ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

یادداشت: تعلیق فعالیت پژو سیتروئن در ایران چه پیامدهایی برای مشتریان خواهد داشت؟

ساعاتی پیش تعلیق فعالیت پژو سیتروئن در بازار ایران در پی خروج آمریکا از برجام به شکل رسمی توسط رسانه های بین المللی اعلام شد، اما این ماجرا چه تاثیری بر صنعت و شرایط بازار ...

سپهر زنگنه
سپهر زنگنه منتشر شده در ۱۵ خرداد ۱۳۹۷  |  ۰۰:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

ساعاتی پیش تعلیق فعالیت پژو سیتروئن در بازار ایران در پی خروج آمریکا از برجام به شکل رسمی توسط رسانه های بین المللی اعلام شد، اما این ماجرا چه تاثیری بر صنعت و شرایط بازار خودرو کشورمان به دنبال خواهد داشت و آیا مشتریان ایرانی مانند دفعه قبل دچار ضرر و زیان ناشی از افت کیفیت خودروها می شوند یا خیر؟

با توجه به سابقه پژو و خالی کردن پشت ایران خودرو در سال 91, شاید تعلیق فعالیت پژو سیتروئن اینبار به اندازه دفعه قبلی تاثیر گذار نباشد. به خصوص آنکه برخلاف امید های اولیه اکثر خودروهای پسا برجامی در نهایت محصولاتی با قیمت بیش از یکصد میلیون تومان از آب در آمدند که نقش چندانی در میان انتخاب های قشر متوسط و ضعیف جامعه بازی نمی کنند.

تعلیق فعالیت پژو سیتروئن

بنابراین در کوتاه مدت تاثیر توقف فعالیت ها ایکاپ و سایپا سیتروئن به عنوان شرکای ایرانی پژو سیتروئن در ایران، کاهش تیراژ یا توقف کامل خط تولید پژو 2008 و سیتروئن C3، عدم عرضه پژو 301، عدم عرضه نسل تازه پژو 508 و افزایش قیمت این سه محصول در بازار آزاد به دلیل کاهش عرضه خواهد بود.

در میان مدت اما این کمبود قطعات است که می تواند گریبان مشتریان ایرانی را بگیرد، در واقع همین حالا هم خودرویی مانند پژو 2008 علیرغم مونتاژی بودن با کمبود قطعات یدکی مواجه است و مسلما در صورت قطع همکاری ایران خودرو  و پژو و عدم تبادل مالی دو شرکت، تامین قطعات یدکی با توجه به قیمت ارز و افزایش تعداد واسطه ها به معضلی برای خریداران مبدل خواهد شد.

از طرف دیگر بر خلاف تحریم قبلی که چینی ها وظیفه تامین قطعات یدکی را بر عهده گرفتند، اینبار به علت تیراژ پایین تولید و شمار کم این خودرو ها در ایران، عملا توجیه اقتصادی کافی برای ساخت قطعات در داخل یا تامین قطعات یدکی توسط صنعت گران چینی وجود ندارد و همین امر می تواند خودرو محبوبی چون پژو 2008 را به سرنوشتی مانند سرنوشت پژو 407 مبدل کند. کاهش قیمت و خرید و فروش سخت خودروهای پسا برجامی در چنین شرایطی از پیامدهای احتمالی این وضعیت خواهد بود.

https://digiato.com/wp-content/uploads/2018/05/E5E5A7B6-BFC0-4311-8A1A-902195F19724.jpeg

در بلند مدت اما تاثیر تعلیق فعالیت پژو سیتروئن و عدم فعالیت خودروسازان بین المللی در بازار ایران برای مشتریان عادی محسوس تر خواهد بود. همانطور که در جریان هستید، ایران خودرو هم اکنون در قالب قراردادی ده جانبه در رویای دست یابی به تکنولوژی و دانش توسعه پلت فرم است، اما حالا با شرایط جدید احتمالا این قرارداد به کلی معلق خواهد شد. در پی توقف فعالیت پژو سیتروئن نیز با عدم به روز رسانی محصولات، فاصله صنعت خودروسازی کشورمان نسبت به شرکت های بین المللی که در آستانه انقلابی تمام برقی قرار گرفته اند افزایش خواهد یافت و اندک امید های فعلی برای جبران این فاصله عظیم نیز از میان می رود.

تعلیق فعالیت پژو سیتروئن

بنابراین کاهش چشمگیر تنوع در بازار و دلسرد شدن مشتریان از خرید خودرو، کمترین عواقب چنین شرایطی در بلند مدت خواهد بود و از اثرات جدی تر آن نیز می توان به عدم به روز رسانی خودروهای از نظر مشخصات فنی و ایمنی اشاره کرد که زیان های کلان در زمینه های اقتصادی و تلفات ناشی از تصادفات را در پی خواهد داشت.

کور سوی امید

در نهایت اما این امید باقی است که خودروسازان فرانسوی به پایان دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ خوشبین باشند و پس از پایان دوران این رئیس جمهور وحشت آفرین آمریکا، بار دیگر خطوط تولید خود در شرکت های ایرانی را فعال نمایند اما تا آن زمان باید منتظر ماند و دید که شرایط به چه نحوی پیش می رود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (62 مورد)
  • Ali_asefi

    بهتر

  • Arash Naimiyan

    حالا هی یه چنتا میگن امریکا کاری نمیکنه اگه متوجه باشید میبینید کل ایران با دلار میچرخه یه دلار رفته بالا کشور زیر رو شده

  • Farzin Farzini

    ترامپ بره یکی دیگه بیاد شاید بهتر باشه!!!!!
    واقعا این تفکر مسموم کی از اذهان ما باید پاک بشه؟؟ چندبار باید اعتماد کنیم و باز ضربه بخوریم؟؟ ده بار بیست بار؟؟ شما فکر میکنی ترامپ بره یکی دیگه بیاد آمریکا ایرانو گلستان میکنه؟؟ واقعا متاسفم برای این طرز فکر. مسوولین خودروساز هم مثل شما فکر میکنن که ۴۰ ساله ما رو وابسته به فرانسه کردن که حالا التماس کنن و قرارداد ببندند و سپس اونها هم بزنن زیر همه چی و شما هم بگی اینا بد هستن بعدی ها بیان خوب میشه و این دور تسلسل ادامه داره تا جاییکه با استفاده از تفکر غرب زده خیلی‌ها، ایرانو کاملا بدوشند. همین تفکر وابسته به غربه که نمیزاره صنعت ما پیشرفت کنه و ما رو همیشه وابسته جنایتکارها کرده

    • مجوری

      متاسفم که با امثال شما هم وطنم

  • far

    در شرایط تحریم فرصت برای فروش اجناس بنجل و رانت خواری و سواستفاده هموارتر میشه. دلال تحریم که خوشحاله ازین اوضاع. تنها دلیل وجودی اینها مبارزه با استکباره که اونم تو زرد از آب در اومدن. انتظار داشتم تو سوریه جواب اسرائیل رو بدن که ندادن!! همه ش فیلمه بنفع جیب گشادشون

  • afshingm

    اولا که بعد از ترامپ هر کی بیاد بهتر از ترامپ نخواهد بود، حداقل نه برای ما ! لذا به کور سوی امید دل نبندید ! اروپایی ها هم از اساس غیر قابل اعتماد اند ! همین چند روز پیش دیجیاتو مقاله زد که پژو گفته قصد خروج از ایرانو نداره، زیر همون مقاله نوشتم اینا عمرا توی ایران بمون نیستند دلتونو صابون نزنید کلی هم دیجیاتو تحلیل کرده بود و نوشته بود که اگه پژو و سیتروئن از ایران خارج نشند فلان می شود و بهمان می شود و خودروهای خوب و با کیفیت میاد و .... حالا شد همونی که بنده عرض کردم ! ولی چیزی که بیشتر از همه جیگر آدمو میسوزونه اینه که این مسئولین دلسوز کلی هزینه کردند و کلی پول دادند و کلی امتیاز دادند و کلی خط تولید پژو 2008 و پژو 508 و سیتروئن نمیدونم چی چی و فلان ایجاد کردند، کلی دستگاه خریدند و پول انتقال تکنولوژی دادند، محصولشان با قیمت گزاف وارد بازار شد، هیچکس نخرید یا عده خیلی کمی خریدند، محصول شکست خورد، حالا هم که این دوستان خارج شدند و کلی ضرر مالی گذاشتند و رفتند ! و ضربه واقعی اینجا به آدم میخوره که پول من و امثال منی که پراید 5 تومنی و پژو و سمند 7 تومنی رو 30، 40 میلیون خریده بودیم رفت تو جیب خودروساز ایرانی و فرانسوی !
    و یک پیش بینی دیگه هم براتون دارم، و اون اینکه باز هم اگر پژو بخواد بیاد تو ایران اینا باز هم میرن همین هزینه ها رو می کنند و باز هم همینطوری سرشون کلاه میره ! دقیقا مثل نویسنده مقاله که هنوز چشم امیدش به رفتن رئیس جمهور فعلی آمریکا و فعالیت دوباره خودروساز های فرانسوی توی ایران بدون هیچ تضمینی است ! هنوز هم این تفکر "احساس نیاز به دیگران" در ذهن نویسنده مقاله و امثال ایشون وجود داره ! هنوز هم به گزیده شدن از یک سوراخ نه دوبار حتی چندبار اعتقاد دارند !!!
    به مهندسین و نخبه های خودروسازی کشور خودمون که الان هر کدومشون سمت های مهم توی شرکت های مطرح خودروسازی جهان دارند و خیلی ها که در داخل به انزوا رفتند ایمان بیاورید ! بی مهری و بی اعتمادی و فساد و مافیا و همین طرز فکر ما را عقب مانده ترین کشور دنیا کرد ! کشوری که دانشش را در اختیار دیگران می گذارد و محصول همان دانش را به گزاف ترین و وقیحترین شکل ممکن دوباره میخرد ! چنین کشوری جایگاهش در زباله دانی تاریخ است !

    • Farzin Farzini

      دقیقا درسته، گل گفتی

  • molavy

    بازم باید بریم مذاکره. تنها راه حل مذاکره است نه ایستادگی
    اعتماد به جوون ها اشتباهه. نباید به کسی رای بدیم که شعارش می‌دون دادن به جوون هاست

    • آریا

      توان ایستادگی ندارید.در واقع هیچ کس نداره شعار مفت ندین ? ? ?

    • مجوری

      حالت خوبه؟

  • alimohammadi15

    ترامپ برای ما بده، برای جهان هم بده، اما قبول کنیم که داره به شعار انتخاباتیش، یعنی Make America Great Again واقعا عمل میکنه و فقط و فقط منافع کشورش رو در نظر میگیره...

  • stormwolf

    تنها فرصت ما ورود به عرصه ی خودرو سازی برقیه اما میترسم مثله دیگر تولیدات بومی با باند بازی رانت خواری و تهش بالا کشیدن یه پول کلان پروندش بسته شه

  • jalal

    ایدئولوژی پدر این مملکت رو درآورده . مخصوصا که ایدئولوژی مذهبی هم هست . هر کی حرف بزنه میشه دشمن خدا و شهدا !

    • Farzin Farzini

      اول از همه با عقل که بسنجی میبینی راه‌حل‌هایی که برای ایران میدین، دقیقا باعث پسرفت ما شده بعد اگه متوجه نشدی ایدئولوژی رو پیش میکشیم

    • molavy

      ملی شدن صنعت نفت
      اصلا ربطی نداره. الکی حرف در نیار.
      مثلا میخوای بگی هرجا ما دنبال منافع مون بودیم آمریکا و انگلیس بهشون فشار اومده. هسته ای اصلا به درد نمیخوره. همه دارن میرن دنبال سوخت های پاک . مثل روسیه و آمریکا و همین ژاپن و انگلیس .بزار راحت زندگیمون رو بکنیم. ما گوشی آخرین مدل می‌خواهیم

      • Seyyed hashem Eshaghi

        خودشون ما مرگبار ترین سلاح ها رو دارن
        و هنوز استفاده از انرژی هسته ای به نیمه های راه هم نرسیده.
        تو اینترنت بزنید میزان استفاده کشور ها از فناوری هسته ای
        بعد میبینید ک ایران چقدر عقب هست

    • hossein abdolmajid

      زمان ملی شدن نفت هم کشور مارو تحریم کردن ..

  • ErfanM

    این حقارت رو قبل از ۱۴۰۰ تموم میکنیم ریشه هاش رو هم توی آتیش خشم مردم میسوزونیم

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی