ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وزیر ارتباطات: حذف اپلیکیشن های ایرانی اپ استور ربطی به تحریم ها ندارد

همان طور که می دانید کمپانی اپل در روزهای اخیر اپلیکیشن های ایرانی اپ استور را به بهانه تحریم ها حذف کرده که موجی از اعتراضات را در میان کاربران و توسعه دهندگان ایرانی به ...

محسن خوشنود
محسن خوشنود منتشر شده در ۶ شهریور ۱۳۹۶  |  ۱۲:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

همان طور که می دانید کمپانی اپل در روزهای اخیر اپلیکیشن های ایرانی اپ استور را به بهانه تحریم ها حذف کرده که موجی از اعتراضات را در میان کاربران و توسعه دهندگان ایرانی به دنبال داشته است.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات کشور نیز به موضوع مورد بحث واکنش نشان داده و از پیگیری حقوقی ماجرا خبر داده بود. وی همچنین با اشاره به این که بخشی از اقدامات اپل ربطی به تحریم ها نداشته و از چند ماه پیش آغاز شده گفت:

برخی موضوعات به مقررات داخلی اپل برمی گردد. سختگیری های اولیه از چند ماه پیش شروع شد؛ چون اپلیکیشن های ایرانی به سیستم بانک جهانی متصل نبودند، شیوه های پرداخت از طریق درگاه های بین بانکی بود که این امر با مقررات اپل منطبق نیست.

ما از اپل سیگنال های خوبی داشتیم، این شرکت حتی دو هفته پیش پشتیبانی از زبان فارسی را هم اضافه کرده و پیغام خوش آمد به ایرانیان داد؛ اما پس از آن حذف اپلیکیشن های ایرانی شروع شد که رفتار اخیر اپل قابل قبول نبوده و ربطی هم به تحریم ها ندارد.

وزیر ارتباطات در ادامه عنوان کرد که تحریم ها شامل حوزه فناوری اطلاعات نیستند و با اشاره به بازار 4 میلیارد دلاری اپل در ایران افزود:

دکتر ظریف هم با حساسیت موضوع را پیگیر هستند، امیدواریم این مسئله با پیگیری های دیپلماتیک و حقوقی حل شود. درست است که تعامل مالی مستقیم با اپل نداریم و اپل نماینده قانونی در ایران ندارد؛ اما ۱۱ درصد ازمردم ما از گوشی های اپل استفاده می کنند و اپل باید به کاربران خود احترام بگذارد.

لازم به ذکر است که به گفته جهرمی، اپل با ارسال یک ایمیل به وزارت ارتباطات اعلام کرده که نمی تواند با کشورهای تحت تحریم آمریکا همکاری کند که با توجه به موضوعات مورد اشاره، وزیر ارتباطات اظهار داشت:

اکنون در تلاش برای حمایت از اپلیکیشن های داخلی هستیم و این موضوع را از چارچوب های قانونی پیگیری حقوقی می کنیم و امیدواریم حل شود. اگر غیر از چارچوب های معمول خصومتی وجود دارد موضوع را با نوع نگاه دیگری پیگیری خواهیم کرد.

البته به نظر می رسد بیشتر سوء تفاهمی است که قابل حل باشد و امیدواریم اپل فرآیند سابق را برای کاربران ایرانی داشته باشد،‌ اما اگر ببینیم سوء تفاهم نیست و سوء نیت است، باید تدابیر دیگری اتخاذ کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (36 مورد)
  • محمد رضا

    تنها شرکت آمریکایی که ایران رو تحریم نکرد مایکروسافت بود

    • D D

      اره راس میگی. به خاطر همینه که توی هر شهر ایران یه نماینده از مایکروسافت هست و محصولاتشو با تخفیف ۵۰ پرصدی میفروشه

  • igolchin

    وضعیت جالبیه الان اندرویدی ها بیشتر به فکر ما هستن که چیکار کنیم یا نکنیم. نمیدونم ما خیلی بیخیالیم سره این ماجرا یا اونا مسئول فروش گوگل هستنُ فضول کاره ما

  • miladgr

    اخه مگه ما به شما میگیم چرا اندروید میخرین که حالا شما میاین تعیین و تکلیف میکنین واسه ماها!دلیل نمیشه چون شما نتونستی ایفون داشته باشی بیایین اینجا عقده هاتونو نشون بدین!به شما هیچ ربطی نداره کی چی میخره!حداقل جوری حرف بزنین که بوی گند حماقت و عقده نده!

  • MR.SRT

    اینو درست گفت. تو قوانین اپل ذکر شده
    یه چیز دیگه اینکه خیلی از اپای ما کپی از خارجیاست

  • odo123

    معلوم نیست اپل کلا چه مشکلی با ایران داره!

  • emad.jaliliyan

    من تا حالا 3 تا اپل ایدی ساختم 3 تاش ارور چی هست نمیدونم نهصد ونود و خورده ای مییده

    • ed salvatore

      اون 1009 ارور تحریمه
      شما با چیز پی ان برو

  • D D

    وقتی اون یازده درصد قاچاقی وارد کشور بشه همینه دیگه. حذف شه به درک. شما ایرانیا ارزشی برا خود قائل نیستید مثل این دوستمون که عکس جابز رو گذاشته. همه چیز آمریکا رو میدونه ولی اگه تنها تو شهرش ولش کنی گم میشه.

    • igolchin

      قصد توهين ندارم ولي وقتي شما سوم شخص ميگيد " شما ايرانيا..." برام سوال شد و قصد جسارت ندارم احياناً شما اهل قطب جنوب هستيد؟؟??

      • D D

        من ملیت و نژاد و زبان برام مهم نیس. من شیعه ام والسلام. و هرجا که شیعه هس. اونجا محل منه. مرز جغرافیایی ندارم.

        • igolchin

          پس با اين حساب پيشنهاد ميكنم درباره اين ماجراي اپل نظري نديد چون مربوط به افرادي ميباشد كه در ايران زندگي ميكنند و جغرافيا براشون مهمه(تحريم هاي كشوري)
          باتشكر

    • ed salvatore

      من همه چیز آمریکا رو میدونم چون میخونم . مطالعه میکنم. کامنت رایگان( مفت نمیزارم)

      • محمد رضا

        مثلا که چی

      • ed salvatore

        راستی اشتباه نکن راجب ایرانم خیلی میدونم. مثلا اینکه آدم جوگیر و متعصب زیاد داره

  • آریا

    پرداخت درون برنامه ای با حساب نامشخص مدتهاست که اپل جلوش رو گرفته فقط مختص ایران نیست . مثل spotify که بعدا" مجبور شد شیوه پرداخت رو تغییر بده و دوباره به استور برگشت .ظاهرا" اپل با اینگونه اپلها که پرداخت درون برنامه ای نامشخص دارند رو reject میکنه یا از استور پاک میکنه ولی کاری با اپلیکیشنهای دیگه پارسی زبان نداره .که الان هم در اپ استور موجوده .
    یا اپلیکیشنهایی در استور US که قانون کپی رایت را در امریکا را دور میزنند مثل اپلیکیشن Amerigo Turbo Browser ,... که مدتهاست دیگه از استور us نیست ولی تو استور UK هست .

  • ed salvatore

    اینو در جواب یکی از دوستان گفتم ولی میبینم لازم اینجام بگمش.
    بیا منطقی فکر کنیم. بنظرت چرا اپل حقوقی برا ما ایرانیا قائل نیست؟ ببین مثلا من اپل استور خود کفا کار میکنم. دوستم اپل آی دی ساخته ولی مثلا دیزیبل شده. میاد توضیح میده میگه درستش کن منم میگم آقا جان شما موقعی که ساختی تمام اطلاعاتت فیکه از ایمیل و …هیچ کدوم اصولی نیست پس بمن ربطی نداره. اگه میخوای میتونم طبق چیزایی که خودم بلدم برات بسازم. حکایت اپلم همینه. اینا میرم جواز استور بگیرن میگن مکان اوکیه(اشاره به اون شرکت اسمشو نبر دولتی که رفته بود جواز استور بگیره). اپل میگه نه عزیزم یه زمین به این مساحت با مهندسی خود ما با اصول ما و 4 سال باید نیروتون دوره ببینه. اینا میگن نه زمین از ما نیرو هم ماشاالله همه فوق تخصص محصولات اپلیم فقط شما ساپورت کن اپلم دیگه جواب نمیده. ما باید رو اصول جلو بریم نه که تا تقی به توقی خرد تحریم کنیم غولای تکنولوژیو. الان بنظرت با یه کمپانی معمولی طرفیم یا آیفون گوشی معمولی ایه که بودو نبودش مهم نباشه؟ نه عزیزم همینطورکه اندروید باید باشه ios هم باید باشه. این مسخره بازیا هم باید جمع شه. الان استور مایکروسافتم با چیز پی ان باز میشه و خیلی اپ هارو مجبوریم کرک بریزیم نباید از ویندوز استفاده کنیم؟ این که نشد زندگی آخه

    • mohsen-unique

      استور ویندوز هیچ تحریمی برای ایران نداره الکی شایعه درست نکنید و از چیزی که خبر ندارید حرف نزنید

    • بهنام

      مشکل اینه که خانه از پای بست ویران است برادر من،سرشاخ شدن و دندون تیز کردن برای دنیا این عواقبم داره

    • Pasha_B

      شما دیگه زیادی چشت کور شده بله اگه اپل احترام بزاره به حقوق ایرانیا باید باشه درسته خیلی از ایرانیا هم دوست دارن اپلو البته بیشتر واسه کلاسش ولی وقتی اپل میاد ایرانیارو اینجوری تحریم میکنه و بازم مردم ایران میرن میخرن یعنی دارن حمایت میکنن ازشو تشویقش میکنن که ادامه بده به تحریم

      • igolchin

        با توجه به دلیلتون پیشنهاد میکنم تنها از گوشی GLX و تبلت iLife برای وصل شدن به دنیای مجازی استفاده کنید چون تمامی شرکت های تکنولوژی امریکایی ایران رو تحریم کردند از جمله همون گوگل که حتی هاستینگ هاش هم ایپی ایران رو بستن

      • BOB.sfanji

        دوست عزیز
        برا کلاس بخام گوشی بگیرم

        میرم پیکسل گوگل میگیرم

        با اون قیمت نجومی ! (از شرکت مورد علاقتون گوگل!)

        ولی ترجیح میدم اشغال نخرم.


        شما مختاری

  • بهنام

    اگر ما ایرانیا متوجه احترام متقابل میشدیم که حقمون هست،الان خیلی وضعیتمون بهتر از اینی که هست میبود، وقتی کمپانی برای مشتریایی که بهش اعتماد کردن و در اصل بهش لطف کردن و محصولش رو خریدند احترامی قائل نیست ،مشتری هم نباید دیگه به اون کمپانی اعتماد کنه و سمتش بره حالا میخاد اپل باشه یا سایپا یا ایرانخودرو یا نمونه های زیاد دیگه توی کشورمون،یکی از رمزهای افزایش کیفیت زندگی در کشور های پیشرفته همینه که ما متاسفانه بهش عمل نمیکنیم.
    الان اپل برای میلیون ها مشتریش که توی ایران هستند حقیقتا هیچ احترامی قائل نیست و من نمیدونم اونی که میره آیفون میخره بعد این مسائل توی مغزش چی میگذره!؟

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی