ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

سازمان استاندارد تایید کرد؛ اکثر خودروهای تولیدی از حداقل کیفیت برخوردارند

بحث بر سر میزان کیفیت و چگونگی سنجش و اعلام آن در صنعت خودرو کشورمان تمامی ندارد. روز گذشته پس از ماه ها عدم انتشار جداول کیفی از سوی سازمان استاندارد، سرانجام جداول مربوطه به ...

تیم خودرو
تیم خودرو منتشر شده در ۲۴ خرداد ۱۳۹۵  |  ۱۳:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

بحث بر سر میزان کیفیت و چگونگی سنجش و اعلام آن در صنعت خودرو کشورمان تمامی ندارد.

روز گذشته پس از ماه ها عدم انتشار جداول کیفی از سوی سازمان استاندارد، سرانجام جداول مربوطه به شیوه رتبه بندی ستاره ای (مانند آنچه در خصوص هتل ها و رستوران ها شاهد هستیم) منتشر شد.

این درحالیست که در سال گذشته شاهد رده بندی کیفیت خودروها براساس نمره منفی بودیم که ظاهرا به مذاق خودروسازان و وزارت صنعت چندان خوش نیامد.

حتی حدود دو هفته قبل وزارت صنعت در خبری اعلام کرد که عدم انتشار جداول کیفیت خودروها به دلیل طولانی شدن پروسه اداری بوده است و این وزارتخانه خود راسا نیز پیگیر افزایش کیفیت خودروهای تولیدی است.

اما آنچه از نتایج گزارش منتشر شده بر می آید اینکه هیچ یک از خودروهای تولید داخل حتی در رده های قیمتی بالا نیز موفق به کسب تمامی پنج ستاره کیفیت نشده است و  خودروهای تولیدی یا مونتاژی در کشورمان در بهترین حالت سه ستاره را بدست آورده اند.

KEIFIAT-1

 از دیدگاه آماری بر اساس این گزارش 56 درصد خودروهای ساخت داخل در رده کیفی یک ستاره، 19 درصد، دو ستاره و 25 درصد در رده کیفی سه ستاره قرار گرفته‌اند.

سهم کمتر خودروهای 2 ستاره از 3 ستاره به خودی خود تعجب برانگیز و ابهام آفرین است اما نکته جالبتر آنکه براساس این نتایج رسمی بیش از نیمی از خودروهای تولیدی حداقل کیفیت ممکن (1 ستاره) دارند.

آیا در چنین شرایطی می توان به کاهش آمار تلفات جاده ای، کاهش هزینه گارانتی و خدمات پس از فروش و افزایش رضایت مندی مشتریان دلخوش بود؟

تمام این مسائل در حالی مطرح می شود که سازمان استاندارد رسما روش های تست فنی خودروها را اعلام نمی کند و ظاهرا اغلب ارزیابی های کیفی خود را بر اساس نتایج حاصل از آزمایشاتی استاتیکی انجام می دهد.

حال آنکه کیفیت خودروها اصولا به مسائل دینامیکی، تست های حرکتی نظیر قدرت مانور پذیری و ترمز و کیفیت قطعات فنی از نظر دوام در طولانی مدت مربوط می شود که برای ارزیابی  دقیق این مسائل به ابزارآلات پیشرفته و تست های دوام طولانی مدت در شرایط کنترل شده احتیاج است.

اما بعید است امکان و ابزار برگزاری چنین آزمون های پیچیده و دقیقی توسط سازمان استاندارد وجود داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • saeed

    اغراق کردن!
    وگرنه رتبه خودروی ملی خیلی پایین تر از ۱ ستاره هم هست?

  • بهداد

    آقا... سازمان استاندار آسانسورای خود ساختمان مرکزیش رو به دلیل غیر استاندادرد بودن پلمب کرده .. تابناک نوشته بود ? ? ?

  • hamid_reza_shirinnezhad

    بهرحال پاداش چندمیلیونی باید گیر مدیرای استاندار بیاد دیگه(از طرف شرکتهای خودرو ملی) وگرنه هرکسی میدونی خودرو های ما آشغال هستن

  • Sin Head

    یعنی رانا و مزدا 3 تو یه رده کیفیتی هستن؟
    احتمالا طرف حتی سوار مزدا هم نشده تا حالا فقط عکسش رو دیده !!

    • 7.62mm

      شما اگه گزارش کامل رو مطالعه کنید میبینید که فروردین ماه ۴ ستاره بوده ولی این ماه کیفیت پایین اومده ظاهرا

    • m.gh

      من هم واقعا متعجب شدم.رانا و تندر و مزدا 3 دارای یک استاندارد هستند.جوک جدید

  • محسن

    دم به دم بر همه دم

  • ارمین

    یعنی خاک تو سر تولید کنندگان همه ماشینا جز چندتا 1ستاره ایمنی دارن در سایپارو تخته کنید بره حداقل ایرانخودرو 2تاماشین درست داره سایپا همه محصولاتش 1ستاره یعنی اشغال یعنی اشغال تمام خوردوسازی داخلی بی کیفیت ترین ماشینشون 2ستاره ایمنی داره. یعنی حرومخور تر از ساسما ایرانخودرو هیچ جا نیستش

  • سعید

    سازمان استاندارد مگه هنوز فعالیت هم میکنه
    تعطیلش کنن بهتره حیف پولی که صرف این ساز مان های الکی میشه
    سازمانی که دولتی باشه بهتر از این هم نمیشه
    بعد این همه مدت تازه یادشون امده تو صعنت خودرو کشور باید خودی نشون بدن

  • مهدی3902

    وتنم پاره طنم...

مطالب پیشنهادی