ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

مونتاژ اواز پاتریوت در ایران؛ تلاش مجدد روس ها برای حضور در بازار خودرو کشور

صنعت خودروسازی روسیه در سطح جهانی حال و روز خوشی ندارد و خودروهای روسی حتی نمی توانند رضایت مردمان ساکن در این کشور سردسیر را بدست آورند اما به دلیل روابط نزدیک ایران و روسیه ...

تیم خودرو
تیم خودرو منتشر شده در ۱۴ اسفند ۱۳۹۵  |  ۲۱:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

صنعت خودروسازی روسیه در سطح جهانی حال و روز خوشی ندارد و خودروهای روسی حتی نمی توانند رضایت مردمان ساکن در این کشور سردسیر را بدست آورند اما به دلیل روابط نزدیک ایران و روسیه طی چند سال اخیر هر از چند گاهی اخباری در رابطه با همکاری ایران و روسیه برای احداث خط تولید خودروهای روسی در کشورمان به گوش می رسد.

آخرین تلاش در این رابطه چندین سال قبل منجر به پیش فروش صوری تعدادی خودرو لادا گرانتا شد که در نهایت به جایی نرسید و بسیاری از خریداران همچنان پیگیر در پرونده قضایی شرکت "راهبر شار ویژن" هستند، اما ظاهرا روس ها که در دهه 70 میلادی نیز با خودروهای لادا و گاز در شمال کشورمان حضور داشتند، هنوز هم می خواهند تا خاطرات شیرین خود را تجدید کنند.

اینبار اما شرکتی تحت نام "توان خودرو جی" که پیشتر ادعای واردات غیر رسمی اُپل آلمان را داشت قرار است با همکاری UAZ (اواز) چند شاسی بلند و وانت از محصولات این شرکت را راهی بازار کند که البته با توجه به سابقه این شرکت در زمان عرضه اُپل نمی توان چندان به این امر خوشبین بود.

به خصوص که UAZ بیشتر در زمینه ساخت خودروهای نظامی فعالیت دارد و در طی فعالیت خود پس از دوران فروپاشی شوروی، تجربه چندانی در ساخت خودروهای جذاب برای عموم مردم نداشته است.

تاریخ تاسیس اواز به دهه 40 میلادی و دوران حکومت استالین باز می گردد و این خودروساز در طول بیش از 70 سال فعالیت خود کمتر تعداد انگشتان دست تنوع تولید داشته که عموما نیز به خودروهای آفرود با کاربرد نظامی و ارگانی مربوط می شود.

پیشینه ساخت پاتریوت نیز به سال 2005 یعنی 12 سال قبل باز می گردد و ناگفته پیداست که یک خودرو روسی مربوط به بیش از 10 سال قبل نمی تواند گزینه چندان جذابی در بازار پر رقابت و خودروهای کراس اوور و شاسی بلند ایران باشد که این روزها مملو از خودروهای چینی مُدرن و زیبا شده است.

از نظر فنی، پاتریوت با چند مدل پیشرانه بنزینی و دیزلی عرضه می شود که مدل بنزینی 2.7 لیتر با قدرت تنها 135 اسب بخار باید وزن بیش از 2 تنی پاتریوت را جا به جا کند، از این رو ناگفته پیداست که پاتریوت نمی توان خودرو سریعی باشد اما با توجه به سابقه اواز در ساخت خودروهای شاسی بلند و استفاده از شاسی مستقل، می توان حدس زد که قابلیت های خارج از جاده ای این خودرو بهتر از عملکردش در جاده خواهد بود.

جالب است بدانید که در وب سایت رسمی "توان خودرو جی" هنوز اثری از مشخصات و معرفی خودروهای آواز دیده نمی شود و ظاهرا خودروساز روسی به شکل مستقل بازار یابی و معرفی پاتریوت را بر عهده گرفته است.

با توجه به این وضعیت هنوز قیمت نهایی، امکانات و تجهیزات رفاهی، زمان تحویل و بسیاری مواردی دیگر در مورد اواز پاتریوت مجهول است و به نظر نمی رسد که عرضه این خودرو قدیمی روسی در کشورمان تا چند ماه آینده جدی شود.

در واقع خودروسازان و فعالین بازار خودرو کشور بهتر است به جای آزمایش تجربه تکراری و شکست خورده همکاری با شرکت های ضعیف روسی، به فکر انتقال تکنولوژی و مشارکت با خودروسازان پیشرفته غربی و حتی برخی از کمپانی های چینی و هندی باشند.

چرا که این خودروسازان در بلند مدت می توانند آینده ای روشن تری برای کشورمان ترسیم کنند، اما در نقطه مقابل مونتاژ و یا حتی تولید کامل یک خودرو دوازده ساله روسی عملا نفع خاصی برای ایران و ایرانی ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • rasooluaser

    موتور۲.۷روسی۱۳۵اسب موتور۱.۶سانگ یانگ تیوولی۱۲۸اسب???

  • مجتبی محبی

    هرکی بخره با تیر میزنمش

  • jalal

    خدایا تا کی باید به این روسهای کثیف باج بدیم ؟

  • 7.62mm

    دیدن ماشین چینی سودش زیاده مردم هم که میخرن گفتن بریم روسی هم بیاریم حقشونه

  • Hemen Kanigulzar

    سوری هم درسته نه صوری..ولی جداً خیلی بهتر بود با تاتای هند همکاری میکردن نه این دیو روسی یا حتی چینی ها...حالا بماند تو اب و هوای گرم ایران این خرس قطبی دوام نمیاره

    • Ebrahim Motamedi

      https://www.vajehyab.com/?q=%D8%B5%D9%88%D8%B1%DB%8C

  • Hemen Kanigulzar

    دیجیاتو جان، اواز درسته نه آواز

  • daneshju

    آفا ما هم سمند فرستادیم اون جا، بالاخره باید یه طوری انتقام بگیرن

  • arman

    امیدوارم با قیمت مناسب جایگزین وانت های فوق غیر استاندارد ما بشه
    درسته اینم خوب نیست
    ولی خب از اریسان و این چرت و پرتا بهتره
    ضمن اینکه پیکاپ های کمپانی های مطرح هم حتی بدون تعرفه خیلی گرون در میاد برای ما

  • Rza.H

    روسیه دوست مااست، آمریکا دشمن ماااست ولی انصافا بچه های هالییوود چیز دیگه ن، مخصوصا Bradly cooper

  • امیر مرزبان

    مهم اینه که برا روس ها منفعت داشته باشه. ما هم که شدیم گاو شیرده روسیه!

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی