ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تلفن های هوشمند عامل اصلی تنهایی و افسردگی نوجوانان هستند

بر اساس آمارهای موجود، نوجوانان امروزی نسبت به هم سن و سالان خود در دهه های گذشته افسرده تر، گوشه‌گیر تر و تنهاتر بوده و کمتر با دوستان خود به بیرون از خانه می روند. ...

محسن خوشنود
محسن خوشنود منتشر شده در ۱۶ مرداد ۱۳۹۶  |  ۰۹:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

بر اساس آمارهای موجود، نوجوانان امروزی نسبت به هم سن و سالان خود در دهه های گذشته افسرده تر، گوشه‌گیر تر و تنهاتر بوده و کمتر با دوستان خود به بیرون از خانه می روند.

پروفسور «جین توِنج» استاد دانشگاه ایالتی سن دیگو در این باره تلفن های هوشمند را مقصر دانسته و اعلام کرده طبق تحقیقات او در سال های اخیر، نرخ رشد برخی از ناهنجاری های رفتاری در نوجوانان بسیار بیشتر از بازه های زمانی مشابه از سال 1930 به این سو بوده است. بنا بر یافته های خانم توِنج:

  • نوجوانان کمتر با دوستان خود به گشت و گذار می روند.
  • علاقه بسیار کمی به رانندگی دارند.
  • بیشتر از هر زمان دیگری از تنهایی خود گله می کنند.
  • نرخ افسردگی و خودکشی در نوجوانان از سال 2011 به بعد شدیداً افزایش یافته است.
  • نوجوانان هرچه بیشتر به نمایشگر موبایل خود خیره شوند، بیشتر افسرده خواهند شد.

البته همان طور که می دانید دوران بلوغ برای بسیاری از افراد تا حدودی ناخوشایند بوده و دراین دوران تعداد زیادی از نوجوانان توسط هم سن و سالان خود نادیده گرفته شده و احساس تنهایی می کنند.

شبکه های اجتماعی تأثیر منفی تلفن های هوشمند را دوچندان می کنند

اما پروفسور توِنج معتقد است که تلفن های هوشمند و شبکه های اجتماعی اوضاع را بدتر کرده اند؛ چرا که آن دسته از نوجوانانی هم که به گشت و گذار و فعالیت های اجتماعی (هرچقدر هم اندک) می پردازند، عکس ها و ویدیوهای خود را در شبکه های اجتماعی منتشر کرده و شرایط را برای سایرین سخت تر می کنند.

لازم به ذکر است که بروز رفتارهای ناهنجار و عادت های جدید در دوران های مختلف (به عنوان مثال انفجار موسیقی متال و بازی های ریانه ای در دهه های 80 و 90 میلادی) اتفاق افتاده، و در اکثر مواقع نیز والدین نوجوانان از رفتارهای فرزندان خود تعجب کرده و حتی وحشت زده شده اند.

با این حال پژوهش های پروفسور توِنج و داده های آماری حاصل از تحقیقات او تأکید ویژه ای بر نقش منفی تلفن های هوشمند در زندگی نوجوانان داشته و احتمالاً موجب اعمال سختگیری های بیشتری توسط خانواده ها خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • sorush33

    موسیقی متال چون دید جوانان را بازتر کرده،باعث افسردگی میشود

  • emius.atius

    این مطلب به سخنان مامان های عزیز بیشتر میخوره...? جناب خشنود مطمئنید لپ‌تاپ تون رمز داره؟ ?

  • MARK ST1

    دستکم وقت میزارین مطلب ترجمه میکنید ی مطلبی باشه با کشور ما سازگار باشه شما ی تفریح سالم برای جوانان مثال بزن اینا همه گوشیو خاموش میکنن میرن سراغ اون تفریح شما نام ببر؟ میخوای من نام ببرم شما ماژیک سیاه بکش روش؟ ?

  • امیرحسین زنگنه

    بیکاری پس چیه؟ نبودن ازادی پس چیه؟

  • امیرحسین زنگنه

    بیکاری و عدم وجود ازادی و استرسهای مختلف و بی توجهی به استعدادها و ... پس چین؟

  • امیرحسین زنگنه

    با این اپتون که نظر توش میفرستی ثبت نمیشه. کشتین مارو

  • امیرحسین زنگنه

    مشکل افسردگی جوونا فقط گوشیه. مدیونین اگر فکر کنین بیکاری و عدم وجود ازادی و استرسهای مختلف و بی توجهی به استعدادها و خیلی چیزای دیگه موثرن. مشکل فقط و فقط گوشیه وگرنه ما انقد مردم شادی هستیم که نگووو.

  • ashkan

    دقیقا بگید چیکار کنیم تو این جمهووررری اسسلامممی

  • kamran naseri

    و من سه تا گوشی دارم

  • عماد عاطف یکتا

    فحش میدما ?

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی