ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

چرا خودروهای برقی به گیربکس های چند سرعته نیازی ندارند؟ [تماشا کنید]

با افزایش محبوبیت روز افزون خودروهای الکتریکی، تردید چندانی در این زمینه وجود ندارد که آینده متعلق به این دسته از وسایل نقلیه است. این خودروها با توجه به پیشرانه پاک، برای حمل و نقل ...

سعید علیپور
سعید علیپور منتشر شده در ۲۹ مرداد ۱۳۹۶  |  ۱۸:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

با افزایش محبوبیت روز افزون خودروهای الکتریکی، تردید چندانی در این زمینه وجود ندارد که آینده متعلق به این دسته از وسایل نقلیه است.

این خودروها با توجه به پیشرانه پاک، برای حمل و نقل سبز بسیار مناسب بوده و می توانند نقشی کلیدی در کاهش آلودگی و حفظ محیط زیست ایفا کنند.

همانطور که می دانید، ساختار خودروهای الکتریکی با ساختار خودروهای مجهز به موتور درون سوز تفاوت های بنیادینی دارد. یکی از این تفاوت ها به سیستم انتقال قدرت مربوط می شود؛ در حالیکه اتومبیل های بنزینی و دیزلی برای این کار از گیربکس های چند سرعته با ضرایب متعدد استفاده می کنند، در اتومبیل های برقی شهری این وظیفه بر عهده سیستم های تک سرعته گذاشته شده است. آیا تاکنون به دلایل این امر فکر کرده اید؟

موتورهای الکتریکی بر خلاف موتورهای درون سوز، تمام گشتاور خود را از همان دورهای ابتدایی تولید می کنند؛ همچنین هنگام توقف خودرو در حالت روشن، نیازی به سیستمی که از انتقال نیرو به چرخ ها جلوگیری کند، ندارند. اما مساله مهم تر اینکه موتورهای الکتریکی می توانند به دورهای بسیار بالا (حدود 20 هزار دور در دقیقه) دست پیدا کرده و بیشترین قدرت خود را در دامنه بسیار وسیعی تولید کنند.

در سوی مقابل موتورهای درون سوز، دورهای محدودتری داشته و بیشترین میزان قدرت و گشتاور آنها در بازه ای مشخص تولید می شود؛ به همین جهت برای دستیابی به کارایی حداکثری و حفظ دور موتور در این محدوده ها و همچنین رسیدن به سرعت های بالاتر از گیربکسی با ضرایب دنده مختلف استفاده می شود.

با توجه به موارد یاد شده، سازندگان خودروهای الکتریکی به جای گیربکسی با ضرایب دنده متفاوت که پیچیدگی سیستم انتقال قدرت، افزایش هزینه و کاهش کارایی را به دنبال دارد، از یک ضریب ثابت که در آن تناسبی نسبی بین سرعت و شتاب ایجاده شده، استفاده می کنند. البته در مسابقات فرمول E برخی از تیم ها به منظور شتابگیری های فوق العاده سریع در آغاز مسابقه یا هنگام خروج از پیچ، از گیربکس های سه سرعته اختصاصی بهره می برند.

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، به دلیل RPM بالای موتورهای الکتریکی امکان دستیابی به سرعت های زیاد با یک ضریب ثابت نیز به راحتی امکان پذیر است. از آنجایی که مباحث موجود توسط یکی کانال های مهندسی معروف یوتیوب به خوبی بسط داده شده، پیشنهاد ما اینست که حتما ویدیوی در زیر را تماشا نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • TeChNoLoGy

    من خودم از این اقای جمشید ارین اطلاعات زیادی ندارم ولی طبق اطلاعات ویکی پدیا ایشون اختراعاش به ثبت رسیده و تایید شده هم هست

    • darksider

      ویکی پدیا مزخرف ترین رفرنس دنیاست میدونی چرا؟چون من و شما هم میتونیم بریم اذیت کنیم همه چیشو

      • Ewindar

        ویکی پدیا اصلا رفرنس نیست.

  • darksider

    جمشید دروغگو و نوچه هاش

  • علیرضا عابدی

    آینده مال خودروهای الکتریکی هست ولی نمیدونم چرا دولت اجازه ساخت خودروی برقی در ایران به وسیله جمشید آرین نمیده

    • Morteza

      اون یارو برا جلب توجه یه چیزایی گفته . شما چرا باور میکنی

مطالب پیشنهادی