ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

واعظی: دولت به دنبال ایجاد محدودیت در پیام‌رسان‌های پرطرفدار نیست

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری و وزیر ارتباطات در دولت یازدهم، سیاست دولت در فضای مجازی را رقابت‌پذیری عنوان کرده‌ است، نه فیلترینگ. واعظی در گفتگو با روزنامه ایران خبر داده که دولت معتقد ...

امیر مستکین
امیر مستکین منتشر شده در ۱۸ فروردین ۱۳۹۷  |  ۱۷:۴۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری و وزیر ارتباطات در دولت یازدهم، سیاست دولت در فضای مجازی را رقابت‌پذیری عنوان کرده‌ است، نه فیلترینگ.

واعظی در گفتگو با روزنامه ایران خبر داده که دولت معتقد به حمایت از پیام‌رسان‌های بومی است اما هدف دولت از این حمایت، فیلترینگ یا ایجاد محدودیت برای پیام‌رسان‌های پرمخاطب نیست:

«دولت حتماً معتقد به حمایت از پیام‌رسان‌های بومی است. نه الان، که از دولت یازدهم و زمانی که بنده در وزارت ارتباطات مسئولیت داشتم، قویاً این رویکرد را دنبال کردیم، الان هم در همین مسیر همزمان با تأکید بر تکمیل شبکه ملی اطلاعات حرکت می‌کنیم. البته همان طوری که آقای رئیس‌ جمهور گفتند، هدف دولت از این حمایت فیلترینگ یا ایجاد محدودیت برای پیام‌رسان‌های پرمخاطب و مورد استفاده عمومی مردم نیست، هدف این است که انحصار نرم‌افزارهای خارجی از بین برود.»

وزیر سابق ارتباطات اشاره می‌کند که دولت هم علاقه ندارد تا اطلاعات میلیون‌ها ایرانی در بستر یک پیام‌رسان خارجی رد و بدل شود و به همین دلیل تلاش می‌کند تا با تقویت نرم‌افزارهای بومی بیشترین حجم تراکم حضور مردم به پیام‌رسان‌های ایرانی منتقل شود: «با افزایش کیفیت خدمات پیام‌رسان‌های ایرانی حتماً مردم به تدریج سراغ این نرم‌افزارها خواهند رفت. همان طوری که در یکی دو سال گذشته هم منحنی استفاده از این نرم‌افزارها صعودی بوده. با فیلتر کردن رقبای خارجی احتمالاً عکس چیزی که مد نظر ماست رخ می‌دهد. مردم معمولاً وقتی احساس اجبار کنند، مقاومت می‌کنند. تجربه نشان داده دادن قدرت انتخاب به مردم در کنار آموزش و فرهنگ‌سازی بهتر از رفتارهای قیم‌مآبانه جواب می‌دهد.»

واعظی همچنین به مشاغلی که توسط تلگرام ایجاد شده‌اند اشاره می‌کند و می‌گوید که معیشت افراد زیادی وابسته به آن است:

«ما که نمی‌توانیم به خواست و تشخیص و انتخاب مردم بی‌اعتنا باشیم. من مطمئنم مردم اگر با سرویس‌های باکیفیت نرم‌افزارهای بومی مواجه شوند و به حفظ اطلاعات و حریم خصوصی خود مطمئن باشند، حتماً آنها را به رقبای خارجی ترجیح می‌دهند. این را هم مطمئنم که جوانان ایرانی این توان را دارند که نرم‌افزارهایی قدرتمندتر و با کیفیت‌تر از رقبای خارجی ایجاد کنند. دولت تلاش می‌کند از توسعه آنها حمایت کند و تسهیلات خوبی هم در اختیار آنها قرار داده است.»

واعظی در حالی از نظر شفاف دولت و رییس جمهور در خصوص عدم فیلترینگ پیام‌رسان‌های محبوب می‌گوید که در روزهای ابتدایی سال جاری و در میان تعطیلات، اخبار ضد و نقیضی در مورد فیلترینگ تلگرام شنیده می‌شد؛ اخباری که حکایت از جایگزینی تلگرام تا پایان فروردین ماه با یک «سامانه ملی» داشتند. «علاءالدین بروجردی»، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرده بود: «وقتی تلگرام از مدار خارج شد مردم به یک سامانه ملی روی می آورند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (28 مورد)
  • E.A

    خدایی ملتو ابله فرض کردن برای چی من باید برم سمت پیام رسانی که ی کاربر عادی هم میتونه پیام های بقیه رو بخونه و هیچیش رمز نگاری نشدس حتی اگرم باشه بازم فرقی نمیکنه چون کی بک شونو خواهند داشت ک راحت به موقش پدر در بیارن ? دلارو کردید ۵۷۰۰ حقوق بیچاره کارگرارو چقد کردید ؟! حالا هم مسنجر بومی

  • javad

    دلار 5700شد

  • مجید

    آقای واعظی راستی از دلار چه خبر؟
    هر وقت یک گندکاری می کنید، زود شروع می کنید به جو دادن در سایر موضوعات
    من حاضرم پیام هامو با کفتر بفرستم این ور و اونور ولی شما دلار رو به همون هزار تومان که قول دادید حتی نه، به همون ۳۲۰۰ که تحویل گرفتید، برگردونید! نه ۵۷۰۰ بی شرفا!

  • مجید

    آقای واعظی راستی از دلار چه خبر؟

  • yosof

    منم کلی انتقاد دارم دوستان، اما با فحش کاردرست نمیشه.باید تلاش کنیم وضع درست بشه.با تحقیق و عمل مناسب.
    ۱- چرا تلگرام، حرف وزیر رو زمین زد، وقتی که دستور به بستن کانال ...نیوز رو داد.و تلگرام هنوز اون کانال رو پشتیبانی میکنه.با اینکه آموزش سلاح سرد و تشویق به قتل شهروندان و آشوب و خبرجعلی و فتوشاپی میکنه
    طبق قوانین هرکشور (آمریکا،آلمان،هند و..) اگر شبکه اجتماعی فعال دراون کشور، به درخواست دولت اعتنایی نکنه،دولت میتونه اون شبکه رو جریمه میلیاردی کنه و محکوم و فیلترش کنه
    ۲-چرا پشت پرده تلگرام، «میخائیل میری لشویلی» سرمایه داربزرگ صهیونیستی هست؟
    https://www.aparat.com/v/l0CKX/میخائیل_میری_لشویلی،_مالک_تلگرام،_در_حال_بازدید_از_ارتش
    سرچ کنید، این شخص از نزدیکترین افراد به دوروف و اسپانسرتلگرام هست

    • yosof

      الان جیره خورها میان دفاع از لشویلی
      https://www.aparat.com/v/rpmQt
      آموزش به افسران برای نفوذسایبری

    • iop

      yon.ir/QMt4j

  • nhho

    واعضی دیگه کیه؟مگه این انصراف ندادآذری جهرمی اومدبه جاش ،پس الان این چی میگه اینجا؟یعنی چه آخه،ایناتاکی میخوان پشت میزبشینن جاروواسه جوونابگیرن،چرابازنشسته نمیشن؟؟

  • احد وصال

    ازار دهنده تر از این نیست که در کشوری باشی ثروت مند ولی این وضعیت کشورت باشه که ارزو کنی کاش افغانستان به دنیا می اومدی

  • BeHi

    اگه دست خودم بود هیچ وقت این کشور رو برای زندگی انتخاب نمی‌کردم ... تقصیر خودمونه وقتی هر بلایی سرمون میاد فقط سکوت میکنیم ، نتیجه اش میشه همین ... خیلی راحت از کمترین حقوق انسانی مون محرومیم صدای کسی هم "نمیتونه" در بیاد ... الان حس اون آدمی رو دارم که یه عده بهش زور میگن ولی نمیتونم کاری کنه .

  • Alireza Zare

    و نکته اصلی که باید خیلی حواسمون باشه اینه که دلار شده 5300 و با این خبرا میخان ذهن‌ها رو ببرن سمت تلگرام و فیلتر و این چیزا

  • Alireza Zare

    یه نتیجه گیری بکنیم از این خبر.
    1- مردم اصلا کاری به کیفیت سرویس‌های داخلی ندارن. مسئله اصلی مردم اعتماد و رعایت حریم خصوصیه که هییییچکس ذره‌ای اعتماد به این پیام‌رسان‌ها نداره.
    ----------
    2- منحنی استفاده از برنامه‌ها صعودی بوده. دروغ بزرگ!! اگه صعودی بود که ترافیکشو رایگان نمیکردین عزیز ? ? ?
    ---------
    3- حرف‌های این دولت اصلا قابل اعتماد نیست و شکی نیست که در پی فیلتر تلگرام هستن. همین الان هم خبرش اومد که برنامه TamTam رو فیلتر کردن. پس کاملا معلومه این حرفا چرته.
    --------
    4- جوانان ایرانی توان این رو دارن که برنامه‌هایی که بهتر و با کیفیت‌تر از رقبای خارجی ایجاد کنن ? ? ? ? ? ? واقعا نمیشه چیزی گفت. شما چارتا برنامه نویس درست و درمون توی این مملکت نشون من بده. پس خواهشا ژست ملی‌گرایی و این چیزا نگیرید. نمونه بارز کار جوانانمون رو دیدیم. سیستم عامل ملی، مرورگر ملی، پیام رسان ملی پر از باگ ? ?

    • 007

      دقیقا زدی تو خال

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی