ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تست برف و یخ رنو کولئوس 2017 در تهران

بازار خودروهای کراس اوور و SUV های شهری روز به روز داغ تر می شود و در ماه های اخیر شاهد معرفی تعداد زیادی خودرو کراس اوور در سگمنت های قیمتی متفاوت در بازار بوده ...

سپهر زنگنه
سپهر زنگنه منتشر شده در ۵ اسفند ۱۳۹۵  |  ۲۱:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

بازار خودروهای کراس اوور و SUV های شهری روز به روز داغ تر می شود و در ماه های اخیر شاهد معرفی تعداد زیادی خودرو کراس اوور در سگمنت های قیمتی متفاوت در بازار بوده ایم.

دسته بندی این خودروها را می توان در حداقل ترین حالت از خودرویی مانند رنو ساندرو استپ وی آغاز کرد که با قیمتی در حدود 50 الی 60 میلیون تومان در بازار خودروهای داخلی به نمونه ای محبوب مبدل شده و تا نمونه هایی چون نیسان اکستریل، هیوندای سانتافه و حتی ب ام و X3 و X4 ادامه داد.

البته اکثر خودروهای حاضر در این سگمنت حتی در نمونه های چهار چرخ محرک عملا توانایی آفرود چندان بالایی را از خود به نمایش نمی گذارند و نمی توانند در حد و اندازه SUV های واقعی ظاهر شوند، حتی به نوعی می توان گفت که قیمت نیز در این زمینه نقش چندان پر رنگی ندارند و ممکن است توانایی آفرود خودرویی مانند ب ام و X4 با قیمتی در حدود 400 میلیون تومان از نمونه های 110 میلیونی رنو داستر دو دیفرانسیل کمتر باشد.

اما شرکت نگین خودرو که به تازگی نسل تازه رنو کولئوس را به بازار معرفی کرده است طی یک برنامه متفاوت تصمیم گرفت تا بخشی از توانایی های محصول جدید خود را در مقابل چشم خبرنگاران به نمایش بگذارد.

از این رو امروز جمعی از خبرنگاران فرصت یافتند تا تست رانندگی آفرود در شرایط برف و یخ را با رنو کولئوس 2017 در منطقه سوهانک تهران تجربه کنند.

خودروهای تک دیفرانسیل و به خصوص نمونه های دیفرانسیل جلو معمولا عملکرد قابل قبولی در شرایط برفی از خود نشان می دهند که ناشی از اعمال وزن زیاد بر روی چرخ های محرک (جلو در خودروهای موتور جلو و دیفرانسیل جلو) می شود، اما وقتی کار به شرایط رانندگی بر روی سطوح لغزنده و یخ زده می رسد، این خودروهای دو دیفرانسیل هستند که گوی سبقت را از رقبای دیفرانسیل جلو می ربایند.

نسل تازه رنو کولئوس نیز بر اساس پلت فرم نسل فعلی نیسان ایکس تریل بنا نهاده شده و شاید بیش از آنکه یک خودرو فرانسوی باشد، بتوان آن را یک ژاپنی با پیکره باز طراحی شده اروپایی دانست.

از این رو پلت فرم کلی اعم از شاسی (متصل به بدنه)، موتور، گیربکس و سیستم دو دیفرانسیل با نیسان ایکس تریل اشتراک کامل دارد و از تجربه نیسان به عنوان شریک رنو (گروه رنو-نیسان) برای تنظیم و توسعه قسمت های الکترونیکی مرتبط با رانندگی در شرایط آفرود استفاده شده است.

قدرت حدود 170 اسب بخاری پیشرانه 2.5 لیتری رنو کولئوس در این کلاس چندان چشمگیر نیست اما گیربکس CVT ایکسترونیک می تواند از تمامی توانایی پیشرانه به شکل رضایت بخشی استفاده کند و بدون وارد کردن فشار به موتور، خودرو را از شرایط وا ماندگی برهاند.

در مسیرهای لغزنده و یخ زده، آنطور که در تست امروز مشخص شد، انتقال قدرت به شکل هوشمندانه ای بین چرخ های عقب و جلو انجام می شود و علیرغم لیز خوردن چرخ ها که از جنس نه چندان خشن تایرها نشات می گیرد، خودرو تقریبا گوش به فرمان راننده در مسیر دلخواه هدایت می شود.

البته باید گفت که برای افرادی که علاقه مند به پیمایش مسیرهای آفرودی و خشن هستند، تعویض تایرهای استاندارد با نمونه های اصطلاحا گل درشت ویژه آفرود می تواند بسیار مثمر ثمر باشد و از فشار وارده بر سیستم چهار چرخ متحرک و گیربکس بکاهد.

فرمان برقی رنو کولئوس اما بیش از حد سبک و نرم عمل می کند و در بعضی شرایط اطلاعات کافی از وضعیت چرخ های جلو را به راننده منتقل نمی کند اما در عوض سیستم فنربندی در مقایسه با برخی خودروهای هم کلاس (نظیر هیوندای سانتافه) عملکرد نرم تری از خود نشان می دهد.

رنو کولئوس جدید البته از نظر وزنی نیز سبک تر از سانتافه و برخی دیگر از خودروهای رقیب است و همین مسئله باعث شتاب گیری سریعتر این خودرو در مسیرهای آسفالت و چابکی بیشتر آن در مسیرهای آفرود می شود.

در واقع برخلاف بازار داخلی که بسیاری افراد خودروهایی چون هیوندای سانتافه، کیا سورنتو، تویوتا راو 4، نیسان اکستریل و میتسوبیشی اوتلندر را در یک کلاس قرار می دهند، در بازار های جهانی کولئوس را رقیب خودروهای سبک وزن هیوندای و کیا نظیر توسان و اسپرتیج می دانند.

به هر حال می توان انجام چنین آزمایشی در ایران را به فال نیک گرفت و به بهبود شرایط تست و بررسی عملکردی خودروهای جدید در بازار کشورمان امیدوار شد، کولئوس جدید نیز با توجه به جذابیت فوق العاده ظاهری (نسبت به نسل قبلی) می تواند شکست مدل قدیمی خود در بازار ایران را جبران کند و در بازاری شلوغ و پر رقیب به خودرویی پر فروش و موفق بدل شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • GEEEEK

    سپهر عزیز جا داشت یه گزارش تصویری بگیرین له حقیقتا تماشای ویدیوی تست قابلیت های افرود برف جزو لذت های هر دو جهان محسوب میشه. ولی خسته نباشین

  • Ali

    کاش راه برای ورود برند های آمریکایی هم باز بشه

  • james james 12

    vistamall.ir
    فروشگاه انلاین لوازم پزشکی

    • javad ahmadi

      دادش تبلیغ چرا اینحا داری میکنی??????

  • milad

    خوبه دارم امیدوارم میشم بالاخره داریم ماشین های خوبی از اروپا و قیمت مناسب رو وارد کشور میکنیم از بس این ماشین های کره ای دیدم خسته شدیم

  • milad hasani

    از رنو کوئید چه خبر؟؟؟؟لطفا اخبارش رو قرار دهید

    • سپهر زنگنه

      سلام...فعلا خبر تازه ای نیست، مطمین باشید هر اتفاق جدی ای در مورد خودروهای داخلی رو پوشش میدیم.

  • ErfanMTI

    زمین اگه یخ زده باشه 4 چرخ متحرک هم باشه بازم لیز میخوره ماشین
    همین برف اخیر مشهد با سانتافه بودم سرعت نزدیک 10 کیلومتر بر ساعت بود شاید هم کمتر
    به شیب که رسیدم ماشین از کنترل خارج شد و خداروشکر انتهای مسیر به یه تپه برفی برخورد کردم
    اما در کل میخوام بگم وقتی جاده مثل ایینه بشه هیچ ماشینی که زیرش چرخ داره نمیتونه دووم بیاره

    • 7.62mm

      اگه لاستیک یخ شکن داشته باشین رو یخ سر نمیخورین

    • darksider

      توی برف های اخیر انواع پورشه و بنز و بی ام و و تویوتا لیز خوردن و تصادف کردن و اصلا روی برف و زمین یخ زده تا میتونید با ماشین بیرون نرید

    • ErfanMTI

      در مورد بالا چند تا نکته هم دقیق تر بگم
      مسیر کوهستانی بود و زمین جوری صاف بود که نمیشد روش حتی بدون لیز خوردن راه رفت
      البته توی بالا رفتن ها این ماشسن ها عالی عمل میکنن و بالا میرن
      اما وای به وقتی که وزن سنگین اینها رو بخواین مهار کنین...

  • محمد امینی

    به نظرم برای ایران باید تست گرد و غبار و کم بود اکسیژن در ترافیک های سنگین خصوصا تونل رسالت و توحید رو ازش بگیرن.
    (کاملا جدی گفتم چون کشور ما شرایط خودش رو داره)

  • Sobhan

    ماشین شایسته ایه و خوشگله، خدا کنه نگین خودرو با قیمت نجومی به بازار نیارش :|

    • عموجانی

      آرزو بر جوانان عیب نیست.

    • Ali kjh

      قیمتش خوبه. ۱۹۹ میلیون که‌ کاملا نسبت به سانتافه ارزش داره

مطالب پیشنهادی