ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چه کسی اولین بار نوار لمسی را توسعه داد؟ احتمالا مایکروسافت

اپل شب گذشته از لپ تاپ های جدید خود مجهز به نوار لمسی پرده برداشت و حالا امروز، زمان مرور تاریخ و بازگشت به گذشته است تا ببینیم آیا واقعا اپل اولین کسی بوده که ...

محسن وفانژاد
محسن وفانژاد منتشر شده در ۷ آبان ۱۳۹۵  |  ۱۰:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

اپل شب گذشته از لپ تاپ های جدید خود مجهز به نوار لمسی پرده برداشت و حالا امروز، زمان مرور تاریخ و بازگشت به گذشته است تا ببینیم آیا واقعا اپل اولین کسی بوده که لپ تاپی با چنین قابلیتی ساخته؟

آنچه که اپل تحت عنوان «خلاقیت» از آن یاد می کند را، مایکروسافت در سال 2010 به نمایش گذاشته بود. کیبورد Adaptive، پروژه ای درون سازمانی بوده که توسط Microsoft Hardware توسعه یافت تا راهکارهای ترکیب نمایشگر و کیبورد را بررسی کنند.

Capture123-w600

همانطور که قطعا تاکنون متوجه اش شده اید، مایکروسافت هیچ گاه این پروژه را در محصولات خود به کار نگرفت. بالای این کیبورد که دست کم اکنون امکان تجاری سازی اش وجود ندارد، یک نوار لمسی (عریض تر از نوار لمسی مک بوک پرو اپل) قرار گرفته و تقریبا عملکردی مشابه با نوار لمسی اپل دارد.

Capture414-w600

حقیقت این است که اخیرا و در آگوست سال 2015، مایکروسافت یک گام به تبدیل ایده به محصول گام برداشته بود. با طرح مفهومی DisplayCover که برای محصولات سرفس ساخته شده بود، یک نوار تاچ به بالای کیبورد افزوده می شود تا هم در نقش ترک پد و هم یک نمایشگر لمسی کوچک ایفای نقش کند.

جالب است بدانید که لنوو هم با لپ تاپ ThinkPad X1 Carbon Touch در سال 2013 چنین رویکرد مشابهی را به کار گرفته بود اما عملکرد آن نوار لمسی هیچگاه به حدی موفقیت آمیز نبود که شاهد تکرار آن باشیم.

در هر صورت، مایکروسافت هیچگاه موفق نشد تا این ایده را در سطح قابل قبولی توسعه دهد و حالا اپل گوی سبقت را ربوده. البته این را نباید فراموش کرد که مایکروسافت نمایشگرهای تمام لمسی دارد و اپل برای فرار از این مسئله، دست به دامن نوار لمسی بالای کیبورد شده. شاید محصولات مایکروسافت واقعا هیچگاه نیازی به تاچ بار نداشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • amir_heydarkhah

    عوضش سرفیس صفحه نماییش لمسیه ?

  • reza_zarchi

    حیف که لنوو هیچ نفوذی در دنیا نداره. اگر تینک پد هنوز دست آی بی ام بود قطعا اپل به دادگاه کشیده میشد چون ایده ی تاچ بار اپل دقیقا کپی ایده ایه که در تینک پد ایکس وان ۲۰۱۳ پیاده سازی شده بوده

  • Farzad37j

    تا اپل بياد پاي مايكروسافت برسه مثل استيو بايد تيم هم بميره كه هنوز زوده

  • molavy

    خیلی به خودش زحمت داده
    خوب موس تاچ پد رو یک صفحه نمایش می کرد که خیلی بهتر بود

  • آریا . M

    طراحی و ایده های ناب microsoft ! یا کپی کامل از Wacom 27QHD touch

    اسم studio هم از این یکی محصول Wacom اومده.

    http://www.wacom.com/en-us/products/wacom-mobilestudio-pro-16

    این کجا و آن کجا !

    http://www.wacom.com/en-us/products/cintiq-27-qhd-touch

    اون Dial اوج خلاقیت هم از همین محصول برداشته.

    • امیرحسین زنگنه

      الان این چه ربطی به این خبر داشت؟!!!

  • MHS

    الان یه ضد اپلی میاد میگه بیا اینم کپی کرده...بابا جان کپی نیست به ولله کپی نیست این حرف دقیقا یعنی مثلا سونی گوشی ضد آب ساخت بقیه نباید بسازن یا هوآوی دوربین دو گانه ساخت بقیه نباید بزنن...حالا صد نفر اومدن تو پست احتمالا اس ۸ جک ۳.۵ ندارد نوشته بیا سامسونگ همش کپی میکنه

    • AK_007

      کپی نیست, ولی اگ فردا یه شرکت زد همین فن ها میان میگن کپی کرده, مثل فینگرپرینت

    • Kashani

      مساله اینه که اپل همه چی رو پتنت میکنه.. میاد فردا سر همین چیزها از همه شکایت میکنه

  • مهدی خوانساری

    به نظر من انقدری فوق العاده و عجیب و غریب نبود که اپل انقدر روش مانور بده، کل کنفرانس شده بود تاچ بار

  • heydar hejazi

    اینم هیچ وقت مورد توجه قرار نمیگیره..
    اصلا به هیچ دردی نمیخوره اتفاقا آدمو وادار میکنه رو ی کیبورد خم بشه
    عین یه پد گرافیکیه فقط.

    • Morteza

      به نظرم جاش باید سمت راست یا چپ کیبورد باشه نه بالا

      • heydar hejazi

        ???اره ولی دنیا دیجیتالی دیگه صفحه تاچ شده این نوارا مسخرن دیگه

      • pourya

        به همین دلیل همیشه از مایکروسافت و طرفدارانش بدم میاد ، فک میکنن خیلی شاخن و همیشه برتر ، طرفدار اپل نیستم ولی این پست کاملا جانب دارانه و مناسب برای طرفداران مایکروسافت ، همیشه وقتی اپل یچی جدید میده همه میگن اول ما اینو داشتیم و به درد نمیخوره اما آخرش اپل موفق میشه

  • امیرحسین زنگنه

    الان باز طرفدارای اپل قانع نمیشن که. میان میگن این یه چیز دیگس اون یه چیز دیگه بوده ?. واقعا دیگه وقتی سرفیس نمایشگر تمام لمسی داره با قلم دیگه تاچ بار به چه کارش میاد.

  • Morteza

    به این میگن بازاریابی موفق ، لنوو هم زد ولی هیچکس روحشم خبردار نشد . ام اپل براش کلی تبلیغو اسمو مراسم انتخاب میکنه و انقدر تو بوق میکنتش که همه به اسم اون بشناسنش
    مثل لمس حساس به فشار و دوربین دوگانه

مطالب پیشنهادی