طرح رجیستر موبایل ها دوباره از سر گرفته می شود
بازار تلفن همراه در کشورمان از همان ابتدای کار، حکایت عجیبی داشته و بخش عمده ای از واردات این محصول، به شکل غیر قانونی یا قاچاق صورت می گرفت. حدود یک دهه پیش، قانونی وضع ...
بازار تلفن همراه در کشورمان از همان ابتدای کار، حکایت عجیبی داشته و بخش عمده ای از واردات این محصول، به شکل غیر قانونی یا قاچاق صورت می گرفت. حدود یک دهه پیش، قانونی وضع شد که بر اساس آن، همه موبایل هایی که وارد بازار می شدند، باید ابتدا کد IMEI آنها رجیستر می شد که پس از مدتی، این قانون به علت مشکلات فراوانی که برای کاربران ایجاد می کرد، از میان برداشته شد.
در ماه های اخیر ولی باز هم زمزمه هایی به گوش رسید که این قانون، در حال بازگشت است و امروز معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، آقای سید علی رضا گلستانی عنوان نموده که این طرح به زودی اجرایی خواهد شد.
بر اساس گفته های گلستانی، طرح رجیستر شدن دوباره تلفن های همراه چندین مرحله خواهد داشت. اکنون سال هاست که این قانون برداشته شده و موبایل های بسیاری در دست کاربران هستند که شماره IMEI آنها به ثبت نرسیده. بر همین اساس گلستانی عنوان می کند شماره IMEI تلفن های همراهی که اکنون فعال هستند و مردم از آنها استفاده می کنند، از طریق سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات به ثبت می رسد و این پروسه حالا آغاز شده است.
وی همچنین اشاره کرد که کد IMEI موبایل هایی که از تاریخ ۱۵ مهر ماه سال جاری به شکل رسمی از طریق گمرک به کشور وارد شده اند، به ثبت رسیده است.
در مرحله نهایی، موبایل هایی که از تاریخ یاد شده به شکل رسمی وارد کشور نشده اند، از سوی اپراتورهای مخابراتی کشورمان پشتیبانی نخواهند شد اما برای این مسئله، هنوز تاریخی اعلام نشده چرا که در حال حاضر برای این موضوع، تصمیم نهایی اتخاذ نگشته است.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
هیچ سودی برا عوام نداره ولی برا خواص چرا....
این طرح نه تنها کار امد نیست بلکه باعث هرجو مرج گرونی غیر قابل کنترول هم میشه من تو بندر ساکنم تو بازار دارن همه هرچی کوشی وارد کردن رو فک پلمب میکنن سیمکارت میندازن و دوباره پلمپ میکنن و میدن انبار برای بعد اجرای طرح همه برا یه بخور بخور مشتی دارن خودشونو اماده میکنن این وسط چه سودی میکنن قاچاق چی های پایتخت که دارن دو سه برابر ظرفیت گوشی وارد میکنن ولی کسی هیچ تغییر قیمت یا زیادی موبایل تو بازار احساس نمیکنه چرا چون همش میره انبار تجسم کنید یه ایفون 6 الان وارد کننده روش زیر دو در میاد (حدود 1.700)تو بازار امروز 2.300 هست بعد این طرح میره رو 3300 این یه تومن هم ناز شصت دولتیا اصلا کسی میتونه ثابت کنه موبایل قاچاق بوده یا کی وارد شده تا 6 ماه اول مثل گرون کردن دلار دلالا میخورن حسابی وارد کننده هم که بعد این شیش ماه میبینه ایران شده سر گردنه قیمتاشو انحساری میکنه مردمم مجبورن بخرن
تبریک میگم خزانه پر شد به قیمت فنا شدن 70 ملیون مصرف کننده
من موندم این همه طرح هست که دولت اجرا نمیکنه که مردم مردن از بدبختی بعد اومدن فکر رجیستر شدن
خوبه دیگه قیمت گوشی هم، کم کم میشه مثل قیمت ماشین
کاشکی یه روزی هم بیاد که اول حقوق مردم در نظر گرفته بشه.... کاشکی :(
حقوق مردم تو خریدن گوشی قاچاق تقلبی و رفرش نیست .حقوق مردم خرید از نمایندگی های رسمی و برخورداری از خدمات و جوایز نمایندگی هاست
اینم یه طرح شکست خوردس. حتما یه راه واسه دور زدنش پیدا میشه. هنر نزد ایرانیان است و بس...
من بدی ها و عواقب این طرح گفتم اما برای اینکه دولت هم به خواستش برسه باید مثله ترکیه عمل کنه یعنی دو نوع ریجستری بزارن.
اول کسی که میخواد برای یه سال از گوشی شون توی ترکیه استفاده کنه ( برای توریست ها و افرادی که به ترکیه سفر میکنند) ازشون شصت دلار میگیرن برای یهسال دیگه طرف مشکلی نداره حالا قاجاقی باشه یا نه فرقی نمیکنه.
دوم اونایی که همیشگی میخوان که داخل ترکیه از اپراتورهای اونجا استفاده کنند از اینا صد و سی و دو دلار میگیرن دیگه گوشی برای همیشه ریجستر میشه.
اگه دولت به دنبال پول منفعت گیری از این بازار هستش باید «نسبت به ارز و ارزش پول خودمون» یه همچین کاری کنه. دیگه کاری به مدل گوشی ها و قاجاق و ... نداشته باشه.
طرح خوبیه ، دیگه نباید هزار جور تست کنیم ببینیم گوشی فیکه ، مال کجاس ؟ فارسی ساپورت میکنه ؟ باباش کیه ، ننه ش کیه . با خیال راحت گوشی رو میخریم
عزیزم شما بهتره از 1100 استفاده کنی
هم تست نمیخواد
هم فارسی داره
هم فنلاندیه
هم اصله
مگه میشه اینا کاری کنن که کمی آسایش به یک بازار مثل موبایل برگرده،همینطوری ما داریم گوشی ها رو بخاط نبود نظارت و نبود نمایندگی اصلی و هزارات دلیل گرونتر میخریم،حالا با اجرای این طرح هم مطمئنا قیمت گوشی بالاتر میره و خدا میدونه کسایی که گوشی جدید خریدن چه بلایی سرشون میاد!
امیدوارم حداقل گوشی هامون که تازه خریدیم خدمات رو بگیرن.
من زد5 و لومیا خریدم دیروز!
نمیدونمم رسمی وارد شده یا نه!
خدا لعنت کنه اینارو
خدا میدونه این وسط چقدر پول میخورن اینا
گوشی گرونتر میشه و پول زیاده خواهیشونو ما باید بدیم
قاچاق باعث میشد یه رقابتی باشه یجورایی واسه قیمت
ولی الان همه چی دست خودشونه هر چقدر دوس داشته باشن قیمت میزارن رو موبایل
این طرح مقدمه ای برای بوجود آوردن کارخانه هایی مثل ایران خودرو و سایپا هستش...
اول میان میگن جلوی قاچاق گرفته بشه و ...
بعد ازشون میپرسی چه تاثیری روی قیمت میذاره؟ میگن با وارد کننده های رسمی جلسه های متعدد گذاشتیم و تعهد دادن که قیمت رو کنترل می کنند.( خودمون خواهش میکنیم که قیمت رو کنترل کنن جالبه...)
این یعنی انحصار در واردات چون هر کس نماینده یه برند میشه و واردات اون رو بدست میگیره و قیمت خودش رو میده که خود این رو هم خیلی از اهل بازار موبایل با داشتن تخصص و مهارت نمیتونند بدست بگیرن چون که باید روابط داشته باشی. تا بتونی این کار بکنی الان شاید خیلی سخت نباشه ولی اون موقع میشه.
مرحله دوم تعدادی از شرکت های نیمه خصوصی یا شاید دولتی میان میزنن روی دست وارد کننده های رسمی و میگن ما مثلا با سامسونگ حرف زدیم داخل کشور کارخونه بزنیم مثلا ایران موبایل ( مثل کارخونه پژو فرانسه و ایران خودرو) بر همین اساس مالیات و عوارض گمرکی برای گوشی وارداتی بشه صد درصدد تا از تولید و اشتغال افرینی داخلی حمایت بشه.
بعد که گوشی های داخلی استفاده کردیم٬ کمپین میزنیم «خرید گوشی صفر ممنوع»
عجب مردم جالبی هستیم ما...
قبل بوجود اومدن انحصار چه در واردات و چه در تولید؛ ساکت هستیم٬ بعد که دیگه انحصار و فساد و ... ریشه میگیره میایم کمپین میزنیم و توی تلویزیون ملی کنایه آمیز و آروم طوری که به مسئولین برنخوره میگیم توروخدا کیفیت نسبت به پولی که میگیری ببر بالا.
من شخصا با قاجاق مخالف هستم ولی حداقل با این وجود ما الان موبایل رو با کیفیت و استاندارد جهانی و قیمت مناسبی نسبت به ارزش ارز کشورمون خرید میکنیم.
« در کل الان توی صنعت خودرو و ... میبینیم که وقتی دولت توی بازاری دخالت کنه چه اتفاقی میتونه بیافته».