ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

استیون هاوکینگ: باید ظرف صد سال آینده زمین را ترک کنیم

انسان برای ترک زمین در آینده می تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ مثلا شاید مجذوب ایده های ایلان ماسک شده باشد یا اینکه تحت تاثیر جغرافیای متغیر سیاسی به فکر پیدا کردن زیستگاه دیگری بیافتد. ...

Maryam Mousavi
Maryam Mousavi منتشر شده در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶  |  ۱۲:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

انسان برای ترک زمین در آینده می تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ مثلا شاید مجذوب ایده های ایلان ماسک شده باشد یا اینکه تحت تاثیر جغرافیای متغیر سیاسی به فکر پیدا کردن زیستگاه دیگری بیافتد. شاید هم ویژگی های خاص و منحصر به فرد سیاره سرخ، فکر مهاجرت به مریخ را در سر او بیاندازند.

در هر حال، تا جایی که استیون هاوکینگ می داند، همه باید خود را هر چه سریع تر برای این سفر آماده نمایند.

این متخصص فیزیک نجومی پیشتر از بابت نامعلوم بودن آینده زمین و پیامدهای آن برای انسان ابراز نگرانی کرده و اظهار نموده بود که صده آینده احتمالا پرخطرترین دوران برای سیاره مان خواهد بود و اتفاقاتی نظیر جنگ های هسته ای، ویروس های دستکاری شده ژنتیکی و گرمای زمین ما را تهدید می کنند.

بشر باید تا قبل از سال 2117 زمین را ترک کند

حالا اما هاوکینگ با اشاره به رویدادهای دیگری نظیر احتمال برخورد ستاره ها و ازدیاد جمعیت در کنار دیگر دلایلی که قبلا مطرح کرده بود، هشدار داده که بشر باید تا قبل از سال 2117 زمین را ترک کند. در واقع حالا هاوکینگ مشغول تهیه یک برنامه تلویزیونی است که در آن به بررسی سفر بی بازگشت انسان به مریخ پرداخته می شود.

در این برنامه او ادعا کرده که بشر برای نجات نسل های آتی باید ظرف صد سال آینده در سیاره دیگری مستقر شود هرچند که پیشتر گفته بود انسان نمی تواند این مستملکات را به صورت خود-پایدار طراحی کند.

اکنون اما او با کریستوف گالفارد، دانشجوی سابقش همراه شده تا دورتادور این جهان را زیر پا بگذارد و راهکارهای آماده سازی بشر برای سفر به سیارات دیگر را پیدا کند. البته بعید به نظر می رسد که عمر ما کفایت کند و بتوانیم با راهکارهای ابداعی هاوکینگ عازم مریخ یا هر سیاره دیگری شویم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • محمد امینی

    منظورش این نیست که کلا زمین رو ترک کنیم بریم. حرفش اینه که به غیر از زمین باید سکونت گاه های دیگه هم بدست بیاریم چون اگه قرار باشه برای ادامه حیات فقط به زمین متکی باشیم دیر یا زود منقرض میشیم.

  • Constantine

    امیدوارم نسل بشر زودتر از این چیزها منقرض بشه

  • kamran naseri

    با توجه به این که پول ندارم ، خونه ندارم ، همیشه مثل تراکتور کار میکنم و محتاج نون شبم ، انتشار گاز های گلخانه ای اصلا برام مهم نیست بعد از مرگ من میخوام کل دنیا نابود بشه و.....

    • rasooluaser

      وقتی بچه دار بشی دیگه همچین فکری نمیکنی

  • حسین

    وقتی سنتی و صنعتی رو با هم بزنی نتیجش میشه اینجور نظریه ها

  • Arash Hashemi

    خوبه که سن ماها قد نمیده

  • δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی)

    دوستان! یکمی به دور و برتون نگا کنین...
    از سال 1979 و حتی قبل‌تر از اون، سیاست های سختگیرانه ای در خصوص کم کردن انتشار گاز های گلخانه ای و غیره! رو کشورا صورت گرفته، تا الان میشه گفت موفق هم بوده ولی منافع دولتا و سیاستشون خیلی پیچیده‌تر از این حرفاس!!
    نمونه‌ش پیمان‌نامه منع گسترش سلاح های اتمی که همین چن وقت پیش خیلی از کشورا برخلاف اسمش عمل کردن!
    با بالا رفتن دمای زمین، خیلی از عوامل تولید اکسیژن از بین میرن، فتوسنتز گیاهان دچار اشکال میشه و حیات مرجانی و فیتوپلانکتون و... هم نابود میشه، در نهایت یه چیزی شبیه انقراض دایناسورا گریبانمونو میگیره و اگه فقط بخوایم به این فکر کنیم که همه کشورا متحد بشن و صلح کنن و از این افکار تخیلی، سیارمون سرنوشتی مثل مریخ خواهد داشت :))

  • Saeideh Az

    من نمیدونم این آدم چرا انقدر تو کار جو دادنه. یعنی واقعا فکر می کنی تو صد سال آینده بتونیم شرایط رو طوری مهیا کنیم که همه جمعیت زمین بره رو مریخ و از گرسنگی و افسردگی و کمبود غذا نمیره؟؟؟ چرا از تریبونت استفاده نمی کنی که بگی بهتره همین زمینی که داریم رو حفظ کنیم؟ یعنی جنگ هسته ای حتما باید اتفاق بیفته و ماها بارمون رو بذاریم رو کولمون و بریم مریخ زندگی کنیم؟ نمیشه از علممون برای صلح، برای محیط زیست، و حفظ همین چیزهایی که الان در دست داریم استفاده کنیم؟؟؟
    انگار فتوا صادر می کنه... :/

  • Saeideh Az

    من نم

  • dehghan

    این بلایی هست که خود بشر داره به سر خودش میاره

  • soran.a

    گفتیم خوبی ولی دیگه خیلی تند نرو !

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی