ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

درخواست تسهیلات 11000 میلیارد تومانی؛ شرط قطعه سازان برای ادامه فعالیت در سال 98

با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی ایران در نیمه مرداد سال گذشته، صنایع خودرو و قطعه رفته رفته با مشکلات و چالش‌های بزرگی مواجه شدند و اولین و سخت‌ترین ضربه نیز به تولید وارد شد. ...

غزاله زاهدی
غزاله زاهدی منتشر شده در ۱۸ فروردین ۱۳۹۸  |  ۲۱:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی ایران در نیمه مرداد سال گذشته، صنایع خودرو و قطعه رفته رفته با مشکلات و چالش‌های بزرگی مواجه شدند و اولین و سخت‌ترین ضربه نیز به تولید وارد شد.
اخیرا دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اعلام کرده است که ارائه تسهیلات ۴هزار میلیارد تومانی به قطعه سازان و حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری‌های دستوری، آغازگر رونق تولید بوده و امید است با پیشنهاد های انجمن، اهداف مد نظر مقام معظم رهبری در سال رونق تولید محقق شود.

مازیار بیگلو در این رابطه اظهار کرد: همین دو اتفاق کافی بود تا جرقه رونق تولید پیشاپیش در قطعه‌سازی زده شده و همچون سنوات گذشته، قطعه سازان پیشگام و پیش‌رو اقدامات اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب باشند.
این امیدواری وجود دارد که با تامین نقدینگی کم‌کم میزان واردات مواد اولیه‌ای که منشاء خارجی دارد هم افزایش یابد و به مرور شاهد تولید انواع بیشتری خودرو توسط خودروسازان باشیم.
وی با بیان اینکه سال ۱۳۹۸ در واقع باید سال رونق تولید قطعه و متعاقبا خودرو باشد، گفت: سال پیش‌رو، در ظاهر سالی سخت خواهد بود، اما همان‌گونه که اجرای سیاست‌های پیشنهادی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در پایان سال گذشته موجب بازیابی توان قطعه سازان شد، امید می‌رود پیشنهاد های این انجمن در سال رونق تولید نیز به جد موجب افزایش تولید قطعه و خودرو و در نهایت تحقق اهداف کشور شود. به گفته دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، این پیشنهادها شامل تامین و توزیع الباقی نقدینگی ۱۱ هزار میلیارد تومانی مصوبه هیات دولت ظرف ۳ ماه اول سال، اصلاح قیمت‌های قراردادی قطعه سازان توسط خودروسازان تا قبل از اتمام فروردین ماه می‌شود.

رونق تولید

آن طور که قطعه سازان می‌گویند، هدف اصلی از پرداخت این نقدینگی به زنجیره خودروسازی، احیای صنعت قطعه است.
وی افزود: همچنین آزادسازی فرآیند واردات بدون انتقال ارز برای قطعه سازان و خودروسازان، اعمال تخفیفات و معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای برای حفظ قدرت اشتغال زایی قطعه سازان نیز از پیشنهادهای انجمن قطعه سازان و مجموعه‌های خودرو برای سال جدید بوده است. بیگلو گفت: اجرای موارد فوق موجب خواهد شد روند تولید روزانه هر یک از دو خودروساز بزرگ ایران در مرز ۲۵۰۰ خودرو در روز به تثبیت رسیده، خودروهای تعهد شده در حداقل زمان ممکن به مشتریان تحویل شود و متعاقبا با شروع فرآیند فروش خودرو در حاشیه قیمت بازار، روند تولید سود در خودروسازی شروع شود که خود موجب ارتقای شاخص بازار سرمایه خواهد شد.
به گفته فعالان قطعه‌سازی، طی سال گذشته ۱۳۰ هزار نفر از کارگران قطعه‌سازی بیکار و ۱۵۰ هزار نفر دیگر نیز تعلیق شده‌اند و اگر شرایط به همین منوال پیش برود، ده‌ها هزار نفر دیگر نیز کار خود را از دست خواهند داد.

نقدی بر حمایت گلخانه ای از صنعت خودرو

درخواست اعداد نجومی برای تسهیلات به قطعه سازان و خودروسازان در شرایطی انجام می شود که دو خودروساز بزرگ کشور تاکنون زیان انباشه چند ده هزار میلیارد تومانی را ثبت کرده اند، مشتریان از کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی رضایت ندارند و افق مثبتی نیز برای صادرات خودروهای تولیدی کشور به نظر نمی رسد. از این رو می توان گفت که صنعت خودروسازی/ قطعه سازی کشور، عملا به اشتغال زایی کاذب و بازی بازنده بازنده برای مشتریان و دولت تبدیل شده است. بازی ای که صرفا به نفع کارمندان مازاد و مدیران پر تعداد صنایع خودروسازی منجر می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Gol pesar

    اين به اصطلاح صنعت رو بايد درشو گل بگيرن و جون مردم رو آزاد كنن...

    . اين 11هزار ميليارد راحت هزينه بيمه بيكاري تمام كارگراي خودروسازي رو ميده كه هيچ، يك چيزي هم دستي ميشه بهشون داد تا زماني كه كار ديگه اي پيدا كنن...

  • Gol pesar

    دوستان دقت كنيد كه اين تسهيلات رو فقط از طريق چاپ پول بدون پشتوانه ميدن....

    مثل اون جبران پولي موسسات مالي..
    در نتيجه چاپ پول بدون پشتوانه ارزش پول كم ميشه و تورم روي همه چيز تاثير ميزاره...

    عملا ضرر و بي لياقتي يك گروه جاني خودروساز رو از جيب و حلق مردم ميگيرن

  • reza mojarad

    کی بود میگفت تحریما کاغذ پارست ؟؟
    حالا کاری به این ندارم خوبه بدونیم که خودروسازیمون در زمان کوتاهی پس از برجام از تحریم خارج شد و خودرو ساز هامون به جای بستن قرار داد های درست صحیح رفتن دوباره با پژو ورشکسته که بی کیفیت ترین خودرو ساز اروپاست قرار داد بستن و میخواستن به مدت طولانی دوباره خودرو هایی که هیچ کس تو اروپا نمیخره در مدل های سه تا پنج ساله پیشو به مردم بفروشن با اینم کار ندارم خدارو شکر قرار داد ها لغو شده به لطف ترامپ!اینو میخوام بگم که نتیجه میشه گرفت که بدنه فاسد خودرو سازی و قطعه سازی در ایران تا مدیران توصیه شده های نمایندگان مجلس و دولت این وضعیتو برای مردم رقم زدن و شاهد ساله میلیارد ها دلار به کشور از نظر سوزاندن سوخت بیش از اندازه موتور های بیکیفیت و قتل عام مردم بیگناه ونقص عضو هایی جبران ناپذیر و زندانی هایی هستیم که به دلیل خودرو های بیکیفیت در زندانن و شرکتای بیمه ای رو شاهدیم که صبح تا شب در حال پرداخت بیمه های شخص ثالث و خسارت های جانی هستند من یه پیشنهاد دارم برای حل تمامی این مشکلات یه نامه صلح و غلط کردیم واسه امریکا بفرستید تا مردم از این جهنم خارج بشن

    • Gol pesar

      صحبت هاي شما صحيح،
      بجز اينكه تاختين به پژو، گروه پژو متشكل از 5 برند هست كه دومين خودروساز پرفروش اروپاست... و جزو 5 تا از با سابقه ترين خودروسازي هاي جهان هست كه هيچوقت برشكسته و يا خط توليدش متوقف نشده...

      شما ميتوني بري با بنز هم قرارداد ببندي و بخواي يكي از پلت فرم هاي دهه80 اشو مونتاژ كني، اونا فقط بهحق امتيازشون اهميت ميدن...

      علت قرارداد با شركاي قديمي اين هست كه اينقدر خودروسازي در ايران تنبل، كم تحرك و سودجوست كه اصلا خط توليد شون قابليت تغيير براي ساخت خودرو از خودروساز ديگه اي رو نداره!!

  • یحیی خالدی

    منم برای اینکه تمایلی به زندگی در ایران داشته باشم درخواست وام تنها 1 میلیاردی بدون بهره دارم
    البته درخواست نیست و حتی کمتر از چیزیه که حق من و تک تک مردم ایرانه

  • mohammad moshkany

    جمع کنید این به اصطلاح صنعت رو پولش رو بدید به سایر بخش ها و صنایع نیروی کارش رو هم بفرستید یه جا که تولید واقعی داشته باشه هم جون هم مال مردم حفظ میشه

  • Mr.am in.m

    صنعت ما امروز نیاز به یک جراحی فوری دارد و در این راه ممکن است دردهایی همچون بیکاری‌ کارگران اجتناب ناپذیر باشند.واقعیت این است که صنعتی که مدام نیاز به حمایت داشته باشد، هیچ گاه به بزرگسالی و استحکام نمی‌رسد. باید اجازه دهیم صنعت ما به بلوغ برسد و این امر بدون شک موجب شکوفایی صنایع دیگر کشور نیز خواهد شد.
    در صورتی که زیان ناشی از مصرف بالای سوخت توسط خودروهای داخلی را محاسبه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که اگر کارگر‌های خودروسازی حتی تا سه سال از شغل خود بیکار شوند به نفع کشور است.

  • ErfanMTI

    پاچه خواران
    فلج بشه اون قطعه سازی
    چنان تعریف و تمجید از خودش و اقداماتش کرده انگار داره از خط تولید فراری و پورشه صحبت میکنه
    بعد ۵۰ سال عرضه ساختن نصف قطعات خودرو منسوخ شده دنیا رو ندارین و برای تحویل همین ارابه های مرگ و لگن های چهارچرخ به مشکل خوردین با افتخار دارین حرف میزنین؟
    خودم خیر سرم مهندس این مملکتم و الان دنبال کار هستم اما بیشتر علاقه دارم صنعت خودرو کشور با سر زمین بخوره تا این که بخواد دست من و امثال من در ریختن خون و آبروی هموطن آلوده بشه
    یکم خجالت بکشین
    میفهمین خجالت چیه اصن؟
    ساخت خودرو داخلی فقط دکان شده برای کشیدن گمرک های نجومی روی خودرو های مناسب خارجی
    تا ۱۳۰ درصد گمرک
    ینی یه بنی بشری اون ور دنیا یه چیزی میسازه با کلی قطعه و مهندسی
    چارتا یابو مفت خور ۱۳۰ درصد سود خالص میخورن بالا چیزی که اونور اومده و یه آبم روش
    چطور روتون میشه واقعا؟

مطالب پیشنهادی