ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی به برنامه‌ «جواد آذری جهرمی» برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

امروز محمدجواد آذری جهرمی از سوی حسن روحانی به عنوان وزیر ارتباطات در دولت دوازدهم به مجلس معرفی شد و در صورتی که او بتواند از نمایندگان رای اعتماد بگیرد، در این پست مشغول به ...

امیر مستکین
امیر مستکین منتشر شده در ۱۷ مرداد ۱۳۹۶  |  ۱۴:۵۵

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

امروز محمدجواد آذری جهرمی از سوی حسن روحانی به عنوان وزیر ارتباطات در دولت دوازدهم به مجلس معرفی شد و در صورتی که او بتواند از نمایندگان رای اعتماد بگیرد، در این پست مشغول به خدمت خواهد شد.

جهرمی متولد سال ۱۳۶۰ است و در دانشگاه صنعت آب و برق تحصیل کرده و عنوان مهندس برق را کسب نموده است. سوابق اجرایی جهرمی از سال ۱۳۸۸ شروع می شوند. او از ۸۸ الی ۹۳،  مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بوده است و پس از آن، تا سال ۹۵ به عضویت هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت می پیوندد. از سال ۹۵ تا کنون، جهرمی ریٔیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و معاون وزیر ارتباطات بوده است.

جهرمی امروز برنامه های خود برای آینده چهار ساله وزارت ارتباطات را به مجلس تقدیم کرده تا نمایندگان پس از مطالعه آن، در خصوص رای اعتماد دادن یا ندادن به وی تصمیم بگیرند. در ادامه، می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به برنامه هایی که جهرمی برای چهار سال آینده وزارت ارتباطات دارد.

وزیر احتمالی بعدی، در پی انقلاب دیجیتالی و توانمند سازی مردم با استفاده از تکنولوژی های نوین است، به شکلی که چشم انداز چهار ساله وزارت ارتباطات را نیز به این شکل تنظیم کرده است:

«توانمند سازی کشور و مردم با افزایش آگاهی جمعی و اخلاقی مبتنی بر خلاقیت، همدلی و مسیٔولیت پذیری برای بهره مندی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و زیست محیطی از انقلاب دیجیتالی».

افزایش سرعت و کیفیت،‌ در کنار کاهش قیمت خدمات پهن باند اولین هدف کلان استراتژیک جهرمی است. او در برنامه‌اش می نویسد که به دنبال هوشمند سازی دولت بوده و در کنار آن، در پی شفاف سازی و دسترسی آزاد به اطلاعات و حمایت از کسب و کارهای نوین (استارتاپ‌ها) است.

در میان استراتژی های او، می توان تبدیل کردن ایران به مرکز تبادلات پستی و ترافیکی ارتباطات و اطلاعات منطقه را نیز مشاهده کرد.

در بخش راهبردها، کلیدواژه های مربوط به جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا زیاد به چشم می خورد و این سوال پیش می آید که آیا او می تواند ایران را در لبه تکنولوژی و همگام با دیگر کشورهای پیشرفته قرار دهد؟ وی در برنامه خود از حمایتش از تحقیقات، مقررات گذاری و شفاف سازی مناسبات بازار برای توسعه اینترنت اشیا، کلان داده، رایانش ابری و همچنین نسل پنجم شبکه موبایل (5G) می‌گوید.

از سوی دیگر اگرچه دولت یازدهم انحصارهای زیادی را در حوزه ICT شکست، ولی جهرمی باز هم در راهبردهایش بر این موضوع تاکید کرده و از رفع انحصار به عنوان یکی از راه های شکل گیری بازار رقابتی در توسعه شبکه یاد کرده است.

جهرمی خبر می‌دهد که مایل است فضایی رقابتی و حمایتی ایجاد کند تا اپراتورهای غیردولتی به وجود آیند که ارائه دهنده خدمات دولت الکترونیکی، سلامت الکترونیکی، کسب و کار الکترونیکی و همچنین یادگیری الکترونیکی باشند.

اما در بخش اهداف خرد استراتژیک، می توان تلاش‌هایی را دید که نقش کاملاً ملموس تری در زندگی کاربران خواهند داشت. جهرمی در این بخش تشریح می‌کند که وزارت ارتباطات می‌خواهد در چهار سال آینده دسترسی به پهن باند را به ۸۰ درصد خانوارهای ایرانی ارتقا دهد و سرعت دسترسی مشترکین به اینترنت را نیز به حداقل ۲۰ مگابیت بر ثانیه برساند.

او همچنین از حداقل کردن هزینه پهنای باند اتصال شبکه های توزیع محتوای بومی و پژوهش در تکنولوژی های نوین مثل نسل پنجم شبکه موبایل خبر می‌دهد. از سوی دیگر در این برنامه، به مناطق محروم و روستا‌ها هم اهمیت داده شده است، همانطور که در چهار سال وزارت واعظی، به روستاها اهمیت داده شد. حال جهرمی می گوید که در این چهار سال ۹۰ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا خواهند کرد در حالی که ۸۰ درصد از همین نوع روستاها، زیرساخت های لازم جهت دریافت خدمات الکترونیکی دولت را دریافت خواهند کرد.

از سوی دیگر وی گزارش می دهد که ظرفیت ترانزیت ترافیک شبکه به ۳۰ ترابیت بر ثانیه خواهد رسید. فناوری های فضایی هم در گوشه و کنار برنامه پیشنهادی او برای وزارت ارتباطات دیده می شوند. جهرمی می خواهد رصد و پژوهش فناوری های نوین فضایی به منظور استفاده اقتصادی و صلح آمیز از فضای ماورا جو را دنبال کند.

جهرمی در بخش سیاست‌های اجرایی، عنوان می کند مایل است استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی را داشته باشد. وی همچنین از  استفاده حداکثری از ظرفیت پتانسیل‌های جوان کشور برای شکل گیری اقتصاد دیجیتالی و توسعه فضای مجازی بومی می‌گوید.

اما نکته جالب در بخش سیاست‌های اجرایی، مربوط به تلاش جهرمی برای ایجاد نظام حقوقی و مقرراتی شفاف برای رعایت «مالکیت معنوی در فضای مجازی» است. او همچنین در این قسمت می گوید که برای ورود شبکه های جهانی تحویل محتوا (CDN) و شبکه های اجتماعی به داخل کشور تلاش خواهد کرد.

جهرمی از بهبود فضای محیط کسب و کار برای ارائه دهندگان خدمان نوین ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز گفته است. (اگر به یاد داشته باشید، ماه گذشته بود که جمعی از استارتاپ های فین تک در کشورمان گرفتار فیلترینگ شدند.)

واعظی در ماه‌های پایانی وزارت خود در مراسم‌های مختلف عنوان می‌کرد که باید بتوانیم در انقلاب چهارم صنعتی مشارکت داشته باشیم و کشور را به جدیدترین فناوری‌های روز مجهز کنیم. جهرمی هم در مقدمه طرح ارسالی اش به مجلس می نویسد «ما در مرز یک انقلاب فناوری ایستاده ایم که روش زندگی، کار و پیوند ما با دیگران را از بنیان دگرگون می سازد».

به نظر شما، او به عنوان یک جوان، می‌تواند حوزه ICT را دستخوش بهبود کرده و تغییرات ملموسی را برای کسب و کارهای اینترنتی و کاربران اینترنت ایجاد نماید؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (33 مورد)
  • mohammad_hody_jafary

    ایشون رو اگه برای وزارت اطلاعات به مجلس پیشنهاد میکردن شانس‌اش خیلی بیشتر بود

    • zxczxc

      جالبه کسی دم از آزادی میزنه که از سال 88 به اینور معاون فنی وزارت اطلاعات بوده :)) کشورمون فوق العاده است بخدا ... جمهوری پارادوکس ایران

  • saman parsi

    #من_احمق_نیستم
    نگاه ایشون به مقوله ارتباطات کاملا واضحه . اصلا خوشم نمیاد ازش. کم تجربه و پر از تردیده این انتخاب با حواشی بسیار زیاد

  • saman parsi

    ویکیپدیای ایشون رو حتما ببینید. تصاویر گویاست :)
    https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%AF_%D8%A2%D8%B0%D8%B1%DB%8C_%D8%AC%D9%87%D8%B1%D9%85%DB%8C

  • mohammad azmoode

    سلام خدمت دوستان،خب درسته تجربه هم تو مدیرت خیلی مهمه،ولی میتونیم بگیم به خاطر تحصیلاتش و بودن در همین فضا و درکش و نسل جوان بودن خیلی به کار ما میاد، ایشون تو برنامه هاشون سرعت ثابت و خاندگی مد نظرشون بود که واقعا افتضاح هستش شما سرعت تهران و شهرای بزرگ دیگر و مناطق زیارتی با کل کشور مقایسه نکنین وضعیت نت خیلی داغون تر از این حرفاست

  • google_user_5

    درود، این آقا تو برنامه هاش این هست که سرعت اینترنت رو تا سقف 20 مگابیت بر ثانیه بالا ببره، باید گفت عزیز دل برادر، همین الان سرعت نسل چهار و Lte Advenced توی شهر ما 100 مگابیت بر ثانیه هست. میخوای سرعت نت رو کم کنی قشنگ و واضح بگو...

    20Mbps = 2.5 MBps

    • Stephen Clancy

      علیک درود! من اطلاعی در خصوص عدد و رقم هایی که شما اعلام کردید ندارم ولی فکر میکنم اگر ایشون چنین حرفی زده باشند منظور سرعت میانگین هست نه سرعت لحظه ای و یا موردی. سرعت 100 را هم باید دید در چند درصد مناطق تحت پوشش عملیاتی شده. در نهایت به نظرم موضوع اصلی برای ما باید توجه به برنامه راهبردی ایشون و توانایی های اجرایی هست نه شعارهایی که میدن.

  • behzad

    امید وارم فقط حرف نباشه

  • خط خطی

    آقای واعظی وزیر بود عکسش هرروز تو دیجیاتو بود، این آقا هنوز وزیر نشده عکسش هر ساعت تو دیجیاتو هست وزیر بشه فک کنم همه پستا عکس ایشون بشه ?

  • .

    اگه واقعا همه می تونستند راحت شفاف نطرشونو بنویسند الان همین دیجیاتو تو هر موضوعی ای که نظر می خواد حداقل هزار نفری نظر میدادن در واقع یکی از دلایل استفاده از اسما عجیب غریب افراد در شبکه های اجتماعی همین درده

  • pourya_p

    من نمیدونم چه برنامه ایه ک هر دفه باید کامنتایه من تایید شه و معمولا اکثرا تایید نمیشن درحالی ک کامنت های تند تری نوشته شده از طرف دیگران. امیدوارم با این سیاست دیکتاتوری موفق بشین. بنده کلا دیحیاتورو ترک میکنم

  • alireza doustdar

    جالب هست که ایشون با 28 سال سن، یک مرتبه در سال 88 سوابق اجراییشون از مدیر کل امنیت سیستم های ارتباطی شروع میشه. خیلی جای حرف داره تحصیلات و سابقه کار این فرد.

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی