گزارش مالی نوکیا از سه ماهه سوم سال جاری میلادی اعلام شد
زمانی نوکیا بزرگ ترین کمپانی سازنده تلفن هوشمند در دنیا به شمار می رفت و واقعا هم موبایل های با کیفیت و کارآمد می ساخت و روانه بازار می کرد. محصولات این کمپانی فنلاندنی نه ...
زمانی نوکیا بزرگ ترین کمپانی سازنده تلفن هوشمند در دنیا به شمار می رفت و واقعا هم موبایل های با کیفیت و کارآمد می ساخت و روانه بازار می کرد. محصولات این کمپانی فنلاندنی نه تنها برای کاربران جذابیت داشتند، بلکه برای رقبا نیز قابل احترام بودند. اما از آنجا که همه احتمال اشتباه دارند، نوکیا هم چند حرکت نادرست در کارنامه خود به ثبت رساند که به سقوطش منتهی شدند.
در مورد اشتباهات بزرگ ترین نوآور و قدیمی ترین شرکت موبایل جهان باید در ابتدا به اصرار این برند به استفاده از سیمبیان اشاره کرد بعد به تمایلش برای توسعه ی MeeGoo پرداخت و در نهایت هم می رسیم به قراردادی با مایکروسافت که سرانجامی بسیار تلخ داشت.
با تمام این تفاسیر، فنلاندی ها برای بازگشت به اوج از تلاش دست برنداشته اند، آنها در سال گذشته تبلتی مبتنی بر اندروید ساختند و آن را در بازارهای محدودی عرضه کردند، اکنون نیز در نظر داردند در سال آینده میلادی یک اسمارت فون و یک اسمارت واچ را ارائه کنند. البته در اینجا بد نیست به آمار و ارقام تجاری شرکت موردبحث بپردازیم و ببینیم گزارش مالی اخیر آن از چه شرایطی حکایت می کند.
در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.
بنا به اظهارات خود شرکت، آنها در سه ماهه سوم سال جاری میلادی حدود 3 میلیارد یورو درآمد داشته اند که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال 2014، حدود 0.1 میلیارد یورو کاهش داشته. شرکت نوکیا همچنین سود خالص خود را با حاشیه سود 13.6 درصدی، 391 میلیون یورو اعلام کرده. ناگفته نماند برند ساکن فنلاند توانسته به اعداد و ارقامی بیش از پیش بینی ها دست پیدا کند هر چند که میزان حاشیه سود به ثبت رسیده در قیاس با بازه ی زمانی مشابه سال گذشته دچار نزول شده است.
می بایست خاطر نشان کرد تحلیل گران همچنان سقوط قابل توجهی را برای نوکیا پیش بینی می کنند اما این شرکت همه تلاش خود را می نماید تا فراتر از انتظارها ظاهر شود.
در حال حاضر، محصولات کمپانی یاد شده در چین فروش بالایی دارند و سرزمین اژدهای سرخ بازار اصلی نوکیا به شمار می رود. به نظر می رسد در شرایط موجود تبلت N1 توانسته فروش مطلوبی را تجربه کند که در این قضیه دو عامل دخیل بوده اند، اولین عامل باز می گردد به قیمت نسبتا کم آن و دیگری نیز مربوط می شود به فروش های محدود با رقمی ویژه در بازه های زمانی خاص.
نکته قابل توجه و جالب این است که بدانیم قدم بعدی نوکیا برای کسب موفقیت چیست؟ همان طور که اشاره کردیم، آنها در نظر دارند سال آینده میلادی ساعتی هوشمند و اسمارت فونی را تولید و روانه بازار کنند. اگر در نظر بگیریم که تبلت آنها در بازارهای خاصی عرضه شده و بازهم توانسته به شرایطی مناسب در رابطه با فروش دست پیدا کند دور از ذهن نیست که دیگر گجت های آتی شان نیز بتوانند روندی مشابه را رقم بزنند.
چنانچه فنلاندی ها بتوانند دوباره دستگاه هایی پایدار، با کیفیت و البته دارای قیمتی مقرون به صرفه را عرضه نمایند هنوز هم این احتمال وجود دارد که دوباره قادر باشند بازگشتی شکوهمند را به عرصه ی رقابت تجربه کنند، هر چند بازاری که این روزها آنها قصد حضور مجدد در آن را دارند بسیار آشفته است و توسط نام های بزرگ و کوچک چینی تسخیر شده تا جایی که حتی برندهای مطرح تر نیز با چالش هایی جدی مواجه اند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
واقعا یکی از برنداییه که باید احترامشو نگهداشت, چون یجورایی پدر بزرگ موبایل به حساب میاد, ولی سقوط خیلی بدی داشت, با اینکه زیاد طرفدار محصولاتش نبودم و نیستم ولی امیدوارم دوباره برگرده و روبراه بشه, هرچی باشه بهتر از این چینیاس که زدن بازار رو خراب کردن -_-
امیدوارم که شکوهمندانه بر گردی نوکیای دوست داشتنی. منتظرتم هنوز ...
امیدوارم گوشی بزنه و موفق بشه تو ایرانم بیاد ??
فقط امیدوارم اگر واقعاً سال بعد گوشی زد دیگه دنبال سیاست قدیمی خودش که توی گوشی های سیمبین و ویندوزفونی ها بود نباشه. سیاست غلط "هیچ وقت یه گوشی نباید کامل و بدون عیب و نقص باشه"
گوشی های ویندوز فونی نوکیا با اینکه خیلی خوب بودن اما حتی بهتریناش هم حداقل یکی از این امکانات رو نداشتن:
باتری قوی، دوربین جلو، فلش عقب، ساپورت مموری کارت، داشتن گلنس، رم حداقل 1 گیگ، باتری قابل تعویض، اکولایزر برای تنظیم صدا در حالت هدفون، رادیو FM
مثلاً گوشی خود من (لومیا 620) که انصافاً از بهترین گوشی های نوکیا ویندوزفون از دید کلی (ارزش نسبت به قیمت) بود، رادیو FM نداره و رم هم 1 گیگه.
"قراردادی با مایکروسافت که سرانجامی بسیار تلخ داشت."
چرا همه فک میکنن مایکروسافت نوکیا رو به این وضع انداخت؟ دقت کنید به وضعیت نوکیا قبل از ساختن ویندوزفون: ظاهر قضیه خیلی وخیم نبود و درسته داشت بازارش رو از دست میداد، ولی هنوز اسم و رسمی داشت واسه خودش. اما حقیقت اینه نوکیا مثل یه کشتی درحال غرق شدن بود که هنوز داشت به مسیر خودش ادامه میداد و ظاهرش خیلی بد نبود، اما در نهایت غرق میشد.
اگه هم میرفت سمت اندرورد، هیچ تضمینی نبود کاملا موفق بشه، بهترین نمونه هاش اچتیسی و سونی هستن (حالا سونی چون بخش های خیلی بیشتری داره و شرکت بسیار عظیمیه، ضرر های بخش موبایل شاید کمرش رو نشکونه).
ویندوزفون که تقریبا فقط نوکیا باهاش گوشی میساخت، قبل از فروش نوکیا، حدود 3% بازار رو در اختیار داشت، یعنی به اندازه سونی، بلکبری، موتورولا و کمی کمتر از اچتیسی(6%). چرا؟ چون اون دوران، دورانِ سامسونگ و اپل بود، و برند های چینی هم کم کم داشتن قدرتشون رو به رُخ میکشیدن.
من نمیگم نوکیا کار درستی کرد یا کار غلطی کرد، به شخصه بدم نمومد نوکیا در کنار تولید ویندوزفون، پرچمدار اندرویدی هم بزنه، اما این تصمیمی بود که هیئت مدیره و سهامدارا (و نه مدیر عامل بدبخت، استفن الوپ) گرفتن، تا بتونن از کمک های نقدی مایکروسافت استفاده کنن، و در نهایت هم تصمیم به فروش گرفتن. من خوشحال نیستم که نوکیا به این وضع افتاد، اما وقتی اچتیسی (که اصالتش رو به باد داد) یا موتورولا (که ده دست چرخید و آخرم رفت زیر دست چینی ها) رو نگاه میکن، به نظرم سرنوشت نوکیا به مراتب بهتر بود، حداقل یه شرکت اصیل خریدش که مثل نوکیا عاشق نوآوریه، و حتی بهتر، نوکیا هم حق داره بعد از یه بازه چند ساله دوباره با برند خودش گوشی بزنه و دوباره برگرده به عرصه.
واقعا حق نوکیا و سونی و اچ تی سی نیست که به این حال باشند
حقشونه اتفاقا، البته منظورم از نظر تکنیکیه، نه احساسی.
نتیجه مستقیم اشتباهاتشون بود دیگه، نمیشه که یکی اشتباه کنه بگیم حقش نیست نتیجه اشتباهش رو ببینه.
اچتیسی که چوب اشتباهاتش ریز د ودرشتش رو داره میخوره، نوکیا هم هیمنطور، چوب اون همه فرصت و زمانی که از دست داد رو خورد، سونی هم یه جورایی بد شانسی آورد، یه ایراداتی وجود داشت که میشه گفت بیش از حد دامنش رو گرفت.
اگه نوکیا سال ۲۰۱۶ گوشی اندرویدی بزنه من جزو اولین مشتری هاش هستم...امیدوارم دوباره سعود کنه
آخه گوشی داریم تا گوشی... نوکیا X و X2 هم اندرویدی بودن دیگه... شما خریدی؟ من که حاضر به خریدش نبودم!
دعا کُن یه پرچمدارِ عالی بده! :D