ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

شفاف سازی سایپا در مورد قیمت پراید و تیبا صادراتی به عراق و آذربایجان

مدت ها از عرضه خودروهای ایرانی در بازار کشورهای منطقه می گذرد و همواره شاهد بروز نگرانی هایی در مورد قیمت عرضه این خودروها در کشورهای هدف و قیمت تمام شده خودروهای تولید داخل بوده ...

سپهر زنگنه
سپهر زنگنه منتشر شده در ۲۰ شهریور ۱۳۹۵  |  ۱۳:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

مدت ها از عرضه خودروهای ایرانی در بازار کشورهای منطقه می گذرد و همواره شاهد بروز نگرانی هایی در مورد قیمت عرضه این خودروها در کشورهای هدف و قیمت تمام شده خودروهای تولید داخل بوده ایم.

شایعات فراوانی که از قیمت 2000 دلاری پراید در عراق و قیمت ناچیز سایر خودروها در آذربایجان حکایت می کردند که البته در اکثر موارد منبع موثقی نیز نداشتند و صرفا بر پایه شنیده ها یا صحبت با یک راننده تاکسی عراقی استوار بودند.

حالا اما مدیران سایپا سرانجام پرده از این راز سر به مهر گشودند و قیمت تیبا و پراید در عراق را به ترتیب 8500 و 8300 دلار در عراق و 7200 و 6000 دلار در آذربایجان ذکر کرده اند.

دلیل اختلاف فاحش قیمت ها در بازار دو کشور نیز اینگونه بیان شده است: "دلیل این موضوع تفاوت قوانین و مقررات داخلی مانند هزینه‌های شماره‌گذاری و غیره در کشورهای عراق و آذربایجان است که باعث تفاوت قیمت‌ها می‌شود."

PRIDE-2

البته این سوال همچنان باقیست که اگر پراید و تیبا در عراق فقط 200 دلار اختلاف قیمت دارند، چرا قیمت همین دو خودرو در بازار آذربایجان به 1200 دلار می رسد؟

از طرف دیگر معاون صادرات سایپا دلیل ارزان تر بودن خودروهای صادراتی نسبت به نمونه های عرضه شده در داخل کشور را اینگونه شرح می دهد.

"در برخی از کشورهای هدف صادراتی، بیشتر از تجهیزات و استانداردهای خودرویی که در ایران اجباری است، اجباری نیست و رعایت نمی‌شود، خاطرنشان کرد: به همین خاطر برخی تجهیزات و آپشن‌ها بر روی خودروهایی که برای صادرات تولید می‌شوند نصب نمی‌شود. ه عنوان مثال در حال حاضر پراید بدون کیسه هوا و بدون سیستم ترمز ABS که در ایران اجباری است و با موتور یورو ۲ برخلاف مورتو یورو ۴ در ایران و همچنین بدون هزینه‌هایی چون بیمه شخص ثالث در داخل به مشتریان عراقی عرضه می شود"

PRIDE-3

ایشان همچنین معتقدند که قیمت خودروهای عرضه شده در بازار ایران با توجه به تجهیزات رفاهی و ایمنی یاد شده، مناسب تر از قیمت نمونه های صادراتی است و همچنین " از قیمت حدودا ۲۰ میلیون تومانی پراید در ایران حدود شش میلیون تومان آن مربوط به خودروساز نبوده و صرف هزینه‌هایی چون بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، شماره‌گذاری، سود بانکی و غیره می‌شود."

در نهایت باید به شفاف سازی سایپا برای پایان بخشیدن به این ابهام چند ساله دست مریزاد گفت، به خصوص آنکه معاون صادرات سایپا راه تحقیق در مورد قیمت خودروهای صادراتی را نیز برای مشتریان شرح داده اند.

" مشتریان می‌توانند با مراجعه به سایت‌های اینترنتی خرید و فروش خودرو در کشورهای هدف صادراتی مانند سایت‌ ام ‌ردی (mredy.com) در عراق، از قیمت خودروهای ایرانی در خارج از کشور مطلع شوند."

به هرحال امیدوارم مشابه این توضیحات از سوی ایران خودرو نیز ابلاغ شود، چرا که در خصوص سمند یا سایر خودروهای صادراتی نیز همواره شایعاتی در مورد قیمت مناسب و تجهیزات رفاهی و کیفیت بالاتر نمونه های صادراتی نسبت به مدل های عرضه شده در داخل کشور مطرح می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (37 مورد)
  • hakhamaneshs

    در این وبسایت سوناتا 2018 رو زده بود 200 میلیون تومان!

  • afshingm

    اینا همش دورغه! یه لینک میزارم اینجا برید ببینید. محاسبه گر میزان گمرکی خودرو ها. من خودم چند تا ماشین محاسبه کردم. مثلا سوناتا وای اف 68 میلیون گمرکی میخوره!!!!!!!
    چه منتی میزارن سر مردم کثافتا ! واسه ایربگ و ترمز abs پول خون باباشونو از ما میگیرند بعد همون ماشینو با چند تا آپشن اضافه تر میفروشند به عراق و غیره! همون موقع که پراید ایربگ و ترمز abs نداشت و قیمتش هم نهایتا 8میلیون بود پرایدو 3 میلیون میفروختن به عراق. فکر کردن مردم نمیفهمن یا گذشته رو یادشون رفته! اینا خودشون خوب میدونن توی کشور های همسایه ماشینای خارجی و عالی با قیمت های مناسب هست واسه همین آشغالاشونو تا خرخره آپشن میبندن بعد میفرستند اونور باز هم از بس بی کیفیت اند کسی نمیخره! واسه اینکه دهن رسانه ها رو ببنده مجبوره بگه اختلاف قیمت واسه تفاوت قوانین شماره گذاریه!
    برو عمو جون خر خودتی! فکر نکن همه جا هم مثل ایرانه که روی یه ماشین 68 میلیون گمرکی ببندن که تو بتونی آشغالتو بفروشی ! برو خودتی !
    این لینک محاسبه گر هزینه گمرکی خودرو هست که گذاشتم اینجا برید خودتون ببینید! من حساب کردم واسه سوناتا وای اف 68 میلیون گمرکی میخوره!!!!!! آخه کجای دنیا اینجوریه!!!؟؟؟ این کارو میکنند که قیمت این ماشینای وارداتی با کیفیت بره بالا که بتونن آشغال های خودشونو به ملت غالب کنند!
    https://arvandplak.ir/%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D9%87-%DA%AF%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%AA%D8%B1%D8%AE%DB%8C%D8%B5-%D8%A7%D8%B2-%DA%AF%D9%85%D8%B1%DA%A9/
    اونجوری که من فهمیدم این همش یه بازیه تا قیمت خودرو های با کیفیت بره بالا تا بتونن ماشینای بی کیفیت خودشونو بفروشند! واسه همینه که این ماشینا انقدر توی کشور های همسایه ارزونه چون کسی نمیخره!

  • A"hmadrez"A

    اعلام نکردید درصدی از اون۲۰ میلیون هم در جیب مبارک باید برود

  • محمد برزگر

    با سلام خدمت دوستان و همچنین مسئولین دیجیاتو.

    من کنجکاو شدم و رفتم تعداد زیادی سایت فروش خودرو گشتم.گویا قیمت پراید و تیبای نو (صفر) همین هست که اعلام کردن.همچنین قیمت خودروهای دست دوم به شدت کاهش پیدا میکنه،دقیقا مثل اکثر کشورهای دنیا.اما مساله ی اصلی چیز دیگه ای هست ! قیمت خودروهای دیگه خیلی خیلی پایینه !!! مثلا اگه تیبا 9500 دلار هست،هیوندای النترا از حدود 16000 دلار شروع میشه ! در ضمن درامد ها هم در کل بالاتر از ایرانه و قدرت خرید بیشتره.

  • شهنوازی

    "" در حال حاضر پراید بدون کیسه هوا و بدون سیستم ترمز ABS که در ایران اجباری است و با موتور یورو ۲ برخلاف مورتو یورو ۴ در ایران و همچنین بدون هزینه‌هایی چون بیمه شخص ثالث در داخل به مشتریان عراقی عرضه می شود "" به چی قسم بخورم موتور یورو2 قبلی (به قول اینا) مصرف سوختش کمتر از این آشغاله و همچنین ترمز بدون سیستم ضدقفل قبلی بهتر از ای بی اس الان جواب میده ... ینی خااااک عالم

  • pine

    اره خوب ما قوانینی داریم که باید هی پول یا مفت بدیم اقایون

  • SiNa

    بابا من خودم ماه پیش عراق بودم خدایی ماشینایی ک اونجا دیدم کف کردم باید برید ببینید ما از یه تاکسی دار ک تیبا داشت پرسیدیم ک تیبا اینجا چنده حساب کردیم به پول ما میشد 2800

  • AmirSlip

    فقط اومدن داخل سایت بگم ک مثل چی دارن دروغ میگن این بی شرفا قیمت پراید در عراق 2800 هست.

  • ali kambiz

    دیجیاتو از شما بعید بود هر چرتی رو رو سایت بزاری . الان اونجا با این قیمت فورد موستانگ ۲۰۰۸ میدن
    http://avtomobil.az/en/catalog/car/iran-khodro
    لینک بالا ماله ۱ فروشگاه ماشین تو آذربایجانه
    از شما که شغلتون اینه بعیده که ۱ سرچ تو اینترنت نکنی

    • محمد برزگر

      حرف شما درسته.ولی قیمت خودروهای دست دوم در اون کشورها به شدت کاهش پیدا میکنه.مساله قیمت 8یا9 هزار دلاری پراید و تیبا نیست.بلکه قیمت بسیار پایینه خودروهای به روز و با کیفیته که وقتی میاد داخل کشور ما یکدفعه حداقل 90 درصد افزایش قیمت داره

  • cameron walker

    آدم .... هم تو آذربایجان این رو نمی خره

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی