ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

70 درصد جمعیت دانشجویان علوم و مهندسی ایران را بانوان تشکیل داده اند

به نظر می رسد که بانوان این روزها در جوامع دانشگاهی ایران نقشی اساسی را بازی می کنند. به نقل از وبسایت فوربس، امروزه 70 درصد دانشجویان علوم و مهندسی ایران را دختران تشکیل داده ...

محسن وفانژاد
محسن وفانژاد منتشر شده در ۲۰ آذر ۱۳۹۴  |  ۱۵:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

به نظر می رسد که بانوان این روزها در جوامع دانشگاهی ایران نقشی اساسی را بازی می کنند. به نقل از وبسایت فوربس، امروزه 70 درصد دانشجویان علوم و مهندسی ایران را دختران تشکیل داده اند. این مسئله نشان می دهد که در آینده ای نزدیک، زنان نقشی مهم در اقتصاد کشور بازی خواهند کرد و ایران به سوی استارتاپی شدن پیش می رود.

اقتصاد در حال شکوفایی است و با برداشته شدن تحریم ها، سرمایه گذاران بسیاری وارد کشور خواهند شد که پیش از این امکان حضور را نداشتند. در چنین شرایطی، حالا بانوان در نقشی کلیدی را ایفا می کنند.

غنچه طاووسی (تصویر فوق) با 20 سال سن، ایده ای برای ایجاد کسب و کار خود دارد. Lendem پلتفرمی است برای یادداشت کردن آنچه به دیگران قرض داده اید و طرح وی موفق شده تا نظر سرمایه گذاران خطرپذیر را به سوی خود جلب کند اما تا پیش از برداشته شدن تحریم ها، خبری از سرمایه گذاری روی پروژه وی نیست.

ریحانه و بهاره وحیدیان چندی پیش با برگزاری استارتاپ ویکند مخصوص بانوان در تهران، بانوان صاحب ایده و مهارت را به فعالیت و کار دعوت کردند و چنین برنامه هایی در ایران ادامه پیدا می کند. البته نمونه کارآفرینان موفق زن ایرانی کم نیست. بهناز آریا، 15 سال پیش، زمانی که کمتر کسی در ایران ایده ای از یک استارتاپ داشت، اولین مدرسه فناوری اطلاعات را راه اندازی کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (23 مورد)
  • مرتضی

    توی کشورهای توسعه یافته و حتی خیلی از کشورهای در حال توسعه وضعیت زنان به مراتب بهتر از مردان است. توی همین ایران که زنان مثل همه جای دنیا از وضعیتشون شکوه و شکایت می کنند حداقل تو شهرهای بزرگ وضعیتشون خیلی بهتر از مردها است. در تمام عمرشون بار هیچ مسئولیتی به دوششون نیست چه قبل از ازدواج چه بعد از اون. نه تامین مخارج، نه حتی بچه داری و خانه داری. اونوقت یک پسر بدبخت از وقتی 18 سالش میشه باید به صدتا چیز فکر کنه. از کار و سربازی بگیر تا تهیه مسکن و ماشین و ... اون هم توی این شرایط اقتصادی. دختر تا 40 سالگی هم خونه باباش بمونه و هیچ کاری هم نکنه هیچکس نمیگه بالای چشمت ابروهه ولی پسر درسش تموم شد اگر بیکار باشه همه بهش به چشم نونخور اضافی نگاه می کنند. فکر می کنید خرج تحصیل این 70% زن و دختر رو کی میده؟ یا بابای بدبختشون یا شوهر بیچارشون. اونوقت با تمام این مسائل صدتا کمک داخی و خارجی هم هست که فقط به زنان داده میشه.
    توی همین بحث استارتاپ می دونید اکثر شتابدهنده ها و سرمایه گذارها تو دنیا بودجه مخصوص زنان دارن که به استارتاپهای زنان میدن. اونوقت مردان باید با صد تا استارتاپ دیگه رقابت کنند تا همچین حمایتی رو بگیرن. حمایتهای رسانه ای که بماند. زنان یک استارتاپ تو هر جای دنیا بزنند صدتا مجله و شبکه خبری اعلام می کنند. اونوقت مردان برای اعلام استارتاپشون باید خدا تومن خرج تبلیغات کنند.
    همین دو روز پیش بود که از خرج کردنهای زنهای پولداری مثل ملیندا گیتس برای "قدرتمند سازی" زنان نوشتین. باز کاش این پولها رو خودشون درآورده بودن نه اینکه از شوهر و پدرشون بهشون رسیده بود.

  • بی طرف

    من که تو دانشگاه بودم . همیشه دخترها شاگرد اول بودن . و با تفاوت نیم نمره از هم بالاترین نمره ها رو میگرفتن. ولی الان همشون بیکارن و پسرا تقریبا مشغول

  • pedram

    امیدوارم که موفق باشند

  • فاطمه

    حالا فهمیدین چرا خدا زن رو آفرید؟؟؟؟؟??????

  • کامران

    چرا یه دختر نمیاد نظر بده تو این چند سال من که ندیدم ماشاالله همه پسریم

    • Ali

      داداش دخترا همشون نشستن الان دارن درس میخونن، بیخیال خون خودتونو کثیف نکنید ایران همینه، همش باس زور بزنی، پسر هم باشی دیگه بدتر، کاش یه سیاست هم بذارن برای کار، که همیشه اولویت با پسر باشه، والا با هر منطق و دینی و عقایدی ک حساب کنیم، اول پسرا باید صاحب کار بشن، بعد دخترا

  • سامان

    چند وقت پیش یه نظرسنجی انجام داده بودن که نتیجه ش این بود که پسرا به دلیل نرخ بالای بیکاری فارغ التحصیلان و هزینه های دانشجویی ترجیه میدن دنبال دانشگاه نباشن و از دیپلم برن دنبال کار برای یه لقمه نان

    این واقعیتی یه که این نشریه خارجی ازش غافل بوده...

  • آرمین

    به زودی این آمار بیشترم میشه خخخخ

    خو تابلوعه چرا اینحوری شده دوتا از مهمترین دلایلش

    ۱. تعداد دخترها به پسرها توی کشورمون تقریبا دوسه برابره( این نامتوازنی جمعیت تو حلق هرچی توازنه خخخخ)

    ۲. آخه وقتی آدم میبینه تحصیل کرده هاش هم بیکارن چرا باید بیخودی چن سال از عمرشو بذاره که بعد از چن سال تازه میبینه که هنوز چیزی که به دردش بخوره هم یاد نگرفته. نگا میکنه میبینه به جای این چن سال هرجای دیگه بره یه تخصصی چیزی یاد میگیره حتی توی مدت چهار سال آدم میتونه شاگردی کنه تا استاد بشه. ولی بعد چهار سال دانشگاه تازه میشی نقطه صفر که بری دنبال یه کار. حالا اینارو گفتم که به اینجا برسم که کار واسه دخترها دغدغه نیس و قرارم نیس خرجی خانواده بدن پس با خیالت راحت میان دانشگاه با خیالت راحت درس میخونن و نتایج بهتری هم میگیرن چرا چون خیالشون از همه لحاظ راحته و به همون نسبت نتایج بهتری هم میگیرن. ولی واسه پسرا از همون ابتدا واسشون دغدغه اس و تاثیرای شدیدی هم توی زندگیش میذاره.

  • هادی

    آقای وفانژاد این چه ترجمه ایه از طرح این بنده خدا؟...منم اولش که خوندم فکر کردم یه برنامه ساده اس برای یادداشت اینکه چی و به کی قرض دادی که یادت نره...خوب این طرح که خیلی مسخره میشه...اما تو منبع خبر که رفتم، دیدم طرح اصلی این هست، یک برنامه برای قر

    • هادی

      اما تو منبع خبر که رفتم، دیدم طرح اصلی این هست، یک برنامه برای قرض دادن چیزایی که دارم به دوستان و همسایه هایی که اون رو نیاز دارن و همچنین ذخیره سازی این قرض ها که یادمون نره، همچنین ضمانتی باشه برای برگشت چیزی که قرض دادیم، یعنی یه جورایی منبع معتبری باشه اینکه با خیال راحت چیزی رو از کسی قرض بگیری و بهش پس بدی...

  • We all make choices. But in the end, our choices, make us

    امار تامل برانگیزیه در هر صورت به امید موفقیت بیشتر برای همه.

  • یه بنده خدا

    کاری به نحوه نمره گرفتن و داستانهای حاشیه ای که تاثیر گذارند ندارم، اما منی که از ترم اول دانشگاه مجبور بودم برای مخارج دانشگاه یه سره کار کنم، علاقه ای که به کامپیوتر داشتم و با هزاران زحمت و کار شبانه روزی نگه داشتم، وقتی سه شیقت توی یک هتل کار میکردم تا بتونم خرج دانشگاهم رو بدم، از اون طرف نمیتونستم به درسهام برسم، اما وقتی که تونستم خودمو جمع و جور کنم برای خواهرم که وارد دانشگاه شد زحمت کشیدم و امتیازاتی که خودم آرزوشو داشتم و برای اون فراهم کردم،
    این طرز بیان شما بی عرضگی پسرها رو نشون میده، اما هیچ در جامعه نیستید که ببینید چه پسرهایی که از سر غیرت و خونوادشون نتونستن تحصیل رو اونطوری که باید ادامه بدن، چون پول نداشتن و فشار سربازی و مسئولیت خونواده گردنشون بوده

    • احمد

      کاملا تایید میشه
      وقتی هزار تا مشکل داری و باید بهشون فکر کنی و در عین حال بخوای درسم بخونی و درآمد هم کسب کنی خیلی سخت میشه و کم میاری

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی