ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

الزام پیام رسان های خارجی به انتقال اطلاعات کاربران ایرانی به داخل کشور

عصر دیروز شورای عالی فضای مجازی به ریاست حسن روحانی، رییس جمهوری کشورمان، جلسه ای داشته است که در آن مقرر شده همه ی شبکه‌ های پیام‌ رسان فعال در کشور طی یک دوره ی یک ساله، ذخیره‌ ...

پیام ادیب
پیام ادیب منتشر شده در ۹ خرداد ۱۳۹۵  |  ۱۰:۱۵

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

عصر دیروز شورای عالی فضای مجازی به ریاست حسن روحانی، رییس جمهوری کشورمان، جلسه ای داشته است که در آن مقرر شده همه ی شبکه‌ های پیام‌ رسان فعال در کشور طی یک دوره ی یک ساله، ذخیره‌ سازی داده‌ های خود را در داخل کشور انجام دهند. شرکت‌ های پیام‌ رسان خارجی فعال در داخل مثل واتسپ و تلگرام نیز برای ادامه ی فعالیت خود ملزم خواهند شد همه ی اطلاعات و فعالیت های شهروندان ایرانی را به داخل ایران منتقل کنند.

همچنین در پی بررسی وضعیت پیام‌ رسان‌ های اجتماعی با تکیه بر رهنمود ها و دغدغه‌ های مقام معظم رهبری در مرکز ملی فضای مجازی، اولویت دادن به این موضوع در جلسه ی یاد شده بررسی و بخش‌ هایی از آن نیز به تصویب رسیده است. بر این اساس مقرر شده توسعه ی پیام رسان های بومی ادامه یابد و شرایط و تسهیلات ویژه ای برای آنها در نظر گرفته شود تا بتوانند با پیام رسان های خارجی رقابت کنند.

گرچه اسمی از پیام رسان به خصوصی در این خبر منتشر نشده، اما با توجه به بازار داغ تلگرام در بین کاربران ایرانی می تواند انتظار داشت بزرگ ترین پیامد این تصمیم متوجه این پیام رسان باشد. تا امروز تعامل صورت گرفته بین مقامات ایرانی و پیام رسان تلگرام به عنوان یکی از پر استقبال ترین پیام رسان های مورد استفاده ی کاربران ایرانی، با وجود مخالفت اولیه ی مسئولان تلگرام، باعث حذف سریع کانال های غیر اخلاقی این پیام رسان شد و ارتباط تنگاتنگی میان مسئولان ایرانی با این پیام رسان روسی به وجود آورد، تا جایی که مسئولان داخلی از استقبال مردم از تلگرام ابراز رضایت کرده بودند.

اما باید دید این تعامل تا کجا می تواند پیش برود، واکنش پیام رسان های خارجی و کاربران ایرانی آنها به این الزام چیست و در صورت عدم تبعیت از آن آیا پیام رسان های خارجی در ایران مشمول فیلترینگ خواهند شد یا خیر. گفتنی است پیش از این تلاش ها برای تشویق کاربران به استفاده از پیام رسان های بومی با استقبال سرد کاربران مواجه شده و اثرگذاری چندانی نداشته است و کاربران ایرانی بنا به دلایل مختلف کماکان به استقبال بالای خود از پیام رسان های غیر بومی ادامه داده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • nasser_ghiasi

    چرا کامنت من حذف شد؟!

  • nasser_ghiasi

    قبل همه چیز. دیجیاتوی عزیز ورود با گوگل کار نمی کند و من مشقت زیادی برای ثبت نام کشیدم. برای سختی ثبت نام است که نظرات کمی دارید.
    در مورد مطلب:
    به لحاظ فنی چیزی این مسئول دلسوز بیان نموده اند منطقا نه درست است و نه ممکن مگر اینکه یک نسخه سرور و کلاینت کاملا اختصاصی برای ایران بسازند که در این حالت هم ارتباط کاربران ایرانی با خارجی ممکن نخواهد بود. متاسفانه مسيولین کشورمان عقل کافی درون مغزشان ندارند و من مطمئنم ایشان هیچ اطلاعاتی در زمینه دیتابیس های توزیع پذیر ندارد. عملا بخاطر sharding پیچیده ی داده ها در سرور های مختلف انتقال اطلاعات کاربران ایرانی به داخل کشور ممکن نیست.

  • سیاوش

    اصلا چت های ما به چه درد دولت میخوره؟؟؟

    • pouya

      چتای شما بدرد نخوره چتای خیلیا هست که بدرد میخوره...

  • M

    اقایون ناراحتت هستند که نمیتونن فعالیت مردم رو کنترل کنن. حکومتی که از مردم خودش هراس داشته باشه محکوم به فناس...

    • Morteza

      مثلا سروراشون بیاد داخل میتونن رصد کنن ؟!!
      نخیر حرف بی ربط نزنید اطلاعات ندارید . این کار جنبه اقتصادی داره ، وقتی 20 درصد پهنای باند کشور رو تلگرام مصرف میکنه ، اگر سرورش داخل ایران باشه مبلغ قابل توجهی تو هزینه پهنای باند کشور صرفه جویی میشه

      • nasser_ghiasi

        چرا نمیشه رصد کرد؟!!!!

      • ح.کامکار

        تو قیمت اینترنت ما که تاثیر نداره! همون خارج بمونه حداقل پولش خرج پهنای باند میشه، گم و گور نمیشه

  • امیرحسین

    منظورشون اینه که همشون باس جمع کنن برن!

  • ح.کامکار

    هیچ وقت همچین اتفاقی نمیفته. هزینه پهنای باند دیتاسنترهای ایران خیلی زیاده و اقتصادی نیست.

    • Ho3ein

      این فرضیه هم وجود داره که به دلیل مقاصد دیگه ای این انتقال صورت بگیره و به همین دلیل پهنای باند ارزون تر یا حتی رایگان بدن به پیام رسان ها، ولی اونوقت مسئله اصلی که پیش میاد امنیت اطلاعات کاربرانه? ? ?

      • Hadi.TJ

        البته گزینه secure chat که تلگرام داره، نوعی از کدینگ رو انجام میده که بازگردانی این اطلاعات حتی توسط خود تلگرام و با دسترسی به سرور هم ممکن نیست. چون از end to end encryption با کد اختصاصی استفاده میکنه...پس اگر کسی خیلی رو چت هاش حساس باشه میتونه این قابلیت رو فعال کنه...درضمن همین الانشم که کل دیتای عبوری اینترنت دست مخابرات هست و هروقت بخواد هر دیتایی رو میتونه رصد کنه و اطلاعاتش رو بیرون بکشه، پس بازم سود خاصی براش نداره که سرور داخل ایران باشه یا خارج...

      • Morteza

        امنیت ش تفاوتی نداره ، امنیت اطلاعات به رمزنگاری ایه که انجام میدن . حالا سرورش فیزیکی داخل ایران باشه چیکار میکنن ؟ با چراغ قوه اطلاعات رو رصد میکنن ؟

      • ح.کامکار

        کیفیت پایین تر و داون تایم بالاتر سرورهای ایرانی هم هست.

    • نپستر

      هزینه پهنای باند برای سرویسی مثل تلگرام وجود نداره در واقع درآمد هم هست چون همه PAP ها دوست دارند از دیتاسنتر اونا استفاده بشه. یا باید بیاد داخل یا فیلتر میشه عین همه کشورای دیگه.

      • Morteza

        آفرین ، به نکته ضخیمی اشاره کردید

مطالب پیشنهادی