ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

محمدعلی کلی؛ اسطوره ای که قدرت کلماتش چیزی کم از مشت هایش نداشت

محمدعلی کلی تنها یک قهرمان بوکس نبود. او به معنای واقعی کلمه برای بسیاری از مردم جهان یکی از الهام بخش ترین انسان های روی زمین به شمار می رفت. او شخصیتی جنجالی و حداقل ...

پیام ادیب
پیام ادیب منتشر شده در ۱۷ خرداد ۱۳۹۵  |  ۱۵:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

محمدعلی کلی تنها یک قهرمان بوکس نبود. او به معنای واقعی کلمه برای بسیاری از مردم جهان یکی از الهام بخش ترین انسان های روی زمین به شمار می رفت. او شخصیتی جنجالی و حداقل در رینگ بوکس خشن و ناسازگار بود. او یک انسان، یک اسطوره و منبع الهام بخشی بود. اما شاید تعداد کمی از شما از قدرت سخنوری محمدعلی کلی اطلاع داشته باشید. او در کنار روحیه ی جنگجو و مبارزه طلبی که داشت از زبان نافذ و قدرت تسلطش بر کلمات نیز استفاده می کرد و به این ترتیب دل بسیاری از مردمان جهان را با خود همراه کرد.

در ادامه می توانید تعدادی از سخنان با ارزش و الهام بخش محمدعلی کلی را در مورد موضوعات مختلف از نظر بگذرانید:

۱- زمانی که از همه چیز دست کشید و حاضر نشد به جنگ برود

محمدعلی در سال ۱۹۶۷ بیست و پنج سال سن داشت و قهرمان رقابت های مشت زنی سنگین وزن جهان بود. او در همان سال از سوی ارتش ایالات متحده برای اعزام به جبهه های جنگ فراخوانده شد. محمدعلی با جنگ مخالف بود و از شرکت در آن امتناع ورزید، با این حال به خوبی از این موضوع آگاه بود که اجتناب از شرکت در جنگ باعث می شد متهم شناخته شود، عنوان قهرمانی اش از او سلب، و با پنج سال زندان مواجه شود. با این همه او زیر بار جنگ نرفت.

او در این باره گفته بود: «وجدان من به من اجازه نمی دهد به خاطر داشتن آمریکایی بزرگ و قدرتمند به برادرانم یا دیگر سیاهپوستان یا انسان های فقیری که در میان گل و لای زندگی می کنند شلیک کنم. برای چه باید به آنها شلیک کنم؟ آنها هیچ گاه به خاطر رنگ پوستم به من بی احترامی نکرده اند، آنها هیچ گاه بدون محاکمه من را متهم نکرده اند، آنها هیچ گاه من را در کنار سگ ها از ورود به اماکن مختلف منع نکرده اند، آنها هیچ گاه ملیت من را از من نگرفته اند، و پدر و مادر من را مورد تجاوز و کشتار قرار نداده اند ... برای چه باید به آنها شلیک کنم؟ چطور می توانم به این انسان های تهی دست شلیک کنم؟ همان بهتر که من را به زندان ببرید».

محکومیت محمدعلی کلی سرانجام توسط دادگاه عالی ایالات متحده لغو شد، اما این فرایند بیش از ۳ سال طول کشید؛ سه سالی که طی آن او هر لحظه با احتمال زندانی شدن مواجه بود و حق نداشت به رینگ بوکس قدم بگذارد.

۲- ارزش ذاتی انسان ها

«اگر می توان از نان کپک زده پنی سیلین درست کرد، حتماً می توان از هر انسانی شخصیت ارزشمندی ساخت».

۳- ارجحیت دادن به نیاز های دیگران

«خدمت کردن به دیگران اجاره ای است که بابت زندگی روی کره ی زمین باید پرداخت».

۴- جنگ روانی با رقیب

«من با تمساح در افتاده ام؛ من با نهنگ کشتی گرفته ام. صاعقه را دستگیر کرده ام، و طوفان را به زندان انداخته ام. همین هفته ی پیش، یک صخره را به قتل رساندم، به سنگی آسیب زدم، کار آجری را به بیمارستان کشاندم. من آنقدر چموشم که درمان را نیز بیمار می کنم».

۵- درباره ی دبیرستانش و اینکه شاگرد آخر کلاس بوده است

«حقیقت این است که من هیچ گاه در مدرسه شاگرد زرنگی نبودم. با این حال از این موضوع خجالت نمی کشم. منظورم این است که مدیر مدرسه مگر ماهیانه چقدر حقوق می گیرد؟»

۶- آیا او واقعاً شاگرد آخر کلاس بود؟

«جنگ میان ملت ها بر سر تغییر نقشه ی جغرافیاست. اما جنگ فقر بر سر طرح نقشه ای برای تغییر است».

۷- شوخ طبعی و حقیقت

«جُک گفتن من این است که حقیقت را بگویم. حقیقت خنده دار ترین جک دنیاست».

۸- باور داشتن به خود پیش از هر کس دیگر

«من بزرگ ترینم. این حرف را زمانی زدم که حتی خودم هم این را نمی دانستم. من متوجه شدم اگر به اندازه ی کافی این را به خودم بگویم، می توانم کل دنیا را متقاعد کنم که واقعاً بزرگ ترین هستم».

۹- تلاش و سخت کوشی

«من از تک تک لحظات تمرین متنفر بودم، اما با خودم می گفتم دست از تلاش برندار. الان زحمت بکش تا باقی عمرت را مثل یک قهرمان زندگی کنی».

۱۰- اغراق های محمدعلی

«من آنقدر سریع هستم که شب گذشته وقتی چراغ اتاق هتل را خاموش کردم، پیش از آن که اتاق تاریک شود در رختخوابم دراز کشیده بودم».

۱۱- وقتی تلاش بیش از هر چیز دیگر اهمیت دارد

«من درازنشست ها را نمی شمارم. تنها زمانی شروع به شمارش آنها می کنم که شروع به آزار دادنم می کنند. چون تنها دراز و نشست هایی که به حساب می آیند همان ها هستند. این ها هستند که از یک نفر قهرمان می سازند».

۱۲- در رینگ بوکس چه چیزی واقعاً اهمیت دارد؟

«مربی من بین راند های بوکس با من حرف نمی زند. من به او اجازه نمی دهم چیزی بگوید. من می جنگم. فقط می خواهم بدانم راند را بُرده ام یا نه. میانه ی مسابقه برای نصیحت کردن خیلی دیر است».

۱۳- ممکن و غیرممکن

«غیرممکن صرفاً یک واژه است که توسط انسان های حقیر به زبان می آید؛ کسانی که زندگی در همان دنیایی که به آنها داده شده را به این ترجیح می دهند که بخواهند برای دست پیدا کردن به قدرت لازم برای تغییر آن تلاشی بکنند. غیرممکن یک حقیقت نیست، یک دیدگاه شخصی است. غیرممکن یک احتمال است. غیرممکن همیشگی نیست. غیرممکن هیچ چیز نیست».

۱۴- شکست

«تنها یک مرد می داند راه یافتن شکست به اعماق وجود انسان چه حسی دارد و با این حال، باز با ذره ای قدرت بیشتر می تواند نتیجه ی مساوی مسابقه را به پیروزی بکشاند».

۱۵- مرگ

«هر روزت را چنان زندگی کن که گویی آخرین روز زندگی توست. چون بالاخره روزی فرا می رسد که این به واقعیت بدل شود».

۱۶- زندگی خانوادگی

«من در خانه انسان خوب و مهربانی هستم. اما نمی خواهم باقی دنیا این را بدانند. من به این نتیجه رسیده ام که انسان های افتاده به جایی نمی رسند».

۱۷- نام و رگ و ریشه

«کاسیوس کلی نامی است که سفیدپوست ها به بردگیِ من دادند. حالا که آزاد هستم، حالا که دیگر به کسی تعلق ندارم، حالا که دیگر برده نیستم، نام سفیدپوستی شان را به خودشان پس می دهم، و برای خودم یک نام زیبا از تبار افریقایی ام بر می گزینم».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • باقر

    چشماتو وا کن نوشته منو بخون بعد بیا منو بخور...من نگفتم دشمنی با شاه معیار مناسبی برای خوب بودن آدماست من گفتم چون شاه با مردم دشمن بود و تختی به همایت مردم اومد محبوب شد البته واقعا هم پهلوان بود.محمد علی کلی هم علاوه بر این که یه مبارز عالی بود شخصیت بزرگی هم داشت و برای ما عزیزه چون مسلمونه نه این که به قول شما انقلابیه.

  • سیاوش

    محمد علی نام آفریقاییه؟؟؟

    • 7.62mm

      جالبه اکثرا اسمش رو اشتباه میگن، اسمش محمد بود و فامیلیش علی. کلی فامیل قبلیش بود نویسنده عزیز

    • shahab

      کی چنینی حرفی زد؟چرا حرف تو دهن من میزاری؟

  • рхаахо

    عجججب

  • رضا

    سلام. خبر مرگ محمد علی کلی، جهان رو تکون داد. حتی تو چینم ازش خیلی حرف میزنن. از ورزشکاریش بگذریم شخصیت آزادیخواه و واقعا مردمی بود همانطور که مرحوم تختی بودند. حالا از صدا و سیما و این حرفا بگذریم، همیشه افراد آزادیخواه و مدافع مظلومین در همه جای دنیا عزیزن. نمونه بارزش همین نلسون ماندلا و یا حتی امام خمینی.

  • amir.h

    اگ فیلم های مبارزه هاشو ببینید به غیر از سرعت و رقص پا و عکس والعمل فوق العادش، یا حرفاش قشنگ تو روح و روان حریف کار میکرد و یکی از دلایل پیروزیش همین بود...

  • shahab

    واقعا مرد بزرگی بود اما یکی میشه به من بگه چرا تو ایران همه ی ورزشکارهایی که سیاسی اند بزرگ میشوند . به شخصه فکر می کنم اگه کلی به نماز جمعه نمیرفت تا به این حد بعد از مرگش دربارش نوشته نمیشد . نمونه ی دیگه پهلوان تختی قبول دارم که ایشون مرد بزرگی بودن اما تمام مراسم ها و حرف هایی که از ایشون زده میشه به خاطر اینه که با شاه مخالف بود در همون زمان یه کشتی گیر دیگه بود به اسم امام علی حبیبی اما چون ایشون مخالف سرسختشاه نبود الان با اینکه زندس حرفی ازش زده نمیشه. در کل من میگم تو ایران الان انقلابی گرایی یه جور قدرت حساب میشه و مقامبرای یه آدم میاره(بازم میگم اصلا منظورم این نیست که محمد علی کلی یا پهلوان تختی آدمای بزرگی نبودن بلکه منظورمه یه بخشی از این حرف هایی که الان دربارشون زده میشه و مدام تعریفشون رو میشنویم به خاطر طرفداری از حکومته)(ادمین جان تایید کن کلی زمان برد تا نوشتم :-) .)

    • Hamed_P_Azad

      محمدعلی از زمانی که مسلمون شد تو ایران فوق العاده محبوب شد. از پدرت بپرس، قبل از انقلاب هم برای دیدن مسابقاتش تو ایران سر و دست می شکوندن.

      • amir.h

        دقیقا مسابقات هم صبح زود میشد

    • حمیدرضا

      شما یه نگاهی به سایت اپل بنداز. صفحه اولش عکس محمد علی کلی را گذاشته. نه ربطی به سیاسی بودنش داره، نه نماز جمعه رفتنش. آدم خیلی مهمی بوده. جهان پهلوان تختی هم همینطور...

      • shahab

        خو اپل شرکتی آمربکایی هستش و اونا یکی از بزرگای مملکت خودشون رو از دست دادن . پس ربطی به حرف من نداره . دوباره میگم منظور من تو مطبوعات ایران بود

        • رضا

          محمد علی کلی که فقط شخصیت مشهور آمریکایی نبوده. آدم و عالم میشناختنش و به عنوان یه انسان آزاده خواه و قهرمان بوکس جهان میشناسنش. حالا چه ایران باشه چه جاهای دیگه. در ضمن وقتی میگیم تختی جلوی شاه بلند شد یعنی جلوی ظلم دیگه. حالا هر کی میخواد باشه.

          • shahab

            چون دنیا میشناسنش دیگه آمریکایی نیست؟مثلا چون امام خمینی رو همه میشناسن دیگه ایرانی محسوب نمیشه؟ مخافت با ظلم دلیل برتری بر سایر ورزشکار ها تو زمینه ی ورزشی نیست . اما الان مرمد جوری دم از مرحوم تختی میزنن که انگار ایشون بهترین کشتی گیر اون دوران بودند (قوی بودن اما نه قویترین میتونی یا امام علی حبیبی مقایسه کنی )همون مثالی که من زدم حبیبی چون مخالفت خودش رو اعلام نکرد و شاه بهش به خاطر مدال هاش یه خونه جایزه داد . الان ترد شده و هیچ حرفی ازش زده نمیشه

      • shahab

        چرا عصبانی میشی؟داریم گپ میزنیم دیگه. در ثانی من منظورم تو ایران بود .اول دقیق بخون من چی نوشتم بعدش از کوره در برو

    • باقر

      برادر تعریف هایی که ازش میشه به خاطر انقلابی بودنش نیست به خاطر مسلمون بودنشه...و همین طور تختی الان ملت گذشترو فراموش کردن و شاهو آدم خوبی میدونند!!!تختی محبوب بود چون با شاه مخالف بود شاه اون زمان ظلم هایی به ملت کرد که ملت ازش متنفر بودن پیشنهاد میکنم برید یه مطالعه دقیق درباره ساواک و ظلم و ستمش بکنید.واسه همین هرکی با شاه مخالف بود آدم درستی بود.و محبوب میشد.

      • shahab

        کی گفته هر کی با شاه مخالف بود آدم خوبی بوده؟مخالفت با یک آدم که نشد معیار خوب بودن.جواب منو ندادی:چرا امام علی حبیبی انقدر مشهور نشد با اینکه تو ورزش موفق تر از تختی بوده؟

        • سیاوش

          تختی به خاطر مخالفت با ظلم و نابراری محبوب بود نه فقط مخالفت با شاه.

          • shahab

            منم که گفتم قبول دارم ایشون آدم خوبی بوده اما با همین افتخارات ورزشی اگه کسه دیگه ای بود انقدر مشهور نمیشد ؟دروغ میگم بگو

مطالب پیشنهادی