ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساتیا نادلا و بازی شطرنج؛ آیا مایکروسافت در پی توسعه موبایل های اندرویدی است؟

ویندوز ۱۰ ماه هاست که از راه رسیده اما هنوز هم پلتفرم موبایلی این شرکت، یک مرده متحرک است. با نگاهی ساده به آماری که از سوی موسساتی نظیر IDC یا گارتنر منتشر می شوند، می ...

امیر مستکین
امیر مستکین منتشر شده در ۵ آبان ۱۳۹۴  |  ۲۳:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

ویندوز ۱۰ ماه هاست که از راه رسیده اما هنوز هم پلتفرم موبایلی این شرکت، یک مرده متحرک است.

با نگاهی ساده به آماری که از سوی موسساتی نظیر IDC یا گارتنر منتشر می شوند، می توان دید که سیستم عامل ویندوز در بخش موبایل، ۷۵ الی ۷۷ میلیون کاربر دارد. رقم، چندان هم کوچک نیست اما باید توجه داشت که اپل در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۵ توانست ۷۵ میلیون آیفون به فروش برساند.

چه قبول داشته باشیم و چه این موضوع را رد کنیم، در هر صورت مایکروسافت با شرایطی که ذکر شد، یک بازنده تمام عیار در زمینه پلتفرم های همراه است. در نتیجه اگر واقعا تصمیم دارد در این بازی حضوری با ارزش داشته باشد، باید دست به اقداماتی جدید بزند. شاید بتوان تصور کرد که یکی از همین اقدامات، ارائه نسخه ای از یک پلتفرم نرم افراری باشد که بر بستر هسته اندروید توسعه یافته.

این اتفاق به چه معناست؟ کد منبع [Source Code] اندروید تحت یک لایسنس رایگان ارائه می گردد. هر شخص حقیقی یا حقوقی نیز قادر به دریافت، تغییر در آن و استفاده از همین هسته برای خودش است. بر همین اساس مایکروسافت می تواند به راحتی نسخه اخیر هسته اصلی اندروید را دریافت کرده، آن را تغییر داده و در نهایت اپ و سرویس های خانگی اش را به آن اضافه کند. در ادامه نیز می تواند به راحتی تغییراتی که گوگل در هسته اصلی داده را دریافت کرده و آنها را به نسخه ای که خودش ارائه می دهد، اضافه کند.

[در این بخش البته یک توضیح اجمالی دیگر هم لازم است: هسته اصلی اندروید، به عنوان یک پلتفرم متن-باز برای همه رایگان است و قابل دریافت. این نسخه دارای سرویس و اپلیکیشن های خود گوگل نیست و غول جستجو برای اینکه نسخه کامل را در اختیار سازندگان قرار دهد، از آنها هزینه دریافت می کند. پلتفرم هایی که بر بستر اندروید توسعه پیدا می کنند، نظیر نسخه ای که آمازون آن را توسعه داد و یا سیانوژن، فاقد پلی استور و یا سایر سرویس های گوگل هستند.]

این دقیقا همان کاریست که «آمازون» چند سال قبل انجام داد و توسط آن توانست تبلت «Kindle Fire» را توسعه دهد. حال نکته جالب این است که اخیرا یک خبرنگار از خانم «جولی لارسن گرین» [Julie Larson-Green] سوال کرده که آیا احتمالش وجود دارد که مایکروسافت هم به دلیل اوضاع آشفته سیستم عامل موبایلی اش، به سوی چنین کاری روی آورد؟ در پاسخ، ایشان ذکر کرده: «ما به همان مکانی خواهیم رفت که کاربرانمان حضور دارند.»

در حالی که ایده ساخته شدن پلتفرمی بر بستر اندروید از سوی مایکروسافت بعید به نظر می رسد، این شرکت اکنون زمینه سازی های لازم برای آمادگی اذهان عمومی را آغاز کرده است. با دیجیاتو همراه باشید.

ساتیا نادلا از ماه فوریه سال ۲۰۱۴ به ریاست کلی مایکروسافت منصوب شد و از آن زمان، حرکاتی شطرنج وار را در مورد اندروید آغاز نموده است. بیایید با هم نگاهی داشته باشیم به مهره هایی که تا کنون نادلا در صفحه شطرنج جا به جا نموده.

  • مایکروسافت همکاری خود و سرمایه گذاری اش در «سیانوژن» را اعلام کرد. استارتاپی که تلاش می کند اندروید را از چنگ خود گوگل در آورد. این گفته به هیچ عنوان یک استدلال یا تحلیل نیست؛ خود مدیر عامل سیانوژن چنین باوری دارد! از آنجایی که سیانوژن فاقد سرویس های گوگل است،‌ می توان گفت که این شرکت اکنون از همکاری با مایکروسافت بسیار خرسند هم شده چرا که می تواند به جای سرویس های گوگل، سرویس های مایکروسافت را به کاربرانش عرضه نماید.
  • در این مدت مایکروسافت چهار استارتاپ قدرتمند در بخش های مختلف موبایلی را خریداری کرده که همه آنها، تکمیل کننده یک پازل هستند. استارتاپ Acompli توسعه دهنده کلاینت ایمیل در موبایل. استارتاپ Sunrise برای ارائه تقویم هایی پویاتر. استارتاپ Wunderlist برای ثبت و تنظیم لیست کارهای در دست انجام [to-do list] و در نهایت Double Labs، استارتاپی که محبوب ترین لاک اسکرین اندروید را توسعه می دهد.
  • مایکروسافت درخواست ثبت پتنتی (با شماره ۹۰۰۳۱۷۳) را به اداره ثبت علائم تجاری ارسال کرده که در آن، به کاربر سطح دسترسی عمیق تری به لایه های سیستم عامل داده می شود. [این پتنت برای این به ثبت رسیده تا کاربر بتواند به انتخاب خود، دو پلتفرم اندروید و ویندوز ۱۰ را در دستگاهش داشته باشد و قادر به سوئیچ کردن بین آنها شود.]
  • مایکروسافت با استفاده از تکنولوژی های استارتاپ Double Labs، در حال ارائه لاک اسکرین های مختلفی برای اندروید است.

مهم ترین قطعه از این پازل، مربوط می شود به سرمایه گذاری ردموندی ها در CyanaogenMod. ظاهر آن نیز تفاوتی با اندروید عادی نخواهد داشت، البته به جز چند تفاوت اساسی.

cyanogennextbit-w600
Kirt McMaster یکی از موسسین سیانوژن [مرکز]

همانگونه که ذکر کردیم، گوگل به همه اجازه دریافت هسته اصلی اندروید که فاقد سرویس هایش است را می دهد. سرویس هایی نظیر نقشه ها، جی میل و... . در صورتی که اشخاص حقوقی نیاز به این هسته به همراه سرویس های این شرکت داشته باشند، باید آزمایشات دقیقی را ارائه داده و بتوانند رضایت گوگل را جلب کنند. در هر صورت، اندرویدی که از سوی مایکروسافت و توسط سیانوژن توسعه پیدا خواهد کرد، به جای سرویس های گوگل از سرویس های خود مایکروسافت بهره خواهد برد.

چنین اقدامی، توسعه دهندگان را نیز جذب خواهد کرد چرا که این افراد، هم اکنون با هسته اصلی اندروید آشنایی لازم را دارند.

همه این داستان ها، اندکی تکراری نیستند؟

مایکروسافت پیش از این نیز دست به توسعه موبایلی اندرویدی زده است. تلفن هوشمندی که با نام Nokia X آن را می شناسیم. محصولی که رابط کاربری آن شبیه به ویندوز فون بود و برخی از سرویس های گوگل نیز در آن، با سرویس های مایکروسافت جایگزین شده بودند.

وب سایت «انگجت» در بررسی این تلفن همراه نوشت: «رابط کاربری سرگیجه آور است و در هنگام کار با آن، شاهد باگ های بی پایانی خواهید بود.»

مدیر عامل سابق نوکیا در حال معرفی نوکیا اکس؛ محصولی که از اندروید بهره می برد و در کنگره جهانی موبایل در سال ۲۰۱۴ معرفی شد.
مدیر عامل سابق نوکیا در حال معرفی نوکیا اکس؛ محصولی که از اندروید بهره می برد و در کنگره جهانی موبایل در سال ۲۰۱۴ معرفی شد.

در صورتی که مایکروسافت بخواهد تجربه ای تقریبا مشابه را بار دیگر پیاده سازی کند، بهتر است دست کم بر رابط کاربری و کارکرد صحیح آن تمرکز بیشتری انجام دهد.

اساسا چرا مایکروسافت باید دست به چنین کاری بزند؟

بزرگ ترین مشکل مایکروسافت در حوزه تلفن های هوشمند و علت عدم علاقه کاربران به پلتفرم ویندوز فون، فقدان اپلیکیشن در سیستم عامل مورد بحث است. این شرکت نتوانسته علاقه توسعه دهندگان را به خود جلب کند. از طرفی این سیستم عامل حدود ۳ درصد از بازار را در اختیار دارد و توسعه دهنده هم برای چنین حجم کاربری، به خود زحمت نمی دهد. از آن طرف ماجرا، مایکروسافت برای فروش موبایل هایش به اپلیکیشن های بیشتری نیازمند است. این یک چرخه مشخص است که فعلا با در قلمروی ویندوز با مشکل مواجه شده.

اندروید اما پرطرفدارترین سیستم عامل موبایلی جهان است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که اکنون، از میان هر ۵ شخص حاضر در کره زمین، یکی از آنها دارای محصولی با پلتفرم اندروید است. بر همین اساس، اندروید اپلیکیشن های عالی بسیاری دارد؛ اپلیکیشن هایی که بر بستر اصلی و سورس کد این پلنفرم هم قابل اجرا هستند. همانی که احتمالا مایکروسافت در حال توسعه اش است.

با ایجاد کنترلی عمیق تر بر سیستم عامل، شرکت مورد بحث می تواند راهکار آمازون را در پیش گرفته و به جای سرویس های گوگل، سرویس های کامل و خانگی خودش را ارائه دهد. موبایل اندرویدی بعدی که مایکروسافت ارائه خواهد داد، مشخصا از موتور جستجوی بینگ بهره مند خواهد گشت؛ اپلیکیشن مخصوص موسیقی اش هم Groove خواهد بود.

gettyimages-127497645-w600

شاید تصورش اکنون کمی دور از ذهن باشد ولی در صورتی که مایکروسافت قادر به انجام چنین کاری شود و بتواند همین ایده ها را به شکلی صحیح اجرا کند، شاهد رشد فروش موبایل های این شرکت و افزایش سود بخش سخت افزار در کمپانی یاد شده خواهیم بود.

ساتیا نادلا پیش از این بارها عنوان نموده که این سرویس ها و دسترسی به آنها در پلتفرم های مختلف است که اهمیت دارد نه خود دستگاه [و یا حتی پلتفرم نرم افزاری آن]. زمانش رسیده؛ بهتر است مایکروسافت به سوی اندروید اختصاصی خودش رفته و اینچنین، با سخت افزاری که اکنون قدرتمند تر از همیشه است، بتواند به اوضاع فروش موبایل را سرو سامان دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (31 مورد)
  • aviyera

    آقای مستکین اگه هم تایید نشد عیبی نداره
    اما لطفن کمتر ( نمیگم اصلن ،چون فکر کنم ژنتیکی از مایکروسافت متنفرید) از این ترجمه های ساده لوحانه قرار بدید

    روز خوش

  • FarhaD

    یک مساله برای من وجود داره
    اون زمانی که پاکت پی سی ها رواج داشتن آیا اندروید و ای فون وجود داشتن؟
    یادمه وقتی که هیوندای ورنا تازه داشت وارد بازار ایران میشد و داشت پیش فروش اولین سری رو انجام میداد، تبلیغاتش به دست عموم رسید. با پدرم صحبت کردن و تصمیم گرفتن هر کدوم یکی بخرن. همون زمان ریو هم داشت وارد بازار میشد. اون موقع ها خیلی ها تبلیغ کردن معلوم نیست ورنا چی از آب در بیاد خیلی ها طرفداری ریو رو کردن خیلی ها گفتند خدمات پس از فروش گسترده نداره و اگر تو راه بمونی مشکلات فراوانی برات پیش میاد و کلا محصولات سایپا و ایران خودرو رو بخاطرخدمات پس از فروش گسترده و وجود لوازم یدکی فراوان و ارزان ترجیح دادن.
    در عوض چیزی که اتفاق افتاد این بود که این ماشین و البته اونته خرابی چندانی ندارن که باعث بشه تو راه بمونی و کیفیت و سگ جونی ماشین برای همه اثبات شد و با وجود گرونی لوازم یدکی به خاطر کیفیت بالا نیازی به تعویض پیدا نمیکنی، حالا برای فروش مدل ده سالهء اون شما فقط به یه صبح تا ظهر نیاز دارید ...
    با این اوصاف در نظر بگیرید که چرا اندروید میاد و برترین پلتفرم میشه در دنیا چرا ویندوزی که قبل از بوجود آمدن اندروید و ای فون روی گوشی ها کار میکرد به این روز افتاده؟
    جوابش خیلی ساده هست چون کار با وبندوز یکم مهارت میخواد یکم سواد میخواد حوصله میخواد باید انگولک کنی بری یاد بگیری کلا اولش یکم فسفر بسوزونی حالا اندروید رو که خوب مادر بزرگ منم داره باهاش کار میکنه امنیتش رو هم که همه ازش آگاهیم ولی خوب اپلیکیشن زیاد داره اپ های به درد نخور بسیار. بمب تیلیغاتی داره که خودش رو منجی بشریت و ویندوز رو باعث تباهی جلوه بده. دوستانی در کنار خودش داره که مثلا بیاد تیتر بزنه انگری بیردز 2 برای ویندوز فون هرگز ساخته نخواهد شد! یا هر روز مقاله بنوسن که ویندوز موبایل هر روز فروشش کمتر میشه هر روز افول بیشتر هر روز بدتر از دیروز و از این دست چیزا...
    حوب من از شما میپرسم مثلا انگری بیردز 2 برای ویندوز باید یا نیاد چه اتفاقی میوفته که یه خبرگذاری تکنولوژی اینو تیتر کنه دیجیاتو هم ترجمه. واقعا خیلی اتفاق دردناکی محسوب میشه اون 77 میلیون هم که وینفون دارن باید گوشی هاشون رو بندازن توچاه توالت برن اندروید بخرن بلکه جا نمونن... خودتون یکم قضاوت کنین
    من اچ نی تاچ ویوا داشتم (ویندوز موبایل 6 ) اومدم S duos 2 سامسونگ خریدم و حالا دنبال بازگشت به وینفونم چرا؟
    خوب شما یه بار هم که شده برو به استور ویندوز سر بزنببین کدوم اپ کاربردی که تو اندروید داری رو اونجا نیتونی پیدا کنی کاربردی میگم نه بازی و چرت و پرت و جفنگیات. باید کمی با چشم باز و تحقیقات حرف زد این دلیل نمیشه که یکی بره دو میلیون پول گوشی بده بعد بیاد طرفداری فلان پلتفرم رو بکنه یا اون یکی رو بکوبه
    در خوب بودن و کامل بودن هر سه پلتفرم موبایل شکی نیست ولی مظمئنأ ویندوز قربانی تبلیغات منفی اندروید و اپل شده

  • Behtash

    من مطمئنم آقای مستکین حتی یه بار یه گوشی ویندوز فون دستش نگرفته . اگر یه بار حتی یه بار با 1520 که روش ویندوز 10 موبایل روش نصب بود کار میکرد و نرم افزار هاشو روش نصب می کرد دیگه این به اصطلاحات تحلیل ها رو نمی نوشت

  • Behtash

    دیجیاتو جان خوبی داداش ؟ قرصاتو پس و پیش نخوردی ؟
    به فکره خودشون نرسیده به فکر شما رسیده حتما ؟
    خیلی باحالی دمت گرم . والا ایرانم با آمریکا اینقدر خصومت نداره که شما با مایکی دارید . هر دوشم الکی و بی دلیل

  • arash1360

    ای کاش روزی برسه که این آقای مستکین قبله نوشتن یا ترجمه این تحلیلایه ابکیشون یک بار با سیستم عامل ویندوز 10 موبایل کار کنن ، برنامه ها رو نصب کنن
    و اونوقت بشینن واسه مایکروسافت نسخه بپیچن
    تعصبه بیجا آفتیه که باعثه تباه انسانیت میشه

  • شوارتوفسکی

    .
    دیجیاتو دیگه بدرد نمیخوره
    .
    شده عین مجلات بی محتوا
    .
    طرفداری از اپل و کوبیدن مایکروسافت
    .

  • sherlock tux

    به نفعشه بیاد سمت اندروید
    و گرنه اگه قرار بود موفق باشه با برند نوکیا موفق میشد که نشد الان هر آشی به ضرر اندروید بپزه به ضررخودش تموم میشه !
    قابلیت کانتیموم هم تو اوبونتو فون بود یعنی باید تا به حال به خاطر این امکانات سیستم عامل اولی بود !
    هیچ کس کاشی های مزخرف رو دوست نداره برین نظر مردم رو بپرسین
    و شما هر جا سری به کامنت ها تو استور فون بزنین می بینین که بیشتر اونایی که نظر دادن به برنامه بیشترشون ایرانی هستن
    قبول کنین ویندوز فون واسه موبایل خوب نیست
    مدیر عامل ایسوس هم این رو گفت دوستان تو سرش کوبیدن

    • Beautiful Mind

      قابلیت کانتیموم هم تو اوبونتو فون بود یعنی باید تا به حال به خاطر این امکانات سیستم عامل اولی بود !!!! داداش شعر نگو
      برو صحبت های جو بلیفور و در مورد کانتینیوم گوش کن تا بفهمی کانتینیوم چیه و فرقی با چیزی که میگی داره.یه قصه ای شنیدی فقط اومدی اینجا نظر بدی که بگی بلدی؟

    • bond

      تو هم که اصلا ترول نیستی !
      اومدی به همه کامنت ها منفی دادی
      # خجالت بکش

  • name

    نه تنها این سناریو خیالی که نویسنده نوشته درست نیست بلکه برعکس تو اخرین بیلد ویندوز موبایل 10 فایل های زیر سیستمی اندروید ازش حذف شدند
    فکر اینکه این همه سرمایه گذاری روی ویندوز موبایل توسط مایکروسافت انجام بشه و در اخر بیاد اندروید رو اجرا کنه احمقانه است
    این مقاله ها واسه تخریب ویندوز موبایل از ترس پتانسیل این پلتفرم هست که حتی با پردازنده اسنپ 810 دیدیم که قادر به چه کارهایی هست
    حالا دیگه سرفس فون با پردازنده core m از نسل skylake (که اینتل توان مصرفیش رو رسونده به 3.5 w تا بشه تو فبلت ها ازش استفاده کرد) میتونه شروع کننده مسیری باشه که دیگران (!) رو مجبور به دنباله روی ازش بکنه
    مثل سرفس پرو
    :)
    http://www.plaffo.com/wp/wp-content/uploads/2013/02/Real3D-670x588.jpg

    ;

    http://orig08.deviantart.net/ccf3/f/2015/007/1/0/lumia_1530_by_sujau-d8d0bik.jpg

    • wrst

      ببخشید پاسخ رو زدم
      دوستانی که سرفس پرو دارن
      چقدر از حافظه 256 گیگابایتی در دسترس هست؟

      • emad_ghazi-tabatabai

        231 GB

  • بهمن

    من زیاد دیجیاتو سر نمیزنم ولی تو همین مدت کم متوجه خصومت شدید با مایکروسافت و دلدادگی نویسندگان به محصولات اپل شدم

  • مسیح

    اصلا همچین چیزی امکان نداره! این همه زحمت و تلاش و قطعا بهبودهای فراوان تو نسخه 10 ویندوز اونوقت بره اندروید تولید کنه؟
    خیلی دور از ذهن بنظر میاد :|
    در آخر پیشنهاد میکنم این مظلب از سایت همسایه رو از دست ندید:
    http://winphone.ir/recent-study-reveals-microsoft-is-delighting-customers/

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی