ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ایران اپل را تایید کرد

اجرای عملیاتی طرح ملی رجیستری تلفن‌های همراه از ابتدای هفته جاری آغاز شده و حذف برخی برندهای محبوب در ماه های آینده خصوصاً اپل از بازار موبایل کشور دغدغه‌ای است که ذهن بسیاری از خریداران ...

امین قیاسی
امین قیاسی منتشر شده در ۳ آبان ۱۳۹۶  |  ۱۱:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

اجرای عملیاتی طرح ملی رجیستری تلفن‌های همراه از ابتدای هفته جاری آغاز شده و حذف برخی برندهای محبوب در ماه های آینده خصوصاً اپل از بازار موبایل کشور دغدغه‌ای است که ذهن بسیاری از خریداران را به خود مشغول کرده است. اما به تازگی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با ارائه تاییدیه به آیفون‌های جدید این شرکت یعنی آیفون 8 و 8 پلاس خیال همه طرفداران این شرکت را راحت کرد.

بخشی مهمی از علت اجرای طرح رجیستری به ورود موبایل‌های استاندارد به ایران مربوط می‌شود و به گفته مسئولین، تمام موبایل‌هایی که اجازه ورود به ایران را پیدا می‌کنند باید آزمایش شوند تا سلامت کاربران ایرانی را بخطر نیاندازند. این آزمایش در رابطه با «نرخ ثابت جذب» یا همان SAR است و میزان آن را سنجش می‌کند.

گواهی تایید آیفون ۸ و ۸پلاس تا ابتدای اردبیشهت سال آینده اعتبار دارد

از این رو آزمایشگاه تأیید نمونه تجهیزات ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ICT با اندازه‌گیری مشخصات فنی تلفن‌های همراه، گواهی‌های موقتی برای واردات هر مدل صادر می‌کند که با توجه به آن، هر مدل مدت اعتبار متفاوتی برای ورود به کشور خواهد داشت. اکنون گواهی موقتی برای آیفون 8 و 8پلاس توسط این نهاد صادر شد که تا ابتدای اردیبهشت ماه سال آینده اعتبار دارد.

نرخ ثابت جذب یا SAR نهایتاً باید ۱.۶ باشد

پیش از اجرای این طرح، وزیر ارتباطات عنوان کرده بود که در فاز نخست اجرای رجیستری، نظارت و برخورد با دو برند تلفن همراه آغاز می‌شود که خدماتی داخل کشور به مردم ارائه نمی‌دهند و بیشترین میزان قاچاق را دارند. با این اظهارات، گمانه زنی شد که شاید یکی از آن دو برند را اپل باشد. اما با اعلام رگولاتوری مشخص شد که منظور وزیر مدل‌های کپی و بی کیفیت چینی است که ثابت جذبی بالاتر از ۱۴ دارند و مشخصا از ورود آنها به کشور جلوگیری خواهد شد؛ این در حالیست که نرخ ثابت جذب یا SAR نهایتاً باید ۱.۶ وات بر کیلوگرم باشد.

«فروغ فرخ‌نیا» کارشناس حوزه آزمایشات مخابراتی درباره لزوم انجام این آزمایشات بر روی نمونه‌های مختلف موبایل‌های وارده شده به دیجیاتو می‌گوید:

«در آزمایشات انجام شده توسط تیم ما بعضی نمونه‌های مختلف یک مدل تلفن‌همراه ویژگی‌ها و مشخصات متفاوتی با یکدیگر داشته‌اند. از سوی دیگر میزان SAR بالا به معنی کیفیت و آسانی در آنتن دهی است و ممکن است بعضی شرکت‌ها در سری‌های مختلف ارسالی به اقصی نقاط دنیا در جهت حفظ کاربران خود استاندارد SAR را رعایت نکنند. برای مثال دیده شده کالاهایی که توسط برند‌های معروف به کشور‌های آفریقایی فرستاده می‌شود، SAR بالاتری نسبت به عدد درج شده روی جعبه خود دارند.»

وی معتقد است که دو موبایل مشابه به علت تفاوت در سری ساخت و کیفیت، ممکن است نتایج متفاوتی در تست‌های انجام شده به دست آورند از این رو تست نمونه‌های ساخته شده در هر سری تولید الزامی است.

اصولاً نحوه سنجش مقادیر SAR طبق استاندارد‌های جهانی به شکل واحدی صورت می‌گیرد. نهادهای رگولاتوی تلفن‌همراه را در فاصله حدود یک سانتیمتری از بدن یا سر مانکن مخصوص که به «فانتوم» مشهور است، قرار می دهند و در راهنمای استفاده اکثر موبایل‌ها نیز اشاره شده که برای تجاوز نکردن میزان تشعشعات موبایل از حد مجاز، آن را حداقل در فاصله یک سانتیمتری از بدن نگه دارید.

تست‌های جهانی انجام شده روی آیفون ۸ و ۸ پلاس نشان می‌دهد که SAR  این دو مدل از ۱.۲ وات بر کیلوگرم فراتر نمی‌رود و در محدوده استاندارد قرار دارد. مشخص است که آزمایش‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نتایج قبلی را تایید نموده و منجر به ارائه گواهی جهت واردات شده است. گواهی‌ صادر شده برای آیفون ۸ و ۸ پلاس می‌تواند خیال طرفداران اپل را از حضور قدرتمند برند محبوبشان در بازار ایران بعد از اجرای طرح رجیستری تا حدودی راحت کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (30 مورد)
  • sd

    اون دستگاهی ک میزان sar اپل رو تست کردن. چینی و کپی نیست که یه موقع ؟؟؟؟؟ خیلی نگران این موضوع هستم

  • Black Boy

    عکس العمل من وقتی تیتر این خبر رو خوندم: ? ? ?

  • Chakka

    تویم کوک تو پیجش نوشت
    تابع قوانین جمهوری اسلامی

  • mahzar

    وایییی نابود شدم از فردا دیجیاتو تیتراش اینه
    ایران سامسونگ را تحریم کرد
    ایران اپل را تایید نکرد چون امریکایی است
    ایران دومدل سامسونگ را انتحاری اعلام کرد
    وای چه شود? ? ? ? ?

  • Sam Anderwood

    یعنی اگه sar اینا بالا بود و ضرر داشت اصلا این گوشیا وارد نمیشد

    ممنون ...برگفته از کتاب لکلک ها حرف مفت میزنند

  • Chris Redfield

    الان تیم کوک میره تو بیوی پیج اینستاگرام اپل مینویسه:
    "تایید شده توسط ایران ??"

  • sina

    نرخ جذب بر سلامتی تاثیر داره ولی پارازیتها کاملا بی تاثیر و حتی در تحقیقاتی مفید بودنش برای بدن ایرانیها و خصوصا تهرانیها ثابت شده.

  • شروین بشارتی

    خخخخخ صا ایران و جی ال ایکس (بنویس ایرانی بخون چینی ) اپل رو تایید کردن.یادمه یبار رییس صنف موبایل از این موضوع عصبانی بود و می‌گفت آخه شما ها چی دارید که آیفون رو آزمایش و تایید کنید

  • S Mohammad Mahdi S

    ملت دیجیاتو رو تایید نکردند!

  • m.javadtt

    آقا در مورد آيفون هاي قديمي تر چي؟؟؟
    مثلا هفت و هفت پلاس

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی