ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اپل محکوم به پرداخت جریمه ۲۳۴ میلیون دلاری شد

چهارشنبه گذشته بود که برایتان نوشتیم دانشگاه ویسکانسین (Wisconsin) از اپل به علت استفاده بی مجوز از پتنت هایش شکایت نموده و قصد دارد جریمه ای معادل ۸۶۲ میلیون دلار را از این کمپانی دریافت نماید. ...

امیر مستکین
امیر مستکین منتشر شده در ۲۶ مهر ۱۳۹۴  |  ۱۰:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

چهارشنبه گذشته بود که برایتان نوشتیم دانشگاه ویسکانسین (Wisconsin) از اپل به علت استفاده بی مجوز از پتنت هایش شکایت نموده و قصد دارد جریمه ای معادل ۸۶۲ میلیون دلار را از این کمپانی دریافت نماید.

حال به نظر می رسد که قاضی پرونده به نتیجه گیری رسیده و اپل را محکوم به پرداخت جریمه ای برابر با ۲۳۴ میلیون دلار نموده است. این مبلغ، تقریبا ۴۰۰ میلیون دلار کمتر از رقم درخواستی بنیاد پژوهشی دانشگاه ویسکانسین است. به گزارش رویترز، اپل اذعان داشته که رای دادگاه را می پذیرد اما توضیح بیشتری در مورد نحوه وقوع مشکل نداده. لازم به ذکر است که این مبلغ، جز بزرگ ترین جریمه هایی محسوب می گردد که شرکت یاد شده تا کنون مجبور به پرداختش شده است. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

به نظر می رسد که  بنیاد پژوهشی دانشگاه ویسکانسین (WARF) نیز با این رای مشکلی ندارد و در مصاحبه ای، آقای Carl Gulbrandsen، نماینده این بنیاد اذعان داشته که تصمیم گیری دادگاه عادلانه بوده و مهم است که از دستاوردهای دانشگاه به شکلی قانونی حفاظت گردد.

اما پتنتی که اپل آن را نقض کرده مربوط به چه بوده است؟ گویا شرکت ساکن کوپرتینو از تکنولوژی بهینه سازی مصرف چیپ های پردازشی که از سوی شاکی پرونده توسعه پیدا کرده بود، در چیپست های A7، A8 و A8X استفاده نموده که در آیفون و آیپدهای اخیر به کار رفته بودند. گفته می شود این تکنولوژی با نام «Predictor Circuit - مدار پیشبینی» در دانشگاه ویسکانسین در سال ۱۹۹۸ از طریق پرفسور Gurindar Sohi و سه نفر از دانش آموزانش توسعه پیدا کرده بود.

در هر صورت قاضی پرونده، آقای ویلیام کانلی (William Conley) حکم نموده که اپل به شکل عمدی این پتنت را نقض نکرده و بر همین اساس، صرفا یک سوم خسارت درخواستی از سوی بنیاد پژوهشی دانشگاه ویسکانسین را منطقی دانسته است. البته همانطور که گفتیم، این پرونده مربوط می شد به سه نسل اخیر چیپست های اپل. در ماه گذشته این بنیاد دوباره پرونده دیگری را تشکیل داده و از اپل برای استفاده از تکنولوژی یاد شده در چیپست های A9 و A9X که در آیفون های ۶ اس، ۶ اس پلاس و آیپد پرو به کار رفته اند نیز شکایت کرده که این پرونده در حال حاضر هنوز به مرحله نهایی نرسیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • sal

    اصولا مگه نباید از کارهای دانشگاهی استفادن کرد؟ وقتی مقاله ای میاد بیرون و کسی اون رو میخره، باید ازش استفاده کنه خب. وگرنه همش که برای رفرنس دادن نیست که. الان چجوری میشه و کپی رایت چگونه هست که این همه هم باید جریمه پرداخت بشه؟
    سوال دیگه هم این هست که در صورت اخطار باید یا متوقف کنه یا از همون اول هماهنگ بشه، درسته؟

  • مسعود

    چقدر هم وطناي پولداري داريما

  • رامين

    شركت دزد. از هر جايي كه چيزي ببينه فورا دزدي ميكنه. منتها متاسفانه اينقدري گرون فروش هست كه بازم به دزديهاش ادامه بده. اين جريمه خيلي كمه براش.

  • امانج

    کپی کار باید جریمه بده حالا سامی باشه یا اپل
    قانون قانونه
    قاضی پرونده به اپل

  • soroush_showbert

    ککش هم نمیگزه با این مبلغ...

  • ابراهیم معتمد

    فکر کن چقدر پول به قاضی داده که یک سوم جریمه رو حکم کنه
    ولی خبر خیلی خوبی بود
    کلا وقت هر شرکتی جریمه میشه من کیف میکنم

  • hublot

    من بارها و بارها گفتم ! این پول نه تنها برای اپل ، بلکه برای من هم چیزی نیست ! چرا ؟ چون بابام هرروز دوبرابر این پولو بهم پول تو جیبی میده تا برم حال کنم . دلتون بصوزه

    • آروین

      عزیزم در این روز خیرات کردن نوت 5 خیلی خیلی ثواب داره

    • آرمان

      فکر کنم بین علم و ثروت
      ثروت رو انتخاب کردین

    • نوید

      بله دقیقا همینطوره ! دارندگی و برازندگی

    • آرمان

      عخییی
      من الان بالشتم پر از پوله تویه فکر ابنم جریمه اپل رو بدم

مطالب پیشنهادی