ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیستم عامل
تکنولوژی

ظهور و سقوط سیستم عامل های مختلف در ۲۰ سال اخیر [تماشا کنید]

تا همین چند سال پیش، کمتر کسی به تلفن هوشمند خود به عنوان ابزاری برای برطرف کردن اکثر نیاز‌های روزانه‌اش نگاه می‌کرد. شاید بتوان اپل و گوگل را مسئول جا انداختن این پدیده دانست. اما ...

کورش چایچی
کورش چایچی منتشر شده در ۲۱ مهر ۱۳۹۸  |  ۱۲:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

تا همین چند سال پیش، کمتر کسی به تلفن هوشمند خود به عنوان ابزاری برای برطرف کردن اکثر نیاز‌های روزانه‌اش نگاه می‌کرد. شاید بتوان اپل و گوگل را مسئول جا انداختن این پدیده دانست. اما پیش از سال ۲۰۰۷ که آیفون انقلابی در این صنعت به وجود بیاورد، سیمبین و ویندوز موبایل سهم عمده بازار را به خود اختصاص داده بودند. البته نمی‌توان از سیستم عامل های پالم و بلک‌بری نیز غافل شد.

این خاطره بازی باعث شده تا کانال یوتیوب «Data is Beautiful» ظهور و سقوط سیستم عامل های مختلف در طول ۲۰ سال گذشته را به تصویر بکشد. این رقابت نفس‌گیر، چند نوستالژی دوست داشتنی و چند غافل‌گیری را نیز به همراه خود داشته است که پیشنهاد می‌کنیم خودتان در ویدیو زیر ببینید:

پس از دیدن ویدیو شاید متعجب شوید که چطور سیستم عامل سیمبین تا اوایل این دهه، همچنان یکه‌تاز بازار تلفن‌های هوشمند بوده است؟ یا چگونه ویندوز موبایلی که بعدها تحت نام ویندوز فون برای رقابت با بزرگانی چون اندروید و iOS توسعه داده شده بود، رفته رفته سهم بازار خود را از دست داد؟ همچنین چگونه سیستم عامل‌ هایی که شاید کمتر شناخته شده باشند، در حال رقابت با این دو غول هستند؟

البته برای هر کدام از سوالات بالا دلایل منطقی وجود دارد. مثلا مایکروسافت با بلندپروازی و انحصارطلبی، هم سیمبین را زمین زد، هم نوکیا را منحل کرد و هم ویندوز موبایل/ فون را از صحنه روزگار محو کرد. در این میان سهم بازار KaiOS شاید از دیگر سیستم عامل‌ ها بیشتر به چشم بیاید. اگر فراموش کرده‌اید، این سیستم عامل بیشتر روی گوشی‌های غیر هوشمند نصب هستند (نوکیا ۳۳۱۰، ۸۱۱۰ و این دست از گوشی‌ها).

سیستم عامل

نکته ای که نباید فراموش کنید این است که داده‌هایی که کانال یوتیوبی فوق از آن استفاده کرده است مربوط به داده‌های گارتنر است که بیشتر روی تعداد دستگاه‌های فروخته شده تمرکز دارد تا تعداد کاربران. برای مثال اپل با در اختیار داشتن تقریبا ۲۰ درصد از سهم بازار، حجم زیادی از سود‌ فروش جهانی تلفن‌های هوشمند را در اختیار دارد.

با این حال، در گذشته شاهد گوشی‌هایی با طراحی عجیب‌تر بوده‌ایم و با شروع تسلط گوشی‌های اندروید و آیفون، طراحی‌های جاه‌طبانه نیز جای خود را به ساندویچ‌های شیشه و فلز داده‌اند، ولی همچنان یاد و خاطره این گوشی‌ها در جایی مخصوص از قلب ما قرار خواهند داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • آریا

    مزخرفترین و اذیت کننده ترین سیستم عامل ویندوز موبایل بود. ویندوز فونم که به تاریخ پیوست اندرویدم اون موقعها جالب نبود مثل ویندوز موبایل همش هنگ و فریز بود وقتی رمهای گوشیهای اندرویدی بالاتر از 6 شد قابل تحمل شدن ولی در کل از وقتی iPhone 3GS مخصوصاً iPhone 4 گرفتم از شر سیستم عاملهای دیگه راحت شدم خدا روح استیو جابز رو بیامرزه ?

    • Erfanalone۹۲

      انگار تازگیا با اندروید کار نکردی اندروید الان با اندروید چهار پنج سال پیش به شدت فرق کرده

  • Daniel

    راستی اینستاگرام دیگه از ویندوز موبایل پشتیبانی نمیکنه
    واتزاپ هم تا 31 دسامبر هست فقط

  • Daniel

    من الان جز 0.01 درصدی ها هستم
    لومیا 1520

  • Mj Kianiapp

    هنوز یه Blackberry bold 9780 دارم و با دیدنش و وقتی باهاش کار میکنم یه حس خوب و عجیبی بهم میده...

  • MojtabaHere

    هنوز از سیمبین، میگو و ویندوزفون استفاده میکنم...

  • saeed۱۹۸۵۹

    جالب سیستم عامل ios هیچ وقت از ۲۳ درصد فرا تر نرفته و الان تو بدترین شرایط قرار داره یعنی فقط ده درصد
    انگار اپل باید روی چند تا گوشی اقتصادی کار کنه بلکن کمی این درصد ها جابه جا بشن

    • dariush eghbali

      آخی...باشه توراست میگی

      • saeed۱۹۸۵۹

        عزیزم یکمی منطق داشته باش فیلم نگاه کن بعد حرف بزن
        طبق فیلم اپل در بهترین شرایط ۲۳ درصد بازار داشته واقعا انقدر سخته اول فیلم ببینی بعد نظر بدی
        نمیفهم الان کجای حرف من اشتباه بوده ۲۳ درصد بودن بالاترین امار اپل یا درصد حال حاضر که فقط ده درصد کل بازاره باز هم طبق درصد های فیلم
        و کجای حرفم غیر منطقی که برای سهم بیشتر باید تلاش کنه هرچند همون ده درصد سود عالی براش داشته
        قبل از قضاوت امار رو اول مقایسه کنید

  • ابراهیم معتمد

    من از سیستم بادا استفاده کردم سیستم جالبی بود
    ولی سامسونگ بهش اهمیت نداد رفت سمت تایزن

مطالب پیشنهادی