ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پیام‌رسان بله
تکنولوژی

پیام‌رسان بله: به دنبال رقابت با تلگرام نیستیم

بحث داغ پیام‌رسان‌های بومی در این روزها اوج گرفته و 5 پیام‌رسان از سوی شورای عالی فضای مجازی منتخب و معرفی شدند که در بین آنها نام پیام‌رسان «بله» به چشم نمی‌خورد، اپلیکیشنی که عمری ...

آرش پارساپور
آرش پارساپور منتشر شده در ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷  |  ۱۵:۱۵

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

بحث داغ پیام‌رسان‌های بومی در این روزها اوج گرفته و 5 پیام‌رسان از سوی شورای عالی فضای مجازی منتخب و معرفی شدند که در بین آنها نام پیام‌رسان «بله» به چشم نمی‌خورد، اپلیکیشنی که عمری سه ساله دارد و مزیت خود را بستر شبکه‌های مالی و عضویت در شبکه شتاب معرفی می‌کند. روابط عمومی این مجموعه خبر می‌دهد که پیام‌رسان بله با شانزده بانک در شبکه شتاب در ارتباط است و این مورد را فرصتی مناسب برای کسب‌وکارهای دیجیتال معرفی می‌کند.

«محمد یاراحمدی» در گفتگو با دیجیاتو با لیست‌بندی پیام‌رسان‌های بومی مخالف است و باور دارد که این لیست‌بندی با شفافیت واضحی صورت نگرفته و مشخص نیست که چطور می‌توان در این لیست قرار گرفت. او تاکید می‌کند که مجموعه بله اساسا با لیست کردن پیام‌رسان‌ها مشکل دارد و دنبال این نیست که در جایگاه قرار بگیرد ولی از برخی مشکلاتی که در این میان وجود دارد هم رضایت ندارند:

«ما خدمات مالی و ایده بانکی را وارد پیام‌رسان کردیم تا یک قابلیت بومی باشد و صرفا کپی یک پیام رسان خارجی نباشد. بسیاری از مردم با مدل‌های خارجی در حال حاضر به کسب و کار می‌پردازند و لازمه این نوع از بیزینس می‌تواند درگاه‌های بانکی به عنوان کمک‌حال آنها باشد. سیستم اتوماسیون نیز همانند بات تلگرامی عمل می‌کند با این تفاوت که به درگاه‌های مالی هم متصل می‌شود. جدا از این موارد نماد وریفای هم وجود دارد تا بحث اعتمادسازی کاربران هم تا حدی رفع شود.»

پیام‌رسان بله

«نه» به رقابت با تلگرام

یاراحمدی معتقد است که پیام‌رسان‌های بومی باید بیشتر از بعد تبلیغاتی به رابط کاربری بپردازد و رضایت خاطر مخاطبین را جلب کند و روند تبلیغات بیش از حد روی آنها را درست نمی‌داند. او تاکید می‌کند که بله در زمانی متولد شد که دوران اوج تلگرام در ایران بود و هیچ دیدگاهی من‌باب فیلتر شدن آن وجود نداشت، از همین رو این مجموعه هیچ‌گاه سیاست رقابت با تلگرام را پیش نگرفته و خواسته که مدل بومی را به معنای واقعی وارد مساله پیام‌رسان کند.

او به نقض عدالت در برخی زمینه‌ها گلایه دارد و خبر می‌دهد که صداوسیما حاضر به پخش تیزرهای تبلیغاتی این پیام‌رسان نیست و صرفا در چند برنامه محدود با آنها مصاحبه تلفنی صورت گرفته است. یاراحمدی اظهار دارد که تقسیم پهنای باند هم عادلانه صورت نگرفته و اینترنت رایگان برخی پیام‌رسان‌های بومی از کجا و چطور تامین می‌شود که به بقیه اعطا نمی‌شود؟

پیام‌رسان بله

یاراحمدی مساله امنیت و عدم اعتماد مردم به شبکه‌های پیام‌رسان بومی را درک می‌کند ولی معتقد است که نباید توپ این موضوع به زمین پیام‌رسان‌ها انداخته شود:

«کاری که ما در بخش امنیت وظیفه داریم انجام دهیم اینست که امنیت نرم‌افزاری کاربران را تامین کنیم و همچنین قانون را رعایت کنیم. ما سعی کرده‌ایم کل پک انتقال را رمزنگاری کنیم ولی هنوز نمی‌دانیم که مساله Secret Chat از وجهه قانونی برخوردار است یا خیر چرا که قانون درباره این موارد شفاف نیست. تیم حقوقی باید برای پیام‌رسان‌ها در نظر گرفته شود تا اولا فقط به قوه قضاییه پاسخگو باشد نه هیچ ارگان دیگری و ثانیا زمانی به درخواست قوه قضاییه پیرامون دادن اطلاعات چت کاربران موافقت شود که پرونده‌ای تشکیل شده باشد و شاکی و متشاکی هر دو بدانند این پرونده در جریان است. حتی ممکن است تیم حقوقی به این نتیجه برسد که درخواست قاضی مبنی بر خواستن اطلاعات کاربران چندان صحیح نیست و مراحل قانونی را طی کند تا در برابر آن بایستد.

اما چیزی که در گروی حاکمیت هست باز هم به قانون برمی‌گردد. بهتر است که قوه قضاییه حد و حدود رفتارهای سیاسی و اجتماعی و حتی کسب‌وکاری را در فضای مجازی تعیین کند و دقیق مشخص کند که تا چه حد آزادی بیان برای کانال‌ها وجود دارد. در حقیقت قوه قضاییه بهتر است یک سری قوانین جدید و شفاف را با سعه صدر تدوین کند تا همه‌چیز برای ما هم روشن باشد.»

پیام‌رسان بله

یاراحمدی یک اشتباه و یا آشکار شدن یک حفره امنیتی در هر پیام‌رسان داخلی را برای کل اکوسیستم این اپلیکیشن‌ها مضر می‌داند و معتقد است که دولت نباید مدل‌های بومی را در برابر فیلترینگ تلگرام قرار دهد چرا که مردم فکر می‌کنند این پیام‌رسان‌ها با فیلترینگ مدل خارجی به نفع و سود می‌رسند.به گفته او این درحایست که مدل بومی باید بتواند با ویژگی‌هایی که یک مدل بین‌المللی بنا به دلایل مختلف قادر به ارائه آن نیست خودش را بین مردم جا بیندازد.

5 پیام‌رسان بومی سروش، گپ، آی‌گپ، بیسفون و ویسپی توسط شورای عالی فضای مجازی مورد تایید قرار گرفته‌اند ولی در این بین پیام‌رسان‌های دیگری نیز وجود دارند که سعی کرده‌اند با تزریق گزینه‌های جدید به ابعاد یک پیام‌رسان سروشکلی بومی دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (39 مورد)
  • Farzad Fallah

    عزیزم در این حد و اندازه ها نیستید. گربه دستش به گوشت نمی رسه.

  • Mohamad al

    به دنبال رقابت نیستین یا نمیتونین , اگه قدرتشو داشتین که الان تو ک...تون عروسی بود

  • bahadorpc

    پیام‌رسان بله: به دنبال رقابت با تلگرام نیستیم
    آخه درحدشم نیستی

  • oldboy

    تلگرام باید فیلتر بشه
    همینطور که کشور هایی مثل چکسلواکی . صربستان . گرجستان . اوکراین و قرقیزستانو کشورای غربی با کار بر روی مطبوعات و نشریات طرفدار خودشون کردند و باعث انقلاب رنگی شدن با تلگرام هم میخوان ایرانو اینجوری کنن
    البته من هم از وضع فعلی راضی نیستم و معتقدم که باید اصلاحات اساسی و اخراج های گسترده و بیرحمانه صورت بگیره ولی دوستم ندارم که یه کشوری که طالب هژمونیه بیاد رو من کار کنه تا بشم سربازش

    • ehsan2030

      بچه کو**? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?

    • yosof

      شما اینجوری نیستی.اما خیلیها عاشق دل باخته غرب هستن
      حاضرن وقتی سربازای آمریکایی به اونها تجاوز میکنن، دستها رو به دیوار تکیه بدن و از زندگی لذت ببرن
      دیسلایکهات رو ببین دیگه

      • rohham

        یوسف میشه دهنتو ببندی همش زر زر میکنی هر جا صحبت از تلگرامه تو هم هستی گورتو گم کن خواهشا

  • 007

    آقای سینا گلستانه ناموسا فازت چیه بگو چرا پیام منو پاک میکنید چون حرف دل مردم میزنم از ترس اینکه مردم شورش نکنن پاک میکنی

  • Gol pesar

    كي گفته ميتونين اصن؟!

  • amin

    کل سورساشونو از تلگرام گرفتن بعد ادعاشونم میشه نهههه تو بهتریی اره اصن تلگرام چیه ????

  • ali azad

    نه تو رو خدا رقابت کن???چه پررو شدن پیام رسان های داخلی

  • Ali Pourfarzaneh

    در مورد این عدم تمایل به رقابت و ادعای امنیت (با توجه به رفت و آمدی که در محیط‎های کسب و کار دیجیتال دارم) باید بگم که هیچکدوم از بخش‎های تلگرام (رابط کاربری، سرعت، امنیت، ویژگی‎ها و تنظیمات متعدد) قابل رقابت توسط شرکت‎های داخلی نیست. به عنوان مثال، تلگرام جوایز کلان جداگانه‎ای برای قاپیدن (Interception) و رمزگشایی (Decryption) پیام‎هاش در نظر گرفته. یعنی اولا کسی نمی‎تونه پیام شما رو دریافت کنه و بر فرض محال اگر هم تونست بقاپه، نمی‎تونه محتوای پیام شما رو ببینه. آیا هیچکدوم از پیام‎رسان‎های داخلی می‎تونن ادعا کنند که در یک چت دو نفره‎ی معمولی، شخص پنجمی (اول و دوم= دو نفری که چت می‎کنند، سوم=پیامرسان، چهارم= ناظر یا ناظران احتمالی) نمی‎تونه پیام‎ها رو بقاپه یا بخونه (حتی یکی از این نقاپیدن و نخوندن کافیه) که اصولا بعدش بخوان ادعای رقابت داشته باشند. اگر هر کدومشون خیال من رو بابت همین یک مورد راحت کنن، اقدام به نصب اون پیام‎رسان می‎کنم.
    خلاصه اینکه بحث این نیست که نخوان رقابت کنند؛ بلکه نمی‎تونن رقابت کنند.

    • Ali Pourfarzaneh

      اصلاح میکنم:
      اگر هر پیام‎رسان داخلی‎ای قابلیت امنیتی‎ای رو که اشاره کردم داشته باشه، نه تنها نصب می‎کنم، بلکه علاوه بر استفاده از اون، به دیگران هم توصیه می‎کنم.

  • Abolfazl Mandi

    نه ترو خدا بیا رقیبش باش
    بجز یه مشت ساندیس خور فک نکنم کسی از پیامرسانهای داخلی استفاده کنه چون همه شناختنتون دیگه

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی