پیامرسان بله: به دنبال رقابت با تلگرام نیستیم
بحث داغ پیامرسانهای بومی در این روزها اوج گرفته و 5 پیامرسان از سوی شورای عالی فضای مجازی منتخب و معرفی شدند که در بین آنها نام پیامرسان «بله» به چشم نمیخورد، اپلیکیشنی که عمری ...
بحث داغ پیامرسانهای بومی در این روزها اوج گرفته و 5 پیامرسان از سوی شورای عالی فضای مجازی منتخب و معرفی شدند که در بین آنها نام پیامرسان «بله» به چشم نمیخورد، اپلیکیشنی که عمری سه ساله دارد و مزیت خود را بستر شبکههای مالی و عضویت در شبکه شتاب معرفی میکند. روابط عمومی این مجموعه خبر میدهد که پیامرسان بله با شانزده بانک در شبکه شتاب در ارتباط است و این مورد را فرصتی مناسب برای کسبوکارهای دیجیتال معرفی میکند.
«محمد یاراحمدی» در گفتگو با دیجیاتو با لیستبندی پیامرسانهای بومی مخالف است و باور دارد که این لیستبندی با شفافیت واضحی صورت نگرفته و مشخص نیست که چطور میتوان در این لیست قرار گرفت. او تاکید میکند که مجموعه بله اساسا با لیست کردن پیامرسانها مشکل دارد و دنبال این نیست که در جایگاه قرار بگیرد ولی از برخی مشکلاتی که در این میان وجود دارد هم رضایت ندارند:
«ما خدمات مالی و ایده بانکی را وارد پیامرسان کردیم تا یک قابلیت بومی باشد و صرفا کپی یک پیام رسان خارجی نباشد. بسیاری از مردم با مدلهای خارجی در حال حاضر به کسب و کار میپردازند و لازمه این نوع از بیزینس میتواند درگاههای بانکی به عنوان کمکحال آنها باشد. سیستم اتوماسیون نیز همانند بات تلگرامی عمل میکند با این تفاوت که به درگاههای مالی هم متصل میشود. جدا از این موارد نماد وریفای هم وجود دارد تا بحث اعتمادسازی کاربران هم تا حدی رفع شود.»
«نه» به رقابت با تلگرام
یاراحمدی معتقد است که پیامرسانهای بومی باید بیشتر از بعد تبلیغاتی به رابط کاربری بپردازد و رضایت خاطر مخاطبین را جلب کند و روند تبلیغات بیش از حد روی آنها را درست نمیداند. او تاکید میکند که بله در زمانی متولد شد که دوران اوج تلگرام در ایران بود و هیچ دیدگاهی منباب فیلتر شدن آن وجود نداشت، از همین رو این مجموعه هیچگاه سیاست رقابت با تلگرام را پیش نگرفته و خواسته که مدل بومی را به معنای واقعی وارد مساله پیامرسان کند.
او به نقض عدالت در برخی زمینهها گلایه دارد و خبر میدهد که صداوسیما حاضر به پخش تیزرهای تبلیغاتی این پیامرسان نیست و صرفا در چند برنامه محدود با آنها مصاحبه تلفنی صورت گرفته است. یاراحمدی اظهار دارد که تقسیم پهنای باند هم عادلانه صورت نگرفته و اینترنت رایگان برخی پیامرسانهای بومی از کجا و چطور تامین میشود که به بقیه اعطا نمیشود؟
یاراحمدی مساله امنیت و عدم اعتماد مردم به شبکههای پیامرسان بومی را درک میکند ولی معتقد است که نباید توپ این موضوع به زمین پیامرسانها انداخته شود:
«کاری که ما در بخش امنیت وظیفه داریم انجام دهیم اینست که امنیت نرمافزاری کاربران را تامین کنیم و همچنین قانون را رعایت کنیم. ما سعی کردهایم کل پک انتقال را رمزنگاری کنیم ولی هنوز نمیدانیم که مساله Secret Chat از وجهه قانونی برخوردار است یا خیر چرا که قانون درباره این موارد شفاف نیست. تیم حقوقی باید برای پیامرسانها در نظر گرفته شود تا اولا فقط به قوه قضاییه پاسخگو باشد نه هیچ ارگان دیگری و ثانیا زمانی به درخواست قوه قضاییه پیرامون دادن اطلاعات چت کاربران موافقت شود که پروندهای تشکیل شده باشد و شاکی و متشاکی هر دو بدانند این پرونده در جریان است. حتی ممکن است تیم حقوقی به این نتیجه برسد که درخواست قاضی مبنی بر خواستن اطلاعات کاربران چندان صحیح نیست و مراحل قانونی را طی کند تا در برابر آن بایستد.
اما چیزی که در گروی حاکمیت هست باز هم به قانون برمیگردد. بهتر است که قوه قضاییه حد و حدود رفتارهای سیاسی و اجتماعی و حتی کسبوکاری را در فضای مجازی تعیین کند و دقیق مشخص کند که تا چه حد آزادی بیان برای کانالها وجود دارد. در حقیقت قوه قضاییه بهتر است یک سری قوانین جدید و شفاف را با سعه صدر تدوین کند تا همهچیز برای ما هم روشن باشد.»
یاراحمدی یک اشتباه و یا آشکار شدن یک حفره امنیتی در هر پیامرسان داخلی را برای کل اکوسیستم این اپلیکیشنها مضر میداند و معتقد است که دولت نباید مدلهای بومی را در برابر فیلترینگ تلگرام قرار دهد چرا که مردم فکر میکنند این پیامرسانها با فیلترینگ مدل خارجی به نفع و سود میرسند.به گفته او این درحایست که مدل بومی باید بتواند با ویژگیهایی که یک مدل بینالمللی بنا به دلایل مختلف قادر به ارائه آن نیست خودش را بین مردم جا بیندازد.
5 پیامرسان بومی سروش، گپ، آیگپ، بیسفون و ویسپی توسط شورای عالی فضای مجازی مورد تایید قرار گرفتهاند ولی در این بین پیامرسانهای دیگری نیز وجود دارند که سعی کردهاند با تزریق گزینههای جدید به ابعاد یک پیامرسان سروشکلی بومی دهند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.



عزیزم در این حد و اندازه ها نیستید. گربه دستش به گوشت نمی رسه.
به دنبال رقابت نیستین یا نمیتونین , اگه قدرتشو داشتین که الان تو ک...تون عروسی بود
پیامرسان بله: به دنبال رقابت با تلگرام نیستیم
آخه درحدشم نیستی
تلگرام باید فیلتر بشه
همینطور که کشور هایی مثل چکسلواکی . صربستان . گرجستان . اوکراین و قرقیزستانو کشورای غربی با کار بر روی مطبوعات و نشریات طرفدار خودشون کردند و باعث انقلاب رنگی شدن با تلگرام هم میخوان ایرانو اینجوری کنن
البته من هم از وضع فعلی راضی نیستم و معتقدم که باید اصلاحات اساسی و اخراج های گسترده و بیرحمانه صورت بگیره ولی دوستم ندارم که یه کشوری که طالب هژمونیه بیاد رو من کار کنه تا بشم سربازش
بچه کو**? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?
شما اینجوری نیستی.اما خیلیها عاشق دل باخته غرب هستن
حاضرن وقتی سربازای آمریکایی به اونها تجاوز میکنن، دستها رو به دیوار تکیه بدن و از زندگی لذت ببرن
دیسلایکهات رو ببین دیگه
یوسف میشه دهنتو ببندی همش زر زر میکنی هر جا صحبت از تلگرامه تو هم هستی گورتو گم کن خواهشا
آقای سینا گلستانه ناموسا فازت چیه بگو چرا پیام منو پاک میکنید چون حرف دل مردم میزنم از ترس اینکه مردم شورش نکنن پاک میکنی
كي گفته ميتونين اصن؟!
کل سورساشونو از تلگرام گرفتن بعد ادعاشونم میشه نهههه تو بهتریی اره اصن تلگرام چیه ????
نه تو رو خدا رقابت کن???چه پررو شدن پیام رسان های داخلی
در مورد این عدم تمایل به رقابت و ادعای امنیت (با توجه به رفت و آمدی که در محیطهای کسب و کار دیجیتال دارم) باید بگم که هیچکدوم از بخشهای تلگرام (رابط کاربری، سرعت، امنیت، ویژگیها و تنظیمات متعدد) قابل رقابت توسط شرکتهای داخلی نیست. به عنوان مثال، تلگرام جوایز کلان جداگانهای برای قاپیدن (Interception) و رمزگشایی (Decryption) پیامهاش در نظر گرفته. یعنی اولا کسی نمیتونه پیام شما رو دریافت کنه و بر فرض محال اگر هم تونست بقاپه، نمیتونه محتوای پیام شما رو ببینه. آیا هیچکدوم از پیامرسانهای داخلی میتونن ادعا کنند که در یک چت دو نفرهی معمولی، شخص پنجمی (اول و دوم= دو نفری که چت میکنند، سوم=پیامرسان، چهارم= ناظر یا ناظران احتمالی) نمیتونه پیامها رو بقاپه یا بخونه (حتی یکی از این نقاپیدن و نخوندن کافیه) که اصولا بعدش بخوان ادعای رقابت داشته باشند. اگر هر کدومشون خیال من رو بابت همین یک مورد راحت کنن، اقدام به نصب اون پیامرسان میکنم.
خلاصه اینکه بحث این نیست که نخوان رقابت کنند؛ بلکه نمیتونن رقابت کنند.
اصلاح میکنم:
اگر هر پیامرسان داخلیای قابلیت امنیتیای رو که اشاره کردم داشته باشه، نه تنها نصب میکنم، بلکه علاوه بر استفاده از اون، به دیگران هم توصیه میکنم.
نه ترو خدا بیا رقیبش باش
بجز یه مشت ساندیس خور فک نکنم کسی از پیامرسانهای داخلی استفاده کنه چون همه شناختنتون دیگه