ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ستاره های دست ساز نمایشگاه خودرو تهران؛ از لامبورگینی ایرانی تا پرشین تایفون [تماشا کنید]

ماجرای خودروهای دست ساز و کارگاهی در کشورمان، روایت تازه ای نیست. در طول تاریخ بیش از 50 ساله صنعت خودرو در ایران، افراد خلاق زیادی کمر همت به ساخت خودروهای مستقل و ایرانی بسته ...

سپهر زنگنه
سپهر زنگنه منتشر شده در ۳۰ بهمن ۱۳۹۵  |  ۲۱:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

ماجرای خودروهای دست ساز و کارگاهی در کشورمان، روایت تازه ای نیست. در طول تاریخ بیش از 50 ساله صنعت خودرو در ایران، افراد خلاق زیادی کمر همت به ساخت خودروهای مستقل و ایرانی بسته اند که متاسفانه به دلیل نبود بستر قانونی مناسب تقریبا هیچ یک موفق به تولید و فروش محصولات خود نشده اند.

مثال های تاریخی زیادی در این رابطه وجود دارد که شرحش در حوصله این مطلب کوتاه نمی گند، اما شاید جالب باشد که بدانید ساخت اولین خودروهای دست ساز ایرانی به مدت ها قبل از انقلاب اسلامی باز می گردد.

در واقع اگر چنین مشکلی وجود نداشت، هیچ بعید نبود که حالا یک خودروساز مستقل و کوچک واقعا ایرانی با چند دهه قدمت داشته باشیم که توانایی هایش بسیار بیش از مونتاژ خودروهای قدیمی اروپایی به اسم تولید ملی باشد.

به هرحال همچنان مشکل حفره قانونی در این رابطه باقی است و از این رو معمولا خودروهای دست ساز ایرانی پس از کمی سر و صدا به شی ای بی ارزش و فراموش شده در گوشه سوله ها و کارگاه ها مبدل می شوند.

اما با این وجود هستند افرادی که با خلاقیت و تلاش و به امید تغییر در شرایط، چنین خودروهایی را می سازند و در نمایشگاه خودرو شهر آفتاب نیز شاهد نمایش دو نمونه از این خودروها بودیم.

یکی لامبورگینی رپلیکا (مشابه سازی شده) که با استفاده از موتور هشت سیلندر و قطعات فنی خودروهای آمریکایی توسط آقای ریاحی از شهر مشهد شکل گرفته است و پیش از این نیز در نمایشگاه هایی معرفی شده بود اما تاکنون راهی برای تولید یا فروش چنین خودرویی از سوی مسئولین امر باز نشده است.

دیگری هم خودرو پرشین تایفون ساخت گروه مارِد و مهندس مهرداد سید کریمی که برخلاف لامبورگینی مذکور یک خودرو مهندسی شده و آزمایش شده با شاسی مستقل فضایی است و می تواند در صورت دریافت مجوزهای قانونی، نقش اولین خودرو اسپرت ایرانی را بازی کند.

شتاب صفر تا صد کمتر از 7 ثانیه، عملکرد فوق العاده خوب سیستم تعلیق و سهولت تعمیر و نگهداری (با توجه به استفاده از قطعات فنی پژو 206 تیپ پنج) از جمله ویژگی هاییست که می تواند پرشین تایفون را به خودرویی موفق در بازار مبدل کند، اما حیف که تاکنون راهی برای شماره گذاری و استفاده جاده ای از این خودرو باز نشده است.

دیگر مطالب و گزارش های تیم خودرو دیجیاتو از نمایشگاه خودرو شهر آفتاب را می توانید در از طریق این لینک مشاهده فرمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • Esmaeel Kargar

    قانون ما کاملا ضد حقوق بشر و ضد شهروندیه وگرنه خیلی ها توانایی ورود به صنعت خودرو و تولید صدبار بهتر از محصولات ساخت مافیای کنونی رو دارن.

  • سپهر هدایت

    کشور کلا دست یه مشت مافیاست. از بالاترین مقام کشور بگیر بیا تا پایینترین فرد سیستمشون. که در مجموع ۱۰٪ جامعه را تشکیل میدهند. یه شبکه مافیایی درست کردند، و اون ۹۰٪ را به خاک سیاه نشاندند.

    • daneshju

      یه روش توجیه موفق نشدن هم همینه!!
      چرا چون به جایی نرسیدی هر کی که موفقه رو بهش تهمت میزنی؟

  • سعید

    آگه فرد لایق باشه آون ور آب ها جای بهتری برای اجرای این کارها
    نمونش صاحبان قبلی ایران خودرو که تاجران موفق خودرو توی آلمان هستن
    بیشتر از اشکال قانونی ما اشکال فرهنگی اخلاقی داریم

  • iliyatiger

    دوستان اگ ب یکی از این کارگاه ها طرح ماشینی رو ارائه بدم و درست کنند برام میتونم پلاکش کنم طرحی جدید باشه یا ترکیب از چند ماشین!؟راستی کجا میتونم این کارگاه رو پیدا کنم اگ لازم دونستم!؟

  • یاسر

    لامبورگینی شون خیلی ضایس
    غیر ظاهر چیزی نداره!

  • MRJ30pu

    خجالت نکشید قشنک لوگوی سایت رو وسط تصویر بذارید مثل ندید بدیدها ?

  • ErfanMTI

    لامبورگینی رو تو دانشگاه ما اورده بودن
    فقط ظاهر داره قطعات داخلش مثل کلید شیشه بالابر از پژو 206 اومده و جلو داشبورد شبیه کاردستی ساخته شده
    در کل شماره گذاری هم نباید بشه چون بیشتر شبیه یه ماکت متحرک هست
    موتور V8 شوخی نیست فروخته بشه تو سرعت های نه چندان بالا هم میتونه کاملا غیر ایمن باشه
    البته برا کشوری که با افتخار پراید میده دست مردمش این همون لامبورگینی محسوب میشه

  • margbal

    قانون مثل تار عنکبوته فقط پشه های ضعیف رو ب دام میندازه... هیتلر

  • TeChNoLoGy

    کارشون رو تحسین میکنم ولی کپی زدن از یه ماشین دیگه هنر نیست ولی خب توی شرایطی که ایران داره خیلی کار بزرگی هست?

  • Amc1

    سلام. ببخشید سوالم ربطی به مطلب نداره ولی واجبه. من یه مانیتون ben q 24 اینچ خریدم ولی یه مشکلی داره. توو بازی ها خیلی مشخصه اینه که وقتی مثلا توو نقشه مد مکس نقشه رو تکون میدم یه چیز سایه مانند مثل ستاره های دنباله دار دنباله ی تیکه های نقشه حرکت میکنه.همه جای سیتم همینه ولی توو بازی ها کاملا مشخصه
    مثلا یه فولدر رو جابه جا میکنیم یه سایه پشتش هم جا به جا میشه.

    میدونید مشکل از کجاس و میتونید کمک کنید؟

    • AmirSlip

      درایور گرافیکتو به اخرین ورژن بروز کن سیستمو یه ریستارت کن بعد باز دیدی اینجوره شاید مانیتورت مشکل داره بده گارانتی. مارک خوبی خریدی ولی در کل خریدن این مارک ها در ایران توصیه نمیشه . بهترین حالت همون الجی و سامسونگ هست

      • Amc1

        BenQ RL2455HM Monitor 24 Inch

        مدلش این هست

    • امیر

      اول باید مدل دقیق مانیتوتون رو بگید

      ولی اگه زمان پاسخ گوییتون 1ms هست باید یکی از تنظیمات مانیتور رو عوض کنید البته دقیق یادم نیست

    • TeChNoLoGy

      مشکل سخت افزاری داره احتمالا ببر نمایندگی

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی