ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معاون وزیر ارتباطات: نرخ پهنای باند فقط 11 درصد بر قیمت نهایی ADSL تأثیر دارد

معاون وزیر ارتباطات در گفتگو با خبرنگاران، نحوه محاسبه قیمت پهنای باندی که در اختیار شرکت های اینترنتی قرار می گیرد را تشریح کرد و گفت «گرانی اینترنت ارتباطی به قیمت پهنای باند ندارد.» محمد ...

حمید مقدسی
حمید مقدسی منتشر شده در ۲۸ فروردین ۱۳۹۶  |  ۱۱:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

معاون وزیر ارتباطات در گفتگو با خبرنگاران، نحوه محاسبه قیمت پهنای باندی که در اختیار شرکت های اینترنتی قرار می گیرد را تشریح کرد و گفت «گرانی اینترنت ارتباطی به قیمت پهنای باند ندارد.»

محمد جواد آذری جهرمی می گوید قیمت پهنای باند در دو بخش «عمده فروشی» و «خرده فروشی» محاسبه می شود. بخش اول، پهنای باند عمده ای است که از طرف شرکت ارتباطات زیرساخت در اختیار اپراتورهای ارتباطی و اینترنتی قرار می گیرد، و بخش دوم پهنای باندی است که مردم از آن استفاده می کنند، یعنی همان اینترنت ثابت (ADSL) و همراه.

به گفته معاون وزیر ارتباطات با توجه به فرایند انتقال داده در کشور، تأثیر پهنای باند بر قیمت نهایی اینترنت کاربران ADSL در حدود 11 درصد است، و این رقم برای اینترنت موبایل به حدود 5 درصد می رسد. حتی با احتساب هزینه انتقال بین شهری داده، در مجموع هزینه های زیرساخت در اینترنت ADSL و همراه، به ترتیب به 17 و 8 درصد خواهد رسید.

آذری جهرمی می گوید هر «مگابیت بر ثانیه» پهنای باند در لب مرز برای ایران حدود 22 هزار تومان هزینه دارد، اما این اینترنت قابل استفاده نیست و باید عملیاتی نظیر فیبرکشی، ایجاد سیستم انتقال و برقراری شبکه آی پی صورت گیرد که نیازمند سرمایه گذاری کلان است. بنابراین نرخ هر «مگابیت بر ثانیه» پهنای باند برای ارائه به اپراتورهای ارتباطی تا حدودی با این قیمت متفاوت است.

شرکت ارتباطات زیرساخت هر STM-1 معادل پهنای باند 155 مگابیت بر ثانیه را به مبلغ 20 میلیون تومان به اپراتورها می فروشد

طبق اظهارات معاون وزیر ارتباطات، شرکت ارتباطات زیرساخت در حال حاضر هر STM-1 را به مبلغ 20 میلیون تومان به اپراتورها می فروشد که در مقایسه با رقم 37 میلیون تومانی در ابتدای کار این شرکت، کاهش قابل توجهی را نشان می دهد. [هر STM-1 معادل 155 مگابیت بر ثانیه پهنای باند است. محاسبه قیمت تمام شده هر STM-1 در لب مرز برای شرکت ارتباطات زیرساخت و مقایسه آن با ارقام فوق را به عهده شما می گذاریم.]

به هر حال ظاهراً قیمت عرضه پهنای باند از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت به اپراتورها طی سال های اخیر با کاهش 42 درصدی مواجه شده، اما از آنجا که طبق اظهارات جهرمی نرخ پهنای باند تأثیر چندانی در قیمت اینترنت کاربران نهایی ندارد (بین 5 تا 17 درصد) بنابراین حتی با کاهش قابل توجه آن نیز نمی توان به تغییر ملموس قیمت اینترنت ثابت و همراه امیدوار بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • امیرحسین زنگنه

    باز مسوولین حرف مفت زنی رو شروع کردن

  • Mohammad Kh

    کو آبو برق مفتی!؟?

  • محمد امینی

    کجای دنیا اینترنت. حجمی می فروشن من از قبلاً از های وب می گرفتم ۴۰گیگ۳۰هزار تومان واقعا ارزش داشت ولی الان ۷۰ گیگ ۴۰هزارتومان که ۷۰مگابت هم نیست سریع تموم میشه با این پول میشه تو سومالی اینترنت ۱گیگابیت سرعت دانلود وحجم نامحدود هر ۱مگابایت برابر با ۲۲۰۰۰ولی ۱۶مگ با۲گیگ ۱۲هزار اصلا هر کی یه چیزی مگه

  • arman

    راهکار
    رای ندین
    کی ملت ما میخوان بفهمن که
    شما میتونی با رای ندادن نطرتو بگی

  • reza_zarchi

    این همون لعنتیه که میگفت اپراتور دوم دامپینگ میکنه و قیمتاش ارزونن. باید گرون تر بفروشه. یکی بهش بگه تو نمیخواد در قیمت گذاری آی اس پی ها دخالت کنی مردک ?

  • saeid

    اینترنت اگه آزاد بشه خیلی ها با روش های مختلف میتونند از اینترنت استفاده کنند. نباید انحصار در زیر ساخت باشه...

  • mohsen

    آذری جهرمی می گوید هر «مگابیت بر ثانیه» پهنای باند در لب مرز برای ایران حدود 22 هزار تومان هزینه دارد...طبق اظهارات معاون وزیر ارتباطات، شرکت ارتباطات زیرساخت در حال حاضر هر STM-1 را به مبلغ 20 میلیون تومان به اپراتورها می فروشد که در مقایسه با رقم 37 میلیون تومانی در ابتدای کار این شرکت، کاهش قابل توجهی را نشان می دهد...هر یه مگابیت میگه 22000 تومن هست و هر stm1 که 150 مگ هست رو ضرب در 22000 تومن کنی میشه سه میلیون و سیصد هزار تومن بعد به اپراتورها میدن بیست میلیون تومن بعد میگه ما که گرون نمیدیم, خب بیست میلیون هم اپراتور میکشه روش و اینجوریه که مصرف کننده بیچاره چقدر باید هزینه کنه...شما هر stm1 رو بده 10 میلیون اینترنت بیش از 50 درصد ارزون میشه ,هیچ ضرری هم نکردی چون سه برابر قیمت فروختی...والا

  • cooper

    ٢٢ ميليون ؟! رقم درسته؟! الان گوگل فايبر داره همينو با قيمت ١٠٠ دلار در ماه براي مصارف خانگي ميده! اينقدر ما بدبختيم يعني!

  • pra_zhn

    همش پول فیلترینگه!!!!

  • arminkhaghani

    باز میخوان گرون کنن ملتو بدوشن خدا ازشون نگذره یک روز میگن ارزون میکنیم یک روز میگن اینطورهدهزینهدها میخوان افزایش بدن توف توی شرفشون که کمترین امکاناتی مثل اینترنت حق نداریم درست حسابی داشتهب اشیم عراق پاکستان افغانستان سرعت پایه اینترنتشون 2برابره مایه هیچ جای دنیا سرعت 128یا256 کیلوبایت نمیدن اونوقت توی ایران ارزوه این سرعت باشه و کمتر نشه

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی