ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مصرف بنزین روزانه به 83 میلیون لیتر رسید؛ نتیجه استراتژی اشتباه صنایع کشور

بر کسی پوشیده نیست که صنعت خودرو پس از صنعت نفت دومین رکن اقتصادی مهم کشور در ایجاد سرمایه و شغل محسوب می شود اما آنطور که از شواهد امر بر می آید مدیریت پیچیده ...

سپهر زنگنه
سپهر زنگنه منتشر شده در ۲۶ تیر ۱۳۹۶  |  ۱۳:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

بر کسی پوشیده نیست که صنعت خودرو پس از صنعت نفت دومین رکن اقتصادی مهم کشور در ایجاد سرمایه و شغل محسوب می شود اما آنطور که از شواهد امر بر می آید مدیریت پیچیده و تک بعدی هر دو این صنایع را با مسائلی مواجه کرده است.

به گفته معاون شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، "در حالی که پیش بینی افزایش مصرف بنزین در طی سال جاری معادل 5 درصد بوده است از ماه رمضان شاهد افزایش 9 درصدی مصرف بنزین در کشور هستیم که کاهش نیز پیدا نکرده است.

در این شرایط مصرف روزانه بنزین به 83 میلیون لیتر رسیده است و یکی از دلایل آن افزایش تعداد خودروها و سهولت مردم در امر خرید خودرو به نظر می رسد."

اما واقعیت این است که امر خرید خودرو در ایران نسبت به سایر کشورها به هیچ عنوان آسان نیست و حتی خودرو در ایران بسیار گران (نسبت به میانگین درآمد سرانه) عرضه می شود.

با این حال نبود و کمبود وسایل نقلیه عمومی، گرمای شدید هوا و طبیعت زندگی شهری در نیاز زیاد به رفت و آمد باعث شده است که بسیار افراد با صرف هزینه فراوان نسبت به خرید خودرو و استفاده از آن اقدام نمایند.

حتی از جمله دلایل روانشناختی این وضعیت می توان به قیمت بسیار بالای مسکن اشاره کرد که باعث می شود درصد بالایی از جمعیت جوان که ناامید از امکان تهیه مسکن هستند، به خرید خودرو تمایل نشان دهند، مشابه این وضعیت در سطح جهانی نیز در برخی شهر های گران دیده می شود.

به هر روی ماحصل این وضعیت، شکسته شدن رکورد های مصرف بنزین در کشور، تشدید آلودگی هوا و ترافیک همیشگی در کلان شهر هاست که متاسفانه راهکار جامعی نیز برای این مشکل اندیشیده نمی شود.

مسلما تغییر برنامه ریزی های کلان توسط وزارت صنعت و معدن در راستای سرمایه گذاری برای توسعه حمل و نقل عمومی، ساخت مترو و اتوبوس به جای تولید خودروهای سواری، افزایش کیفیت و تکنولوژی خودروهای تولید داخل و استفاده از روش های مدیریتی برای تشویق مردم به استفاده از خودروهای چند سرنشین و عدم استفاده از خودروهای تک سرنشین تا حدی می تواند در تغییر شرایط موجود موثر باشد، اما از آنجا که تاکنون چنین روحیه ای برای تغییرات کلان و موثر در صنایع بزرگ کشور دیده نشده بعید به نظر می رسد که بتوان در میان مدت به بهبود وضعیت ترافیک، آلودگی هوا و مصرف بنزین امید بست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • زیتانیکس

    ایران ویران

  • آریا

    تنها راه وارد کردن اتوموبیلهای تمام الکتریکی مثل تسلا و شورلت بولت است و فروش آن با قیمت واقعی بدون گمرک و وام بدون سود به مردم است

  • Hamed_Naseri_1

    منکه ب نظرم مشکل ب ضعف حمل و نقل عمومی بر میگرده
    اتوبوس های واحد شهرداری هنوز حداقل امکاناتو واسه مسافرین ندارن
    این مدل های رنو هست ک آبی و سبز دارن حتی یه بخاری و کولر هم ندارن
    فقط یه دستگاه گذاشتن توش ک از کارت ها شارژ کم کنه
    اتوبوس جدیدها رو هم ک رفتن چینی خریدن چند سال دیگه همش خراب میشن
    خطوط و تعداد اتوبوس هم خیلی کمتر از حد مورد نیازه
    طرح ترافیکشون هم ک برای تلکه کردن مردمه
    اگه برای کنترل ترافیک و آلودگیه پس چرا پولیش میکنید ؟

  • Mmdamin.ah

    طوری نیس دوتا فحش به رییس جمهور سابق که جلو مصرف بی رویه بنزینو گرفت بدید همه چی درست میشه.

  • m8n

    یه مثال ساده،پراید که هیچی پیکان هنوز داره مسافر میزنه خوب طرف میگه تو این گرما برای چی با تاکسی برم با ماشین خودم میرم راحت بعد میگن خودرو تک سرنشین زیاده خوب حق دارن مردم

  • سپهر هدایت

    سیاست ۳۸ ساله همین بوده. وقتی قیمت نفت خام گران میشود، بنزین کوپنی یا سهمیه‌ای و گران میشود. وقتی قیمت نفت خام پایین بیاد، با ثابت نگه داشتن قیمت بنزین(ارزانتر نمیکنند) ، مصرف بنزین را افزایش دهند تا بتوانند کسری جیب‌های خود را جبران کنند. کسی که به فکر مردم و کشور نیست.

  • MR.SRT

    خوبه که!! ایران تا 150 میلیون جمعیتم جا داره

  • saeed

    راحل این مشکل توقف تولید ماشین های قدیمی و پر مصرف مثل خانواده پژو وانت پیکان و بقیه تولیدات ایران هست
    و راه حل دوم کاهش تعرفه ورود ماشین های برقی و ساخت ایستگاه شارژ

  • Hamid

    قیمت بنزین ملاک نیس
    اون خودرو های بی کیفیت و گران قیمت است که مردم رو به خودرو های فرسوده روی میارن
    خودرو های بالای 10 سال کار از اتوبوس و تاکسی ها گرفته تا شخصی
    دولت های دیگه دارن یارانه میدن برای خودرو های پاک
    دولت ما گمروک چند برابر میزنه برای جیب خودش

    • mohammad

      گمرکی خودرو های برقی از بنزینی کم تره

  • sagittarius19

    من ترجیح میدادم بنزین گرونتر می شد ولی در عوض حمل و نقل شهری توسعه پیدا میکرد. الان خیلیا با خودروی شخصی میرن سر کار مخصوصا تک سرنشین. خیلیا هم میرن دور دور. خیلیا هر کاری دارن با ماشین میرن. تنها چیزی هم که نگرانش نیستن پول بنزینه.
    افزایش جمعیت طی این چند سال، هم بسیار موثر بوده.

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی