ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تحول در صنعت خودروسازی؛ خواسته ای مردمی از دولت دوازدهم

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران و تشکیل دولت دوازدهم چه انتظاراتی از این دولت در مورد بهبود شرایط صنعتی کشور وجود دارد؟ این پرسشی است که متاسفانه تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته و ...

سپهر زنگنه
سپهر زنگنه منتشر شده در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶  |  ۲۱:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران و تشکیل دولت دوازدهم چه انتظاراتی از این دولت در مورد بهبود شرایط صنعتی کشور وجود دارد؟

این پرسشی است که متاسفانه تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته و وعده های انتخاباتی و برنامه های اعلام شده توسط نامزد ها بیشتر به گشودن گره از مشکلات اقتصادی کلان یا اشتغالزایی تمرکز داشته است.

اما واقعیت این است که حتی فارغ از محدودیت های اقتصادی و تکنولوژیک موجود و آمار قابل توجه نیروهای آماده به کار، شرایط صنعت خودرو به عنوان دومین صنعت مهم کشور (پس از صنایع مربوط به نفت و گاز) نیاز به یک تحول استراتژیک را نشان می دهد که متاسفانه تاکنون برنامه جامعی در خصوص آن ابلاغ نشده است.

سند چشم انداز 1404 به تولید 2.5 میلیون دستگاه خودرو اشاره دارد و علی الظاهر خودروسازان کشور نیز در این راستا گام بر می دارند، آنچنان که طی سال گذشته بیش از 1.5 میلیون دستگاه خودرو تولید داخل راهی خیابان شد و اگر توان خرید مردم نیز در پی ادامه روند بهبود رشد اقتصادی افزایش یابد، احتمال تولید 2 میلیون دستگاه خودرو در ایران چندان دور از ذهن نخواهد بود.

با این وجود توجه به مسائلی نظیر ترافیک، آلودگی هوا، شرایط جاده ها، تلفات بالای رانندگی و هزینه اقتصادی ناشی از افزایش مداوم مصرف بنزین در کشور نشان می دهد که افزایش تعداد خودروهای تولیدی لزوما نمی تواند راه حل مناسبی برای آینده این صنعت و مردم ایران زمین باشد.

از سوی دیگر با توجه به تعداد بالا و مازاد بز نیاز نیروهای انسانی در صنایع خودرو سازی (حدود 60 درصد به روایت برخی از آمارها) و اشتغال زایی بالای این صنعت مشخص است که کوچک کردن صنعت خودرو نیز علیرغم توجیه اقتصادی و زیست محیطی، دارای پیامد های اجتماعی و سیاسی خواهد بود.

اما برای رفع این تضاد راه حلی منطقی نیز وجود دارد، نیاز فوق العاده جدی کشور به گسترش سیستم حمل و نقل عمومی و پاک، نشان می دهد که می توان با تغییر استراتژی صنعت خودروسازی، به جای تولید خودروهای سواری در شمار میلیونی، به سمت تولید واگن های مترو، قطار و اتوبوس های درون شهری پاک (برقی یا گاسوز) پرداخت.

در کنار این موارد احداث کارخانه هایی برای ساخت و مونتاژ موتور و دوچرخه های برقی نیز می تواند تا حد زیادی گره گشا باشد، به خصوص که با نگاهی به ترافیک سنگین تهران و سایر کلان شهر ها می توان دریافت که استفاده از خودروهای تک سرنشین تا چه حد شایع است و نیاز به حمل و نقل انفرادی افراد (مانند آنچه در خودروهای تک سرنشین اتفاق می افتد) با عرضه موتور سکیلت های برقی به سالم ترین شکل مرتفع می شود.

در واقع در شرایطی که صنعت خودروسازی در بخش سواری با مازاد نیرو و کمبود مشتری مواجه است، در بخش صنایع حمل و نقل عمومی با کمبود منابع مالی، توقف خطوط تولید و اشتغال حداقلی مواجهیم و این در شرایطی که تقریبا تمامی کلان شهر های کشور با مشکلات ناشی از ترافیک و آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند.

خطوط مترو تهران
خطوط مترو لندن
خطوط مترو توکیو

بنابراین از دولت آینده انتظار می رود که با سرمایه گذاری در کارخانه های واگن سازی و اتوبوس سازی، نیروی مازاد ایران خودرو و سایپا را در این شرکت ها مشغول به کار کند تا ضمن حل مشکل بازدهی پایین ایران خودرو و سایپا، روند گسترش حمل و نقل عمومی نیز سریعتر شود.

همچنین توجه به کیفیت خودروهای سواری به جای تمرکز بر آمار های کمی می تواند تضمین کننده بقای صنعت خودروسازی ایران در بلند مدت باشد.

در شرایطی که خودروسازان بزرگ جهان با سرعتی سر سام آور به سمت تولید خودروهای برقی، هیبریدی و خودران گام بر میدارند، توجه بر آمار تولید خودروهای قدیمی که تنها در داخل کشور بازار مصرف دارند، با آینده نگری هوشمندانه در در تضاد است.

به خصوص آنکه دو خودروساز بزرگ کشور علیرغم حمایت همه جانبه و بهره مندی از بازار انحصاری برای سالیان سال، حتی نتوانسته اند کیفیت محصولات قدیمی خود را در سطح رضایت مشتریان حفظ کنند و در شرایط فعلی محصولاتی قدیمی، نا امن، کم کیفیت، آلاینده، پر مصرف و گران قیمت (در مقایسه با قیمت خودروهای خارجی و درآمد سرانه کشور) را تولید می کنند.

در شرایط کنونی علیرغم گشوده شدن گره های بسیاری از صنعت خودروسازی پس از امضای برجام و بازگشت شرکای خارجی، امید چندانی به ساخت و تولید خودروهای ارزان قیمت با قیمت کمتر از 40 - 50 میلیون تومان در آینده نیز وجود ندارد و مسلما ادامه تولید خودروهای فعلی در شمار میلیونی جز ضرر و زیان فردی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از خروج ارز و عقب ماندگی بیشتر صنعت خودروسازی ایران نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت.

اما در صورت اجرای دو راه کار مربوط به تغییر استراتژی صنعت خودرو در بلند مدت می توان افزایش بهره وری، کاهش آلودگی هوا، بهبود شرایط سیستم حمل و نقل عمومی، اشتغالزایی و گشوده شدن بازار های صادراتی را به روی محصولات ایرانی را نوید داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (103 مورد)
  • Ali Tajfar

    سلام چقدر مانردم ایران ساده و باگذشت هستیم حقمون و جلوی چشممان ضایع میکنند سکوت میکنیم باید دردمون و به کی بگیم اقای ریس جمهور کسی را وزیر ضنعت و مع دن کرده که خودش بزرگترین سهامداران ایران خودرو است انوقت این اقا میخواد از ما دفاع کنه حواله های پژو 2008 سودش توی جیب خود این اقایان بر میگرده انروز قرار بود 2007iاتوماتیک ثبت نام کنند از ساعت ۹تا۱۲ظهر سایت راه نداد موقعی راه داد که اعلام کردند تمام شد کیها ثبت نام کردند خوب خودشان ما همه میدونیم اما هیچکسی نیست رسیدگی کنه

  • احد وصال

    بله می دونم انسانیت اعدام ادمها ..قرن بیست و یک هست ..فکر های بسته و مهجور جایی در اون ندارند ..طبق اون چیزی که دیده میشه ..روحانی با حدود 70 درصد برنده است

    • مجید

      اول یک سرچ بکن تو اینترنت ببین نظر روحانی برای اعدام چی بوده؟!
      کلیپش تو نت هست که میره توی مجلس و نماز جمعه و میگه توطئه گران رو در نماز جمعه در ملاعام اعدام کنید!
      حالا اعدام شد بد؟! ها؟!

  • محمدی

    انسان انسانه. اصول انسانیت 1 میلیارد سال هم بگزره تفاوتی نمی کنه

  • احد وصال

    اخه کی می ره به یک خشک مغز که اصولش اصول زندگی هزاران سال پیشه رای می ده ..به روحانی رای دادم ..زنده باد امید

    • محمدی

      ما انسانیم. ی میلیارد سال هم. بگذره وظیفه ما حمایت ار انسانیته

  • مسعود

    بعضی ها چشاشون بستن خودشون به خواب زدن

    درود بر روحانی کبیر

  • yashar

    ولی باور کنید این کشور اینجوری درست نمیشه اینجا و کلا باید از اول بسازیم

  • Mmdamin.ah

    این صنعت خودرو سازی خط تولیدش کاملن وارداتیه.همچنین مواد اولیه هم وارداتیه.پس خیلی فرق نمی‌کنه کی رییس جمهور باشه

  • پویا ریاحی فر

    عالی آقای گل حرف شما متین ولی خودتون گفتین 4 سال و یعنی تازه چهار سال از ریاست جمهوری آقای روحانی گذشته و شما اون 8 سال ریاست احمدی نژادا فراموش کردین که چی به سر تک تک مردم اومد !!
    درست مثه یه سنگی که یه نادون میندازه تو چاه و صدتا عاقل نمی تونن درش بیارن و اگه بخوام یه مثال دیگه بزنم مثه این می مونه که پائین پریدن از بالای کوه خیلی سادس و فقط چند ثانیه طول میکشه ولی صعود به قله ی همون کوه چند هفته زمان و انرژی و زحمت فراوان می خواد !!!
    این انرژی هسته ای هم که اینقد تو سر همدیگه زدیم و گفتیم حق ماس جز بدبختی و گرونی و تحریم هیچی دیگه به دنبالش نداشت و من نمیگم انرژی هسته ای بد بودااا ولی خب با وجود اقتصاد داغون و فقر و گرسنگی و تحریمای بی شمار به نظر من ارزششا نداشت و نمی شد که به جای نون اورانیم غنی شده به خورد مردم داد و با خالی کردن جیبای خود مردم و دادن بخشی از اون پول بهشون به اسم یارانه دهنشونا بست که!!!
    آقا من نمیگم رای ندین و راستشا بخواین خودم رأی اولیم و می خوام آماده بشم و برم پا صندوق رأی و چندان درست و حسابی نامزدا رو نمی شناسم ولی با شناخت کمی که دارم شاید بشه گفت بین بد و بدتر باید انتخاب می کردم و به نوبه ی خودم خواستم قدمی هر چند کوچیک و از نظر یه سریا کم ارزش ولی انجامش داده باشم ...

  • 7.62mm

    چرا عکس میرسلیم رو نذاشتین پس؟

    • مجید

      اون و هاشمی طبا به خصوص قراره با آرای باطله رقابت کنن

  • MasoudZ

    خب همونطور که اون پایین نظر سنجی کردم اقای روحانی رای خیلی بیشتری اوردن و اکثر نظرسنجیا هم همینو نشون میدن,خداروشکر که مردم احمدی نژاده ثانی رو تشخیص دادن و دیگه نمیذارن کشور دست یه همچین افراد تندرو و بی فکری بیوفته

    • مجید

      فکر می کنی نظر سنجی اونم توی یک سایت با رنک ۴۶۰۰ زیر یکی از پست ها ملاکه؟!

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی