ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

مالکیت خودروهای 200 میلیونی؛ معیاری عجیب برای حذف یارانه نقدی افراد

پس از گذشت حدود پنج سال از اجرایی شدن مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها، سرانجام دولت و سایر مسئولین امر تصمیم گرفته اند تا با حذف یارانه نقدی سه دهک بالای جامعه، یارانه را ...

سپهر زنگنه
سپهر زنگنه منتشر شده در ۱۵ مهر ۱۳۹۸  |  ۱۵:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

پس از گذشت حدود پنج سال از اجرایی شدن مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها، سرانجام دولت و سایر مسئولین امر تصمیم گرفته اند تا با حذف یارانه نقدی سه دهک بالای جامعه، یارانه را به افراد نیازمند تر اختصاص دهند و بدین شکل بخش "هدفمندی" را در شرایط تخصیص عمومی یارانه ها به کل شهروندان اجرایی کنند، اما فارغ از مباحث کلان اقتصادی مربوط به این طرح پرحاشیه، حالا به نظر می رسد که معیارهای در نظر گرفته شده برای تشخیص افراد مرفه (سه دهک بالای جامعه از نظر درآمد) می تواند زمینه ساز حاشیه های جدیدی شود.

براساس تازه ترین مصاحبه حسین میرزایی سخنگوی ستاد یارانه تبصره 14، می توان اطلاعات جدیدی را در این خصوص بدست آورد به گفته ایشان «مجموع ارزش خودروی بیش از ۱۵ هزار و ۶۰۰ خانوار از ۱۷۰ هزار خانواری که در این مرحله یارانه آنها حذف شد، بالای ۵۰۰ میلیون تومان و مجموع ارزش خودروی بیش از ۴۲ هزار خانوار بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان بود.

کل اطلاعات خودرو بر اساس آخرین آمار قیمت گذاری شده است. مسکن و معاملات مسکنی نیز به توان مالی برمی گردد، حقوقی که برای افراد ثبت شده است، رتبه فرد از نظر تمول مالی در حوزه سفر خارجی نیز در اولویت حذف یارانه است اما سفرهای زیارتی، مسکن استیجاری و اجاره بها نیز از اولویت کسر شده است.

میرزایی گفت: همچنین شاخص بانک مرکزی می گوید اگر یک خانوار 4 نفره 8 میلیون تومان درآمد داشته باشد در سه دهک بالای درامدی قرار می گیرد که برای بررسی از تراکنش های بانکی نیز استفاده شده است.

حذف یارانه

همچنین مجموع ارزش خودروها و املاک خانوار، ارزش سهام، سفرهای خارجی، حقوق حکمی و هر اطلاعاتی که نشان دهد یک فرد درآمدی دارد و هزینه ای، که در مجموع تعداد شاخص ها به میزان توانانی افراد تقسیم می شود و اولویت بندی ها بر اساس مرکز آمار و بانک مرکزی انجام می شود و افراد را بر این اساس در سه دهک بالای جامعه قرار دادیم که یارانه انها را حذف کردیم. »

البته راه اعتراض سرپرست خانوار به اشتباهات احتمالی در حذف یارانه نقدی از طریق مراجعه حضوری به دفتر پیشخوان دولت باز گذاشته شده است، اما پرسشی که مطرح می شود این است که با توجه به نوسان شدید قیمت خودرو طی شش ماه گذشته، آیا معیار قرار دادن قیمت خودرو می تواند روش صحیحی برای تشخیص افراد مرفه از طبقه متوسط جامعه باشد؟

به خصوص آنکه با توجه به شرایط اقتصادی و تغییرات وسیع قیمت دلار در طول سال 97، برخی از افراد نسبت به تبدیل دارایی های خود به خودرو اقدام کرده اند اما این دسته لزوما از شرایط اقتصادی مرفهی برخوردار نیستند، همچنین بسیاری از خودروهایی که اکنون بیش از 200 میلیون تومان قیمت دارند در سال های قبل به صورت اقساطی خریداری شده اند و نمی توانند به عنوان سنگ محکی برای درامد بالای رانندگانشان تلقی شوند، از این رو به نظر می رسد که به جای استفاده از روش های پر حاشیه بهتر است که ریشه نگاه سرمایه ای به خرید خودرو را در وضعیت عجیب و بهت آور اقتصاد کلان جستجو کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • sepehri

    چه خنده دار ۴۵ تومن یارانه دادن و پول گاز و برق و مایحتاج خونه شده هرزار برابر الان که به گدایی افتادن اون ۴۵ تومنم میخوان حذفش کنن از ماست که برمایت وقتی ملته ما خودشون رو تو این سطح پایین میبینن بایدم این بشه وضع مملکت وای بر ما

  • Gol pesar

    راهكاردرست مشخص كردن واقعي افراد ضعيف و نيازمند و حمايت بيشتر ازون هاست ...

    بايد دقت كرد كه فلسفه يارانه چه هست...

    قسمتي از نفتي و ماليات كه قرار بود بياد سر سفره (مثلا)

    و در هر حال هر ايراني در اون نفت سهم داره...

    حالا چون درآمد اش خوبه باس از حق اش محروم اش كرد؟!

  • mamad1166

    با نهایت احترام به نظرم نویسنده مطلب خودش ماشین ۲۰۰ به بالا داره و خسیسه چشمش دنبال ماهی ۴۵ !!!!
    به هر حال یجوری باید مشخص بشه کی پول داره کی نداره ماشینی که الان ۲۰۰ میلیون قیمتشه قبلاً ۷۰ ۸۰ پولش بوده یعنی قبلاً و الان پول داشته و‌ داره

    • سپهر زنگنه

      با نهایت احترام، بنده ماشین 200 میلیونی ندارم

  • MojtabaHere

    نظر بقیه ی دوستان قابل احترامه، ولی به نظر منم منطقیه. کسی که 200 میلیون ارزش ماشین ش هست، حتی اگه قسطی هم خریده باشه حداقل داره ماهی 2 تومن فقط قسط میده. یارانه کدوم دردش رو دوا میکنه؟

    • سپهر زنگنه

      مساله این هست که ماشین 200 میلیونی فعلی...سال 96 قیمتش 70 میلیون بوده، بازهم فکر میکنید اون موقع قسط های 2 میلیون تومنی داشته؟

  • Ahmad

    کجاش عجیبه کسی که دویست میلیون داره چه نیازی به چندر غاز یارانه داره باید تمام دهک های درآمدی بالا حذف بشن و به جاش یارانه دهک های پایین بیشتر بشه

مطالب پیشنهادی