ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماهواره USA 224
تکنولوژی

جنجال‌سازی ترامپ با انتشار عکس محرمانه؛ ماهواره جاسوسی USA 224 چه ویژگی‌هایی دارد؟

ترامپ در پی انفجار پایگاه فضایی سمنان تصویری را منتشر کرد که توسط یک ماهواره محرمانه ثبت شده است. پنجشنبه هفته گذشته رسانه های بین المللی از وقوع یک انفجار حین پرتاب ماهواره ناهید-۱ از ...

یونس مرادی
یونس مرادی منتشر شده در ۱۳ شهریور ۱۳۹۸  |  ۲۰:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

ترامپ در پی انفجار پایگاه فضایی سمنان تصویری را منتشر کرد که توسط یک ماهواره محرمانه ثبت شده است.

پنجشنبه هفته گذشته رسانه های بین المللی از وقوع یک انفجار حین پرتاب ماهواره ناهید-۱ از در پایگاه فضایی امام خمینی سمنان خبر دادند. هرچند بعدا مشخص شد که این حادثه حین آزمایش روی داده و ناهید-۱ به محل منتقل نشده اما تصویری که ترامپ بعدازظهر جمعه برای اثبات ادعاهایش منتشر کرد، حاشیه های زیادی به دنبال داشت.

وضوح عکس کارشناسان را متحیر کرده است

حادثه روز پنجشنبه زمانی علنی شد که کمپانی های Planet و Maxar تصاویر ماهواره ای آن را منتشر کردند. این تصاویر شبیه عکس های ماهواره ای معمولی بودند و خرابی های به بار آمده بر اثر انفجار در محل پرتاب راکت چندان قابل رویت نبود.

ماهواره USA 224
تصویر منتشر شده توسط Maxar

از طرف دیگر تصویر منتشر شده توسط ترامپ آنقدر واضح است که در آن سکوی پرتاب سفیر (Safir SLV)، دکل ها، تریلر، ماشین های پشتیانی، نوشته های فارسی روی سکو و حتی حصار اطراف به خوبی مشخص است. «دیوید شمرلر»، محقق و کسی که تصویر اولیه را از این سانحه منتشر کرد درباره توییت ترامپ می گوید:

از دیدن تصویر مات و مبهوت مانده بودیم. تا کنون سابقه نداشته رییس جمهور یک کشور داده های سرویس جاسوسی ملی را توییت کند.

آنچه که نظر بسیاری از متخصصان را جلب کرده فناوری بکار رفته برای ثبت این تصویر است. رزولوشن تصویر به حدی است که در نگاه اول به نظر می رسد با پهپاد یا هواپیما گرفته شده که به معنای نقض حریم هوایی ایران است. نکته اما اینجاست که عکس مذکور ارمغان یک ماهواره پیشرفته آمریکا است و در واقع ترامپ خواسته یا ناخواسته پتانسیل های چشمگیر فناوری جاسوسی ایالات متحده را افشا کرده است.

ماهواره USA 224
تصویری که ترامپ منتشر کرد

ثبت چنین تصویری با ماهواره بسیار عجیب است چرا که پرنده نه تنها باید حین حرکت با سرعت بالا تصویر را ثبت کند، بلکه باید اثرات جو و اشیاء دیگر را هم خنثی کند. با این حال در همان ساعات اولیه پس از انتشار عکس تعدادی از کارشناسان فضایی نه تنها روی ماهواره ای بودن تصویر صحه گذاشتند بلکه منبع آنرا هم یک ماهواره طبقه بندی شده ۲ میلیارد دلاری به نام USA 224 اعلام کردند.

۲ میلیارد دلار صرف ساخت ماهواره محرمانه شده

این ماهواره که در سال ۲۰۱۱ با راکت IV Heavy به فضا پرتاب شد، توسط «لاکهید مارتین» تولید شده و متعلق به یکی از آژانس‌های زیرمجموعه وزارت دفاع آمریکا به نام «دفتر ملی شناسایی» (NRO) است. هرچند ویژگی های ماهواره USA 224 تا حد زیادی محرمانه مانده اما به احتمال قریب به یقین عضوی از خانواده ماهواره های نظارتی الکترو-اپتیکالKH-11 است.

در ۲۰۱۱ و همان سال شروع ماموریت ماهواره USA 224 دفتر NRO دو تلسکوپ فضایی را به ناسا داد که برای شناسایی و در قالب پروژه KH-11 طراحی شده بودند. هر یک از این تلسکوپ ها آینه ای ۲.۴ متری دارند که از نظر ابعاد مشابه تلسکوپ هابل است اما بر خلاف آن به سمت زمین نشانه رفته اند.

تجهیزات USA 224 مشابه تلسکوپ هابل است اما به سمت زمین نشانه رفته

از نظر تئوری ماهواره های KH-11 با برخورداری از آینه ۲.۴ متری قادر به ثبت تصاویر با دقت ۱۰ سانتی متری هستند اما وزارت دفاع رزولوشن تصاویر این ماهواره را قبل از انتشار به شدت کاهش می دهد. آخرین تصویری که با رزولوشن کامل از ماهواره های جاسوسی آمریکا منتشر شده به سه و نیم دهه قبل مربوط می شود و ناشر آن هم به دو سال زندان محکوم شد.

محققان با تجزیه و تحلیل داده ها به این نتیجه رسیده اند که تصویر مذکور در بازه زمانی یک ساعته‌ ثبت شده و در این مدت ماهواره USA 224 دقیقا روی پایگاه فضایی سمنان متمرکز بوده است.

«مارکو لنگبروک»، تحلیلگر حوزه فضایی با استفاده از این داده و اطلاعاتی که دیگران از موقعیت ماهواره های جاسوسی منتشر کرده بودند به این نتیجه رسیده که USA 224 حین ثبت تصویر در ارتفاع ۳۸۵ کیلومتری پایگاه قرار داشته است.

اشمرلر شک دارد که این تصویر تمام پتانسیل های جاسوسی فضایی آمریکا را نشان دهد. احتمالا تردید وی کاملا به جاست چرا که فناوری USA 224 به ۸ سال قبل مربوط می شود.

ترامپ در واکنش به احتمال درز اطلاعات محرمانه به خاطر انتشار توییت گفت: «من کاملا حق داشتم عکس را منتشر کنم». وی در پاسخ به سوالی در مورد منبع هم گفت: «این را دیگر خودتان باید کشف کنید».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • آریا

    بعد اینها چند تا فعال محیط زیستی رو گرفتن گفتن جاسوس بودن. ? ?
    امریکا نیازی به جاسوس انسانی که تو دوران جنگ سرد رایج بود نداره. سال هاست دیگه این نوع جاسوسی منقرض شده . الان با حمله سایبری و ماهواره و پهپاد جاسوسی میکنن. نه اینکه نفر بفرستن

    • ya.alimadad2006

      هر چیزی ، کاربرد خاص خودش رو داره.
      واقعا تاسف آوره که کاربرد جاسوس و هواپیمای جاسوسی رو یکی میدونید.

  • enrix

    پروژه فنلاندی ICEYE هم مشابه همینه منتهی با دقت زیر یک متر ، خبرشم تو دیجیاتو هست اگه جستجو کنید ICEYE DIGIATO

  • Mani Zand

    با یک مقایسه ساده بین عکس منتشر شده و عکس های گوگل مپ از شهر های آمریکا میشه متوجه شد که عکس منتشر شده کیفیت متفاوتی نداره و نظرات مطرح شده در این مقاله چرت ه!

    • آریا

      اون عکس های گوگل مپ توی امریکا و بعضی کشور ها که حتی مردم هم توش دیده میشه با هواپیما گرفته شده. نه ماهواره

  • mahdipoori

    بعضی از کشور ها به پشتوانه ی اقتصادشون ابر قدرت می شوند
    بعضی به پشتوانه ی سلاح شون
    این شمایید که انتخاب می کنید!!!
    اما همیشه قوی ترین سلاح علم هست
    علم که منشا هر دوی این قدرت هاست
    با علم تون می سازید یا خراب می کنید
    خراب کردن هزینه ی بیشتری داره تا ساختن
    چون بعد از هر خراب کردند باید بسازید
    خوب حالا انتخاب کنید؟؟؟!!!
    نسل اینده انتخاب کنید

    • ya.alimadad2006

      فعلا که آمریکا و متحدینش ، دارن با همون علم ، به جون کشورهای ضعیف میفتن.
      ننگ بر کسانی که از این خوی وحشیانه ، طرفداری میکنن.

    • rezamo

      فرار مغز ها در کشورمان از اوایل انقلاب ادامه داره الان فرار نرمال هارو داریم میبینیم که به فرار مغز ها پیوسته اند من به چشم دوستانمان را میبینم که دستو پا میزنن که فقط از ایران برن

  • molavy

    انشالله که ایران هم بتونه بفرسته فضا ماهواره ها رو ، اونوقت میترکونه

    • enrix

      منظورت اینه اون ماهواره های تو فضا رو بترکونه یا ارسال ماهواره های اینطوری و ترمینالهای فضایی؟

      • ya.alimadad2006

        مغزت بیشتر از این کشش نداره؟

    • Xperia_Sola

      فکر کنم شما دوست عزیز کلا از تکنولوژی بویی نبردی چون حتی ناهید-۲ مدار چرخشش رو بیشتر کنن به مدار چرخش ماهواره های جاسوسی نمی رسه
      ساندیسی که زدید برادر فکر کنم تاریخش گذشته

      • ya.alimadad2006

        طبق فرمایش خودتون ، که ایرانی ها ( خودتون ) رو ذلیل و بیچاره و عقب مانده میدونید ، و ما هم قبول میکنیم که عقب مانده و ذلیل هستید.
        حالا این به کنار ، یعنی ادب هم ندارید؟
        ادب آدمی ، به ز دولت اوست.

  • سعید

    یک اشتباهی که کردید نوشتید این تکنولوژی مال 8 سال پیشه!نه این تکنولوژی قدیمتر از 8 سال پیش شما مثلا روند تحقیق توسعه ساخت در نظر بگیرید میفهمید تکنولوژیش قدیم تر از 8 سال پیشه!برای نمونه جنگنده F22 که در سال 2005 نهایی شد اولین پروازش در سال 1997 انجام داد ساختش از 1996 بود و تحقیقش از سال 1981! یعنی اگر بخوای اخرین ماهواره جاسوسی که به تازگی ارسال شده مقایسه کنی به کیفیت خیلی بیشتری میرسی

  • Farcry2249

    حالا که خراب کردین دارین اون رو با شکست کشور های دیگه در گذشته مقایسه میکنید.این کارها بد نیست ولی باید مشخص کنیم که میخوایم راه ژاپن و آلمان رو طی کنیم یا راه کره شمالی.همین الان آلمان با اون اقتصاد عظیمش سلاح هسته ای نداره و فقط توسط نیروهای ناتو میتونه اون رو دراختیار داشته باشه.

    • ya.alimadad2006

      اگر سلاح هسته ای بَده ، پس چرا آمریکا و اسرائیل دارن؟ ?

مطالب پیشنهادی