تدابیری که اندیشیده نشد؛ امنیت شغلی 15000 خانوار متاثر از تحریم های صنعت خودروسازی
وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت های خودروسازی کشورمان برای مقابله با تحریم صنعت خودروسازی ایران برنامه بلند مدتی را در پیش نگرفته اند و تنها به ذخیره سازی قطعات روی آورده اند. این ...
وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت های خودروسازی کشورمان برای مقابله با تحریم صنعت خودروسازی ایران برنامه بلند مدتی را در پیش نگرفته اند و تنها به ذخیره سازی قطعات روی آورده اند. این ذخیره سازی در آغاز راه اقدامی منطقی به نظر میرسد، اما شاید فقط تا آخر سال جواب بدهد و مشخص نیست در سال های آینده چگونه می خواهیم با تحریم قطعات مقابله کنیم.
صنعت خودروسازی دومین صنعت بزرگ کشورمان است و باید برنامه ای جامع و کامل برای آن تدوین کرد که فعلا خبری از آن نیست. تحریم های جدید آمریکا علیه ایران بسیار سختگیرانه تر از قبل بوده و خروج شرکت های خارجی از ایران، جلوگیری از ارسال قطعات به داخل کشور، کاهش شدید تولید و بیکار شدن کارگران از جمله عواقب تحریم صنعت خودروسازی ایران خواهد بود.
تا به حال حدود 15 هزارنفر از پرسنل این شرکت ها در بخش های فروش و بازاریابی، خدمات پس از فروش، شبکه و ... شغل خود را از دست داده اند اما این وضعیت تنها مختص افراد شاغل در این صنف نیست. بسیاری از مشاغل وابسته به خودرو نیز به خاطر وضعیت کنونی ضرر بسیاری را متحمل شده اند.
قطع ارتباطات خارجی در صنعت خودرو، یکی از اصلی ترین تبعات بازگشت تحریم ها علیه صنایع ایران است. آمریکایی ها به شرکت های خارجی از جمله خودروسازان مطرح اروپایی هشدار داده اند که در صورت فعالیت در ایران و همکاری با شرکای ایرانی، با جرایم مادی و معنوی بسیار سنگینی مواجه خواهند شد و همین امر باعث شده بیشتر خودروسازان خارجی حاضر در ایران مانند پژو سیتروئن، مزدا، هیوندای و رنو مجبور به ترک بازار کشورمان شوند.
مطبوعات و رسانه های خودرویی فعال در فضای مجازی، سایت ها و خبرگزاری های خودرویی، در کنار شرکت ها و نمایشگاه های استانی خودرو، مشاغلی هستند که به طور مستقیم از این اتفاقات متضرر شده اند. در ادامه در صنوف دیگر نیز واحدهایی از وضعیت صنعت خودروسازی زیان دیده یا با کسری بودجه مواجه شده اند. پیمانکاران چاپی، شرکت های تبلیغاتی، پیمانکاران برگزاری رویدادها و مراسم، شرکت های حمل و نقل، بازرگانی و بیمه از جمله صنوفی هستند که بخشی از درآمد خود را به خاطر وضعیت حال حاضر صنعت و تجارت خودرو از دست داده اند.
در نهایت باید به مشاغل خدماتی و شرکت های ارائه دهنده خدمات B to B نیز اشاره کرد، همانند شرکت های تجهیزات اداری، فروش و پشتیبانی نرمافزارهای فروش و خدمات. چنانچه ارزیابی دقیقی از تعداد افراد بیکار در این صنوف را به طور دقیق محاسبه کنید، تعداد دقیق افراد بیکار شده بسیار بیش از 15هزار نفر خواهد بود. علاوه بر این هزینه ها و ضررهای وارد شده و کسری درآمدها خود داستان دیگری دارد.
کند شدن روند توسعه محصول، عقب ماندگی از دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا و بروز چالش های جدی در حوزه کیفیت خودروهای تولیدی از دیگر تبعات تحریم صنعت خودروسازی ایران هستند. اگر روند تولید خودرو در ایران طی چند ماه اخیر را بررسی کنیم، می بینیم که تحریم ها به تدریج اثرات خود را نشان داده اند و در حال حاضر تولید خودرو در کارخانه ها حدود 40 درصد پیدا کرده و تحویل محصولات به مشتریان نیز با مشکلاتی مواجه شده است. هم اکنون هزاران دستگاه خودروی ناقص به دلیل کمبود قطعه در کارخانه ها خاک میخورند و با آغاز دور جدید تحریم ها، شرایط بسیار سخت تر از این خواهد شد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.


رسما کارمون ساختس ?
اینهمه ملت بیکارن چند میلیون نفر
الان شما مشکلتون اینان، بزار نباشن، گند زدن به یه ایران این دو تا شرکت
دوست خوبم , با توجه به این سطح از درامد و سطح زندگیمون از سطح جهانی , قیمت یک پژو 206 که 70م تومانه و واقعا یکی از بی کیفیت ترین خودرو ها , قیمتش به دلاری میشه 5 هزار دلار (70 تقسیم بر 14 میشه 5 هزار دلار ) , تو هیج جای دنیا خودرو با 5 هزار دلار نیست جز همین بی کیفیت هایی که ما داریم و یک سری ماشین چینی- پس نباید از ایران خودرو و سایپا گلایه کنیم مشکل خیلی بزرگ تر از برشگستگی یک کارخانس تازه همین هاهم بیکارن بشن ما نمیتونیم توقع داشته باشیم هیچ کارخانه ها خودرو با قیمت 5 هزار دلار به ما بدهد - یکم باید منصفانه برخورد کنیم - ادم باید به جایگاه ایرانی توجه کنه که واقعا سطح زندگیش نسبت به گذشته خیلی خیلی کاهش پیدا کرده
چرا داری چرت میگی تا دیروز همین اشغالارو میفروختن ۱۲ هزار دلار چیزی نمیگفتی الان وضعیت دلار به هم ریخته زبون باز کردی، نگران نباش گرونترشم میکنن
مگه اینکه ورشکست بشن تا از دست این اشغالاشون راحت بشیم
بلاخره شتر سواری که دلا دلا نمیشه میخوری زمین، باید این اتفاق می افتاد باید یه جایی این کثافت کاری تموم بشه
خدا را شکر