وانت مرسدس X کلاس معرفی شد؛ تخریب برند یا تصرف بازار های تازه؟
اکتبر سال گذشته مرسدس بنز با رونمایی از یک پیکاپ کانسپت به نام X کلاس از تصمیم خود برای ورود به بازار این دسته از خودروها خبر داده و افزود که نسخه تولیدی کانسپت مذکور ...
اکتبر سال گذشته مرسدس بنز با رونمایی از یک پیکاپ کانسپت به نام X کلاس از تصمیم خود برای ورود به بازار این دسته از خودروها خبر داده و افزود که نسخه تولیدی کانسپت مذکور ظرف ماه های آینده معرفی خواهد شد.
حال با گذشت نزدیک به 9 ماه از آن تاریخ، اشتوتگارتی ها دیشب طی مراسمی در کیپ تاون آفریقای جنوبی نخستین پیکاپ تولید انبوه خود را به جهانیان معرفی کردند.
با توجه به همکاری مرسدس بنز با گروه رنو-نیسان، از قبل نیز مشخص بود که X کلاس بر روی پلتفرم نیسان ناوارا ساخته می شود؛ این پلتفرم توسط رنو نیز به کار گرفته شده و این شرکت فرانسوی پیکاپ آلاسکان را بر اساس آن تولید می کند.
در کنار برخی تفاوت های ظاهری و داخلی با ناوارا، مرسدس قول داده که X کلاس از عملکرد بسیار بهتری نسبت به همزاد خود و سایر پیکاپ های هم رده برخوردار خواهد بود.

از لحاظ طراحی ظاهری، X کلاس را می توان ترکیبی از چند مدل مرسدس توصیف کرد؛ با این حال در نمای روبرو جلو پنجره ی بزرگ یادآور شاسی بلند لوکس GLS است، چراغ ها نیز اندکی کوچک و تا حدودی متفاوت از سایر مدل ها به نظر می رسند.
بیشترین شباهت این پیکاپ آلمانی با پیکاپ ژاپنی ناوارا در نمای جانبی پدیدار می شود، در این نما قسمت کابین و قسمت بار دو مدل بسیار مشابه هم هستند.
در نمای پشت طراحان مرسدس سادگی را در دستور کار قرار داده اند و به غیر از چراغ های باریک ایستاده با گرافیک خاص المان جلب توجه کننده دیگری وجود ندارد. نکته جالب در این بخش اینکه دستگیره موجود بر روی در محفظه بار دقیقا با نمونه به کار رفته بر روی ناوارا یکسان است!
در داخل کابین با توجه به ویژگی هایی مثل ورودی های هوای گرد، نمایشگر ایستاده و شکل فرمان کاملا مشخص است که با محصولی از مرسدس بنز طرف هستیم، البته در این بین شکل داشبورد کمی متفاوت بوده و قسمت میانی آن بیش از حد خلوت دیده می شود.
نکته نسبتا عجیب در این بخش استفاده از یک صفحه نمایش 5.4 اینچی برای سیستم اینفوتینمنت در حالت استاندارد است که شاید برای نشان دادن اطلاعات مورد نیاز کوچک باشد.
البته امکان سفارش یک نمونه 8.4 اینچی نیز وجود داشته و علاقه مندان می توانند در صورت نیاز این آپشن را به پیکاپ لوکس خود اضافه کنند.
پیکاپ X کلاس طول و عرضی برابر با 5.34 و 1.92 متر دارد و با توجه به فاصله محوری 3.15 متری ابعاد آن تا حدودی مشابه تویوتا هایلوکس است.
حداکثر ظرفیت بار این خودرو 1042 کیلوگرم عنوان شده و به دلیل ارتفاع 202 میلی متری از سطح زمین و زاویه ورود 20.4 درجه ای می توان بر روی توانایی های آفرود آن نیز حساب ویژه ای باز کرد.
نخستین پیکاپ مرسدس بنز در ابتدا با یک موتور دیزلی و یک موتور بنزینی ارایه خواهد شد. نمونه دیزلی که نیروبخش تریم های X220d و X250d خواهد بود، به ترتیب 163 و 190 اسب بخار قدرت تولید می کند.
نمونه بنزینی نیز که در تریم X200 نصب خواهد شد، قدرتی برابر با 165 اسب بخار دارد. نیروی تولیدی توسط این موتورها از طریق یک گیربکس شش سرعته دستی یا 7 سرعته خودکار به چرخ ها منتقل می شود.
در اواسط میانه های سال 2018 نسخه قدرتمند X350d با موتوری به قدرت 258 اسب بخار و 550 نیوتن متر گشتاور ارایه خواهد شد که به گفته مرسدس با توجه به قدرت زیاد و پنج حالت رانندگی مختلف سردمدار این سگمنت لقب خواهد گرفت.
پیکاپ X کلاس در حالت استاندارد با سیستم چهار چرخ متحرک 4MATIC مجهز به قفل دیفرانسیل عقب و دنده سنگین به فروش می رسد؛ اما به گفته مرسدس بنز نمونه قدرتمندتر X350d به یک سیستم چهار چرخ متحرک ارتقا یافته برای بهبود توانایی های آفرود تجهیز خواهد شد.
طبق برنامه ریزی اشتوتگارتی ها، X کلاس از اوایل ماه نوامبر امسال در آلمان با قیمت 37,294 یورو (معادل تقریبا 43 هزار دلار) در دسترس خواهد بود.
این پیکاپ جدید از اوایل سال 2018 به بازار آفریقای جنوبی و استرالیا راه خواهد یافت؛ برزیل و آرژانتین نیز از اوایل سال 2019 به جمع بازارهای هدف X کلاس خواهند پیوست اما علیرغم وجود برخی شایعات هنوز مشخص نیست که آیا این پیکاپ وارد بازار بسیار پر رونق ایالات متحده نیز خواهد شد یا خیر.
به هرحال عرضه یک پیکاپ لوکس توسط مرسدس بنز حرکتی غیر منتظره محسوب شده و شاید سنخیتی با روح این برند آلمانی نداشته باشد، زیرا این کمپانی همواره به تجمل و شکوه معروف بوده و مشاهده خودرویی از این برند در حال باربری در مزارع قهوه برزیل یا حمل گوسفندان در چراگاه های استرالیا قطعا به مذاق طرفداران متعصب آن خوش نخواهد آمد.
نظر شما درباره اولین وانت تولید انبوه با نشان مرسدس بنز چیست؟
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.






















آبرو ریزی
مرسدس سالیان ساله که تو صنعت باربری و خودرو های کار فعاله از نویسنده ی این مطلب در وب سایت به این خوبی کاملا بعید بود که ندونه صنعت باربری و خودروهای کاری در دنیا مدیون مرسدس و دایملر هستن
آقای سعید علیپور سالیان سال هستش که مرسدس تو صنعت حمل و نقل باربری فعاله و به قول شما با اون برند گوسفند هم حمل شده ، برند مرسدس خیلی تاثیر گذار تر ومحبو تر از این حرفاست که بخواد با جمله ی آخر شما زیر سوال بره
امیر عزیز سلام و ممنون بابت دقت نظر شما. بحث خودروهای سنگین با خودروهای سبک کمی متفاوت هست. محصولات سنگین و خودروهای تجاری مرسدس بنز با هدف کارایی و حمل و نقل محموله های مختلف تولید میشن و در واقع خودروهای لوکسی نیستن، اگه دقت کرده باشین این دسته از ساخته های مرسدس تفاوت قیمت چندانی با محصولات رقبا ندارن. اما در بحث خودروهای سبک و سواری تولیدات مرسدس محصولات لوکسی محسوب میشن و قیمتشون بیشتر از رقباست. پیکاپ X کلاس در دسته دوم جای میگیره که در توصیف اون از واژه لوکس هم استفاده شده و فقط کارایی مد نظر نیست، قیمتش خیلی بیشتر از مدل های هم کلاسی مثل همین ناوارا و تویوتا هایلوکس هست. همینطور که شما موافق این رویکرد مرسدس هستید، برخی از طرفداران هم مخالف هستن که البته نظر هر دو طرف محترمه. شکی در این نیست که مرسدس بنز یکی از بهترین سازندگان خودروی جهان بوده و هست و با یک پاراگراف زیر سوال نمیره :)
چجوری بنز اصلا روش شد همچین ماشینی رو معرفی کنه؟؟؟؟؟اصلا با اینکه بنز نباید به این حوضه وارد میشد کار ندارم،ولی این چرا اصلا ذات لوکس نداره مخصوصا عقبش؟؟؟
دوست عزیز مرسدس خیلی وقته تو این صنعت فعاله شما خودروی باربری بنز ندیدی؟اینم یه خودروی کاری دیگه ولی مقداری لوکس تر
فقط فورد f-150
پشتش داغونه
کی دلش میاد بار بزنه پشت این ....!
زبان طراحی سری جی بیشتر به وانت میخوره
وهووو چه پیکاپ خوشگلی میتونه با قیمت گذاری خوب امریکارو بگیره
خوشگل ندیدی پس
بنز هم وانت ساخت و تو نیامدی?