ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

حذف جک هدفون، تصمیمی خلاف میل کاربران و غیر عقلانی است

هر روز اخبار ضد و نقیضی در مورد حذف جک هدفون از آیفون بعدی، موسوم به آیفون 7، می شنویم. گفته می شود که اپل می خواهد صدا را از طریق پورت لایتنینگ به گوش ...

محسن وفانژاد
محسن وفانژاد منتشر شده در ۴ تیر ۱۳۹۵  |  ۲۲:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

هر روز اخبار ضد و نقیضی در مورد حذف جک هدفون از آیفون بعدی، موسوم به آیفون 7، می شنویم. گفته می شود که اپل می خواهد صدا را از طریق پورت لایتنینگ به گوش مخاطب اش برساند که به نوعی انحصار طلبی اپل را نشان می دهد.

با توجه به اخبار اخیر، تقریبا حذف این بخش از آیفون بعدی قطعی شده، چرا که تولید کنندگان ابزارهای جانبی نیز بر این اساس ابزارهای خاص خود را در دست تولید دارند. اما چرا این اتفاق درست نیست و نباید از آن استقبال کرد؟

به چندین و چند دلیل. منطقی است که بگوییم چون تکنولوژی جک هدفون TRS متعلق به دوران پیش از ظهور تکنولوژی و قرن 19 است، بالاخره باید تغییراتی در آن صورت بگیرد؛ اما نه حالا و نه به این صورت.

iphonesixS-0

درست خواندید، ورژن 6.35 میلی متری این ابزارها که قطعا در لوازم الکترونیکی قدیمی تر با آن ها سر و کله زده اید برای اولین بار در سال 1878 مورد استفاده قرار گرفتند و بعدها پیشرفت تکنولوژی آن ها را به شکل 3.5 میلی متری و کنونی شان رساند.

اما آیا لزومی به تغییر احساس می شود، زمانی که دنیا بر پایه آن پیش می رود و درخواستی بالاتر از آن ندارد؟ بدتر از همه اینکه فقط یک شرکت بزرگ در حوزه تکنولوژی می خواهد چنین رویه ای را پیش بگیرد و راه حل جایگزین درستی وجود ندارد. پس هدفون ها و ابزارهای قدیمی چه می شوند؟

باید با این حقیقت روبرو شویم که حذف جک 3.5 میلی متری همانند در نظر نگرفتن بلوتوث برای آیفون نیست و تاثیر گسترده تری روی ابزارهای دیجیتال و تجربه کاربران دارد. پس بگذارید چندین دلیل مهم و عمده را با یکدیگر مرور کنیم.

صدای دیجیتال یعنی DRM

IMG_6569

ابتدا بهتر است با عبارت DRM کمی آشنا شویم. DRM یا مدیریت حقوق دیجیتال به مفهوم محدودیت هایی است که تولید کنندگان سخت افزار، نرم افزار و هر گونه محتوا، به کار می گیرند تا کنترلی شدید روی محصول خود داشته باشند و جلوی استفاده غیر قانونی را بگیرند.

محدود کردن خروجی صدا به یک اتصال دیجیتال یعنی ناشران و کمپانی های استریم کننده موسیقی می توانند روی اجرای کپی رایت دیجیتال اصرار بورزند. سیستم ویدیویی زمانی که به HDMI رسید، HDCP رخ داد و قوانینی تنظیم شد. تکنولوژی اجرای کپی رایت هیچ گاه در توقف استفاده های غیر قانونی موفق نبوده اما در عوض به کسانی که در حال استفاده قانونی از محصول خریداری شده بودند ضربه وارد کرده است.

حالا تصور کنید که صنعت موسیقی در این زمان و با رسیدن به دوران دیجیتال چه آسیبی می تواند به کیفیت تجربه کاربری وارد کند. ما فیلم های سینمایی یا سریال های تلویزیونی را روی موبایل خود نگه نمی داریم و در طول روز چندین بار آن ها را نمی بینیم اما این مسئله در مورد موسیقی متفاوت است و DRM پاسخگو نیست.

حالا اپل می خواهد آیفون را یک میلی متر باریک تر کند و بهای آن را باید کاربران بپردازند که قرار است با پیام «دستگاه پخش مورد نظر پشتیبانی نمی شود» رو به رو شوند.

هدفون ها و اسپیکرهای وایرلس راه حل جایگزین خوبی نیستند

iphonesixS-65

باید اعتراف کرد، هدفون ها و اسپیکرهای وایرلس واقعا دستگاه های خوبی هستند اما فوق العاده و عالی نیستند. در محل کار و روی میز کامپیوتر بسیاری از ما این اسپیکرها قرار دارند یا بسیاری از ما هدفون های بی سیم داریم و در طول روز از آنها استفاده می کنیم.

به طور معمول، نحوه کارکرد این دستگاه ها بسیار مناسب است، اما برخی مواقع هم آنطور که انتظار می رود کار نمی کنند. آیا تا به حال سعی کرده اید یک اسپیکر وایرلس را از طریق چند دستگاه مختلف کنترل کنید؟ اغلب مواقع نتیجه کار فاجعه آمیز می شود.

از این موارد که بگذریم، چه کسی دوست دارد یک وسیله شارژی دیگر به مجموعه ابزارهای دیجیتال اش اضافه کند؟ اگر اتصال بلوتوث را جایگزین جک aux در ماشین خود کرده باشید قطعا به عمق فاجعه پی برده اید. شارژ کردن هر روزه تلفن همراه کافی نیست؟ حالا باید هدفون های مان را هم شارژ کنیم و اگر در میانه روز شارژشان تمام شد، باید تا آخر روز دوام بیاوریم.

دانگل ها فاجعه اند

احتمالا می گویید که تمام این شِکوه ها با خرید یک دانگل 30 دلاری برطرف می شود و جای شکایت و ناراحتی باقی نمی ماند. یک دانگل مرکزی می خرید و همه چیز را به آن وصل می کنید اما در عوض باید این تصویر را نشان تان بدهیم:

IMG_0905

یک مک بوک تک پورتی، یک دانگل و تو در توی سیم ها که قطعا هیچ کس دوست شان ندارد.

حالا تصور کنید به جای آیفون 6 یا 6 اس با جک هدفون، آیفون 7 در دست دارید و همزمان هدفون گران قیمت خود را هم روی گوش تان گذاشته اید و در ازای یک میلی متر باریک تر شدن موبایل تان، باید بهایش را هم بپردازید و این همه سیم و دانگل آویزان شده را بپذیرید.

از بین بردن یک استاندارد هیچگاه مورد قبول نبوده

جک هدفون های سنتی به یک دلیل تبدیل به استاندارد روز شدند: چون به خوبی در سرتاسر اکوسیستم دنیای تکنولوژی کار می کنند و دستگاه استانداردی نیست که از آن بی بهره باشد.

میلیون ها نفر، میلیون ها موبایل با قیمت های مختلف دارند که این جک هدفون استاندارد در همه شان مشترک است. حالا قرار است این استاندارد از بین برود و Lightning یا USB-C Audio جایگزین آن شود.

از بین بردن راحتی، دسترسی بالا و آزادی عمل کاربران یک تصمیم غیر منطقی و خودخواهانه است. تغییری که به قیمت هر آیفون 30 دلار بابت یک دانگل هم اضافه می کند. به خیال اپل، حذف این پورت سبب زیبایی آیفون می شود اما در عوض نه تنها تغییر عمده ای صورت نمی گیرد، بلکه نحوه کار با دستگاه را دشوار هم می کند.

سونی، سامسونگ و بسیاری از کمپانی های دیگر ثابت کرده اند که برای ساخت تلفن همراه ضد آب لازم نیست حتما جک 3.5 میلی متری را حذف کنند، پس این مسئله هم دلیل قانع کننده ای برای اپل نیست.

هیچکس موافق نیست و درخواست حذف آن را نداده

iphonesixS-51

واقعا کسی هست که با این مسئله موافق باشد و بخواهد آیفون بعدی اش از این پورت بی بهره باشد؟ به چه بهایی؟ دانگل های بیشتر؟ در عوض همه می خواهند که اپل عمر باتری آیفون هایش را بهبود ببخشد، همه این تقاضا را دارند و موافق هستند تا اپل راهکاری برای افزایش عمر باتری در آیفون بعدی ارائه دهد اما در جواب، مهندسان کوپرتینویی پورت صدا را حذف می کنند!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (35 مورد)
  • alivmn

    باید منتظر موند ببینیم خود اپل چیکار میکنه 100% فکر همه جاشو کرده

  • Mohammad Nazari

    جالب ترین نکته اینه ک مایکروسافت رو به انحصار طلبی متهم میکنن !!!!!!!تازه جریمش هم میکنن!!!!!!!!

  • m.gh

    خیلی جالبه این متن.لطفا منبع دقیق بزارید . آخه یکی از پست های دیجیاتو چند وقت پیش راجع به مزیت های حذف این پورت بود که الان 180 درجه تغییر کرده و کاملا یک جانبه قاضی شده.

    • Mohammad Nazari

      نویسنده با نویسنده فرق میکنه
      احتمالا اونی ک میگی رو مستکین نوشته

    • Dex

      خب یه سری معایب داره و یه سری مزیت ها دیگه صد در صد خوب یا بد نیست که

  • farzad37j

    عزيزان ما تو ايران زندگي ميكنيم و اپل هيچ وقت به ايران گوشي نزده و هيچ وقت اسم ايران رو تو بين كشورها نديدين .پس چرا من برم گوشي شركتي ر بخرم كه پانامارو از من آدم تر ميدونه و منو به عنوان كشور قبول نميكنه؟

    • Mehdi 007

      چرا فکر میکنی از پانامایی ها برتری؟
      فعلا که فلسطینی ها از من و شما ادم ترن چه برسه پاناما!

  • Rk.reza

    اپل خیلی دیکتاتور هس همیشه سعی داره جلوی آزادی کاربر رو بگیره و سیاست های خودش رو به کاربر غالب کنه

    • hossein

      رفیق خب نخر ،هیچکس مجبور نیس بخره،الکی واسه خودتون عذا گرفتین اینجا

  • امیر اسکندری

    من بر اين باورم كه اپل كار درستي ميكنه به اين دليل كه اين تكنولوژي يا بايد اپگريد بشه يا اينكه حذف بشه ، اپ گريدش كار بسيار سختي هست و ميمونه حذف كردنش؛ حال چه كسي ميتونه غير از اپل شروع كننده اين كار باشه؟ هر شركت ديگه كه اينكار رو ميكرد فقط اسباب زحمت بود واسه خريداراش اما اپل چون تيراژ توليدش بسيار بالاست و خريدارانش بسيار اهل لوازم جانبي هستند ميتونه زمينه ساز حذف كلي اين پورت بشه
    حال درسته كه الان بلوتوث مشكلاتي داره ولي خوب اخرش كه چي ؟ نبايد اين تكنولوژي پيشرفت كنه؟؟

    ولي انصافا جك٣.٥ ميلي متر خيلي جالب هست و كارهاي خيلي جالبي غير از پخش موزيك انجام ميده

  • siavash karimi

    خب نخرید!‌

  • hhh

    چرا بعد از استیو نو آوری در اپل میشه حذف قسمتها و باریک سازی؟؟استیو به کمال گرایی یه دستگاه فکر میکرد که در عین سادگی کلی کارایی داشته باشه.

  • علیرضا

    حذفش کار درستی نیست به دلایل زیر ک خودم میگم
    ۱.اگر داشتید از هدفون استفاده میکردید و میخواستین گوشیتونو شارژ کنید ب مشکل بر میخوردید
    ۲.اگر حذف میشد تموم ابزارهای صوتی قبلی منسوخ میشد
    ۳.اگر حذف میشد برای اینکه بخواید گوشی رو به اسپیکر ماشین وصل کنید باید یه مبدل میداشتید و هیچکس چیز اضافه دوس نداره
    ۴.هدفونها همینجوری هم هر ماه خراب میشن او وای ب حال هدفونی ک قطعات الکترونیکی هم داشته باشه

    • امیر اسکندری

      البته بايد ياداور بشم اپل روي شارژ بيسيم هم فعاليت ميكنه كه بزودي به دستگاهاش اضاف ميشه

    • hhh

      این شارژو خوب اومدی خدایی. عین سونی اریکسون میشه اونوقت.

  • mhmd

    یه مشکل اساسیه دیگه هم هست که امزمان با شارژ گوشی نمیشه از هدفون استفاده کد ????

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی