معاون دادستان کل کشور: رفع فیلتر اینستاگرام خلاف قانون بود
چندی پیش پیرو تصمیمات «شورایعالی فضای مجازی» اینستاگرام و تلگرام برای کاربران داخل کشور مسدود شدند که این اقدام حواشی زیادی را در پی داشت. با این وجود بعد از گذشت حدود یک هفته از اعمال ...
چندی پیش پیرو تصمیمات «شورایعالی فضای مجازی» اینستاگرام و تلگرام برای کاربران داخل کشور مسدود شدند که این اقدام حواشی زیادی را در پی داشت. با این وجود بعد از گذشت حدود یک هفته از اعمال این فیلترینگ، شبکه اجتماعی اینستاگرام در سکوت خبری به تدریج برای همه کاربران رفع فیلتر شد که امیدهایی را برای باز شدن تلگرام نیز به وجود آورد. اما بر اساس گفتههای معاون دادستان کل کشور، رفع فیلترینگ اینستاگرام اقدامی خودسرانه و برخلاف قانون بوده است.
«عبدالصمد خرمآبادی»، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که کانال فعالی در شبکه پیام رسان بومی سروش دارد در پاسخ به یکی از اعضای کانال خود که سوال کرده بود: چرا با وجودی که اینستاگرام دارای میلیون ها محتوای مجرمانه علیه امنیت کشور و مقدسات اسلامی و غیر اخلاقی است دستور رفع فیلتر آن صادر شده است؟ اینگونه پاسخ داده:
«بله کاملا درست است، شبکه اجتماعی اینستاگرام در ظاهر امر یک شبکه اطلاع رسانی است. اما در واقع یک شبکه جاسوسی غیر قابل کنترل می باشد که میلیون ها محتوای مجرمانه علیه امنیت داخلی و خارجی کشور و محتوای غیر اخلاقی و علیه مقدسات اسلامی را منتشر می کند.
اطلاعات میلیون ها شهروند ایرانی در سرورهای اینستاگرام در آمریکا، ذخیره، نگهداری و تحلیل شده و مورد سوء استفاده سرویس های جاسوسی قرار می گیرد. فرمان هدایت و مدیریت اینستاگرام در دست سرویس های جاسوسی شیطان بزرگ است به همین جهت اینستاگرام هیچگونه همکاری در ارتباط با جلوگیری از ارتکاب جرم و شناسایی مجرمین با جمهوری اسلامی ایران ندارند.»
بر اساس نوشته خرم آبادی در کانال شخصی خود، هزاران پرونده قضایی نظیر کلاهبرداری، جعل عنوان، نقض حریم خصوصی و غیره در ارتباط با شکایات مردم از کاربران صفحات اینستاگرام در دستگاه قضایی تشکیل شده اما به لحاظ اینکه سرورهای این شبکه در خارج از کشور است و هیچگونه همکاری با مراجع قانونی ایران ندارند این پرونده ها بدون نتیجه باقی مانده و مردم به حق وحقوق خود نرسیده اند:
«دستور فیلتر آن [اینستاگرام] از ناحیه شورای امنیت کشور صادر و اجرا شد. اما متاسفانه وزارت ارتباطات بدون توجه به مسایل امنیتی و حجم عظیم محتوای مجرمانه موجود در اینستاگرام و دستورات قضایی صادره این پایگاه اینترنتی را رفع فیلتر کرده است.»
معاون دادستان کل کشور معتقد است بستن شبکه های اجتماعی غیر قابل کنترل خارجی نه تنها به کمیت و کیفیت گردش آزاد اطلاعات در کشور لطمه نمی زند، بلکه موجب رونق گردش آزاد اطلاعات و توقف گردش آزاد جرم و جنایت در فضای مجازی کشور خواهد شد.
وی پیشتر خبر از دستور فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام از سوی دادستانی کشور در اردیبهشت ماه 96 داده بود و اذعان داشت که وزارت ارتباطات در این زمینه کمکاری کرده و مسئولیت حوادث اخیر را آن وزارتخانه عنوان کرده بود.
بسیاری از دولتمردان نظیر رییس جمهور و برخی از نمایندگان مجلس و... خواستار رفع فیلترینگ شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام و تلگرام به موجب درآمدزایی و اشتغالزایی در این شبکهها هستند، با این حال به نظر میرسد نظر دادستانی کشور کمی متفاوت است و تصمیم قاطعتری پیرامون بومیسازی این نوع شبکهها در کشور دارد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.

راه حل ساده هست برادر ...اینقدر یبس و عصا قورت داده نباشین و همش در حال چنگ و دندون نشون دادن به کل جهان هستی بجز فلسطین نباشین و به ارزشهای جهانشمول احترام بذارین ،اونوقت معجزه اتفاق میفته و همه هم باشما همکاری میکنن در پیگیری جرایم واقعی و نه البته من درآوردی :-|
قیافه رو ببین خخخخخ
@مجید
همان طور که از لغت شورا معلومه، رئیس جمهور فقط یک رای در شورای امنیت ملی دارد و تصمیم ها با رای اکثریت گرفته می شوند و نه توسط رئیس جمهور.
نگاش که کردم دو شاخ رو پیشونی و یه نیزه سه شاخه تو دستش دیدم شما هم دیدینش؟
اصن نگاش که می کنی مشخصه از ایناس که میگه من فقط درست می گم
چرا نظراتم نمیاد؟ فایرفاکس ۵۷.۰.۴
دم از علم میزنید پس منطقی بدید! علم بازاریابی؟! اگه یه عده علم داشتند که همهچیزشون توی تلگرام نبود! توی جستجوگرها دنبال چیزی هستید، از توی کانالا براتون پیداش میکنن؟ بعد با چه حماقتی به کانالی بدون سایت و نماد اعتماد، اطمینان میکنید و پول میدید؟ فروش ربات و عضو و بازدید هم که فراوون. همه میگن واقعی! خودتون توی چندتا کانال با این رباتها فرستاده شدهاید؟ که اونایی که میان واقعی باشن؟ کجای دنیا بجای سایت و برنامههای بزرگ از پیامرسان استفاده میکنند که تو کشور ما هر انجمن و سازمانی چسبیده به یک کانال و سایتها و بلاگها مرده؟ بازار سایتهای معتبر موسیقی ایران و جهان و کانالهای موسیقی ایرانی و خارجی در تلگرام را مقایسه کنید! وضعیت ما منطقی نیست!
چه در تلگرام و چه در سروش یا هر پیام رسان دیگری، باز هم همین اتفاق می افتد. وضعیت کسب و کارهای کشورمان این وضعیت را دیکته کرده است و نه شرکت تلگرام!
متاسفانه در ایران قیمت تبلیغات با بیل بوردهای سطح شهر چند برابر قیمتهای جهانی است، تبلیغات در صدا و سیما هم به شدت پر هزینه است.
پس محیط مناسب برای تبلیغ کسب و کارهای کوچک تلگرام و اینستاگرام شده اند.
نماد اعتماد، برای ایجاد اعتماد در مشتریان یک سایت است،
وقتی مردم به تجربه متوجه می شوند که می توانند اجناسی را صحیح و سالم از یک کانال تلگرامی بخرند پس قبلا اعتماد ساخته شده حتی بدون نماد اعتماد.
البته خوبه که در تلگرام یا هر پیام رسان دیگری کانال فروش امکان دریافت نماد داشته باشد. تا امروز مسئولین کم کاری داشته اند.
الآن که اشتباه نوشتم (جواب بدید) اومد!
دم از علم میزنید پس منطقی بدید!
علم بازاریابی؟! اگه یه عده علم داشتند که همهچیزشون توی تلگرام نبود! الآن توی جستجوگرها دنبال چیزی هستید، از توی کانالا براتون پیداش میکنه؟ بعد با چه حماقتی به کانالی بدون سایت و نماد اعتماد، اعتماد میکنید و پول میدید؟ مدیران چنین کانالهای بی سر و تهی باید دزد و فریبکار باشند اگه فروش خوبی دارند.
فروش ربات و عضو و بازدید هم که فراوون. همه میگن واقعی! خودتون توی چندتا کانال با این رباتها فرستاده شدهاید؟ که اونایی که میان واقعی باشن؟
کجای دنیا بجای سایت و برنامههای بزرگ از پیامرسان استفاده میکنند که تو کشور ما هر انجمن و سازمانی چسبیده به یک کانال و سایتها و بلاگها مرده؟
الآن بازار سایتهای معتبر موسیقی ایران و جهان و کانالهای موسیقی ایرانی و خارجی در تلگرام را مقایسه کنید! وضعیت ما منطقی نیست!!!!!
سانسور و فیلترینگ توی این چهار دهه چه ثمراتی داشته که دولت انقدر بهش اهمیت میده.
فروش ویپیان، افزایش ترافیک مصرفی، کاهش سرعت و تقاضا برای افزایش سرعت و پول بیشتر. کمه؟!
کاری ندارم ولی اینم بخاطر آقازاده هاشون رفع فیلتر کردن
چقدر شبیه shrek هستن ایشون ???
خدا بکم چکارت کنه،پاچیدم???
همه جای دنیا دارن استفاده میکنن پس چرا برا اونا مشکلی پیش نمیاد مشکل شبکههای اجتماعی نیستن مشکل در ریشه های کشوره اگه راست میگین کشورو درست کنین تا اینا خود به خود درست بشن
همهجای دنیا؟ میشه منبع درآمدی مانند الماس خونی و بردگی جنسی و دلار به عنوان ارز مرجع خیلیا، همچنین بمب هستهای، حق وتو و … را برای بزرگشدن آمریکا و تسلطش بر هفتاد درصد کشورها نادیده گرفت؟ با چی جلوی چنین ننگی بایستیم؟ البته حرفام به معنی موافقت با فیلترینگ نیست ولی دیگرانم فقط نشستن و میگن یالا آب و برق و نون و اینترنت مفت و آزاد را بریز جلو ما کار داریم میخواهیم بریم!