ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تلگرام های غیر رسمی
تکنولوژی

رنگارنگ‌های مرموز؛ تلگرام‌های غیر رسمی چگونه فعال هستند؟

«حسن بیگی»، نماینده مجلس شورای اسلامی اخیرا به نقل از وزیر اطلاعات کشور گفته که تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و اکنون 25 میلیون عضو دارد. خبری که البته چند ساعت بعد از ...

آرش پارساپور
آرش پارساپور منتشر شده در ۲۰ خرداد ۱۳۹۷  |  ۱۴:۲۵

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

«حسن بیگی»، نماینده مجلس شورای اسلامی اخیرا به نقل از وزیر اطلاعات کشور گفته که تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و اکنون 25 میلیون عضو دارد.

خبری که البته چند ساعت بعد از آن توسط سایت‌های خبری به ادعای یک فرد رده بالای امنیتی در حاکمیت (بدون ذکر نام او) تکذیب شد. وزارت ارتباطات و مرکز ماهر هم چندی پیش از این درباره استفاده از این برنامه‌ها هشدار داده و گفته بودند: «تاکنون هیچگونه سروری در اختیار تلگرام و یا نسخه‌های غیررسمی آن قرارنگرفته است.» اما بالاخره ماجرا چیست و این تلگرام های غیر رسمی می‌توانند دولتی باشند یا خیر؟

تلگرام های غیر رسمی

با اینکه اکثر کارشناسان همیشه به موضوع پایش احتمالی تلگرام‌های غیر رسمی اشاره داشته‌اند، اما تاکنون نهادهای رسمی چنین موضوعی را تایید نکرده بودند. حالا حجت‌الاسلام والمسلمین‌ «هادی صادقی» معاون فرهنگی قوه قضاییه هم تایید کرده که تلگرام طلایی و‌ هاتگرام، اطلاعات و کانال‌های تلگرام را به صورت پالایش شده در اختیار کاربران قرار می‌دهند. صادقی در ادامه گفته است:

«این قابلیت‌ها و برنامه‌ها اما موقتی هستند و در واقع برای برهه‌ای که کاربران اینترنتی کشورمان از تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی کوچ می‌کنند تولید شده‌اند و فرصتی در اختیار کاربران اینترنتی قرار می‌دهند تا اطلاعات خود را از تلگرام به دیگر سامانه‌ها منتقل کنند‌.»

او همچنین تاکید کرده که این دو نسخه از تلگرام به تمام برنامه اصلی تلگرام اصلی دسترسی ندارند و کانال‌های نامناسب را فیلتر می‌کنند. به همین منظور دسترسی کاربران در این تلگرام طلایی و‌ هاتگرام پالایش شده است‌.

تلگرام های غیر رسمی

تمام این ماجرا و اظهار نظرها باعث شده تا حدس و گمان درباره این تلگرام‌ها زیاد شود و روزنامه جهان صنعت حتی از قول خبرنگارش مکالمه‌ای منتشر کرده که خواندن آن جالب است:

«با شرکت مالک تلگرام طلایی حرف می‌زدم که فردی گوشی را برداشت و گفت: بفرمایید، گفتم: تلگرام طلایی و‌ هاتگرام برای شماست؟ گفت: بله، گفتم چرا دو نسخه از تلگرام را ایجاد کرده‌اید؟ گفت: حتما صلاح دیدیم که دوتا داشته باشیم‌. گفتم سوال نمی‌کنی من کی هستم، گفت: نه فرقی ندارد‌. گفتم: پس مشخص شد که پشت شما گرم است‌. بعد گفتم آماری که وزیر اطلاعات داده از کجا آورده که شما 25 میلیون کاربر دارید و چرا وزیر اطلاعات باید این آمار را بدهد؟ گفت: وزیر کی چنین حرفی زده است؟ گفتم: سرچ کن همه جا منتشر شده است‌.»

عرفان رضاییان کارشناس امنیت سایبری در گفتگوی خود با دیجیاتو می‌گوید که کلیات این دو برنامه مثل تلگرام اصلی هستند و موارد معدودی در آنها تفاوت دارد:

«در هر دوی این برنامه‌ها از همان API‌های تلگرام استفاده شده ولی با اینکدینگ‌های مشخص که باعث فیلتر نبودن آنها می‌شود. این دو نسخه از تلگرام شاید رسما از سوی دولت عرضه نشده باشند اما در این برهه کوچ به پیام رسان‌های بومی بسیار کاربردی شده‌اند. دولت می‌توانست پیش بینی کند که پروژه پیام‌رسان‌های بومی مانند ایمیل بومی و جستجوگر بومی و... آنچنان که باید و شاید عمومیت پیدا نمی‌کند و شاید بهتر بود با کمک و پروموت کردن همین نسخه‌های غیر رسمی، کار را راحت‌تر کند.»

تلگرام های غیر رسمی

این کارشناس تاکید می‌کند که کاربران در تلگرام طلایی و ‌هاتگرام از امنیتی مشابه با تلگرام برخوردار نیستند‌ و تنها کلاینت رسمی تلگرام ایکس را از نظر میزان امنیت با نسخه اصلی این برنامه یکی می‌داند:

«آمار 25 میلیونی هاتگرام و تلگرام طلایی از نظر من صحیح نیست و در آن مبالغه صورت گرفته ولی در هر حال بر کسی پوشیده نیست که تا ده میلیون کاربر در این موارد عضو هستند.»

تلگرام های غیر رسمی
با اینکه تلگرام در کافه بازار حذف شده اما نسخه‌های طلایی و هاتگرام و... هنوز قابل دانلود هستند و میلیون ها دانلود را نیز از آن خود کرده‌اند

«رسول وحدتی» کارشناس امنیت اطلاعات نیز نحوه فیلتر نبودن این برنامه‌ها را برای دیجیاتو تشریح می‌کند:

«تلگرام طلایی نسخه پیشرفته‌ایست که این روزها بیشتر از سایر نسخه‌های غیر رسمی مورد توجه قرار گرفته، چرا که در پس زمینه اول به یک ساکس پراکسی متصل می‌شود. این بدان معناست که پیش فرض به صورت ضدفیلتر اجرا می‌شود و در آن کانال‌های سیاسی و غیراخلاقی هم فیلتر هستند. سرور‌های MTPROTO که در نسخه جدید تلگرام هستند به صورت دستی باید توسط کاربر اجرا شود ولی مورد ساکس در تلگرام طلایی به طور خودکار این کار را انجام می دهد.»

وحدتی به مساله عرضه تلگرام طلایی قبل از آپدیت اخیر تلگرام اشاره می‌کند و تاکید می‌کند که پراکسی موجود در تلگرام طلایی و هاتگرام از سرویس ساکس استفاده می‌کنند:

«تلگرام طلایی از همان SOCKS5 استفاده می‌کند ولی تلگرام اصلی علاوه بر SOCKS پروتکل MTPROTO هم داراست . در این پروتکل از الگوریتم AES (رمزنگاری های متقارن) و RSA (رمزنگاری نامتقارن) استفاده شده است . تمامی داده ها و پیام های کاربر از جمله، پیام های متنی ، emoji ها، استیکرها ، فیلمها و عکس ها و توسط این پروتکل به صورت end-to-end رمز نگاری می شوند. هیچ سرور واسط قادر به رمزگشایی اطلاعات نیست.»

تلگرام های غیر رسمی

این کارشناس امنیت اطلاعات معتقد است که امنیت هیچ‌گاه به طور صد در صدی تامین نمی‌شود و همیشه یک مساله نسبی است، با این حال باور دارد که می‌توان میزان آن را کاهش و افزایش داد. او به مقایسه دو پروتکل جدید موجود در تلگرام (که هر دو در تلگرام طلایی و هاتگرام هم هستند) می‌پردازد:

«در پروتکل ساکس در واقع شما با یک واسط (پراکسی سرور) به سرور یا سایت‌های مورد نظر دسترسی پیدا می‌کنید که بعضا ممکن است در برخی موارد سرعت شما افزایش یابد. نسخه 5 این پروتکل در حال حاضر کاربردی بوده و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در این نسخه امنیت نسبت به نسخه‌های قبلی بالا رفته است ولی اطلاعات همانند پروتکل MTPROTO به طور کامل و end-to-end رمز نمی شود.»

تلگرام های غیر رسمی

به نظر می‌رسد بخت و اقبال تلگرام های غیر رسمی تاکنون خوب بوده و حاکمیت فعلا به وسیله برخی از آنها در حال خارج کردن کاربران از تلگرام اصلی است تا سیاست‌های آینده‌ که کوچ کاربران به پیام‌رسان‌های بومی باشد، ذره ذره اتفاق بیفتد. همانطور که معاون فرهنگی قوه قضاییه گفته این برنامه‌ها در واقع برای برهه‌ای که کاربران اینترنتی از تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی کوچ می‌کنند تولید شده‌اند و فرصتی در اختیار کاربران اینترنتی قرار می‌دهند تا اطلاعات خود را از تلگرام به دیگر سامانه‌ها منتقل کنند‌. در هر حال باید دید که این سیاست‌ها در نهایت به کجا خواهد رسید و به اهداف بلند مدت خود دست پیدا خواهند کرد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (27 مورد)
  • molavy

    ده تا ده تا مسیریاب ایرانی
    ده تا ده تا مارکت اندروید ایرانی
    ده تا ده تا مسنجر ایرانی
    حیف این همه پول
    جالبه هیچ کم هم ازشون استفاده نمی کنه

  • asghar

    یعنی دارین این مقاله رو میخونین من که هر چی از اینا دسته مقاله ها ببینم نمیخونم به عشق کامنت شما ها اومدم

    • آرش پارساپور

      دستتون درد نکنه انقدر لطف و محبت دارین به مقاله :D

  • No Name!

    این MTProto که عالیه تا الان....سرعت تلگرام واقعا عالی شده...دمت گرم پاول دوروف

  • stormwolf

    "چرا دوتا ساختید ؟ لابد صلاح دیدیم که دوتا ساختیم" دلیل اصلیش اینه که برا ساخت هر دوش از دولت پول گرفتین مگر نه هیچ ادم عاقلی با سرمایه خودش دوتا اپ که یه کار بکنن نمیسازه و برای اپ خودش رقیب درست کنه شما به ازای ساخت برنامه پول گرفتید و بعد گفتید یکی دیگه بسازیم پول مفت پارو کنیم هرکی از این پیام رسانا استفاده میکنه خودشو راحت کنه بره سروش فرقی نداره دیگه??

    • hmasroor

      برای اینکه شانس بیشتری برای گول خوردن تعداد بیشتر مردم و استفاده ازشون باشه.
      یعنی مثلاً فقط موبوگرام باشه و دست موبوگرام رو بشه و دیگه کسی استفاده نکنه کل زحمات و بودجه های صرف شده هدر میره ولی وقتی 10 تا اپ مختلف باشن که همون کار شنود موبوگرام رو برای اینا انجام بدن شانس این هست که مثلاً یکی به موبوگرام بدبین بشه اما از عدم اطلاعش بره سمت مشابه اش مثلاً تلگرام طلایی!!!
      جدی میگم نمونه اش دایی خودم موبوگرامو سر قضیه اخبار ضد و نقیص بهش بدبین شده خیلی جدی مثلاً امنینی عمل کرده رفته سراغ تلگرام طلایی!!! ?

    • yosof

      عزیزم کسی که فیلترشکن استفاده میکنه، چه بخواد چه نخواد داره کسری بودجه دولت رو جبران میکنه.وقتی مردم سیاست شناس نیستن و سیاستمدارهای فعلی روحیات مردم رو میشناسن (طبق اعتراف خودشون که ما زبان مردم را میدانیم!!) آخرش همینه.چوب دوسر نجس.طرف چقدر خوشحاله که داره فیلترشکن استفاده میکنه.نگو که...

  • yosof

    پکیج تصویری درشرح حال این روزها:
    yon.ir/r38Jx
    yon.ir/UDA6q
    yon.ir/f944c
    yon.ir/8KUo2
    yon.ir/qoERp
    yon.ir/0TlGC
    yon.ir/WgnrK
    yon.ir/YuBfI
    yon.ir/UAGSi
    yon.ir/4Xnbv

  • molavy

    همه برنامه های ایرانی مثل ماشین هاش به درد نخوره
    مثل پزشک های ایرانی. مثل خیابون هاش. مدرسه هاش. اخلاق مردمش.

  • aliasad

    دیجیاتو چرا کامنتامو میذارم پاک میکنی نکنه میخوای بندازیم گیر بچه های بالا??

  • aliasad

    دیجیاتو چرا کامنتامو میذارم پاک میکنی نکنه میخوای بندازیم گیر بچه های بالا?

  • gramophon music

    وایزر چت عالیه yzerchat در لحظه چت شما روترجمه میکنه برای شخص مقابل به زبان های چینی انگلیسی و 20 زبان دیگه سرعتش هم از تلگرام بیشتره تماس صوتی داره تماس ویدیویی هم داره ساخت کانال و گروه هم داره رابط کاربری بهتر از تلگرام هست

    • آرش پارساپور

      به بخش اپلیکیشن گفتم این موضوعو . مرسی از کامنتتون

  • molavy

    از شتر استفاده می کنیم
    از کبوتر نامه رسان
    از دود
    حتی اگر گوگل هم ما رو فیلتر کنه
    حتی اپل هم خدمات نده
    شده از آمریکا گدایی کنیم
    ولی از سرویس های داخلی استفاده نمی کنیم
    حتی آنهایی که حکومتی نیستن.
    از هیچ کدوم. شده وایسیم را به را آدرس بپرسیم
    از مسیریاب های داخلی استفاده نمی کنیم
    حمایت از برنامه های داخلی حتی مستقل ها اشتباهه. همون بهتر که نباشن

    • molavy

      موافقم حکومتی ها باعث همه مشکلات هستند.
      باید در مقابلشان متحد شد
      نه به تصمیمات حکومتی.
      نه به برنامه ایرانی چه حکومتی چه مستقل.

    • Reza 77

      شما حکومتی ها لجبازی نکنید تا مردم هم لجبازی نکنند
      من به این اتحاد بی نظیر در طول تاریخ افتخار میکنم.
      خبر های بدی برای شما حکومتی ها در راهه

    • Javad Rajaei

      واقعا كه

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی