ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حبس برای ایجاد کانال در تلگرام
تکنولوژی

طرح جدید مجلس: مجازات حبس برای ایجاد کانال یا گروه بدون مجوز در پیام‌رسان‌ها

از فیلترینگ تلگرام چندماهی می‌گذرد ولی بر اساس آمارهای منتشر شده هنوز این پیام‌رسان در بین کاربران ایرانی محبوب‌ترین است. حالا بعد از این مسدودسازی، برخی از نمایندگان مجلس به دنبال ایجاد طرحی هستند که ...

آرش پارساپور
آرش پارساپور منتشر شده در ۱۲ آذر ۱۳۹۷  |  ۱۲:۴۵

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

از فیلترینگ تلگرام چندماهی می‌گذرد ولی بر اساس آمارهای منتشر شده هنوز این پیام‌رسان در بین کاربران ایرانی محبوب‌ترین است. حالا بعد از این مسدودسازی، برخی از نمایندگان مجلس به دنبال ایجاد طرحی هستند که در آن ایجاد کانال یا گروه در پیام‌رسان‌های خارجی و داخلی منوط به داشتن مجوز باشد و در صورت عدم داشتن این مجوز، با افراد خاطی به صورت قانونی برخورد خواهد شد.

در طرحی که با عنوان ساماندهی بر پیام‌رسان‌های اجتماعی نوشته شده مفاد مختلفی نوشته شده که در بخش مجازات‌ها این مطلب آمده است: «ایجاد کانال یا گروه به اخذ مجوز است. بر این اساس، فعالیت موثردر پیام رسان های خارجی و ‌داخلی مانند ایجاد کانال و گروه ها بدون مجوز ممنوع است.ایجاد یا اداره کانال ها وگرو هایی که با نقض غیرقانونی تدابیر ‌مسدودسازی صورت می گیرد مستوجب محکومیت حبس یا جزای نقدی درجه ۸ خواهد بود‎.‎»

بر اساس قوانین کشورمان جزای نقدی درجه 8 شامل حبس تا سه ماه، شلاق تا ده ضربه و پرداخت جزای نقدی تا ده میلیون (۱۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال می‌شود.

حبس برای ایجاد کانال در تلگرام

در این طرح همچنین برای افرادی که بدون مجوز و یا نقص مسدودسازی ارائه خدمات نسبت به راه اندازی یک پیام‌رسان اقدام نمایند هم مجازات حبس شش ماه تا دو سال مقرر شده است. همچنین کسانی که از ماده 17 این طرح پیروی نکنند هم به انفصال از خدمت برای اولین بار و یا قطع همکاری دائم در صورت تکرار خطایشان خواهند بود. بند 17 این طرح به شرح زیر است:

«نسبتی از درآمد حاصل از فروش پهنای باند و ترافیک ایجادشده توسط پیام‌رسان‌های داخلی که توسط ارائه‌کنندگان خدمات دسترسی به کاربران نهایی به فروش می‌رسد باید به پیام‌رسان ایجاد‌کننده این ترافیک پرداخت شود. میزان این نسبت و نحوه پرداخت این درآمد براساس آیین‌نامه‌ای خواهد بود که 3‌ماه پس از تصویب این قانون به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه شده و به تأیید هیأت نظارت خواهد رسید.»

در این طرح برای افرادی که فعالیت و مبادلات مالی و ارائه این نوع خدمات در پیام‌رسان‌های غیر مجاز را دارند نیز مجازاتی در نظر گرفته شده است؛ ضبط اموال مبادله شده و پرداخت جزای نقدی معادل سه تا پنج برابر وجه مبادله شده بخشی از این مجازات اعلام شده است.

حبس برای ایجاد کانال در تلگرام

طرح مذکور را ۹۵ نماینده امضا کرده اند. غالب این نمایندگان اصولگرایان هستند اما نکته جالب حضور 22 نماینده از لیست امید است که در انتخابات سال گذشته توسط اصلاح‌طلبان معرفی و تبلیغ شد.

ناظران این طرح نیز این افراد و نهادهای دولتی و حکومتی مشخص شده‌اند:

  • رییس مرکز ملی فضای مجازی
  • معاون یا نمانده از وزارت ارتباطات
  • معاون یا نمانده از وزارت ارشاد
  • معاون یا نماینده از وزارت اطلاعات
  • معاون یا نماینده از دادستانی کل کشور
  • یک نماینده از کمیسیون فرهنگی مجلس
  • صدا و سیما
  • سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  • سازمان تبلیغات اسلامی
  • سازمان پدافند غیرعامل
  • یک نماینده از مدیران پیام‌رسان‌های داخلی
  • نیروی انتظامی
  • نماینده حوزه علمیه

گرچه موضوع فوق فعلا در سطح یک طرح به مجلس ارائه شده اما باید دید که در صورت تصویب آن در مجلس، سرنوشت کانال‌ها و گروه‌هایی که در پیام رسان‌ها در حال فعالیت هستند چه خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (37 مورد)
  • Mahdi Khansari

    الان یه نماینده میگه این کار یکی از خواسته های مردم بوده، به مصاحبه هم از اخبار شبانگاهی پخش میشه که مردم میگن اصلا از وقتی گروه ها مجبور به گرفتن مجوز شدن کلا زندگی ما لاکچری شده و هیچ دوشواری ای دیگه نداریم. خدای من این موجودات بی نظیرن، احمق ترین و خرفت ترین رئسای دنیا هستن، بی فکر، تهی مغز، بی شعور، توهین کردن به این موجودات هیچ اشکال اخلاقی ای نداره چون وجودشون در جایگاهی که هستن بزرگ ترین توهین به یک تمدن پر از ریشه است که تمامش رو با مغز فاسد خودشون سوزوندن

  • Matin Akbari

    یادتون نره که اینارو خودمون انتخاب کردیم :)

    • Alireza Soltani

      یجور میگی انگار از بین 80 ملیون خودمون یکیو انتخاب کردیم،ن حاجی همشون یکین،ما جلو صندوق رای فقط نقش سیاهی لشکرو بازی میکنیم

    • فـرزاد

      دقیقا ، خودتون !

  • فرشاد

    لیاخوف روحت شاد

  • vahid kamali

    به داعش سلام دوباره عرض کنیم
    چطوری ایرانی.....

  • eimanarenji

    سعی قابل تحسین در منفورتر و منفورتر شدن

  • herogame

    من موندم توی اون همه کله چی هست که از توشون این تصمیم در اومده! خجالت آور و مضحکه اصلا حتی بخوایم در مورد این موضوع صحبت کنیم

  • Alireza Zare

    ماشالا به نمایندگان ضد مردمی. خدا قوت. هر ثانیه پله‌های منفور شدن پیش ملت رو یکی ده‌تا میرید بالا...

  • modernamir

    یعنی من الان برای دانشجوهام کانال تلگرام درست کردم که درس و نمره امتحان رو توش بزارم، باید آماده زندان رفتن هم باشم! خیلی دانشگاه آزاد پول میداد (ساعتی کمتر از 0.5 دلار)، حالا به خاطرش باید زندان هم رفت!

    • arashdigital

      خیر، مدرس گرامی و بزرگوار، این طرح کذایی هنوز در صحن مجلس بررسی نشده و فعلاً در کمیسیون تازه تاسیس فضای مجازی هستش و متاسفانه فقط چند نماینده صرفاً آنرا مطرح و امضا کرده اند.مطمئناً اگر افکار عمومی نسبت به این موضوع حساس شود و سفت و سخت جلوی آن بایستد، این طرح مسلما رای نخواهد آورد. پس لطفاً نسبت به این موضوع حساس، بی تفاوت نباشید و تا میتوانید اطلاع رسانی نمایید و از نمایندگان شهر و استان خود بخواهید که مانع تصویب آن شوند . البته اگر وزیر ارتباطات بعنوان نماینده دولت با این طرح شدیدا مخالفت نمایند احتمال عدم تصویب آن هم زیاد خواهد بود ، امری که متاسفانه تاکنون رخ نداده و وزیر ارتباطات کاملا در این مورد منفعلانه رفتار نموده. وزیر ارتباطات یکی از افراد تاثیر گذار در این مقوله هستش.

      • pouya20

        همینکه تو مجلس ایران میشه چنین مزخرفاتی گفت و 95 تا امضا گرفت زیرش معلومه که شرایط مملکت چی هستش!

  • ahadm ۸۸۸۸

    یه مشت عقب افتاد ی نادان

  • Mar_ShaL

    برده داری به سبک مدرن

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی