ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

سونی و مایکروسافت نمی دانند باید با کنسول های میان نسلی خود چه کنند

یک روز قبل از برگزاری کنفرانس سونی در E3 2017، کمپانی مایکروسافت به استیج این نمایشگاه در لوس آنجلس آمد و از «قدرتمندترین کنسول جهان» رونمایی کرد که از قضا «گران قیمت ترین کنسول جهان» ...

شایان ضیایی
شایان ضیایی منتشر شده در ۲۸ خرداد ۱۳۹۶  |  ۲۳:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

یک روز قبل از برگزاری کنفرانس سونی در E3 2017، کمپانی مایکروسافت به استیج این نمایشگاه در لوس آنجلس آمد و از «قدرتمندترین کنسول جهان» رونمایی کرد که از قضا «گران قیمت ترین کنسول جهان» هم هست. اکس باکس وان اکس 500 دلاری، کنسولی است با قدرت پردازشی بالاتر نسبت به پلی استیشن 4 پرو که می تواند بازی های ویدیویی را با «رزولوشن واقعی 4K و 60 فریم بر ثانیه» اجرا کند؛ هرچند که این ادعا هنوز باید بررسی شود و حتی کارت های گرافیک برتر کلاس دسکتاپ هم از ارائه چنین پرفورمنسی عاجز هستند.

مایکروسافت با تعیین قیمت 500 دلار برای اکس باکس وان اکس دست به اشتباهی بزرگ زد. اگر تنها یک مسئله طی سال های اخیر درباره سخت افزارهای گیمینگ خانگی ثابت شده باشد این است که غالب مردم حاضر به پرداخت بیش از 400 دلار بابت کنسول هایشان نیستند؛ اما خوب، مایکروسافت هم این موضوع را می داند و بارها تاکید کرده که اکس باکس وان اکس برای «گیمرهای حرفه ای» یا به عبارت دیگر، اعضای «فرقه اکس باکس» ساخته شده است.

اما چرا مایکروسافت باید دست به چنین حرکتی بزند؟ یا شاید سوال بهتر آن باشد که آیا مایکروسافت اینقدر راحت باخت را پذیرفته که حتی دیگر حاضر نیست سونی را به چالش بکشد و ترجیح می دهد با تمرکز روی بازار کوچکی که در اختیار دارد، راه را برای تاخت و تاز هرچه بیشتر پلی استیشن هموار کند؟

بله، می دانیم که ساخت سخت افزاری به قدرتمندی اکس باکس وان اکس هزینه بر است؛ اما ساخت پلی استیشن 4 در اوایل نسل هشتم هم هزینه بر بود و سونی تصمیم گرفت برای مدت های طولانی، هر واحد از کنسولش را با ضرری نزدیک به 20 دلار بفروشد تا بالاخره به سوددهی برسد. مایکروسافت می توانست در حرکتی ساده، قیمت 400 یا حداقل 450 دلار را برای کنسولش انتخاب کند و با کم کردن فاصله قیمت و حاشیه سود، پلی استیشن 4 پرو را به چالشی اساسی بکشد؛ در این صورت، دیگر دلیلی برای خرید پلی استیشن 4 پرو وجود نداشت.

افرادی که با محدودیت های مالی مواجه باشند، میان خرید اکس باکس وان اکس یا دو کنسول استاندارد، تصمیمی سخت خواهند داشت.

اشتباه استراتژیک مایکروسافت تنها به گران قیمت بودن اکس باکس وان بر نمی گردد، بلکه قیمت 500 دلاری، چیزی بود که همه انتظارش را داشتند و پیش از اعلام رسمی، مایکروسافت را به باد نقد گرفته بودند. اگر مایکروسافت به استیج می آمد و رقمی پایین تر از قیمت فعلی برای کنسول قدرتمندش اعلام می کرد، خط بطلانی روی تمام گمانه زنی ها می کشید و عنصر غافلگیری را به دست می آورد؛ چیزی که کمپانی ردموندی حالا بیشتر از هر زمان دیگری به آن نیاز دارد.

اما حالا تمام آن انتقادها به قوت خود باقی مانده اند و مهم نیست چقدر توضیح بدهید که ساخت کنسول هزینه بر است یا به چه میزان قدرت پردازشی دسترسی خواهید داشت؛ تنها چیزی که مردم می بینند، تفاوت 100 دلاری با پلی استیشن 4 پرو است و این حقیقت که با پرداخت هزینه ای برابر، می توان هر دو کنسول پلی استیشن 4 اسلیم و اکس باکس وان اس را خریداری کرد. بنابراین افرادی که با محدودیت های مالی مواجه باشند، میان خرید اکس باکس وان اکس یا دو کنسول استاندارد، تصمیمی سخت خواهند داشت.

چالش اصلی مایکروسافت، نمایش برتری رزولوشن 4K به افرادی است که اصلاً تلویزیونی با قابلیت پشتیبانی از این رزولوشن در اختیار ندارند. هیچ راهی وجود ندارد که شما بتوانید این برتری گرافیکی را به عموم مردم نشان دهید و آنها لازم می دانند با چشم خودشان ببینند و لمسش کنند.

در دنیای واقعی، ارزش یک سخت افزار بر مبنای قیمت آن سنجیده می شود و نه قدرت پردازشی

هر دو کنسول پلی استیشن 4 پرو و اکس باکس وان اکس، وضوح تصویر را افزایش می دهند و حتی اکس باکس وان اس هم قابلیت هایی کمابیش در همین بهبود پرفورمنس و وضوح دارد. اما در نهایت و در دنیای واقعی، ارزش یک سخت افزار بر مبنای قیمت آن سنجیده می شود و نه قدرت پردازشی؛ و مایکروسافت بهای سنگینی برای یادگیری این درس خواهد داد.

با این پیش زمینه، سونی که مثل همیشه کنفرانس اش بعد از مایکروسافت برگزار می شود، فرصتی داشت تا اکس باکس و هرچیزی که به این پلتفرم مربوط می شود را با خاک یکسان کند؛ در واقع این خود مایکروسافت بود که چنین فرصتی را دو دستی تقدیم ژاپنی ها کرد. E3 2013 را که به یاد دارید؟ تفاوت صد دلاری پلی استیشن 4 استاندارد با اکس باکس وان و کنفرانس هیجان انگیز E3 2013، برگ های برنده سونی در ابتدای نسل بودند و از همان روز به بعد، دیگر هیچ چیز برای اکس باکس مثل سابق نشد.

سونی فرصت داشت بعد از گذشت ماه ها، تغییراتی در قیمت کنسول پلی استیشن 4 پرو ایجاد کند و فاصله 100 دلاری با رقیب قدرتمندتر را حتی از این هم بیشتر کند؛ اما نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه سونی ناگهان ترجیح داد اصلاً هیچ حرفی درباره کنسول پریمیومش نزند. شاون لیدن به روی صحنه آمد، اعلام کرد «همه چیز درباره بازی های ویدیویی است» و از آن پس، شاهد یک ساعت نمایش بی وقفه از بازی های ویدیویی بودیم؛ البته نه بازی های جدید، بلکه غالباً نمایش های تازه از عناوینی که قبلاً معرفی شده اند.

عجیب است که شما کنسولی گران قیمت و میان نسلی بسازید و هر روز درباره مزایای خریدش صحبت کنید، اما پس از گذشت 7 ماه از عرضه و در جریان مهم ترین رویداد گیمینگ سال، تصمیم بگیرید به گونه ای رفتار کنید که انگار اصلاً چنین کنسولی وجود ندارد. این همان رفتاری است که قبلاً با پلی استیشن ویتا شاهد بوده ایم.

البته بدیهی است که پلی استیشن 4 پرو به سرنوشتی مشابه پلی استیشن ویتا مواجه نمی شود؛ به هیچ وجه. سونی می خواست روی یکی از بزرگترین نقطه ضعف های فعلی اکس باکس، یعنی کمبود بازی های انحصاری و ارزشمند دست بگذارد و این کار را هم کرد. اما بعد از کنفرانس E3 2017 و اعلام اجرای دموی عنوانی مانند گاد آو وار روی پلی استیشن 4 استاندارد، هنوز هیچ دلیلی برای خرید پلی استیشن 4 پرو نمی بینیم؛ یا به بیان بهتر، هنوز هیچ دلیلی در اختیارمان گذاشته نشده.

کاهش قیمت کنسول، رونمایی از بازی های جدید که به گفته شوهی یوشیدا و کاز هیرای در دست توسعه هستند اما به نمایش در نیاورده شدند و عدم سکوت درباره کنسول جدید می توانست یک کنفرانس به یاد ماندنی دیگر برای سونی رقم بزند که شاید این بار برای همیشه کار اکس باکس و مایکروسافت را یک سره می کرد.

سکوت یکی از طرفین در قبال سخت افزار و کمکاری دیگری در زمینه نرم افزار را که کنار بگذاریم، می رسیم به نکته ای مهم تر. کدام یک از دو کنسول واقعاً اهدافی که در پی شان هستند را محقق می کنند؟

شما باید بین هزار الی 3 هزار دلار برای خرید یک تلویزیون 4K هزینه کنید و می دانید که پلی استیشن 4 پرو، در بسیاری از اوقات تنها بازی های 1080p را به 4K آپ اسکیل می کند. مایکروسافت هم به قدری با عبارت «4K حقیقی» مشغول متلک انداختن به سونی شده که فراموش کرده برتری های پردازشی اکس باکس وان اکس را نمایش دهد؛ البته اگر واقعاً این برتری وجود داشته باشد یا آنقدرها محسوس باشد.

حرفی نیست، نمایش فورتزا موتور اسپورت 7 فوق العاده بود، اما بقیه بازی ها چه؟ تمام چیزی که در کنفرانس مایکروسافت دیدیم عناوینی مستقل بودند که با رزولوشن 4K اجرا می شدند و البته ماینکرفت؛ حتی کنسول های ابتدای نسل هم قادر به پردازش این بازی ها با رزولوشن 4K بودند. علاوه بر این، اگر یک روز بازی Destiny 2 از راه برسد و به خاطر محدودیت های فنی روی 30 فریم محدود شود و به صورت آپ اسکیل به اجرا در بیاید، دیگر باید واقعاً به لزوم توسعه این کنسول ها شک کنیم.

نمی گوییم که پیشرفت های بصری محسوس نیستند، اما سونی و مایکروسافت باید بهتر از این بر ضرورت خرید کنسول های پریمیوم شان تاکید کنند و توضیح دهند که چرا تکنولوژی جدید، 400 و 500 دلار ارزش دارد و چرا صرفاً کالایی لوکس برای قشری خاص نیستند؛ خصوصاً با در نظرگیری این موضوع که مدل های استاندارد قیمت به مراتب کمتری دارند و یک تلویزیون 4K، به صورت مستقل کیفیت تصاویر بازی های ویدیویی را افزایش می دهد.

برای تحقق این موضوع، سونی و مایکروسافت به ترتیب به تمرکز بیشتر روی سخت افزار و نرم افزار نیاز دارند.

اگر شما هم مثل ما فکر می کنید که در نسلی بسیار عجیب از کنسول های بازی به سر می بریم، سرزنش تان نمی کنیم. پیشنهاد ما این است که در آینده نزدیک، تهیه یک تلویزیون 4K را در اولویت قرار دهید؛ ظاهراً دیگر وقت خریدش رسیده است. اما بعد از خرید تلویزیون، عمیقاً فکر کنید که مهاجرت به پلی استیشن 4 پرو و اکس باکس وان اکس و پرداخت چند صد دلار اضافه، واقعاً ارزشش اش را دارد؟ قطعاً تکنولوژی دو سخت افزار هیجان انگیز است اما قیمت گذاری ها، به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (42 مورد)
  • reza mirzaie

    چه نویسنده ی باحالی
    بهای سنگینی خواهد داد
    با خاک یکسان کرد
    ایکس باکس دیگه مثه سابق نشد????

  • Nima

    این حرف چرتیه که میگن xbox 1 x میتونه بازیارو روی 4K و 60 فریم اجرا کنه . چون «این ادعا هنوز باید بررسی شود و حتی کارت های گرافیک برتر کلاس دسکتاپ هم از ارائه چنین پرفورمنسی عاجز هستند.» و واقعا عجیبه که یه سخت افزار 500 دلاری بتونه این کارو بکنه?

    • Sajad Veismoradi

      والا منم همینو میگم. بزارید اول بیاد بازار بعد سنگشو به سینه بزنید. اصن بقیه مون هم میایم ازش طرفداری می کنم. تعارف که نداریم هر کنسولی که بیشتر حال بده? ? (فعلا که PS4 رو بورسه? )

  • high end

    @loganlegend
    من فقط حرف مدیر عامل سونی رو نقل قول کردم، اون گفته بود توانایی رقابت با سامسونگ و اپل تو موبایل ندارند . من نگفتم و به نظرم اون هم نباید انقد صریح می گفت خوب یکی اینو بشنوه پشیمون میشه بره سونی بخره البته اون اینو به سهامدارا گفته بود که موندن تو بازار موبایلو توجیه کنه فک کنم .

  • ali_saraf

    سکوت سونی درباره پرو سیاستیست که از ابتدای معرفی پرو اتخاذ کرده ربطی به چیزای دیگه نداره. اگه قرار باشه هرروز از کنسول پرمیومش حرف بزنه احتمال دلسرد شدن طرفدار های چند صد برابری ps4 رو زیاد میکنه یک سیاست زیرکانه

  • X102۴

    ما تو خرید پلی استیشن ۴ دست دوم، یا وان موندیم، شما میگی برو تلویزیون 4k بخر، با همین ۳۶۰ حال کنم بهتره ۵۰۰ بازی دارم، هر وقت هم از بازیها خسته میشم یه بازی رو دانلود میکنم ۳ روز تمومه

  • Mr. Noom

    والا ما هم نمیدونیم ⁦☹️⁩ وقتی یه تول کیت جداگانه برا توسعه نداره و توسعه دهنده ها مجبورن بازی ای که براش میسازن یه جوری بسازن که رو Xbox One S و حتی معمولی هم اجرا شه پس خیلی این کارشون احمقانه اس ? یعنی الآن مثلا یارو اکس باکس وان اکس میخره بعد ، بعد دو سال ، اکس باکس Two معرفی میشه بعد هیچی دیگه ? پشتیبانی توسعه دهنده و شرکت ها... صفر ⁦☹️?

  • loganlegend

    بحث تبلیغاته که سونی اره توانایی اینو نداره با سامسونگ و اپل رقابت بکنه وگرنه منظورت گوشیه که یه سرچ بزن تو یوتیوب xzp نابود کرد تو سرعت و... پرچمدار های امسال رو..

    • saeed ......

      فازت چیه داداش. مهم نیست تو چی میسازی مهم اینه چقد ازش گجتی که ساختی پول میسازی. الان موبایل سونی تو بگو خدا ولی وقته همه سامسونگ و ایفون و هواوی میخرن یعنی سونی تو گوشی هوشمند شکست خورده

  • hamid saffarzadeh

    دوستان الان کلا حتی تو تلویزیون 4K هم فرقی بین کیفیت بازی ها در PS4 و PS4 Pro هست یا نه؟ ارزش داره 2 میلیون و 300 بیشتر برای خرید تلویزیون 4K و PS4 Pro داد؟

    • mp-silentkiller

      همیشه برای داشتن تکنولوژی های جدید باید بهای انها رو هم پرداخت بله اگر پولش رو دارید ارزش داره

    • سعید حنیفی

      نخیر واقعا تفاوت چندانی وجود نداره.بنده خودم شخصا تست کردم بین ps4 و ps4 pro تفاوتی که فاحش باشه احساس نکردم

  • Dante Sparda

    بزرگترین اشتباه سونی و مایکروسافت, عرضه کنسول میان نسلی بود! ?
    بجای اینکه چند میلیون دلار خرج کنسول میان نسلی کنن, میتونستن ip انحصاری جدید بسازن که هم به نفع خودشون بود هم مردم!

    سال 2020 هم نسل نهم میومد عین آدم ??????

  • Shahriar

    کل انحصاری های سونی که طرفداراش راه انداختن و هی میگن ، uncharted و last of us + horizonهست، gow و Spiderman هم که معلوم نیس کی عرضه بشن، اون ۳تای بالا هم که مدتها قبل عرضه شدن،در طرف دیگه مایکی ، سری Halo ، Quantum Break, Forza , gears of war 4 ,و عنوان گرافیکی Ryse رو هم مدتها قبل عرضه کرده که قطعاً​ انقدر زیبا هستن که شایستگی مقایسه رو داشته باشن، خواهشاً انصاف رو رعایت کنید. به همین دلیل هست که میگم انحصاری به سلیقه است نه به زیاد بودن،که حرف از زیاد بودن مثل باد هواست.

    • Sepehr_Fadavi_1

      شما بازی های GT Sport و Death Stranding و Detroit: Become Human و Days Gone و Crash و Knack 2 و shadow of the colossus و ... رو هم به لیستت اضافه کن

    • souran shahkaram

      ولی مایکروسافت انحصاریاشو هم واسه ویندوز ۱۰ میده البته نمیگم کار بدی می کنه اتفاقا این کارش به نفع مشتریه ولی به ضرر خودش

      • Shahriar

        مایكروسافت هردو طرف رو داره این یعنی سود دهی فوق‌العاده خوب از بخش نرم افزار و سرویس آنلاین، كجای این به ضرر مایكی هست؟ شاید در كوتاه مدت ضرر ده باشه اما در طولانی مدت به نفع مایكیه و شاید حتی به ضرر سونی، با این كار كاربرای Pc میتونن با دوستان ایكس باكس باز آنلاین بازی كنن كه لذت رو دو چندان میكنه

    • Shahriar

      بازم در زمینه مطالب انحصاری یه نگاه به لینک زیر بندازید بد نیست https://www.digikala.com/mag/مقاله-article/مایکروسافت-زودتر-موعد-هیچ-بازی-جدید/

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی