ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش خودرو

هشداری به رانندگان؛ افزایش شدید تقلب در بازار روغن موتور و روغن گیربکس

این روزها تقلب در بازار لوازم یدکی و روانکارهای خودرو به یکی از معضلات بزرگ نه تنها خریداران و بلکه تعمیرکاران تبدیل شده است. علاوه بر تقلب، قیمت ها نیز افزایش یافته است که همین ...

غزاله زاهدی
غزاله زاهدی منتشر شده در ۳۱ خرداد ۱۳۹۸  |  ۱۱:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

این روزها تقلب در بازار لوازم یدکی و روانکارهای خودرو به یکی از معضلات بزرگ نه تنها خریداران و بلکه تعمیرکاران تبدیل شده است. علاوه بر تقلب، قیمت ها نیز افزایش یافته است که همین موضوع سبب می شود صاحبان خودرو در فواصل زمانی بیشتری نسبت به تعویض قطعات و روانکارها اقدام کنند. افرادی که روغن تقلبی به خودروهایشان آسیب زده معتقدند، این روغن ها سبب یاتاقان زدن موتور خودرو آن ها شده و خسارت میلیونی روی دستشان گذاشته است.

روغن موتور پس از بنزین، دومین ماده پرمصرف و حیاتی خودرو بوده و از طرف دیگر نیز از جمله اقلام مصرفی است که حاشیه سود بسیار زیادی برای متقلبان دارد. همین دو عامل سبب شده در بازار حجم روغن های تقلبی بیشتر از نمونه های اصلی باشد.

علیرضا  نیک آئین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در خصوص قیمت و تقلبی بودن روغن موتورها در بازار گفت: «متاسفانه چهار شرکت اصلی روغن‌ساز 70 درصد قیمت‌ها را تغییر دادند و بسیار راحت قیمت‌ها تثبیت شد. در حال حاضر روغن‌موتور با 70 درصد قیمت بالاتر نسبت به گذشته به فروش می‌رسد که این کار منجر شد تا شمار روغن موتورهای تقلبی‌ در بازار مخصوصا در نمونه‌های خارجی به 2 برابر برسد. مشکلات زیادی نیز برای تعمیرکاران در نتیجه همین کار به وجود آمده چرا که صاحب خودرو ممکن است نمونه تقلبی را بخرند و پس از تعویض روغن ‌موتور، پیشرانه خودرو با مشکل مواجه شود. در نهایت هیچ کس جوابگو نیست و نمی‌توان سراغ فروشنده روغن رفت ضمن این که مالک نیز زیر بار هیچ حرفی نمی‌رود. این موارد به دادگاه‌ها و بخش‌های کارشناسی می‌رود و با صرف مدت زمان زیاد  در نهایت باید به این نکته پی برد که روغن دارای مشکل بوده است.»

تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی

وی ادامه داد: «متاسفانه نمی‌توان نکته‌ای در خصوص تشخیص روغن ‌موتورهای تقلبی اعلام کرد و برای پی بردن به تقلبی بودن باید هر فرد یک آزمایشگاه داشته باشد که امکان‌پذیر نیست. بسته‌بندی‌ها و چاپ‌های امروز به شدت نزدیک به نمونه‌های اصلی است و دستگاه‌های پیشرفته‌ای در این زمینه وارد کشور شده است. پیش از این مکانیک‌ها می‌توانستند نمونه تقلبی را از اصلی تشخیص دهند اما در حال حاضر این امکان وجود ندارد. به طور کلی توصیه می‌کنم مردم از نمونه‌های ایرانی و تعویض روغنی‌های دارای جواز خرید انجام دهند. جوازها نصب شده هستند ضمن این که اپلیکیشنی توسط انجمن ساخته شده که در آن لیست تعمیرگاه‌های مجاز وجود دارد و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.»

روغن گیربکس

 

وضعیت روغن گیربکس های بازار

رئیس اتحادیه تعمیرکاران در خصوص وضعیت روغن گیربکس در بازار اظهار کرد: «مابقی روانکارها از جمله روغن گیربکس نیز دچار افزایش قیمت شده‌اند. بخش اعظمی از روغن گیربکس به صورت وارداتی است و به عنوان مثال ممکن است چهار لیتر از یک روغن بیش از یک میلیون تومان قیمت داشته باشد. در این نوع روغن‌ها می‌توان گفت تقلب 10 برابر بیشتر از روغن ‌موتور صورت می‌پذیرد. در این رابطه با بازرسی اتاق اصناف هماهنگی انجام داده‌ایم تا از ورود نمونه‌های تقلبی جلوگیری شود.»
عرضه روغن‌های تقلبی با شگردهایی مختلفی صورت می‌گیرد که عمدتا فروشندگان تک فروشی یا تعمیرگاه‌های تعویض روغن متوجه تقلبی بودن برخی از گالن‌های روغن نمی‌ شوند. افراد متقلب گالن‌های تقلبی را که دارای هالوگرام نیز هستند را در کارتن‌های شش عددی جاسازی می‌کنند؛ در واقع از هر شش عدد گالن روغن تعداد سه یا چهار گالن آن تقلبی و مابقی اصلی هستند.

قطعات ایرانی بخرید

وی در مورد خریداری قطعات و لوازم یدکی خودرو به ذکر نکاتی پرداخت و گفت: «پیشنهاد می‌شود که قطعات ایرانی بر روی خودروها نصب شود چرا که از لحاظ بحث گارانتی شرایط مشخصی دارند و امکان پیگیری وجود دارد. قطعات خارجی که وارد بازار شده و شکل و شمایل آن‌ها مشابه نمونه‌های اصلی است از نظر ما همگی رد هستند. نمی‌توان گفت تمام قطعات خارجی تقلبی هستند اما این نکته را می‌توان درباره بخش اعظمی از آن‌ها اعلام کرد. هنوز موجودی بازار از قبل در انبارها وجود دارد اما بخش عمده‌ای از قطعات خارجی در این زمینه تقلبی هستند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • iAmirHossein

    این اپلیکیشنی که ذکر کردید لینکش رو بذارید، گشتم نبود

  • farhad heidari

    یه پیشنهاد هم دارم البته نه برای ایران وایرانی بیشتر مال کشورهایی است که ... مردم کلا از دوچرخه استفاده کنن دیر می رسی به ... ببینم کی ضرر می کنه مردم یا حکومت بنزین بی کیفیت را کی می خره روغن اشغال را دیگه کی می خره لاستیک بی خودی را کی می خره اینا را دیگه نمی تونن هم صادر کنن چون حتی عراقیها و افغانی ها هم این اشغالها را نمی خن وقتی جنس اروپائی و کره ای و ژاپنی دارن

  • zitanix

    هر ۱۰ ایرانی باید ۸ بازرس بالا سرش باشه
    تا درست کار کنه

  • zitanix

    مشتی دزد ...

  • ahadm ۸۸۸۸

    خورد و خوراکمون هم تقلبیه کجای کارید

  • Amir M Zadeh

    وقتی تورم به خاطر عدم مدیریت و ناتوانی حامیت و دولت در اداره کشور هستیم و این شکلی تورم 100 برابر میشه دزدی و تقلب و کثافت کاری تو هر نقطه ی این کشور به راحتی انجام میشه

  • Mehran Yazdani

    فقط بلدیم از حاکمیت انتقاد کنیم اون درست ولی نقش خودمونم کم نیست در این اوضاع شیر تو شیر

    • Ali

      چشم شما راست میگی عمه بنده ریسس صدا سیما مجلس شورای نگهبان و حتی فیلتر ریس جمهور رو مشخص و انتخواب می کنه....میرم باشون صحبت می کنم این کم کاری رو جبران کنند....داداش نوشتن چرندیات پول هم توش هست .. اگه اره دست مارم بگیررر بیایم اینجا جفنگیات تایپ کنیم

    • H053iN

      یعنی گرفتن یقه دزدا هم شد کار ما؟ دیگه اینطوری که ما خودکفا شدیم چه نیازی به دولت هست!

    • Amir M Zadeh

      مگه حاکمیت کاری هم انجام میده جز اینکه به همه ی دنیا بگه دشمن و جلسات مشاعره میذاره با عشاق بسیجیان عزیز که ما انتقاد کنیم

      • Mehran Yazdani

        در جواب دوستان منتقد من هم میگم اول حکمیت مشکل داره بعد مردم ولی سهم خودمونم بپذیریم این مورد روغن موتور رو از نزدیک خبر دارم که یه عده منفعت طلب که اتفاقا وضع مالیشونم خوبه این کارها رو میکنن بازم میگم حاکمیت هم مقصر هست

        • farhad heidari

          حاکمیت چی کاره است حرفه می زنی پس مالیات میدم که چیکار کنه بره روضه بخونه نه برادر مالیات می دیم جلوی دزد را بگیره اما مردم چیکار کنند مگه میشه میشه یقه کسی را بگیریم بگی چرا تقلب می کنی اونوقته که مملکت هم قانون داره و هم صاحب چرا چون بعضی در برابر قانون برابر ترند حکومت اگه یکی دوتا از اینها را بگیره و ...... بقیه دست اقوام و ... می گیرن می رن بیرون البته اینجا نوشتن هم فایده نداره می دونم نه شما کاره ای هستی نه من اصلا بیخیال

          • farhad heidari

            اینم خوب حذف می کردی ادمین جان

مطالب پیشنهادی