عربستان سعودی و سافت بنک بزرگترین نیروگاه خورشیدی دنیا را می سازند
گروه تجاری سافتبنک که به خاطر پروژه هایی مثل Vision Fund و سرمایه گذاری های کلان روی سرویس های اوبر و دیدی شهرت دارد، به تازگی یادداشت تفاهمی با دولت عربستان سعودی برای ساخت یک ...
گروه تجاری سافتبنک که به خاطر پروژه هایی مثل Vision Fund و سرمایه گذاری های کلان روی سرویس های اوبر و دیدی شهرت دارد، به تازگی یادداشت تفاهمی با دولت عربستان سعودی برای ساخت یک نیروگاه خورشیدی ۲۰۰ میلیارد دلاری به امضا رسانده است.
انتظار می رود که احداث این نیروگاه (که از نظر ابعاد بزرگترین نیروگاه خورشیدی دنیاست) تا سال ۲۰۳۰ به اتمام رسیده و بتواند ظرفیت تولید ۲۰۰ گیگاوات انرژی را داشته باشد. مطابق داده هایی که بلومبرگ بدست آورده، پروژه سعودی ها تقریبا ۱۰۰ برابر بزرگتر از نیروگاه خورشیدی Solar Choice Bulli Creek استرالیایی هاست که تنها ظرفیت تولید ۲ گیگاوات انرژی را داشته و در سال ۲۰۲۳ مراحل ساخت آن به اتمام می رسد.
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی طی رویدادی که اخیرا در نیویورک برگزار شد، اعلام کرد که این پروژه می تواند در ایجاد بیش از ۱۰۰ هزار شغل مؤثر بوده و ظرفیت تولید الکتریسیته عربستان سعودی را به سه برابر میزان فعلی برساند. همچنین با احداث این نیروگاه در هزینه های تولید برق این کشور چیزی حدود ۴۰ میلیارد دلار صرفه جویی خواهد شد.
عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت خام در دنیاست، اما به نظر می رسد که حاکمانش نمی خواهند برای تأمین اقتصاد خود صرفا به این موضوع تکیه کنند. ماه گذشته، دولت عربستان قراردادی ۳۰۲ میلیون دلاری با شرکت ACWA Power منعقد کرد که به موجب آن شرکت مذکور در آینده نخستین کارخانه تولید انرژی های تجدیدپذیر را در خاک این کشور را احداث خواهد کرد.
بد نیست بدانید که ساخت نیروگاه خورشیدی تنها پروژه همکاری سافت بانک و عربستان سعودی نیست. ماه می بود که اعلام شد عربستان با همکاری این شرکت رقمی در حدود ۹۳ میلیارد دلار در حوزه تکنولوژی سرمایه گذاری کرده است.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
دمش گرم چه کار خوبی?
یکی از چیز هایی که ایران نباید نگران ان باشد انرژی است . البته سایر انواع انرژی فکر نکنم برای ایران هزینه چندانی داشته باشد . اما در مورد مقایسه با انرژی هسته ای و کلا فناوری هسته ای باید گفت که طبق نظر دوستمان @bigbrain باز هیچ تقابلی وجود ندارد و هر کدام در جای خود مفید خواهد بود . هر چند فناوری هسته ای یک فناوری مدرن و برتر است. این هم از ترفند های روزنامه نگاری است وگرنه دیجیاتو چرا سراغ خود ژاپن نرفته و دنبال عربستان که حساسیت بر انگیز است رفته است . اقای بن سلمان هم مثل صدام دهه 70 میلادی بلند پرواز است ولی طبیعتا مثل او اخر عاقبت خوبی نخواهد داشت فقط امیدواریم ترکش وی به ایران نخورد ? ? ?
@big brain
به این می گویند دانش من در آوردی!
وقتی که کاربرد انرژی خورشیدی موشک ماهواره است و نگرانی مان توزیع برق است در حالی که به راحتی با اتصال به هر قسمت شبکه برق می توان برق را منتقل و توزیع کرد.
خطاب به big brain:
به کارت ادامه بده. ملت ما با خودشون درگیری دارن. تا دیروز عرب عقرب خوار بود حالا عرب متمدن. برید جمع کنید این مسخره بازیا رو وگرنه خودم جمعش می کنم. من میدونم شما دنبال کثافت کاری هایی هستین که غرب انجام میده. بی هویت های های عقب مونده و بی شعور و بدون استدلالات منطقی و عقلی و نقلی و بعید! چی گفتم.
اگر توی آمریکا یا ایران انرژی خورشیدی پیشرفت نمیکنه به خاطر اینکه ایران صادر کننده عمده نفته و نمیخواد چیزی جایگزین نفت بشه..آمریکا هم اقتصادش روی سوختای فسیلی میچرخه..تموم نماینده هاش رو شرکت هایی مثه کخ خریدن..قطعا اگه اون بودجه ای که صرف انرژی هسته ای کردن رو صرف انرژی خورشیدی میکردن این عیب هایی که ازش نام بردین رو الان نداشت...فکر کردی یکی از دلایل اینکه قیمت نفت ارزون شد چی بود؟برا اینکه انرژی خورشیدی داشت ارزون تر از نفت میشد
اگه دیحیاتو این دو سه تا اکانت ذو ب شده در ولایتو بن نکنه ترجیح میدم دیگه تو این سایت نیام
و این است آزادی بیان!
آزادی تا اونجا خوبه که برای شما باشه. برای ما کخه!
بیشتر از 50% برق جهان از انرژیهای های پاک مثل انرژی خورشیدی تامین می شود.
اگر در ایران ان استاد محترم تیمی برای تولید ارزان تر پنل های خورشیدی دارد بسم الله ولی اگر منظورشان واردات پنل از اروپا یا امریکا یا ژاپن است گویا ایشان تازه از امریکا تشریف اوردند و خبری از تحریم ها ندارند پنل های خورشیدی کاربرد دو گانه دارند و به راحتی قابل تحریم هستند بنده خدا خبر نداره که ایران خودرو و سایپا از بی چادری خانه مانده اند و گرنه خودشان بلد هستند با همکاری با شرکت های بین المللی مثل بنز و پژو و .... بهترین خودرو ها را مثل کره جنوبی و چین تولید بکنند دوستان عزیز باعث عقب ماندگی ما یک قسمت عمده ای تحریم های عامدانه است این دشمنی ها هم ریشه تاریخی دارد که اگر مجالی بود توضیح می دهم
بر اساس صحبت های ان استاد شریف گیرم که انقدر انرژی برق تولید بشود می شه توضیح بدهید که با کدام سرمایه قرار است این برق توزیع بشود ؟
ضمنا نیروگاه های حرارتی ما به قدر کافی انرژی برق تولید می کنند حالشان هم خیلی خوب است هیچ کمبودی ندارند
تنها استفاده انرژی خورشیدی در ایران می تواند در وسایل پرتابل مثل موشک ماهواره هواپیما پهباد ماشین و.... مورد استفاده قرار بگیرد
در خود امریکا هم پروپگاندای انرژی خورشیدی در حد ویلاهای خاص وسط کوه و کمر و فیلم های هالییودی مثل GeoStorm خلاصه می شود وگرنه در خود امریکا با وجود انرژی بسیار ارزان بسیار پاک بسیار امن بسیار پایدار و جاودانه هسته ای نیازی به انرژی خورشیدی نیست
یک مشکلی که ایران و جامعه علمی ایران بدجور درگیر ان است بلند پروازی هایی در حد اروپا و امریکا در یک کشور با منابع مالی محدود است از یاد نبریم که ما که مشکلات اقتصادی داریم باید در سرمایه گذاریی هوشمندانه رفتار کنید یعنی اقتصاد مقاومتی ولی تا جایی که ممکن باشد عیبی ندارد چرا که نه مثل انرژی بادی از انرژی خورشیدی هم به صورت محدود می شه استفاده کرد
hamed_1000@
ghasem shikhy@
ببینید خودتان باعث می شوید
اولا قطعا اطلاعاتم از یک استاد کلیشه ای علوم پایه در شریف خیلی بالاتر است شما در ایران عادت کردید هر کسی که در دانشگاه درس بگوید استاد نیست
شما هم به جای تکرار جملاتی که نشان دهنده سن کمتان است می توانید در اینترنت تحقیق بکنید
در مورد هر بند از صحبت هایم ایرادی بود بگویید توضیح بدهم !!!!