تاچ بار اپل، چالشی دیگر پیش روی کاربران حرفه ای مک بوک پرو
مشخصاً کیبورد سنتی QWERTY هیچوقت فکرش را هم نمی کرد که تا سال 2016 مورد استفاده قرار گیرد. در دوران موبایل هایی با نمایشگر لمسی، صفحه ای با بیش از 100 کلید که هرکدام معرف ...
مشخصاً کیبورد سنتی QWERTY هیچوقت فکرش را هم نمی کرد که تا سال 2016 مورد استفاده قرار گیرد. در دوران موبایل هایی با نمایشگر لمسی، صفحه ای با بیش از 100 کلید که هرکدام معرف نماد خاصی هستند، آن هم با ابعادی بزرگ و نامناسب، کمی آزاردهنده است.
به همین دلیل وقتی اپل چندی پیش از مک بوک پروهای 2016 در ابعاد 13 و 15 اینچ و قیمت 1800 تا 2400 دلار رونمایی کرد که به نوار لمسی موسوم به «تاچ بار» مجهز هستند، همه آن را خلاقیتی بی بدیل نامیدند.
این نوار جایگزین کلیدهای فانکشن F1-F12 شده که البته قابلیت های متعددی هم در آن تعبیه گشته. کاربر می تواند دکمه ها را به دلخواه جابجا کند، و اپلیکیشن ها نیز مجموعه اختصاصی از آیکن های لمسی را در آن جای می دهند.
تصاویر نیز در تاچ بار به نمایش در می آیند، و حتی به اموجی ها نیز به صورت مستقیم دسترسی خواهید داشت. نرم افزار Final Cut Pro هم قادر است تمامی تایملاین ویدیوی در حال ویرایش را روی تاچ بار به نمایش بگذارد تا به راحتی در طول آن جابجا شوید.
در نگاه اول، می بینیم اپل توانسته بخشی از کیبورد که استفاده چندانی ندارد را با دکمه های قابل تنظیم و سفارشی، تعویض نماید، اما در این میان یک مشکل اساسی وجود دارد: تاچ بار را نمی توان جایگزین دکمه های واقعی دانست.
در واقع از دکمه های مجازی پدیدار شده روی تاچ بار نمی توان به صورت شهودی و بر اساس احساس لامسه استفاده کرد. بنابراین کاربر مجبور است هر بار برای استفاده از آنها، نگاهش را از نمایشگر اصلی برگرفته و به تاچ بار خیره شود. در نتیجه دکمه های «لمسی» تاچ بار، چندان هم قابل لمس نیستند.
زمانی را به یاد بیاورید که قصد داشتید تایپ کردن را بیاموزید. برای هر حرف، به دنبال کلید مربوطه می گشتید و پس از مدتی آن را می فشردید. حال دوباره کنفرانس اپل و معرفی تکنولوژی «تاچ بار» توسط مقامات بلندپایه اپل را نیز تماشا کنید. می بینید که با وضعیت کم و بیش مشابهی روبرو هستیم.
در طول تمامی مراسم، افراد برای استفاده از تاچ بار به دستهایشان و موقعیت آن روی تاچ بار نگاه می کردند. درست شبیه به هنگامی که می خواهید از موبایل لمسی استفاده کنید، استفاده از تاچ بار هم بدون نگاه کردن به آن، غیرممکن است.
حال این موضوع را در نظر بگیرید که نام این لپ تاپ، مک بوک پرو است، و پرو معنای حرفه ای بودن را می دهد. کاربران این دستگاه عمدتاً افراد متخصصی هستند که قطعاً از این تغییر خرسند نخواهند بود. در وقع این دسته کاربران به توان پردازش بیشتر و نمایشگر بزرگتری احتیاج دارند تا برنامه های گرافیکی سنگین را به اجرا درآورند، و بدین منظور به رابط کنترلی مطمئنی نیاز خواهند داشت.
تمامی افراد متبحر در Final Cut Pro، فتوشاپ یا دیگر نرم افزارهای حرفه ای، به زحمت تعداد زیادی ترکیب دشوار کلیدهای میانبر را به خاطر سپرده اند تا در زمان استفاده، نگاهشان از مانیتور منحرف نشود، و این عملکرد را می توان یکی از مزایای در اختیار داشتن بیش از 100 کلید مختلف دانست، کلیدهایی که همیشه سر جایشان قرار دارند.
این وضعیت را می توان با عملکرد یک نوازنده حرفه ای پیانو مقایسه کرد که با چشمان بسته دشوارترین قطعات را می نوازد. ادیتورهای حرفه ای ویدیو و عکس نیز با سرعتی باورنکردنی برخی از عملیات را صرفاً با تکیه بر حافظه مکانیکی عضلات به اجرا در می آورند.

حتی بسیاری از کاربران عادی نیز در بسیاری مواقع از میانبرهای کیبورد استفاده می کنند و به کار گیری این ابزار مکانیکی کهنسال را به ماوس و ترک پد ترجیح می دهند.
باز هم به کنفرانس اپل بازگردیم. «برادی ایونز» مدیر طراحی باسابقه ادوبی فتوشاپ این جمله را با حالتی مصنوعی بر زبان آورد: «نمی دانید استفاده از این [تاچ بار] چقدر لذت بخش است» و در همان حال، می دیدیم که یک دستش روی تاچ بار و دست دیگر روی ترک پد، انگشتانش در هم گره خورده و برای انجام کار ساده ای مانند انتخاب رنگ، مدت زمان زیادی را سپری می کند.
به احتمال زیاد در آن لحظه آه از نهاد بسیاری از طراحان حرفه ای بلند شده، زیرا خودشان را تصور می کنند که همین وضعیت را هنگام ارائه کار به مشتری تجربه خواهند کرد.
البته به لحاظ تئوری، می توانید تاچ بار را به گونه ای تنظیم کنید که همواره دکمه های یکسانی را نشان دهد، با این فرض که بشود توانایی تغییر آن را برای اپلیکیشن های مختلف غیرفعال کرد. این کار می تواند به بهره گیری دوباره از حافظه عضلانی بیانجامد، اما در عوض فلسفه نوآوری اپل و تاچ بار نیز به کل بر باد خواهد رفت.
در نهایت حتی اگر فرض کنیم که تاچ بار مک بوک پرو، اوضاع را برای کاربران حرفه ای دشوارتر از قبل نسازد، این سؤال پیش می آید: نمایشگر لمسی جدید اپل چه قابلیت جدیدی را ارائه می کند که نتوان آن را در نوار ابزار روی نمایشگر اصلی جای داد؟
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.




چرا بعضیا فک میکنن تعداد کمی انسان با مک کار کردن؟ دلیلش چیه واقعا؟ یه توضیح اگه بدین ممنون میشم. اخه اپل فنها اکثرا چیزیو میخان بگن از این جمله استفاده میکنن.
مشکل اینه که اکثر افرادی که دارین اینجا نظر میدن، و احتمالا نویسنده محترم اصلی این مقاله، هیچوقت با سیستم عامل مک کار نکرده، و داره استفاده روزمره خودش از ویندوز رو گسترش می ده به مک بوک...واقعا توی مک، تا امروز کلیدهای Function هیچ کاربردی نداشتن، ۹۰٪ کارهایی که کلیدهای فانکشن انجام می دادن رو میشه با جسچرهای ترک پد انجام داد، و واقعا هیچ برنامه تخصصی یا Pro از اون کلیدها استفاده نمی کرد...(برعکس ویندوز که کلی shortkey مخصوص با functionkey ها داریم، مثلا همه F2 رو به Save میشناسیم و F1 رو به Help همینجور خیلی ها که برنامه نویسن F5 یا F8 رو به ران برنامه میشناسن) ولی تو مک اصلا اینجور نیست و کلیدهای میانبر اصلا وابسته به Function key ها نیستن، برای همین جایگزینیشون با کاربردهای جدیدتر و احتمالا کاربردی تر خیلی خیلی میتونه مفید باشه و هیچکس رو هم گیج نکنه...شاید بزرگترین مشکلی که برای افراد عادی و Pro ها پیش بیاد، حذف دکمه فیزیکی ESC باشه و لا غیر.
شما و امثال شما کلا توی یه دنیای توهمی زندگی میکنید که توش یه برند بیشتر وجود نداره و اونم اپله و بقیه هم تازه با همون یه برند کار نکردن !!!!!
ترول که مگن اینجا مصداق داره
همه دنیا دارن میگن کلید های فانکشن برای میانبر ها کارایی دارن شما میگی اصلا تو مک کارایی ندارن
من اینجا دارم شک میکنم که خود شما تا حالا تو عمرت سیستم عامل مک رو از نزدیک ندیدی چه برسه به کار کردن که هنوز نمیدونی میانبر با کلید های فانکشن برای برنامه های مختلف چیه
فک میکنم اگر تاچ بار رو پایین کیبورد و بالای ترک پد میذاشت بهتر بود. ایتجوری قشنگ جلوی چشم بود و در دسترس. تو این وضعیت نگاه به تاچ بار یکم سخته.
مطلب جالب و قابل لمسی بود. من خودم به شخصه داشتم به خریدش فکر میکردم ولی تصور اینکه داخل اندروید استودیو برای زدن یک دکمه F8 باید به کیبورد نگاه کنم آزارم میداد.
الان این کامنت دومتون بیش تر با عقل من جور درنمیاد.قسمت به قسمت میام جلو. اول این که حرفتون در مورد این که هر کاری مخالف و موافق های خودشو داره کاملا درسته. اکثریت هم یا طرفدار متعصبن که موافقن،یا دشمن متعصبن که همیشه مخالفن. اون بحثش به کنار.من دارم تلاش می کنم با منطق نظر بدم نه احساس.
آینده برای usb-c هستش. یعنی شرکتا جوری کار کردن که فقط و فقط روی همه ی دستگاه های دیجیتال پورت usb-c موجود باشه.رویای یه پورت برای همه چی داره با usb-c به حقیقت تبدیل میشه. به خاطر همینه که می تونه هم برق و هم تصویر و هم صدا رو انتقال بده. حتی اینتل هم بی خیال تاندربولت خودش شده و با usb-c یکیش کرده. من از همون اولش که اپل رفت سراغ تاندربولت عاشق این کارش بودم و فکر می کردم که چقدر خوب میشه اگر همه ی شرکتا همین کارو کنن.
در مورد بحث سود اپل و اینا من نمی دونم چرا هی باید تکرار کنم. واقعا واضح تر از این ندیدم. بیتس مالک مطلق بازار هدفون های لوکسه که متعلق به اپله. از قضا بخش اعظمی از سود هدفون های بلوتوث هم مال بیتسه که عملا مال اپله.پس حذف جک هدفون و تبلیغ روی هدفون های بلوتوث این جوری می تونه به اپل سود برسونه. از یه طرف دیگه جک هدفون یکی از فراگیر ترین استاندار های دنیاست. پس طبیعیه که هر هدفونی چه گرون قیمت و چه ارزون قیمت با این استاندارد سازگار باشه و حذف جک هدفون همه رو به یه تبدیل(دانگل) نیازمند می کنه که اپل داره با قیمت 9 دلار به صورت جداگونه می فروشه(البته اشتباه نشه. میدونم تو جعبه گذاشته) که احتمالا یه چیزی توی مایه های بالای 400 درصد سوده براش. و "حذف" جک هدفون اگر هم دستاوردی داشته باشه قطعا دردسر زیادی برای کاربران داره.مطلبی که دیجیاتو درمورد تفاوت usb-c و جک 3.5mm گذاشته بود قبل از معرفی آیفون رو بخونید تا به بیهوده بودن این همه تبلیغ و دردسر واسه کاربرا پی ببرید(توی اون مطلب هم به سود بیش تر شرکت ها اشاره شده بود)
ایا من با تبدیل از جک 3.5 به usb-c مخالفم؟صدالبته نه. ولی این روش فقط فقط به درد اپل خورد و جیبشو پر کرد راه هایی که دردسرش واسه اپل بیش تر باشه و در عمل کار کاربرا رو راحت کنه بود.
جالبی قضیه اینجاست که اپل حای از usb-c هم استفاده نکرده واسه آیفون و پورت اختصاصی خودش(که شرکتا واسه استفاده از لایسنس اپل باید به خاطرش پول بدن) رو استفاده کرده. این جوری لوازم جانبی برای مشتری گرون تر درمیاد،یه بخش از اون پول بیش تر میره تو جیب اپل، و شرکتا و کاربرا نمی تونن از یه پورت جهانی و ثابت برای گوشیاشون استفاده کنند.حداقل کاری که می تونست بکنه این بود که usb-c بذاره. هیچ بهونه ای واسه اون نیست
دوم اینکه هیچ کس از روی آوردن اپل به پورت usb-c ناراضی نیست. هیچ جا چنین چیزی رو نگفتن. شکایت از اینه که چرا پورت های usb-a و sd و hdmi حذف شدن. یه کاربر حرفه ای به اینا نیاز داره.لپ تاپ سنگین میشد؟ضخیم میشد؟خب بشه عوضش از دانگل بی نیاز میشیم!هنوز تو شروع راهیم برای ورود به عصر تک پورتی شدن و هنوز اکثریت به اون پورت ها نیاز دارن. اگر نیاز ندارن دانگل فروختنتون برای چیه؟
کنار گذاشتن کیبورد فقط مثال بود از کار بزرگ و نیازمند جسارت و البته بزرگ بودن شرکت که اپل ادعا می کنه همه رو داره(مشخصه اگر مثلا چمیدونم ZTE بخواد این کارو کنه همه لهش می کنن و فقط خودشو نابود می کنه) که تنها کاری که نیاز داشت تغییرات بزرگ نرم افزاری بود که با کیبورد جدید هماهنگ بشن.می تونست کیبورد QWERTY رو هم به صورت یه آپشن باقی بذاره ولی مثلا برای دولوپر ها برای استفاده از کیبورد جدید مشوق بذاره و... هیچ جوره نمیشه از این کار سود بیش تر دراورد.تنها کار سخت افزاری مورد نیاز عوص کردن برچسب های روی کیبورد بود.متوجه نمیشم چی گفتین. نیازی به وصل کردن کیبورد خاصی نیست. من که نگفتم کیبورد رو از نو اختراع کنه،فقط بره سراغ استاندارد های بهتر. بله اگر به شیوه ی فعلیش میخواست چنین کاری رو کنه یه کیبورد اختصاصی اختراع می کرد با یه پورت اختصاصی و کیبورد QWERTY رو کلا از محصولاتش محو می کرد و اگر میخواستید از محصولات شرکت های ثالث استفاده کنید باید از اپل دانگل میخریدیدباز این میشد دوشیدن جیب مشتری.
اپل قبلا روی مک بوک ایر چنین کاری رو کرد و دیدیم که بازهم ملت به شدت استقبال کردن و هیچ خطری اپل رو تهدید نکرد. اون یه ریسک موفق بود برای اپل که دوباره تکرارش کرد الان هیچ خطری درست نکرده برای خودش.نکته ی اصلی انتقاد ها اینه که میگن لپ تاپی که به اصطلاح "Pro" هست نباید اینجوری باشه
من امشب خوابم نمیبرد با موبایل اومدم با شما بحث کردم الانم مفصل شستم در گرفت وگرنه بازم میخواستم بنویسم :)
اينجا موضوع برميگرده به اصطلاح "جا انداختن" .. اپل اگه همه ى پورت ها رو ميزاشت و يه يو اس بى سى كنارش كى توجه بهش ميكرد؟اپل اگه كيبرد رو تغيير بده ولى اپشن qwerty بودن رو هم بزاره كى از جديد استفاده ميكنه؟كاربر تغيير رو دوس نداره .. اپل اگه اون موقع علاوه بر فلاپى ، سى دى رو هم روى ايمكش ميزاشت كى سى دى استفاده ميكرد؟هيچكس!همه از همون فلاپى استفاده ميكردن! .. اينجاس كه اهرم فشار رو مجبوره يه كمپانى كه ميخواد استاندارد رو تغيير بده استفاده كنه وگرنه كارش بيهوده ميشه اصلا. درست يا غلط اپل از اينده يه پيش بينى داره و داره سعى ميكنه بره سمتش ولى اين حركتى كه شروع كرده رو نميتونه با نرمى جا بندازه چون تغيير تغييره بزرگيه .. مجبوره كاربر رو مجبور كنه .. از اون طرف هم بله دانگلش رو ميفروشه،مگه ميتونه نفروشه؟موقعى هم كه درايو نورى رو حذف كرد درايو نوريه پورتابل ميفروخت .. اين كار رو نكنه كه كاربر سردرگم ميشه و نميتونه به محصول اطمينان كنه اصلا ! ولى واسه ى تغيير دانگل فروختن بهتر از پورت گذاشتنه. داداش شما فردا ام جواب بدى من ميخونم كامنتتو خودتو اذيت نكن اصلاً
من با سامسونگ اصلا کاری ندارم. سامسونگ رو به عنوان شرکتی که قدرت اپل رو داشته باشه نمیشناسم و اصلا چنین قدرتی رو توش نمی بینم که بتونه مثلا کیبورد qwerty رو از مد بندازه. چون اصلا اعتماد به نفس نداره و فقط دوست داره از اپل کم نداشته باشه. نرم افزارشو شبیه اپل می کنه،تا اپل یه تغییری میده اینم سعی می کنه کم نیاره و کار مشابه می کنه و...
حذف درگاه نباید به خاطر قدمتش باشه که. شاید یه استانداردی همین دوسال پیش اختراع بشه ولی به شدت ناکارآمد باشه.از نظر کیفیت هدفون ها هیچ مشکلی نداشتن با جک هدفون و هدفون های با کیفیت خروجی خوبی میگرفتن. تنها مشکلش صداهای فراگیر بود و چیزهایی مثل نویز کنسلینگ که با usb-c به راحتی روی خود هدفون تمام ویژگی ها قابل پیاده شدن هستن
من با این مثال فلاپی هم خیلی مشکل دارم. یه حافظه ی ذخیره سازی با ظرفیت خیلی محدود رو دارین با پورت usb مقایسه می کنید! هیییچ ربطی بهم ندارن.
بعدشم من فقط مثال کلی زدم.تحت اللفظی برداشت نکنید من هیچ تخصصی ندارم توی بحث هایی که بازار مربوطه.وقتی میگم می تونست فلان کار رو بکنه فقط با زبون یه خریدارِ صرف صحبت می کنم.
من تا حالا کاربری نداشتم که بخواد از محصولاتم استفاده کنه پس کامل نمی دونم،ولی اون اصطلاح جا انداختن با عقل جور درمیاد ولی فقط برای usb-a.بازم میگم و در ضمن، نه برای لپ تاپی که اسمش "Pro" هست.
شما تعداد دانگل هایی که اپل الان داره نی فروشه رو دیدین؟من به این نمیگم راه آینده
اپل برای بیتس،3 میلیارد دلار پول داد و 400 میلیون سهام.پیش بینی شده بازار هدفون های بلوتوث تا چند سال دیگه یه بازار 15 میلیارد دلاری باشه.هزینه ی ساخت یه دانگل چقدر میشه؟اپل با مکبوک ایر داشت دانگل 90 دلاری می فروخت!بحث حاشیه ی سودِ یه محصوله. بحث قیمتش نیست.حرف شما مثل اینه که بگیم اپل که کامپیوترهای چندهزار دلاری می فروشه،چه نیازی داره به سود پول آیفون!اگر کاربرها به طور میانگین فقط 5 دلار اضافه تر خرج کنن با توجه به تعداد کاربرای اپل،اپل حتی میتونه چند ده میلیون دلار سودشو بیش تر کنه.
من چون زیاد می نویسم حدس می زنم که طرف مقابل خسته میشه. خیلیا هم کلا بحث دوست ندارن. گفتم شما اذیت نشی وگرنه من وقتشو داشتم
ببين عزيزم من حرف شما رو تا يه حدى قبول دارم ... نميدونم چرا اپل استاندارد خودشو كنار نذاشت توو ايفون هفت حداقل و شايد در اينده اينكارو بكنه ( احتمال اينكه يه پورت جديد بزنه كه با usb-c درگاهاشون يكى باشه ولى اختصاصى خود اپل باشه بيشتره ) ولى در هر صورت نميشه حذف جك هدفون و درگاه هاى مك بوك رو به سود اپل ربط داد .. باور كن فروختن هدفون بيتس و دانگل اونقدر واسه اپل سود نداره كه بياد اين ريسكارو انجام بده .. فك كنم جسته گريخته خونده باشى توو خبرا كه سامسونگم ميخواد حذف كنه اين درگاه رو .. درگاهى كه ١٠٠ سال قدمت داره ! بيشتر از كيبورد qwerty حتى ! پول هدفونى كه در نتيجه ى حذف درگاه جك ٣.٥ گير اپل مياد واسش پول خرده حتى اگه اكثراً برن از بيتس تهيه كنن هدفوناشونو ! تنها چيزى كه واسه منم سواله اينه كه چرا ايفون ٧ لايتنينگ داره جا يو اس بى سى وگرنه باقيشون تغييراتى ان كه در نهايت انجام ميشدن و واسه يكى مثل خود من هم سخته "در حال حاضر" باهاشون كنار اومدن
شما گویا بازاریاب اپل هستی دوست من . یا فردی هستی که داخل هر اشی میری . هرجا اسم اپل میاد موی شمارو کز میدن و اصلولا حرف هیچ شخصی رو قبول نداری .
اول اينكه من زير پستاى مربوط به اپل كامنت ميزارم به كى چه ربطى داره؟!مگه من شمارو محبور كردم بخونى كامنتمو يا حرفمو تحميل كردم بهت؟!من دارم با كسى ديگه يه بحث ميكنم كه هم جنبه هاى مثبتشو هم جنبه هاى منفيشو در نظر ميگيريم الان مشكلت با اين قضيه چيه؟!جاى شما رو تنگ كردم مگه؟!
دوست من جای منو تنگ نکردی . منم کامنتتو نمیخونم قطعا اما نگرانتم خودتو داری خسته میکنی بی جهت .
والا فك نكنم نخونى ولى اگه اينطور كه ميگى باشه شما نخود هر اش شدى بين كامنت من و يكى ديگه نه من .. منم خودمو خسته نميكنم اون چيزى كه قرار اتفاق بيوفته داره ميوفته توو دنياى تكنولوژى ?
واقعا این منطق اپلی ها منو دیوانه میکنه
چون برای اپل پول فروش دانگل و هدفون جلوی ایفون هاش به حساب نمیاد پس این فکر اشتباهه که بگیم بخاطر سود اینکارو کرده
نخیر عزیزم شهامن حذف یه پورت جهانی و همه گیر نیست شهامت چیزیه که ادم بیاد یه نو اوری توی محصولش داشته باشه که چشم همه رو خیره کنه و بگن عیبی نداره عوض حذف فلان چیز فلان تکنولوژی رو رو کرد
اما شما به من بگو تو 4 سال اخیر یه نواوری بزرگ و انقلابی توی محصولات اپل فقط نشون بدید
تمام اینها برای منحرف کردن اذهان من و شماست که چشمشونو روی بدون نو اوری بودن محصولاتش ببندی و به بحث های جانبی روی بیاریم دقیقا چیزیه که اپل میخواد مردمو بهش منحرف کنه
واقعا نمیفهمم چون اپل سود زیادی داره از اقتصاد دنیا یه نفر ادم با اقل و منطق چجوری به خودش اجازه میده کاکنایی با این رویکرد های شما بزاره
تازه جالبیش اینه خودتو اپلی هم نمیدونی بعضی جاها
دوسته عزيز بنده "اپلى" نيستم ! كسى ام ك داره از محصولات اپل استفاده ميكنه ! جنبه هاى منفى و مثبت يه موضوع رو دارم بحث ميكنيم و اين جبهه گيريه بى مورد نميدونم چيه جاى بحث منطقى و درست ! توو همه ى حرفاى من اشاره شده كه "درست يا غلط" ! اين معنيش اينه كه من حاضرم ضعفه برندى رو كه استفاده ميكنم قبول كنم و اميدوارم همه اينطور باشن
اپلی نبودنتون یه توهمه که خودت برای خودت درست کردی میخوای فقط شبیه به ترول های اپلی نباشی اما داری از اونور بوم میفتی پایین
نميدونم مشكلت چيه ولى اميدوارم به زودى مشكلت و با خودت حل كنى
به نظرم اپل شرکتیه که می تونه کیبورد qwerty رو کلا از مد بندازه و باعث بشه همه به کیبورد های بهتری که موجوده مهاجرت کنن. ولی "جرئت" یا "شجاعت" لازم رو نداره و هنوز هممون داریم از کیبورد های قدیمی و ناکارآمد qwerty استفاده می کنیم. یادمه جادی تلاش کرد به یه کیبورد دیگه بره ولی به خاطر گستردگی استفاده از qwerty تمام کاراش سخت تر شد.خلاقیت نخواستیم،اپل اگر مرد بود،سعی می کرد کار کاربرا رو با این جور تغییرات بنیادی راحت تر کنه نه این که جک هدفون رو حذف کنه و سعی کنه جیب کاربرا رو با دانگل و پورت اختصاصی بیش تر بدوشه
اپل يه درگاه يو اس بى رو ورداشته همه ميخوان اتيشش بزنن حالا بياد مثلا يه مدل كيبورد بزاره جا qwerty؟ ديگه فك كنم ازبازارسهام ميندازنش بيرون ? ? ?
نه عزیزم هیچ کس نمی تونه اپل رو آتیشش بزنه.اپل خیلی گنده تر از این حرفاست.وقتی درگاهی مثل جک 3.5 میلی متر رو حذف می کنه و حرف از شجاعت می زنه همه ی طرفداراش به به و چه چه می کنن ولی وقتی یکی ایده ی این چنینی رو میده تو همه ی سایتا طرفدارای اپل میان این حرفی که شما نوشتی رو میزنن که اصلا با عقل من جور درنمیاد. یه جور پارادوکسه
مثلا الان حذف جک هدفون باعث چه بهبودی شده(جز زیاد شدن سود اپل)؟یا حذف درگاه های مختلف از روی لپ تاپ؟ داره لپ تاپ نازک و سبک و "pro" می فروشه که مدل پایه اش 1500 دلاره و فقط دوتا پورت داره(تازه مشترک با شارژر) بعد اگر شما واقعا بخوای استفاده ی حرفه ای کنی باید بیش از اندازه ای اون وزن حذف شده از لپ تاپ دانگل با خودت حمل کنی!اینا شجاعت نیست اینا فقط دوشیدن جیب مشتری با روش های شیکه. مثال حذف کیبورد فقط یکی از کارایی که میتونست جسارت اپل و قدرتش رو نشون بده و به همه خدمت کنه بدون اینه که به سود اپل کاری داشته باشه. مطمئنا اهل فن هم از این کارش تعریف می کردن و توی بلند مدت دنیا رو از یه جهت مثبت تکون میداد
داداشه من اگه با كيبورد همچين كارى ميكرد الان اين مقاله راجع به كيبورد نوشته ميشد با همين جملاتى كه خوندى بالا .. الان اين كامنتا كه ميبينى همه يه جورى عوض كردن كيبورد رو به سود اپل ربط ميدادن و يه چيزى ازش درميووردن(مثلا اپل ميخواد كيبورداى خودشو بفروشه) .. درسته اپل بزرگ تر از اين حرفاس ولى همين مهاجرت به تايپ سى هم يه تغيير مثبت از نظر سرعت و امنيته ولى ميبينى كه كاربرا چقدر اعتراض ميكنن .. اپل انقدر بزرگ هست كه به فكر سود چهار تا دانگل نباشه خداوكيلى هيچ شركتى نمياد واسه اينكه دانگل بفروشه انقدر موقعيت لپ تاپاشو توو خطر بزاره و اين يعنى جرئت .. نميگم كار درستى كرده ولى مطمئناً موقعيت لپ تاباشو توو خطر گذاشته .. حالا فك كن بخواد اين كيبورد با اين قدمت رو عوض كنه .. همه ميان ميگن اين چه لپ تاپيه كه بايد يه كيبورد بهش وصل كنيم هميشه و ازين قبيل حرفا .. پس ببين اين تغيير چقدر بزرگه كه اپل هم جرئت نكرده هنوز انجامش بده .. در كل ميخوام بگم هر حركتى انجام بشه مخالف و موافق زياد داره
شما تاچ بار و مقایسه کنید با یه صفحه نمایش تمام لمسی که تمام منو ها و گزینه ها توی همون صفحه در دسترس کاربر هستن و باعث حواس پرتی کاربر نمیشه
قبول دارم که برای کار کردن با نوار لمسی باید بهش نگاه کرد ولی بعد از مدتی مسلما عادت میشه.
البته به نظرم در آینده تنظیماتی میذارن که میشه این نوار رو فعال یا غیر فعال کرد.
ولی خدایی این کلید های F خیلی به درد نخور هستن. اگه چیزی بیاد جاشون خیلی بهتر هست.
شما گویا کلا با کلید های f در هیچ سطحی از کار با سیستم کار نکردی . بنابر این نظرت خیلی میتونه تخصصی باشه
به نظرم تاچ بار فقط در راستای عدم خلاقیت بوده و اپل وافعا نمی دونسته چی کار کنه تا لپ تاپای جدیدش متفاوت باشه برا همین گفته بزار اینو بزارم. به جاش اگه کی بوردش رو عریض تر می کرد تا کل سطح رو بپوشونه و از هر طرف 5 سانت بی کار نمونه بهتر بود
تا اونجایی که میدونم ، چپ و راست صفحه کلید ، بلندگو ها قرار گرفتن
بله بلند گو قرار داره ولی بدترین جای ممکنه هست. می تونست تو این طراحیش مثل بقیه برندها ببره بالای کیبورد یا هر جای دیگه که مجبور نباشه زیبایی و بزرگی کی بورد رو فدا کنه
من از اول اینو گفتم، این که ما قسمتی از تنظیمات داخل نمایشگر را جدا کنیم و به زور کاربر رو مجبور کنیم که از تاچ بار استفاده کنه کار بیهودهای هست،
همه ما مدت ها صرف حفظ کردن کیبرد کردیم تا بدون نگاه کردن به کیبرد کارمون را انجام بدیم و تمام حواسمون به نمایشگر باشه، حالا علاوه بر کیبرد و نمایشگر و تاچپد باید حواسمون به تاچ بار هم باشه که هر لحظه متغیر هست البته تاچ بار برای کسی که فقط از یک نرم افزار استفاده میکنه میتونه مفید باشه و کارش رو جلو میندازه ولی در چند نرم افزار بیشتر گیج کننده هست! کاری که قبلا با یک کلیک انجام میشد الان با پیچیدگی انجام میشه و این مد نظر کاربران pro نیست تنها چیز جالب تاچ بار برای من بخش پبشبینی کلمات و اموجی ها بود که به نظرم بهتر بود اپل یک این رو در یک نوار در نمایشگر تعبیه کنه که هنگام تایپ پیشنهاد کلمه و اموجی داشته باشه و نیاز به سخت افزار جدا نداشته باشه.