTsmc هس و مطمئن باش به این معنی نیس که چیپست16 نانومتری TSMC بهتر از چیپست 14 نانومتری Samsung هس , البته فراموش نکنید تعصب کور ممنوع و عطف طرفدار واقعا بهترین باشید , هر دو عالی هستن : زنده باد اپل و زنده باد سامسونگ و زنده باد Samsung و زنده باد TSMC , همین اتفاقی که در رقابت قدرتمندترین چیپست پردازنده پیش روی سامسونگ ( Exynos M1) در مقابل چیپست پردازنده محشر اپل Apple A9 وApple A9X رخ داد در زمان ارائه Apple A10 و Exynos بعدی یا همین M1 رخ میده مطمئن باشید! اکسینوس m1 در هر دو تست تک و چند هسته ای اپل A9 و A9X رو با اختلاف زیاد شکست داد اما بااین حال اپل A9X باعث شد به آیپد جدید بگن لپ تا پی اس در لباس تبلت و...
با تشکر از شما ! بله به تمام این بحث ها آشنایی دارم فقط همیشه از مطالبی که اقای مستکین نشر میدن خندم میگیره :) بازم مرسی به خاطر اطلاعات خوبتون که به ما هم اطلاع رسانی کردید و اموختید!
.
والا بوووخدا، همینو بگو!!
:/
کوالکوم و سامسونگ دو بازنده بزرگ آیفون ۷ هستن به نظرم
درودhello برشما آقا عامر عزیز , آره اگه اینتل موفق بشه تولید چیپ مودم آیفون بعدی رو به جای کوآلکوم و TSMC چیپست و پردازنده مرکزی آیفون بعدی رو به عهده بگیرن. به جای سامسونگ هر دو یعنی سامسونگ وکوآلکوم بازنده شدن البته فقط در کارشون با اپل نه دیگر موارد
سلام ببخشید یه سوال درباره گلکسی اس ۶ دارم ممنون میشم دوستای خوبم پاسخ بدید راستش من میخوام اس ۶ بگیرم اما ظاهرا در دو نسخه اسنپ دراگون و اگزینوس هست که اگزینوسش سرعت بهتری داره ولی واسه من که میخوام بیش از ده ها بازی امسال اسفالت و مدرن کمبت و اینا بریزم مثل اینکه میگن اسنپ دراگونش سازگارتره تحقیق کردم میگن انگار روی اگزینوسش خیلی از بازی های نمونه بالا خیلی لگ میزنن ولی روی اسنپ دراگون به هیچ وجه حتی یکم لگ هم نمیزنه البته از صحت اطلاعاتم مطمین نیستم چون در حد یه پرس و جو بوده ممنون میشم کمکم کنید مرسی
آقامحمد عزیز توجه بفرماین: شما باید باتوجه به توقعاتی که از یک موبایل یا فبلت داری محصول مورد نظرت رو بدون تعصب و با آینده نگری انتخاب کنی , به عنوان مثال اگه برای شما صفحه نمایش بزرگ مهم هس مطمئنن موبایل کوچک4.3 اینچی به دردت نمیخوره و حاصلی جزء پشیمانی برات نداره یا اگه خانایی بالای صفحه نمایش زیر حتی نور آفتاب مهم هس مثلم هس که موبایل یا فبلتی به دردت میخوره که مثل گلکسی S6 ها ونوت 5 سامسونگ از صفحه نمایش سوپرآمولد بهره برده باشه , ضمنن گلکسی s6 در چند مدل وجود داره : گلکسی S6 معمولی و مدل اج و مدل ضدآب بانام s6 اکتیو با رم3 گیگکه فکر نمیکنم در ایران گیربیاد و مدل جدیدش که بهتر از همشون هس گلکسی s6 اج پلاس با رم4 گیگ
, فبلت از لحاظ اندازه چیزی میان موبایل کوچک و تبلت بزرگ هس
ببین منم اس 6 دارم در کل اس 6 فقط تو نسخه اگزینوس ارائه شده که انصافا بر خلاف مدل های قبلی سامسونگ که ممکن بود لک یا تاخیر داشته باشن تو این گوشی با وجود اجرای بازی های سنگین دیتا دار مثلgta sanadres و... من تا به حال مشکلی برام پیش نیومده برای اطلاعات بیشتر هم بهتره بری نقد و بررسی اس 6 رو تو سایت دیجیکالا ببینی چون نسبتا بیطرفه ولی بعضی سایتای دیگ از جمله دیجیاتو و چندتای دیگ سایتای متعصب هستن که ممکنه تو رواز خرید منصرف کنن
درودhello , عزیز آقامحمد اسنپدراگون و اکسینوس هر دو خوبن اما گلکسی های S6 ونوت 5 فقط از چیپست قدرتمند و کارآمد اکسینوس7420 بهره بردن

آنطور که به نظر میرسد شکایت ها از اپل فقط منحصر به سامسونگ و دیگر شرکت های تجاری نمیباشد اخیرا یک دانشگاه در ویسکانسین نیز از اپل به دلیل استفاده غیر قانونی از پتنت هایش شکایت کرد و در دادگان به پرداخت 862 میلیون دلار محکوم شد در ادامه با جزئیات بیشتر در خدمت شما هستیم.
فوریهی سال گذشته، بنیاد پژوهش فارغالتحصیلان ویسکانسین (WARF)، اپل را متهم به استفاده از پتنتی کرده بود که توسط این دانشگاه در سال 1998 ثبت شده است. طبق ادعای این بنیاد، اپل در ساخت پردازندههای A7، A8 و A8X که به ترتیب در آیفون 5S، آیفون 6 و آیفون 6 پلاس استفاده شده، از این پتنت استفاده کرده است.
قاضی، ویلیام کانلی، مسئول رسیدگی به این پرونده، می گوید، اپل ممکن است مجبور به پرداخت غرامتی در حدود 862 میلیون دلار به این دانشگاه شود. در صورت اثبات استفادهی تعمدی این شرکت از پتنت مذکور، ممکن است مبلغ غرامت افزایش یابد. این موضوع پس از صدور حکم و تعیین مبلغ دقیق غرامت توسط دادگاه، بررسی خواهد شد. پس از طرح شکایت توسط دانشگاه در اواخر سال گذشتهی میلادی، اپل سعی به مقابله با این اقدام کرد. در ماه آوریل این شرکت دادخواستی جهت بازبینی پتنت ثبت شده توسط WARF، به ادارهی پتنت و نامتجاری ایالات متحدهی آمریکا ارائه داد.
این بنیاد توسط Business Insider، به عنوان یکی از ترسناکترین ترولهای پتنتی سال 2012 لقب گرفت. بنیاد WARF در گذشته نیز با استفاده از این پتنت به موفقیتهایی دست یافته بود. آنها در سال 2008 ، اینتل را نیز متهم به استفاده از همین پتنت کردند و قبل از برگزاری دادگاه با این شرکت در سال 2009 به توافق رسیدند. با صرفنظر از مقدار غرامتی که اپل ملزم به پرداخت آن خواهد بود، این آخرین باری نخواهد بود که اپل درگیر پتنت مذکور است، چرا که بنیاد WARF مجددا اپل را متهم به استفاده از این پتنت در پردازندههای A9 و A9X استفاده شده در آیفون های نسل جدید و آیپد پرو، کرده است.