ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رفتار اپل با توسعه‌دهندگان ایرانی بازتاب جهانی پیدا کرد

اپلیکیشن‌های محبوب ایرانی اپ‌استور یکی پس از دیگری در حال حذف شدن هستند و این روند در هفته گذشته سرعت بیشتری به خود گرفت. با این حال کاربران ایرانی بار دیگر از طریق شبکه‌های اجتماعی، ...

امیر مستکین
امیر مستکین منتشر شده در ۴ شهریور ۱۳۹۶  |  ۱۰:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

اپلیکیشن‌های محبوب ایرانی اپ‌استور یکی پس از دیگری در حال حذف شدن هستند و این روند در هفته گذشته سرعت بیشتری به خود گرفت. با این حال کاربران ایرانی بار دیگر از طریق شبکه‌های اجتماعی، صدای خود را به گوش رسانه‌های جهانی رساندند تا بلکه پاسخی از سوی اپل دریافت کنند. در چند روز گذشته با استفاده از هشتگ «StopRemovingIranianApps» در توییتر، کاربران ایرانی موفق به آغاز کمپینی مجازی شده‌اند که توجه‌ رسانه‌های سراسر جهان را جلب کرده است.

اما روز پنج‌شنبه، پس از حذف شدن اپلیکیشن «اسنپ» از اپ استور، موج خبری رفتار اپل با توسعه‌دهندگان ایرانی به «نیویورک‌تایمز» و بسیاری از وب‌سایت‌ها و خبرگزاری‌های دیگر از جمله واشنگتن‌پست، تک‌کرانچ، ورج، مشیبل و انگجت رسید. اپل نیز در این میان صرفاً اصل ماجرا یعنی حذف شدن اپلیکیشن‌های ایرانی را تایید کرده و به هیچ‌یک از رسانه‌ها پاسخی دقیقی در خصوص علت حذف شدن اپ‌ها نداده است.

در این میان «محمدجواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم هم که روز پنج شنبه از پیگیری حقوقی این مسئله خبر داده بود، دیروز به جمع کاربرانی که با هشتگ «StopRemovingIranianApps» توییت می‌کردند پیوست و در توییت خود که به زبان انگلیسی ارسال شده، نوشت:

فناوری اطلاعات باید برای بهتر و راحت‌تر شدن زندگی انسان مورد استفاده قرار گیرد، نه به عنوان ابزاری برای تبعیض قائل شدن میان کشورها.

بیشتر کاربران ایرانی از زمان آغاز این کمپین مجازی، تلاش کردند با زبان انگلیسی در این رابطه توییت کنند و صدای مخالفت خود با سیاست‌های اخیر اپل را به این شکل به گوش رسانه‌های جهانی برسانند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (73 مورد)
  • Mozi Niki

    با این همه بلایی ک یر کاربراش میاره بازم میرن میخرن مشکل مردوم ماست ن اونا عشق اپل دارن دیگه چی میشه کرد

  • Koosha.R

    اپ های ایرانی چه گناهی دارند آخه...

  • dariush_Ojabonian

    تفسیر پشت پرده ماجرا و خبرهای تازه درباره نتیجه تحریم و اعتراض‌های کاربران:
    http://academy.frashmi.net/?p=2349

  • reza hastam

    این کمپین ها بی فایده است چون اپل، گوگل، مایکروسافت و... اصلا ایران رو در برنامه هاشون حساب نمیکنند چه مالی و چه غیره شما دقت کن بیشتر اپ ها در گوگل پلی برای ایران غیر فعاله اپل هم ارور 1009 رو داره مایکروسافت هم برخی اوقات من میرم اسکایپ صفحه ورودیش با ای پی ایران بالا نمیاد حتی در سود اوری هم نگاهی به ایران ندارند
    access denied فکر میکنم برای هممون اشنا باشه

  • igolchin

    خیلی برام جالبه هرکی از اپل خوب میگه منفی میخوره.
    اونایی منفی میزنید اول بخونید اگه حال نکردید منفی بزنید ببینید وقتی اپل چندتا اپ رو پاک کرده دلیلش این نیست که ایرانین و نژاد پرستیو این چیزا دلیل سادش اینه که وقتی اسنپ یا دیجیکالا میان درگاه شتاب رو توی اپ هاشون استفاده میکنن خلاف قوانین اپل هست و شامل قوانین تحریم مالی امریکا میشه و اگر قرار بود از اول بفهمن ایرانین که کلا اکانت دولوپریشون تایید نمیشد.
    دوما کسایی که میگن اندورید بازه و ای او اس بستس تا یه حدیشو راست میگن و اونجاییشو درست میگن که تو اندروید اپ های ساین نشدرو(مجانی از سایت های ایرانی میگیری) میشه بی مشکل نصب کرد که تو ای او اس نمیشه و بقیه چیزاشون مثل همه. اگه خیلی بخوای به همه چی دسترسی داشته باشی که باید به روت سیستم عامل (جفتشون یونیکس بیس هستن) دسترسی داشته باشی که برا اندروید روت میکنن و برا ای او اس جیلبرک.
    سوما انقدری که الکی جو میدید که کار تمومه و دیگه از ایفون نمیشه استفاده کرد بخاطر تحریم یه چیزی هست بنام Enterprise Account که باهاش اپ های ای او اس رو شرکتی ساین میکنن (مثل اپ بانک ها) و مستقیم از سایتشون دانلود میکنی بدون نیاز به اپل ایدی(قابل توجه اونایی که میگن اپل ایدی ساختن سخته) کاری که سیب اپ و .. دارن میکنن
    چهارما اونی که اپل رو واسه پزش میخره سامسونگ و سونی رو هم واسه پز و امکاناتش که یبار استفاده میکنه میخره
    پنچما اگه به سایت اپل برید و قیمت ایفون رو با ۷ درصد مالیاتش حساب کنید (انلاکش. نه اون قسطی های ۱۹۹ دلاری) میبینید که از ایران نزدیک ۱۰۰ دلار گرون تره و ما اینجا زیره قیمت میگیریم همونطوری که بقیه گوشی ها رو زیر قیمت یا همون قیمت Whole sale و اینکه اگه میبینید یکی داره اپل میگیره حالا چه ایفون چه مک و.. پولشو داشته و به بقیه ربطی نداره میخواد باهاشون اپ بسازه یا میخواد تو اسانسورش عکس بگیره (قابل توجه دوستانی که میگن محصولاته اپل فقط واسه پز دادنه)

    • nhho

      اگه اپل برای ماایرانیاونژادمون ارزش قائل میشدحداقل یه نمایندگی توی کشورمامیزد،فقط یکی!!!!

      • igolchin

        دوست عزیز یچیزی وجود داره بنام تحریم اقتصادی امریکا علیه ایران و اگر بدونی راجبش میفهمی چرا نمایندگی نداره. وقتی شرکت مادر امریکایی هست با توجه به قوانین کشورش باید عمل کنه.

    • سیدحسین

      اگه برای ایرانیاونژادمون ارزش قائل بودحداقل یه نمایندگی یه نمایندگی توی ایران داشت

  • pezhman

    نخر برادرم و خواهرم نخر!!!!!! وقتی یکی به اعتقاداتت و خودت احترام نمیذاره شما چرا هی گیر دادی به مارک اپل

  • sina. z

    آقای مستکین یه مطلب میزنه.....
    ۱۰۰ تا کامنت میخوره
    ۹۹ نفر با هم دعوا می کنند
    ۱نفر از بین میره ?

  • Dexter Morgan

    تا وقتی که خودمون برا خودمون احترام قائل نباشیم بقیه هم بهمون احترام نمیذارن

  • Dante Sparda

    توی این 7 سالی که ایفون داشتم هیچوقت برنامه های مزخرف ایرانی رو دانلود نکردم

    شما طرفدارای اندروید خودتونم میدونید همیشه برنامه ها و بازی ایفون با کیفیت تر وبهتر هستن و خیلی از برنامه و بازی های خاص و فوق العاده هم سه ماه زودتر از اندروید برای ایفون میان اول

    • سیدحسین

      شمایی که میگی iosبروزتره توی بعضی ازبرنامه ها(وچندماه طول میکشه که برای اندرویدآپدیتش بیاد)علتش اینکه هزاران گوشی مختلف باشرکت های مختلف هستن که گوشی اندرویدی تولیدمیکنن برای همین اونابایدبررسی کنن ببینن که آیااین برنامشون روی گوشی های مختلف اندرویدی دچارمشکل میشه یانه نه اینiosکه فقط چندتاآیفون به این سیستم عامل مجهزهستن که به راحتی یه چیزی براش بارکنن بره.....

    • سیدحسین

      توکه هفت ساله ایفون دستت گرفتی نمیدونی اندرویدچیه نظرنده (این یک)
      دومن:اکثربازی هااندرویدی هستش وهربازی اندرویدی یه نسخه برایiosمیزنه ولی هیچ بازیی به نفعش نیست فقط نسخهiosبده چون تمام شرکت های گوشی سازازاندرویدتوی گوشی هااستفاده میکنه ودرتنیجه جمعیت اندرویدبیشترازiosی هااست!!!

    • Shahriar

      یعنی تو از نرم افزارای بانکی استفاده نمیکنی دیگه؟?

    • elyar safari

      @ed salvatore
      کجا نرم افزار خوندی بگو ما هم بدونم مثلا رفتی برترین دانشگاها درس خوندی ادعا کن که حالیت میشه یا نه
      کسانی که ایفون اسفاده میکنن واسه تلگرامه،اینستا،دوربین،زنگ زدن
      ولی همه اندرویدی ها اینکارو نمیکنن حالا هی بگو....

      • sina. z

        جوری که بعضی از دوستانمون از اپل طرفداری می کنند که اگه اپل رو سر ماها عنایت کنند و گندی بزنند از امکانات جدید سیستم عامل شناخته میشه..... بحث سر برتر بودن یکی بر دیگری نیست بحث سر اینه که چرا اپل جیبوتی رو قبول داره ولی ماهارو.......

    • darksider

      میتونی 1 نمونه فقط یکی بگی که اپ تو ایفون بهتر از اندرویده؟ اتفاقا تمام اپلیکیشن ها امکاناتشون توی اندروید بیشتر و وسیع تره بخاطر باز بودن سیستم عاملش

      • darksider

        فقط یه اپ برات مثال میزنم اپ share it برو ابن اپ و داخل اندروید و ای اوس مقایسه کن معنی امکاناتو شاید بفهمی با اون مغز شیپلیت

        • darksider

          اره خب ایردراپ صد درصد با اون لپتاپ ایسوز ویندوزیت حتما با ایردراپ کار میکتی دیگه؟؟؟؟ خیلی شیپلی هنوز که نمیدونی ایردراپ فقط برای دستگاه های اپلیه

          • ed salvatore

            متوجه شدی آی کلود ویندوز چیه یا بیشتر توضیح بدم؟ تو عمرت با اکوسیستم اپل آشنایی داری عمو جان؟

          • darksider

            اقای نامهندس نرم افزار ایکلود رو ویندوز باشه چه ربطی به ایردراپی که فقط برلی اپلیهاست داره؟؟؟ میشه اینو برامون توضیح بدی پروفسور؟؟؟

      • darksider

        نخیر اپ کاملا فابریک اون لحن حرف زدنتم نشون میده از پشت کدوم کوهی فرار کردی

  • Hussein Jafarinia

    خوبه که داریم صدامونو میرسونیم
    دوستانی هم که بنا به دلایل خاص خودشون کسایی که آیفون میخرن رو مسخره میکنن بهتره دست از این کار بکشن و بذارن هرکس هر موبایلی رو به دلیلی که براش مهمه بخره. چه سیب پشتش چه امکاناتی که بهش علاقه داره یا هرچیز دیگه

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی