ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

«یان مورداک» بنیانگذار توزیع لینوکس دبیان در سن ۴۲ سالگی درگذشت

امروز و طی خبری به صورت رسمی تائید شد که «یان مورداک» بنیانگذار توزیع لینوکس «دبیان» دوشنبه شب و در سن ۴۲ سالگی در گذشته است. در همین راستا کارفرمایان اخیر او یعنی «داکر» و ...

رضا مقدری
رضا مقدری منتشر شده در ۱۰ دی ۱۳۹۴  |  ۱۸:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

امروز و طی خبری به صورت رسمی تائید شد که «یان مورداک» بنیانگذار توزیع لینوکس «دبیان» دوشنبه شب و در سن ۴۲ سالگی در گذشته است. در همین راستا کارفرمایان اخیر او یعنی «داکر» و اعضای پروژه ی دبیان در پست هایی جداگانه روی وبلاگ هایشان کوشش ها و فعالیت های وی را مورد تحسین قرار داده و از رسانه ها خواسته اند که به حریم خصوصی خانواده ی مورداک احترام بگذارند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

یان در سال ۱۹۹۳ برای اولین بار از پروژه ی دبیان پرده برداشت و از همان تاریخ تا سه سال بعد، یعنی ۱۹۹۶ که نخستین نسخه ی محصول در دسترس عموم قرار گرفت، رهبری این پروژه را عهده دار بود.

دبیان در طی سال های اخیر بدل به یکی از پایدارترین و پرطرفدارترین توزیع های لینوکس شده و بر مبنای آن توزیع های دیگری همچون اوبونتو، لینوکس مینت و استیم OS به وجود آمده اند.

هم اکنون میلیون ها کامپیوتر شخصی و سرور بر مبنای همین سیستم عامل مشغول به کار هستند و جالب است بدانید که در سالهایی نه چندان دور ناسا تصمیم گرفت تا در ایستگاه فضایی بین المللی ویندوز اکس پی مایکروسافت را کنار گذاشته و از دبیان بهره بگیرد.

پس از درگذشت مورداک یکی از دوستان نزدیک او در داکر می نویسد: «ما خودمان را بسیار خوشبخت می دانیم که یان را می شناخته ایم و فرصت کار کردن با او را داشته ایم. وی با افکار عمیق، اشتیاق و تجربه اش همواره همکاران خود را شگفت زده می کرد. او فردی خارق العاده و برای همگی ما الهام بخش بود؛ مرگ یان فقدانی بزرگ برای همه افرادی محسوب می شود که با او آشنایی داشتند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • وفا

    بخاطر شباهتش با کس‌دیگری پلیس بازداشتش کرده بود و باهاش بدرفتاری شده.
    با وجود اینکه پلیس میتونسته ادعای بیگناهیش رو چک‌کنه ولی اذیتش کردن و نگهش داشتن.
    بار اولی نبوده که با پلیس در افتاده.
    از رفتار اونا به شدت نارحت شده بوده و توی تویترش ارسال های زیادی رو سر همین موضوع داشته. درست قبل از خودکشیش.
    اشاره کرده که منی که یک میلیون و اندی سال پیش درآمد داشتم و مالیاتش سنگینش رو دادم حالا این حقم نیست که اینطوری باهام رفتار بشه.
    تو تویتر گفته که خودمو میکشم که توجه مردمو به فاجعه جلب کنم ولی بعدا میگه خودم رو نکشتم. و در نهایت این کارو میکنه.
    اکانت تویترش مسدود شده ولی از آرشیو دات اورگ میتونید پیداش کنید.
    قضیه بدرفتاری پلیسه و این در آمریکا چیز‌جدیده نیست.
    فقط من موندم چرا اینقدر در سکوت مرد. من هر روز اخبارو پیگیری میکنم. تو‌آمریکا زندگی میکنم ولی یک ماه بعد مرگش خبردار شدم.
    جادی تو رادیوش یه اشاره ی کوچیکی کرد به هکر هایی که از دست سیا خودشونو میکشن ولی اسمی ازش نبرد.

  • pink panter

    خدا بیامرزتش،حداقل در طول زندگیش هدف بزرگی رو دمبال می کرده و موفق شده،اگر تو این سن مرده

  • من

    بعد از ملاقات با پلیس و با ارسال پستی مشکوک در توئیتر که می خواهد خودکشی کند. شرم بر سیا به خاطر این جنایت کثیفش باد. چقدر سیا وقیح است که دست به چنین جنایت های شرم اوری می زند. تازه به خانواده اش هم دیکته کرده اند که با خبرنگاران مصاحبه نکنند.

    • Ali

      از خداوند متعال طلب شفای عاجل برای شما و سایر دوستان مریض را خواستار هستم ....
      الهی امین

    • Rk.reza

      کم مزخرف بگو چرا هر اتفاقی ک میافته یه عده میان آونو میندازن گردن آمریکا و اسرائیل این بنده خدا هم به مرگ طبیعی مرده و به سیا هیچ ربطی نداره

      • kh kh

        شما فن cia هستی???

  • امیر

    به جامعه تکنولورژی تسلیت میگم

  • MeysaM-Tn2

    بعد از شنیدن خبر اینکه هکرها رو پلی4 لینوکس رو نصب کردن خودشو دار زده ??

    • amirmahdi

      خخخخخخخخخ

  • سینا

    Rest in Peace
    God bless him
    :(

    • سیاوش

      خدا رفتگان شمارم بیامرزه

  • بهزاد

    ای وااااااااااایییییییییی
    چقدر جوون...
    روحش شاد

  • Amir jj

    چقدر جوون بود
    دلیل مرگش چیه؟

  • اوبونتو

    وای ???

مطالب پیشنهادی