ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا کاربران اینترنت بالاخره می توانند به دریافت خسارت قطعی و کندی سرعت اینترنت از ISP ها امیدوار باشند؟

هر کسی که تا به حال در ایران کاربر اینترنت بوده باشد به طور قطع با قطعی ها و کندی گاه و بیگاه سرعت مواجه شده است؛ اختلالاتی که بر خلاف قرارداد اولیه با شرکت ارائه ...

پیام ادیب
پیام ادیب منتشر شده در ۲۳ خرداد ۱۳۹۵  |  ۱۰:۱۵

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

هر کسی که تا به حال در ایران کاربر اینترنت بوده باشد به طور قطع با قطعی ها و کندی گاه و بیگاه سرعت مواجه شده است؛ اختلالاتی که بر خلاف قرارداد اولیه با شرکت ارائه دهنده ی اینترنت رخ می دهند و همواره با افتادن تقصیر به گردن نهاد های دیگر، کسی در صدد جبران نقصان صورت گرفته در خدمات تعهد شده به کاربر نهایی اینترنت بر نمی آید. بسیاری از کاربران اینترنت در ایران از این موضوع بی اطلاع هستند که طبق مصوبات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به عنوان نهاد قانون گذار در حوزه ی ارتباطی کشور، شرکت‌ های ارائه دهنده ی خدمات اینترنت (ISP ها) مکلفند در صورت داشتن قطعی‌ های بیش از حد مجاز، به کاربران خود خسارت پرداخت کنند.

همین قوانین در مورد سرویسی که خود این شرکت ها از جانب شرکت ارتباطات زیرساخت دریافت می کنند نیز صدق می کند. یعنی اگر ISP ها در دریافت پهنای باند از شرکت ارتباطات زیرساخت دچار مشکل شوند، شرکت ارتباطات زیرساخت مکلف است طبق قوانین موجود و قراردادی که برای ارائه ی خدمات میان دو شرکت به امضا رسیده خسارت‌ های مربوطه را به شرکت ارائه کننده ی خدمات اینترنت پرداخت کند.

با این وجود تجربه ی بسیاری از کاربران اینترنت نشان می دهد شرکت های ارائه دهنده ی خدمات اینترنت به بهانه های گوناگون از جمله پرداخت نشدن این خسارت از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت از زیر بار پرداخت خسارت به کاربران نهایی بابت قطعی های بیش از حد شانه خالی می کنند. شانه خالی کردن ISP ها در حالی است که محمدجواد جهرمی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، در این‌ باره گفته است: «این که گاهی گفته می‌ شود شرکت زیرساخت SLA (موافقت نامه ی سطح خدمات) را رعایت نمی‌ کند حرف دقیقی نیست».

برای اطلاعات بیشتر، موافقت نامه ی سطح خدمات یا Service Level Agreement یک قرارداد دوجانبه بین خدمت دهنده و خدمت گیرنده است که بر اساس توافق و به منظور تضمین پارامتر های کیفیت خدمات توافق شده منعقد می‌ شود، به ویژه در صنعت ارتباطات. در این قرارداد کیفیت سطح خدمات، نحوه ی اندازه گیری تخطی از سطح خدمات و ضمانت های اجرایی آن تعیین باید شود.

جهرمی در ادامه افزوده است: «ما موظفیم به مقررات تعیین شده پایبند بوده و بر اساس آن‌ها برخورد کنیم، اما درباره ی مناسب بودن شاخص‌ های این بحث می‌ توان از سازمان تنظیم مقررات پیگیری‌ های لازم را انجام داد. شاید در این خصوص جا داشته باشد که کمی بر روی شاخص‌ های تنظیم شده تجدید نظر شود». ایشان در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر اینکه مقدار خسارت های پرداخت شده از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت به ISP ها بابت نقصان خدمات چقدر بوده اظهار کرد: «اکنون جزئیات این آمار را ندارم، اما به زودی این رقم را اعلام خواهم کرد».

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ی اینکه آیا کاربران نهایی بالاخره می توانند به دریافت خسارت از شرکت های ارائه دهنده ی خدمات اینترنت امید داشته باشند یا خیر گفت: «در این زمینه آنچه به شرکت زیرساخت مربوط می‌ شود شاید حدود ۲۰ درصد باشد، در حالی که بیش از ۴۰ درصد این سهم به شرکت مخابرات بازمی‌ گردد. ما بر اساس آنچه در قرارداد ذکر شده این خسارت‌ ها را پرداخت خواهیم کرد».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • ali delavar

    من اسیاتک دارم قبلا 1مگ سرعت دانلودم بود الان شده 600 کیلوبایت من الان باید به کی شکایت کنم

  • Reza Mohammad

    من اینترنتم های وبه ی طرح داره به اسم فششه که قیمت گیگ 1000 تومن میشه توش ولی مدت استفاده ازش محدوده مثلا ی طرح داره 40 گیگ مت استفاده 30 روز 30 تومن سرعت دانلود هم 1.5 مگ من که راضیم ازش البته گفتن ارتقا هم پیدا میکنه سرعت دانلود بزودی.

  • TeChNoLoGy

    من که تو فارس زندگی می کنم از شرکت سپنتا با همون بیس نت مخابرات استفاده می کنم سرعت که هیچ مشکلی نداره همیشه 1مگ سرعت دانلود دارم فقط پینگم در حدود 70 هست پینگ داخلی البته که راضی کننده نیست که فکر کنم به سیم کشی برمیگرده و هر گیگابایت هم 2900 تومن می خرم در کل راضیم

    • amin kashani

      واقعا جای تاسف داره که با همچین شرایطی رضایت دارین. قیمت ترافیکی که به شما داده میشه حداقل ده برابر نرخ جهانیه.

      • saman

        شما از مجا اینترنت خریدی؟ توی ۵ تا کشوری که تا حالا رفتم اینترنت حتی از ایران گرون تر هم بوده، قیمت اینترنت با توجه به زیرساختی که داریم معقول و حتی ارزونه

  • مسعود

    به نظر من نت سیمکارت بهتر از همشونه. بسته ۳۰ گیگ 6 ماهه 60 هزار تومن. یعنی هر گیگ 2 هزار تومن. اونم با سرعت 4G که بالای 1 مگ سرعت داره

    • بهداد

      آورین آورین تو هم مثل من باهوشیا

  • بابک

    من هیچوقت از این شرکتا سرویس نمیخرم ، یه سیم ایرانسل 4G دارم که سرعت دانلودش به سه مگ هم میرسه ، گوشیمو مودم میکنمو حالشو میبرم ، 30 گیگ شش ماهه شصت تومن ، گیگی دوهزار تومن

  • Weis_Xan

    آسیاتک الان داره خسارت میده ... خوبه کیفیتش
    10 مگ دارم یکسال 60 گیگ 70 تومن . سرعت دانلودشم یک مگ هستش که فک کنم بخاطر سیمکشی قدیمی هستش وگرنه بالاتر میره، تنها مشکلش این service unavailable هستش

  • xperiato

    من سرویس art1 شاتل رو دارم و راضیم.سرعت دانلودم ۱۲۰به بالاست و خب پینگم هم ۱۳۰که واسم کافیه

  • Behrooz Ad

    من وایمکس ایرانسل دارم...با سرعت یه مگ ده گیگ واسه یه ماه 58 هزار تومن..هر گیگ اضافه هم 8500 تومن

    سرعت دانلودم 70 تاس..گاهی میره رو 30..تماس گرفتم میگم مشکل دارم من سرعتم حداقل باید 120 تا باشه...میگه سرعت یه مگ بین 16 تا صده و این طبیعیه!!!!!! ینی حتی طلب کار هم شدن!
    قط و وصلی های مکرر هم بماند!

    • kasra_sh

      شما ۱ مگابیت تقسیم بر هشت کنی میشه ۱۲۸ کیلوبایت بر چه اساسی گفته ۱۶ تا ۱۰۰ ??? روش شده بگه؟ خدایی دزد تر از ایرانسل ندیدم، من بسته اینترنت ۹گیگ خریدم که ۳ گیگ از ۲بامداد تا ۷ صبح و ۶گیگ از ۷ تا ۲ شب بعد از ۲ هفته دیدم شارژم صفر شده و حجمم ۵گیگ مونده، زنگ زدم ۲ ساعت پشت خط تا جوابمو دادن بعد میگه بسته ها عوض شده و ساعتا تغییر کرده!!میگم خانم محترم من پول دادم این بسته رو خریدم با این شرایط چجوری الان یه بسته دیگه بهم دادین اونم گفت دستم بستس و میخاین ارجاع بدم بالا تر؟ گفتم اره ممنون، ۲ روز بعد زنگ زدن از ایرانسل گفتن بسته ها عوض شده و بسته خریداری شده شما هم با توجه به سیستم تغییر کرده بعد دیگه هیچی نگفت! گفتم مرسی خدافظ ? خیلی مسخره‌ان خیلیییی این الان اسمش خدمات بود؟

  • kasra_sh

    پارس آنلاین معمولا ۱-۲ گیگ حجم میده به سرویسایه حجمیش برای نامحدود هم چند روز اضافه میکنه اما از بقیه چیزی ندیدم، راستی شاتل وحشتناکه، سرعتش خوبه اما هم قیمت گیگ بالاست و هم سیاست های کاریشون بده خوشم نیومد

  • ali

    من الان پنج ساله با سرعت 32 دانلود میکنم یه فاجعه بزرگه :||||

    • Azoic

      شما چرا سرویستو عوض نمیکنی ؟!!!
      الان دیگه دوران این سرعت ها گذشته ها کسی همچین سرعتی نداره

مطالب پیشنهادی