ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پهپاد آمریکایی
تکنولوژی

ارزش پهپاد سرنگون شده آمریکایی در خاک ایران ۱۲۰ میلیون دلار بوده است

صبح امروز سپاه پاسداران جمهوری اسلامی گزارش داد که یک فروند پهپاد آمریکایی را در حریم هوایی هرمزگان هدف قرار داده و سرنگون کرده است. مقامات کشورمان در اظهار نظرهای اولیه اعلام کردند که پهپاد ...

Maryam Mousavi
Maryam Mousavi منتشر شده در ۳۰ خرداد ۱۳۹۸  |  ۱۶:۲۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

صبح امروز سپاه پاسداران جمهوری اسلامی گزارش داد که یک فروند پهپاد آمریکایی را در حریم هوایی هرمزگان هدف قرار داده و سرنگون کرده است. مقامات کشورمان در اظهار نظرهای اولیه اعلام کردند که پهپاد جاسوسی آمریکا از نوع گلوبال آر کیو- ۴ هاوک بوده است.

مقامات رسمی آمریکا اما در مصاحبه با خبرگزاری CBS اعلام کردند که یک فروند از پهپادهای این کشور (ام کیو- ۴ سی تریتون یا آر کیو-۴ گلوبال هاوک) توسط سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران سرنگون شده است. این دو پهپاد بسیار شبیه به هم هستند با این تفاوت که گلوبال هاوک در اختیار نیروی هوایی آمریکا قرار دارد و تریتون توسط نیروی دریایی آن به کار گرفته شده است.

پهپاد آمریکایی ام کیو ۴ سی تریتون

در واقع ام کیو- ۴ سی تریتون (MQ-4C Triton) از روی پلتفرم گلوبال هاوک ساخته شده منتها فریم و بال های قدرتمندتری دارد و نوعی سیستم یخ زدا و حفاظت نوری برای آن در نظر گرفته شده است. به لطف این قابلیت ها پهپاد مذکور می تواند از میان لایه های انبوه ابر پایین آمده و به نمای نزدیک تری از کشتی ها و دیگر اهداف دریایی خود دست پیدا کند. مجموع سنسورهای در نظر گرفته شده برای این پهپاد هم امکان پایش سرعت، موقعیت مکانی و دسته بندی کشتی ها را برای آن میسر می کنند. در حال حاضر تنها ۶۸ فروند از این هواپیمای بدون سرنشین در دنیا وجود دارد که توسط نیروی دریایی آمریکا و نیروی هوایی سلطنتی استرالیا به خدمت گرفته شده اند. ارزش پروژه توسعه ام کیو- ۴ سی تریتون نیز برابر با ۱۲ میلیارد دلار اعلام شده است.

بودجه ای بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار صرف توسعه ام کیو- ۴ سی تریتون شده است

ام کیو- ۴ سی تریتون که عنوان بزرگ ترین هواپیمای بدون سرنشین دنیا را در اختیار دارد و ارزش هر فروند آن برابر ۱۲۰ میلیون دلار اعلام شده، صبح امروز از پایگاه های هوایی آمریکا در حاشیه خلیج فارس به هوا برخاسته و برخلاف قوانین بین المللی هوانوردی کلیه تجهیزات شناسایی و معرفی خود را خاموش کرده و به صورت پنهان کاری وارد حریم هوایی ایران شده است؛ تریتون یکی از تازه ترین پهپادهایی است که به ناوگان هوایی آمریکا پیوسته و به لطف هوشیاری نیروهای مرزی کشورمان در کمترین زمان ممکن سرنگون شده است.

ام کیو- سی ۴ تریتون یک پهپاد جاسوسی بسیار پیشرفته است که توسط شرکت نظامی نورتروپ گرومن ساخته شده است و میتواند با هر بار سوختگیری تا ۲۴ ساعت پرواز کند. ویدیویی هایی که از تست اولیه این پهپاد در سال ۲۰۱۳ روی شبکه یوتیوب قرار گرفت هم نشان می دهند که پهپاد سرنگون شده قابلیت اوج گرفتن تا ارتفاع ۱۵.۲۴ کیلومتری از سطح زمین را دارد.

ویدیوهای نورتورپ گرومن از این پهپاد هم که در سال ۲۰۱۴ منتشر شدند اولین پرواز درون مرزی ام- کیو سی ۴ را از منطقه Palmdale کالیفرنیا به پایگاه هوایی Patuxent River در مریلند نشان می دهند. در این ویدیو یک ماشین هم دیده میشود میتوانید از آن به عنوان مقیاسی برای اندازه گیری ابعاد پهپاد استفاده نمایید.

با این حال عکس های دیگری که توسط نیروی دریایی آمریکا از این پهپاد منتشر شد چنین جثه ای را برای آن نمایش نمی دهند. گفتنی است مقامات آمریکایی ابراز نگرانی کرده اند که در صورت دستیابی متخصصان کشورمان به باقیمانده های این پهپاد آمریکایی امکان ساخت نمونه از روی آن وجود دارد.

پهپاد آمریکایی

وزارت امور خارجه کشورمان نیز ضمن محکوم کردن نقض عمدی حریم هوایی ایران نسبت به هر گونه اقدام تحریک کننده از سوی آمریکا هشدار داد و مرزهای ایران را خط قرمز کشور خواند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (95 مورد)
  • Mehrdad313

    قیمت پهپاد هم 200 میلیون دلار بود

  • Mehrdad313

    واقعا الان معلوم میشه یه عده چقدر بی سواد یا عامدانه این پیام هارو میذارن و واقعا برای دیجیاتو متاسفم که انقدر تحلیل آبکی تحویل مردم میده، وقتی خود ترامپ میگه من دستور حمله دادم و متوقف کردم وقتی خود ترامپ میگه ما ممنون ایرانیم که هواپیما بغلی با 35 سرنشین رو نزد، شما کجای کار هستید که دارین برای چهار متر اینور اونورتر نظر میدین، مثل اینکه پهپاد ما تو آب های بین المللی مکزیک زده بشه بعد شما نمی‌گید ما اونجا چیکار میکردیم؟ یه خورده عقل واقعا

  • molavy

    فقط اون هالو هایی که میگن تو آب های بین المللی بوده
    پس چرا ایران تونست تکه های هواپیما رو جمع کنه از تو آب های بین المللی
    ولی آمریکا نتونست
    جواب ساده است
    چون تو آبهای ایرانه نمیتونه بیاد

    • erwin maleki

      شما اگر 4 تا مستند میدید متوجه میشد این قضیه رو چه بسی که کتاب های متعدد خونده باشید که مطمعنم نخوندید ببینید هیچکس نگفت تو اب های بین المللی هواپیما رو زدن امریکا میگه تو حریم هوایی بین المللی شلیک شده( که بنظر خودم امکان درست بودن این فرضیه خیلی پایینه) شما اول برو فرق این 2 تا رو یاد بگیر بعد ببین حریم هوایی بین المللی از کجاست بعد بیا اینجا کامنت بذار که بگی خیلی حالیته

    • molavy

      و یک تکه اش هم دست آمریکا نیست، چلاق شدن با اون هم دم و دستگاه نتونستن یک تکه اش رو هم بردارن بگن این، اصلا اون قسمت های که رفته زیر آب رو بردارن برای اثبات، چرا نمیتونن؟ من به شما نگفتم هالو ولی مثل اینکه شما به خودت گرفتی

    • Farcry2249

      واقعا معلوم نیست کدوم طر، داره درست میگه.درضمن جناب هالو اگر هم توی آب های بین المللی باشه ایران اجازه داره که با قایق به اون مناطق بره و تکه های پهپاد رو جمع کنه.چون اون منطقه یک منطقه بین المملی بوده و فاصله زیادی با مرز آبی کشور عمان داشته.

  • erwin maleki

    با سلام دوستان من نه امریکایی پرستم نه غرب زده به کشور خودم هم با این اوصاف افتخار نمیکنم ولی خوشحالم که توی یک زمینه ای اقا زاده ها پول خرج کردن منتها اگر عمیق تر نگاه کنیم به موضوع فرق میکنه امریکا به شدت داره به این موضوع پافشاری میکنه که در مرز هوایی ایران این وارد نشده(و میگه اسناد هم در اختیار قرار میدم) و ایرانم میگه وارد شده واقعا نمیتونیم متوجه شیم که ایا واقعا شده یا نه و حتی اگر هم شده باشه چیزی برای افتخار وجود نداره که دارید اینجوری افتخار میکنید با این کار امریکا و ایران ( مهم نیست کدوم مقصرن) نظم منطقه بهم خورده و اگر خدایی نکرده امریکا قصد حمله سر همین قضیه رو سرش بزنه حتی اگر جنگ هم برنده شیم بهای سنگینی هر دو طرف پرداخت میکنن ! فردا پس فردا این منو شمایم که باید بریم جنگ ... تو این خبر 3 تا داستان هست داستان ایران داستان امریکا و داستان واقعی به تحریم ها هم که از هفته بعد اضافه شده

    • ya.alimadad2006

      شماها چقدر شاده اید.
      آدم قولدور ، اصلا براش مهم نیست که شما چطور زندگی میکنید.
      اتفاقا ، برعکس ، هر چه که شما جلوی آدم قولدور ، سر خم کنید ، پر رو تر و وقیعتر میشت.
      شما فکر کردید اگه بله چشم قربان گوی آمریکا بشید ، دیگه کاری باهاتون ندارن؟
      ابوموسی اشعری ، یک شعاری داشت که باعث شد خیلی از آدمهای دنیازده و بی تفاوت ، دورش جمع بشن.
      شعارش این بود :
      " لاقتال، لاقتال "
      در مورد ابوموسی اشعری در تاریخ چه گفته‌اند؟ خیلی جالب است، در روایت هست؛ هم از پیامبر گرامی اسلام(ص) هم از امیرالمؤمنین(ع) که همان‌طوری که سامری می‌گفت: «لا مِساس، لامِساس»، ابوموسی اشعری هم می‌گفته «لاقتال، لاقتال».
      یعنی شعار ابوموسی اشعری این بود که «جنگ نه، جنگ نه» با شعار «جنگ نه، جنگ نه» آمد مذاکره را ـ با آن نتیجۀ افتضاح ـ به امیرالمؤمنین(ع) تحمیل کرد، به حدی که بعد از آن امیرالمؤمنین علی(ع) در قنوت نمازش، ابوموسی اشعری را نفرین می‌کرد، لعن می‌کرد. (عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَعْقِلٍ، عَنْ عَلِیٍّ (ع) : أَنَّهُ قَنَتَ فِی الصُّبْحِ فَلَعَنَ مُعَاوِیَةَ وَ عَمْرَو بْنَ الْعَاصِ وَ أَبَا مُوسَى وَ أَبَا الْأَعْوَرِ وَ أَصْحَابَهُمْ؛ امالی طوسی، ۷۲۵)

      بعد ابوموسی اشعری که دنبال «لاقتال، لاقتال» بود یعنی دنبال این بود که «جنگ نشود، جنگ نشود» چقدر موجب جنگ و خونریزی شد؟ یک‌دانه‌اش کربلا است. از جوی های کوفه و مدینه خون جاری می‌شد، وقتی جوی خون جاری شود یعنی انگار یک گله گوسفند کُشته باشند که خون جاری شده.

      این جنگ‌ها همه‌اش مالِ «لاقتال» ابوموسی اشعری بود، زد کارهای امیرالمؤمنین را خراب کرد! شعارش چه بود؟ «لاقتال».
      اینهایی که می‌گویند «لاقتال» خودشان بیشترین جنگ را تولید می‌کنند، یادتان باشد!
      آدم وقتش که شد ، باید جهاد کند. اینکه «ما کلاً دوست نداریم جهاد کنیم» یعنی دوست داریم سر همه را ببُرند.
      یعنی میخواهیم که بی تفاوت باشیم.
      اگر جلوی مستکبر ، ایستادگی نکنید ، فرد مستکبر ، سرت رو مثل گوسفند میبُره.
      مثل داعشی ها که به گفتهء ترامپ ، فرزند نامشروع اوباما هست.
      نه جمهوری خواه ها ، و نه دموکراتهای آمریکا ، هیچکدام به نفع ایران کاری را نمیکنند.
      ما باید بعد از خدا و ائمهء معصومین(ع) ، اتکا به خودمان داشته باشیم ، نه دیگران.

  • behnam98

    ماشالا دیجیاتو جان امروز رکورد زدی تو حذف کامنت! کمی انتقاد پذیر باشید

  • behnam98

    حمله به پهپاد آمریکایی نیاز به تکنولوژی محیرالعقول ندارد. تنها یک مرد بی کله می خواهد و یک موشک زمین به هوا.
    این پهپاد در 35 کیلومتری مرز ایران منفجر شده، یعنی دقیقا در حریم بین الملل
    اثباتش خیلی سادست، ماهواره های جاسوسی چینو روسیه 24 ساعته در حال ثبتو ضبطند..
    شاید کسانی که گرین کارت در جیب شعار مرگ بر امریکا میدهند متضرر نشوند اما قربانی این بازی کثیف قطعا مردم بیگناه ایران خواهند بود..

    • molavy

      از بی خردیتون همین بس که میگید پهپاد جاسوسی پنهان کار و زد رادار نبوده
      لاشخوری اندازه داره

    • molavy

      تا دیروز می‌گفتید که هیچ کس نمی‌تونه این پهپاد ها رو بزنه ، اونم با این سامانه های فتوشاپ ایران ، حالا که زده میگید چیزی نیست با تیرکمون هم میشه زد
      چقدر دلار های مفتی عقل رو از کار میندازه

      • behnam98

        @molavy
        دلار مفت رو نمیدونم اما ساندیس مفت اثرات مخرب جبران ناپذیری روی مغز میزاره
        چهل ساله پول خون ملت رو دارید میذارید روی خرید بمب و موشک بالستیک از چینو روسیه.
        صدتا موشک هوا کردید بلاخره یکیش میخوره به پهپاد بی دفاع بدون سرنشین! احتمالا بقیشم خورده تو سر مردم کرمانشاه!

    • Ali_dahaghin

      یعنی اگر به عقل شماها باشه، تمامیت ارضی رو هم با توجیه «باکله بودن» مفت می‌دید بره!
      اومده تو حریم ما، دفاع نکنیم؟؟

  • amir rahimi

    نیزوهای نظامی عزیز، ایول دارین. دمتون گرم...

  • molavy

    واقعا باید خدا رو شکر کرد
    که حداقل یک چیز تو این مملکت داره درست و دقیق کار میکنه
    بقیه دستگاه ها یاد بگیرند

  • erfan hayat'bakhsh

    اینکه بعضیا با برخی مساعل نظام مشکل دارن جای بحث داره
    ولی شما که دشمن به خاکت تعرض کردع میخوای نگاش کنیم . . .
    حرفی نیست

  • Dolse Bostani

    یه چیز دیگه هم بگم برا خواننده های پست اگه حوصله دارید بخونید امیدوارم نگرشتون به زندگی بازتر بشه
    ما ایرانی ها در یک سیستم بسته داریم بزرگ میشیم و ارزومون قبولی تو کنکور هست جای دوری نمیرم به شخصه تو کنکور رتبه عالی آوردم روانشناسی تو یکی از بهترین دانشگاههای کشور خوندم و الان کارمندم تو اون سال های دبیرستان سال های ۸۶ تا ۹۰ فکر میکردم احمدی نژاد و اینا دیگه خیلی خوبن و وقتی خبر ساخت موشک بالستیک ایرانی رو می‌خوندم ذوق مرگ میشدم اما الان با حقوق کارمندی دارم مایحتاج زندگیمو بزور در میارم و زندگی میگذرونم حالا هم خرده نگیرید به جوونی که داره خبر تکنولوژی میخونه و از این حکومت دفاع می‌کنه چون تو شرایط زندگی واقعی قرار نگرفته و نمیدونه پول مملکش داره به باد می‌ره نمیدونه این حقش که با این منابع کشور باید حداقل پنج کشور دنیا رو سفر کرده باشه نمیدونه که باید حداقل ماهی سه هزار دلار بعد سن بیست سالگی باید درآمد داشته باشه
    ما فقط تو این کشور فقط زنده هستیم و گرنه زندگی نمی‌کنیم اگر کسی این رو خوند و مخالف بود روزی خواهد رسید که بفهمید چقدر حق با من
    نصیحتی از من به شما در زندگی مطالعه تون رو زیاد کنید زبان انگلیسی رو حتما یاد بگیرید همه خبر ها رو بخونید و بشنوید و فقط به حرف عقلتون گوش کنید

    • molavy

      تو این وضعیت غرب آسیا که همه در حال جنگ هستند از عربستان و یمن و عراق و سوریه ...خدا رو شکر حداقل کشور امن هستش، از کجا می‌دونی اینجا همه جوون هستند
      غیرت دفاع از مملکت هیچ ربطی به حرف های که شما زدی نداره
      پیرمرد و پیرزن هم از موضوع خوشحال هستند
      اگر از اقتصاد ناراضی هستید از وزیر اقتصاد بخوایم نه وزیر دفاع، خیلی ساده است برای کسی که بخواد بفهمه

      • M Hossein

        هه، یعنی درک این قضیه اینقدر سخته که کل این مملکت از اقتصادش گرفته تا... فقط و فقط دست یه نفره و وزیر و کوفت و زهرمار فقط برای اینه که پستشون پر بشه؟

      • ErfanMTI

        اقتصاد رو که فلج کردین
        ازادی هارو گرفتین
        شادی و تفریح رو حرام کردین
        فقط مونده همین یک قلم حق زندگی رو هم بگیرین خلاص کنین دیگه
        الان دیگه ته دیگ شما همین بوده که فعلا جنگ نشده؟
        بذار بشه که دیگه دلیلی برای وجود شما نباشه
        خیلی بی سر و صدا خزر رو هم بخشیدین رفت
        کتاب های تاریخ بعدا اینا رو مینویسن

    • Erfaan Zandii

      دقیقا همینه منم تا چن سال پیش وقتی وارد زندگی بزرگسالی نشده بودم دقیقا مثل شما بودم

    • zitanix

      درود

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی