ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مبارزه اولین موبایل اندرویدی در برابر نخستین آیفون [تماشا کنید]

مدتهاست که بحث بر سر کپی قابلیت های مختلف بین اندروید و iOS وجود دارد و البته هیچگاه نمی توان به نتیجه مشخصی رسید. حال یکی از کاربران مطرح یوتوب برای حل این بحران به ...

حمید مقدسی
حمید مقدسی منتشر شده در ۱۷ آذر ۱۳۹۵  |  ۰۰:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

مدتهاست که بحث بر سر کپی قابلیت های مختلف بین اندروید و iOS وجود دارد و البته هیچگاه نمی توان به نتیجه مشخصی رسید. حال یکی از کاربران مطرح یوتوب برای حل این بحران به سراغ اولین موبایل اندرویدی یعنی HTC G1 موسوم به Dream و اولین آیفون تولیدی اپل رفته، ضمن اینکه هر دو دستگاه از اولین نسخه سیستم عامل استفاده می کردند.

first-ios-android-2

در بخش طراحی ظاهری هیچ تردیدی نیست که اپل بسیار بهتر عمل کرده و دستگاهی ظریف تر با ساختاری یکپارچه و نمایشگری بزرگ و با کیفیت ساخته، در حالی که موبایل اندرویدی به نوعی بحران هویت دچار است و علاوه بر نمایشگر لمسی، از غلتک کنترلی و صفحه کلید فیزیکی نیز برخوردار شده.

first-ios-android-5

البته در اولین آیفون هم اگرچه جک هدفون تعبیه شده بود، اما استفاده از آن به تبدیل خاصی نیاز داشت و فقط از هدفون های ساخت خود این کمپانی پشتیبانی می کرد.

در بخش نرم افزاری، یکی از نکات جالب این است که نسخه اولیه اندروید فاقد کیبورد مجازی لمسی بود و برای تایپ حتماً باید در حالت افقی از صفحه کلید فیزیکی استفاده می کردیم، اما آیفون از همان ابتدا به چنین قابلیتی مجهز شده بود.

first-ios-android-4

صفحه قفل آیفون طراحی جالب و نمادینی دارد، اما حتی در نخستین نسخه iOS نیز می شود به راحتی قفل صفحه را دور زد و بدون در اختیار داشتن رمز عبور وارد محیط کاربری شد.

از نظر نرم افزاری و امکانات سیستم عامل باید به طور کامل حق را به اندروید داد، زیرا مواردی همچون مالتی تسکینگ، مرکز کنترل، نمایش نوتیفیکیشن ها و سفارشی سازی اکثر قسمت ها در آن تعبیه شده بود، در حالی که اولین نسخه iOS هیچگونه حق انتخابی برای کاربر قائل نمی شد و همه چیز در آن ثابت بود.

first-ios-android-6

در نهایت افرادی که همواره به بحث ناتمام در مورد کپی برداری شرکت ها از یکدیگر دامن می زنند، شاید با تماشای این ویدئو بتوانند قضاوت بهتری در مورد استدلال هایشان داشته باشند. این ویدیوی جذاب را در ادامه مشاهده کنید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • Hadi.TJ

    آقای مقدسی از شما بعیده این اشتباه ها...درسته که App Store از iOS2 به ایفون اضافه شد ولی اندروید از نسخه اول android market داشت، اما به تاریخ ها که نگاه کنی میبینی که app store همزمان با iOS2 و در تاریخ ۱۰ جولای ۲۰۰۸ معرفی و باز شده اما اولین نسخه بتا از اندروید در تاریخ ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۸ یعنی ۲ ماه بعد از معرفی iOS2 و اپ استور توسط اپل معرفی و ریلیز شد...
    پس استور رو اولین بار اپل معرفی کرد و نوآوری اپل هست...متاسفانه کسی که داره مقایسه میکنه تو ویدیو هم این اشتباه رو میکنه و در نظر نمیگیره که iOS1 در میانه سال ۲۰۰۷ معرفی شده ولی Android 1 در انتهای سال ۲۰۰۸... یعنی داره دو گوشی با یک سال و نیم تفاوت زمانی رو باهم معرفی میکنه...اگر میخواست مقایسه عاقلانه انجام بده، باید ایفون ۳جی با iOS 2 رو با اندروید ۱ مقایسه میکرد، چون این دو سیستم عامل از نظر زمانی همزمان بودند...

  • Morteza

    جالبه من فک میکردم مارکت از نوآوری های اپل هست ، اما پلی استور یک سال زودتر از اپ استور ساخته شده

    • Hadi.TJ

      دوست عزیز، متاسفانه این مسئله اشتباه تو متن گفته شده، ولی هیچکس بهش توجه نکرد، از آقای مقدسی بعیده این اشتباه...درسته که App Store از iOS2 به ایفون اضافه شد ولی اندروید از نسخه اول android market داشت، اما به تاریخ ها که نگاه کنی میبینی که iOS2 قبل از اندروید ریلیز شده، پس استور رو اولین بار اپل معرفی کرد و نوآوری اپل هست...متاسفانه کسی که داره مقایسه میکنه تو ویدیو هم این اشتباه رو میکنه و در نظر نمیگیره که iOS1 در میانه سال ۲۰۰۷ معرفی شده ولی Android 1 در انتهای سال ۲۰۰۸... یعنی داره دو گوشی با یک سال و نیم تفاوت زمانی رو باهم معرفی میکنه...اگر میخواست مقایسه عاقلانه انجام بده، باید ایفون ۳جی با iOS 2 رو با اندروید ۱ مقایسه میکرد، چون این دو سیستم عامل از نظر زمانی همزمان بودند...

  • New Wolf

    آیفون تو طراحیش خیلی بهتر بود ولی اندروید تو سیستم عامل بهتر بود با این که کیبورد نداشتنش افتضاح بود ولی محدودیتای اپل خیلی زیاد بود (کشوی اپلیکیشن تو اندروید ۷ شده مثل اندروید ۱ جالب بود)

  • iDarkn3ss

    میتونم بگم بنده یکی از اولین کاربر های آیفون در ایران بودم اوایل سال ۲۰۰۸ بود خریدم اون موقعی که اپ استور نبود یه برنامه به اسم اینستالر بود که برنامه نصب میکرد

  • CATer

    من یه s8300 سامسونگ داشتم ملقب به jet
    چقدر این dream رو دوست میداشتم و دستم بهش نرسید لعنتیه خوشگل
    بحث کپی دیگه واقعاً کهنه و نخ نماست
    واقعاً این رقابت هر دو سیستم عامل رو به مرز بلوغ رسوند
    نمونه بارزش سیمبین خدا بیامرز، سمت تکامل یا به قول خودمون کپی!!! نرفت و ذرتش در رفت بنده خدا
    مهم اینه اندروید یا ios، داریم حال میکنیم دورهمی

    • Erfaan Zandii

      البته تو نسخه های آخرش مثل سیمبین بل پیش به سوی کپی گرفته بود !! اما نمیدونم این سیستم عامل چرا انقدر غیر قابل انعطاف بود !! مثلا میگفتن به نوکیا چرا سیمبینیهاتو با رزولوشن بالاتر از 480*800 نمیزنی میگفت چون سیمبین پشتیبانی نمیکنه اما تو میگو امکانش هست !! میگو هم فقط برای یه گوشی اومد و فاتحهههه مع الصولات !!

    • Rza.H

      خخخخخ

    • amir_heydarkhah

      منم جت داشتم عالی بود زمان خودش ?

    • alex

      این چه مقایسه مسخره ایه بعد از 1 سال آندروید کل زورشو زده که با تلفیق کپی برداری و ایده پردازی یه سیستم عامل بده بیرون
      ios نسخه 2007 تا یکسال حد اقل 2 تا آپدیت اساسی داشت من این موبایلو داشتم و یادمه که میتونستم فولدر بسازم برنامه هارو جابجا کنم و از همه چی مهمتر لذتی که از تایپ کردن و کلیک کردن روی آیکان ها به من دست میداد توی هیچ گوشی ندیده بودم
      توی فیلم هم می تونید ببینید با چه دقتی باید لاک اسکرین اچ تی سی را باز کرد که نشون دهنده تاچ ضعیف این گوشیه

      • محمد مهدی

        تاچ گوشیای اچ تی سی همیشه جز بهترین ها بوده حتی وقتی که سیستم گوشیا جاوا بوده
        وقتی درمورد یه برند چیزی نمیدونین سخن نپرونید

      • darksider

        دوست محترم قابلیت فولدر سازی از ios 4اافه شده به ایفون خالی نبند چون کاملا معلومه ایفون نداشتی هنوزم نداری

      • Hadi.TJ

        دوست عزیز، جابجا کردن آیکون ها شاید، ولی فولدر سازی رو مطمئنم که اپل از iOS 4 به بعد اضافه کرد به آیفون و تا قبل از اون، تعداد برنامه هایی که میتونستی تو آیفون داشته باشی محدود بود به ۱۱ صفحه ۱۶ تایی، و بیشتر از این تعداد رو اگرم نصب میکردی، نشون داده نمیشد و راهی برای اجراشون نبود، مگر اینکه یکی از برنامه هارو پاک کنی و یه بار گوشی و خاموش روشن کنی تا این جای خالی با یکی از برنامه های اضافه پر بشه...

  • dark season

    به نظر من زیبا ترین آیفون؛فور اس میباشد بخاطر طراحی مینیمالیسمی که پشت و روی گوشی کاملا یکدست بود

    • Erfaan Zandii

      حالا چون سونی این طراحیهای مینیمالیستیک رو داره و به اوج رسونده یه جورایی بهش میگن پارآجور!!!!

  • Ghost

    اون موقه یه P1 داشتم .
    یادش بخیر اون موقه ها دیدم اپل یه گوشی داده اونم همه میگفتیم مگه میشه همش صفحه باشه دکمه نداشته باشه !
    رفتم تو سایتش ویدیوهاشو دیدم که کلن یه داستان دیگست ... از اون به بعد عاشقش شدم .

  • masoudhasani

    آیفون اون موقع زیبا بوده اما از اون موقع تا حالا تغییر محسوسی در طراحیش ندادن خیلی تکراری شده

  • army-epicur

    آندروید وقتی شروع به کار کرد تو یکی دوسال اول نصف اپل هم نمیشد اما الان اوضاع فرق کرده

    • pika

      اندروید رو چرا با "اپل" مقایسه میکنی!؟ راستی تو که مشخصه مقاله رو نخوندی حداقل این متن رو بخون


      "از نظر نرم افزاری و امکانات سیستم عامل باید به طور کامل حق را به اندروید داد، زیرا مواردی همچون مالتی تسکینگ، مرکز کنترل، نمایش نوتیفیکیشن ها و سفارشی سازی اکثر قسمت ها در آن تعبیه شده بود، در حالی که اولین نسخه iOS هیچگونه حق انتخابی برای کاربر قائل نمی شد و همه چیز در آن ثابت بود.

      همچنین پلی استور نیز حدود یک سال زودتر از اپ استور اپل به راه افتاد، که نشان از پخته تر بودن ایده اندروید در زمان خودش داشت."

مطالب پیشنهادی