ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چطور تولیدکنندگان سنتی آمریکایی یک‌شبه آموختند ونتیلاتور بسازند؟

در اواسط ماه مارس، زمانی که کرونا ویروس داشت به سرعت در آمریکا شیوع می‌یافت و تمام کارگران غیر ضروری در تمام ایالات به خانه فرستاده می‌شدند، جیم هکت، مدیرعامل فورد ۳۰ کارخانه تولید اتومبیل ...

شایان ضیایی
شایان ضیایی منتشر شده در ۲۱ فروردین ۱۳۹۹  |  ۲۲:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

در اواسط ماه مارس، زمانی که کرونا ویروس داشت به سرعت در آمریکا شیوع می‌یافت و تمام کارگران غیر ضروری در تمام ایالات به خانه فرستاده می‌شدند، جیم هکت، مدیرعامل فورد ۳۰ کارخانه تولید اتومبیل در شمال آمریکا را تعطیل کرد. در تماسی تلفنی با کاخ سفید که موضوع آن تاثیر پاندمیک بر تمام صنعت بود، هکت گفت: «کسی چه می‌داند، شاید ما هم باید ونتیلاتور بسازیم».

پنج روز بعد، فورد دقیقا برای این کار برنامه‌ریزی کرده بود. فورد و GE Healthcare به سرعت با تولید ونتیلاتور موافقت کرده و مشغول فراهم‌سازی بستر برای تولید ورژنی ساده‌تر از ماشین‌های همه‌چیز تمام GE بودند تا به بیمارستان‌ها و ایالاتی که غرق در بحران کووید-۱۹ بودند یاری برسانند. سپس همکاری با یک تولیدکننده فلوریدایی کوچک به نام Airon آغاز شد که ونتیلاتورهای کوچکش بسیار ارزان‌تر بودند و با سرعت و سهولت بیشتری در ابعاد وسیع تولید می‌شدند. هکت می‌گوید: «وقتی این مشکل پیش آمد، کاملا واضح شد که ما هم اینجا مسئولیت داریم».

او تنها نیست. در سراسر آمریکا، تولیدکنندگان مختلف -نظیر فورد، جنرال موتورز و زیراکس- که به صورت معمول کارخانه‌هایی با نرخ تولید ملال‌آور دارند، به سرعت به دنبال تولید ونتیلاتورهای تازه در ابعادی برابر با هزاران یا صدها هزار واحد بودند،‌ با بیشترین سرعتی که امکان‌پذیر بود. در واقع این بزرگ‌ترین تلاش همگانی تولیدکنندگان آمریکایی در برهه‌ای غیر از زمان جنگ به حساب آمده و قرار بود در عرض چند هفته کاری انجام شود که تولیدکنندگان وسایل پزشکی برای انجامش ماه‌ها یا سال‌ها زمان نیاز داشتند.

پاملا فرای، نایب رییس Airon توضیح می‌دهد که: «تعداد محدودی تولیدکننده ونتیلاتور وجود دارد و هرکدام از این تولیدکنندگان به صورت آنی به تامین نیازها می‌پردازند. بنابراین اینطور نیست که یک تولیدکننده حتی ۱۰۰ -چه برسد به ۱۰۰ هزار- ونتیلاتور در انبار داشته باشد».

ونتیلاتورها که هوا و اکسیژن را به درون ریه‌های بیمارانی که دیگر قادر به تنفس نیستند پمپاژ می‌کنند، از آن دسته از دیوایس‌های پزشکی هستند که هیچکس دلش نمی‌خواهد به آن‌ها نیاز پیدا کند. اما برای افرادی که به شکلی وخیم به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، هیچ جایگزین بهتری وجود ندارد. انستیتوی معیارها و ارزش‌سنجی سلامت در دانشگاه واشنگتن تخمین می‌زند که بیمارستان‌ها در عرض چند روز به ۱۷ هزار ونتیلاتور نیاز خواهند داشت تا امکان مقابله با پاندمیک در اواسط ماه آپریل مهیا باشد.

ایالاتی مانند نیویورک به خاطر موارد بسیار زیاد ابتلا به کووید-۱۹ مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند و قبلا نسبت به کمبود ونتیلاتور در ابعاد چند ده هزار واحدی هشدار داده بودند. بنابر گزارش جان هاپکینز، ایالات متحده پیش از وقوع پاندمیک ۱۶۰ هزار ونتیلاتور داشت که ۶۲ هزار تا از آن‌ها دستگاه‌های همه‌چیز تمام بودند و ۹۸ هزار تای دیگر دستگاه‌هایی که می‌توانستند نیازهای اساسی را هنگام چنین بحرانی برطرف کنند.

از یک سو ونتیلاتورهای پیچیده و الکترونیکی را داریم و از سوی دیگر ورژن‌هایی ساده‌تر که یکبار مصرف هستند و بیرون از ICU کارایی بیشتری دارند. قیمت‌ها با ۱۲۰ دلار به ازای ونتیلاتورهای یک‌بار مصرف آغاز می‌شود و به ۲۰ هزار دلار برای یک دستگاه پیشرفته می‌رسد. فورد که هیچ سودی از این پروژه نمی‌برد، قرار است تا روز یکم ژوئن بالغ بر ۶۱۳۲ واحد به دست بیمارستان‌ها برساند. شرکت اسپیس اکس ایلان ماسک هم قرار است خط تولیدی برای دیوایس‌های Medtronic راه بیندازد.

شرکت دایسون که جاروبرقی تولید می‌کند هم مشغول تولید ونتیلاتوری است که خودش طراحی کرده. زیراکس مشغول تولید ونتیلاتورهای یک‌بار مصرف شده و در این پروژه با شرکت کوچک Vortran همکاری می‌کند. تولیدکنندگان قبلی ونتیلاتور مانند ResMed و فیلیپس هم سرعت تولید را افزایش داده‌اند تا در زمان مورد نیاز موجودی داشته باشند. کارآفرینان حوزه پزشکی هم شرکتی به نام BreathDirect تاسیس کرده‌اند تا دیوایس‌هایی بسیار ساده برای شرایط بحرانی تولید کنند. درحالی که تمام این کمپانی‌ها مشغول بازنگری در کارخانه‌های خود بودند، دولت ترامپ در روز ۱۸ مارس در دستوری اجرایی اعلام کرد ونتیلاتورها اولویتی ملی هستند و بنابر قانون تولیدات دفاعی، باید با سرعت بیشتری تولید شوند.

تولیدکنندگان خودرو تاریخچه‌ای طولانی در تغییر کارخانه‌های خود و مشارکت در تولید انبوه نیازهای ملی دارند. در جریان جنگ جهانی دوم، فورد، جنرال موتورز و دیگر خودروسازان به عرصه تولید بمب‌افکن و تسلیحات نظامی ورود کردند. در واقع هکت هم می‌گوید که خیلی زود یکی از اعضای خانواده موسس فورد این موضوع را به او یادآوری کرد. «ادسل فورد که در هیئت مدیره ما است و پدرش هنری فورد دوم بود با من تماس گرفت. او به گفت تو از تاریخچه این کمپانی در مواقع بحران با خبری و مدیرعامل هستی. می‌دانی که ما نقشی برای ایفا کردن در این زمان داریم».

فورد می‌گوید تا روز چهارم جولای ۵۰ هزار ونتیلاتور تولید می‌کند. جنرال موتورز قصد دارد تا ماه می، هر ماه ۱۰ هزار واحد تولید کند. استارتاپ BreathDirect هم تا ماه ژوئن، ۴۰ هزار ونتیلاتور ساده تولید خواهد کرد. زیراکس هم برای تولید ۱ میلیون ونتیلاتور یک‌بار مصرف برنامه‌ریزی کرده که نیاز بسیاری از بیماران کووید-۱۹ را کاملا برطرف خواهند کرد. درحالی که دریافت جوایز سازمان غذا و داروی آمریکا معمولا ۱۰۰ روز یا بیشتر طول می‌کشد، جوازهای فوری در کمتر از ۲۴ ساعت صادر می‌شوند.

اما علی‌رغم تلاش همگانی، این دیوایس‌ها در اکثر مواقع قادر به یاری‌رسانی به نیویورک یا دیگر مناطق بحرانی مانند دیترویت و نیو اورلئانز نخواهند بود که همین حالا به هزاران ونتیلاتور نیاز دارند. حتی ورژن‌های ساده ونتیلاتورها، دیوایس‌هایی پیچیده هستند که نمی‌توانند به سرعت تولید شوند. بنابراین گپ ماه آپریل باید با رساندن ونتیلاتور از جایی که آن‌ها را دارد به جایی که نیازمند آنهاست پر شود یا اینکه ونتیلاتورها تقسیم شوند و یک ونتیلاتور به صورت مشترک و همزمان توسط دو بیمار کووید-۱۹ استفاده گردد.

دکتر تام فرایدن، مدیر پیشین مراکر پیشگیری و کنترل بیماری و مدیرعامل کنونی Resolve to Save Lives توضیح می‌دهد که: «ما حالا شاهد افزایش ارسال سریع ونتیلاتور به مناطقی هستیم که بیشترین نیاز را دارند.» اما او اضافه می‌کند که گپ همچنان باقی مانده. تا ماه مه، اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش رود، تولیدات جدید به عرضه هزاران ونتیلاتور عرضه می‌شود و تولید در ماه ژوئن و جولای نیز ادامه می‌یابد.

Airon را در نظر بگیرید. یک تولیدکننده کوچک ونتیلاتور که در مرکز همکاری فورد و GE Healthcare است. اریک جرده این کمپانی را در سال ۱۹۹۷ تاسیس و آن را به یگی از تولیدکنندگان قابل احترام ونتیلاتورهای ساده تبدیل کرد. اما این شرکت ساکن ملبورن در روزهای عادی تنها سه ونتیلاتور تولید می‌کند و در زمان شیوع کرونا ویروس این تعداد به ۱۰ ونتیلاتور در روز رسیده.

بنابراین وقتی در روز ۲۶ مارس MedWorld Advisors دو شرکت Airon و GE Healthcare را به یکدیگر متصل کردند، دو کمپانی سریعا به توافق رسیدند: جنرال موتورز تکنولوژی Airon را لایسنس می‌کند و فورد تا چهارم جولای به تولید ۵۰ هزار ونتیلاتور می‌پردازد. این ماشین‌ها که به جای برق به فشار هوا متکی هستند و ۷۰۰۰ دلار قیمت دارند، به شکلی بسیار آسان‌تر از مدل‌های الکترونیکی با قیمت ۲۰ هزار دلار یا بیشتر تولید می‌شوند.

ونتیلاتورهای Airon بالغ بر ۲۰۰ قطعه دارند و تولیدشان نیازمند ۱۵ الی ۲۰ گام مختلف در تولید است. در مقام مقایسه، قطعات اتومبیل‌ها به مراتب بیشتر بوده و تولیدشان هزاران گام دارد.

در روز سوم آپریل، تنها هشت روز بعد از ملاقات با اعضای تیم Airon، فورد چراغ سبز سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت کرد. در همان آخر هفته، تیم فورد به تحلیل قطعات ونتیلاتورها پرداخت و متوجه شد از کجا قادر به تامین‌شان است: نکته‌ای مهم از آن‌جایی که عدم تامین حتی یک قطعه می‌تواند تمام خط تولید را دچار مشکل کند. جیم بامبیک، نایس رییس قورد در یک کنفرانس خبری گفت: «یکی از مزایای پروژه اینست که می‌توانیم با سرعت پیش برویم. کاهش پیچیدگی تولید با دیوایس Airon به ما اجازه می‌دهد به هنگام فوریت سریع عمل کنیم».

اما تلاش‌های دیگری هم صورت گرفت. Medtronics که غولی در زمینه دستگاه‌های پزشکی است گفت طراجی ونتیلاتورهای خود را با هر تولیدکننده‌ای به اشتراک گذاشته و اجازه تولید را به آن‌ها می‌دهد. BreathDirect هم یک ونتیلاتور ۱۰ هزار دلاری جدید به کمک مدیر ارشد فنی شرکت Bunnel طراحی کرد که معمولا ونتیلاتورهایی با فرکانس بالا برای نوزادان می‌سازد. زیراکس هم با Vortran وارد همکاری شده تا ونتیلاتورهای یک‌بار مصرف ۱۲۰ دلاری برساند.

تا اویل آپریل، به نظر می‌آمد تمام کمپانی‌های تعلیق شده حالا خود را به کووید-۱۹ اختصاص داده‌اند. سخنگوی BreathDircet می‌گوید: «اگر صادق باشم، این بشترین سرعتی است که در هر جایی دیده‌ام. خوابیدن جز گزینه‌هایمان نیست».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (36 مورد)
  • shadmehr12

    ایران با چهل سال مدیریت بد ، و چهل سال تحریم، الان هیچ کار خاصی انجام نداده برای کرونا ، ولی ترامپ مجبور شده فرمان جنگی بده شده یک کار رواااااانی

    • pylordvader

      کی میگه فرمان ترامپ اشتباهه ما می گوییم کل امریکا به انتها رسیده امریکا از دوران طلایی دهه 90 و ترک تازی بدون شوروی به دریوزگی افتاده است

  • pylordvader

    تو امریکا شما به تولید کنند بخش خصوصی نمی توانی دستور بدهی پس چیزی به نام تولید ونتلاتور داوطلبانه وجود ندارد ترامپ با فرمان جنگی حالت جنگی اعلام کرد بعد سیا با 4 تا ون سیاه و افراد مسلح خیلی محترمانه پیش رئیس جنرال موتورز رفتند ایفونش را روشن کردند اون را خیلی شیک نشاندند تا در مقابل یک شبکه خبری اعلام بکند که حتما هممممممکککاری می کنه
    اموختند ؟ چی را اموختند ؟ مگه مسئله بلد نبودن بود مسئله نساختن بود چون به سود شرکت های خصوصی نبود اونهایی هم که کارشان این بود نمی خواستند جنس را ارزان بفروشند حتی اگر خریدار خارجی داشتند به اون می فروختند و اصلا هم برایشان مهم نبود چند نفر بمیرند !

    • saeid538

      ساندیس را نی زده و روغن بنفشه خنک را برای تسکین درد چندین ساله استعمال میکند

      • pylordvader

        کیسه پلاستیک را پوشیده در یخچال حمل مرده گان چرتی می زند تا به سوی جزیره هارتلند برود و زیر سایه مجسمه ازادی در گور دسته جمعی بمرگد

  • pylordvader

    فکر کن بعد از کلی درس خوندن و از جیب مردم خودت نابغه شدن مدال های المپیادت را جمع کنی تافل بگیری سرمایه پدرو مادرت را به جیب بزنی بری تو نیویورک بعد یک زندگی سگی و گیتار زدن تو مترو و زندگی در اپارتمان 40 متری بدون اسانسور میان موش و سوسک بمیری و چون هیچ خانواده ای نداری در گور دسته جمعی دفنت کنند اونم کجا تو امریکا در بهشت رویاهات تو گور دسته جمعی برای همیشه محو بشوی همه اینها فقط برای 0.1% شانس گهی که داشتی !!!

  • pylordvader

    فکر کن از 7.8 میلیارد انسان 8.6 میلیون نفر در نیویورک هستند و شانس شما برای اینکه در نیویورک زندگی کنید 0.1% باشد بعد از بخت بد تو نیویورک زندگی کنی شاید هم با هزار مصیبت و اتش زدن مال و اعتبار خودت به نیویورک مهاجرت بکنی بری تو سفارت امریکا و از مردم کشورت هیولا بسازی از رهبرانت تصویری از جنایتکار و ادم کش بسازی بعد بالاخره با هزار و یک مصیبت بری امریکا و در شهر رویاهایت زندگی بکنید
    بعد کرونا بیاید و بمیری ولی چون هیچ خانواده ای نداری در هارتلند نیویورک در گور دسته جمعی دفنت بکنند
    تو فقط 0.1% شانس داشتی که در نیویورک زندگی کنی می تونستی در کشور خودت باشی تا لا اقل موقع مردن مثل سگ دفنت نکنند

    • saeed70935

      دمش گرم. هر کی این مدلی زندگی کرده. شجاعت داشته تلاش کرده به خواسته هاش برسه. بعد مرگ چه فرقی میکنه کجا دفن باشه. ضمنا اون تلاش کرد مثل سگ زندگی نکنه.

      • pylordvader

        بهت حق می دهم چون تجربه واقعی زندگی سگی در غرب را نداشتی باید در غرب زندگی کنی تا قدر ایران را بدانی

  • pylordvader

    چطور تولیدکنندگان سنتی آمریکایی یک‌شبه آموختند ونتیلاتور بسازند؟
    پاسخ :
    به زور و فرمان جنگی ترامپ

  • pylordvader

    اگر در ایران احتکار می کنند همون احتکار در غرب خصوصی سازی نام دارد علت اینکه در ایران کمبود امکانات نیست این است که تولید کنند چه دولتی چه خصوصی هم اخلاقا هم قانونا موظف هستند نیاز مردم را تامین بکنند
    ولی در غرب ترامپ یک چیر لییدر است پشتیبانی است و بخش خصوصی در بدترین شرایط می تواند از دادن دستگاه های مورد نیاز مانند ماسک یا ونتلاتور به بیمارستان خود داری بکند همان کاری که یک ماه است بخش خصوصی مانند تسلا و جنرال موتورز انجام می دهد یک ماه است فرماندار و شهر دار نیویورک به دولت امریکا و بخش خصوصی التماس می کنند که دستگاه ونتلاتور به بیمارستان ها بدهند و لی تا ترامپ فرمان جنگی نداده بود حتی بخش خصوصی از فروش ان تا گران شدن امتناع می کرد
    دزدی یا اختلاس یا احتکار هر 3 جزو اصول خصوصی سازی غربی هستند معادل امریکایی اش هم دزدی=رقابت و اختلاس=سرمایه داری و احتکار=انبارداری است
    الان ایالت های امریکا با هم بر سر ماسک رقابت می کنند و محموله های کمک های کشور بزرگ چین به اروپا توسط امریکای حقیر دزدی می شود امریکای دزد و راهزن علنا این کار را در روز روشن انجام می دهد
    کشور های غربی برای سرپوش گذاشتن به حقارتشان به دروغ می گویند کمک های چین تاریخ گذشته است اکی کمک نمی خواهید خودتان تهیه کنید الان پزشکان کوبایی به داد مردم ایتالیا رسیده اند می فهمی پزشک های کوبایی !!!!
    لطفا بیدار بشوید امریکا هر چیزی باشد نهایتا ساخته دست بشری مثل من و شما است و ما مردم ایران هم می توانیم بهتر از امریکا را بسازیم پس خود تحقیری و ماله کشی و غرب گدایی را کنار بزاریم و از کشور هایی مثل سنگاپور چین کره جنوبی درس بگیریم

    • Hossein MI

      تا حالا پیش نیومده بود این حجم از توهمات رو در یک نفر ببینم!

  • pylordvader

    ریپلی ها را که می خوانم کلی خنده ام میگیره یاد اون مثل می افتم ارباب بخشیده نوکر نمی بخشه ! خود امریکایی ها به ترامپ انتقاد می کنند یک عده ماله می کشند البته حق هم دارند یک عمر یک بت از عقاید پوچ را بسازی بعد یک شبه همه چیز به باد برود قبولش برای ادم خیلی سخته
    ? ? ? ?

  • Amir_Safari

    من نمیدونم چرا تو ایران ک یکی از بدترین شرایطو داره(طبق آمار واقعی ن ساختگی دولت)تا حالا حرف ونتیلاتور نزدن،در حالی ک بقیه کشور ها میگن صدها هزار واحدشو نیاز داریم.

    • pylordvader

      چون در ایران همه امکانات چه کم چه زیاد در اختیار بیمارستان ها قرار می گیرد نه مثل امریکا که تا ترامپ فرمان جنگی نمی دهد شرکت های خصوصی مثل تسلا و جنرال موتورز کاری نمی کنند

  • XiiX

    اینها دارن برای دو سه ماه آینده برنامه ریزی میکنن!!!

    • FromEarth

      رفیق تا 2-3 ماه دیگه نصف تمدن بشر ترکیده. کلا نسل بشر بدجوری سر این ویروسو اون آتیش سوزی عجیب غریب تو استرالیا ریییی د!

    • pylordvader

      اره جانسون هم برای ازمایشات بیشتر در بیمارستان بستری شده است گویا فشار خونش افتاده بود

      • XiiX

        ریپلای توی دیجیاتو دونه ای چند حساب میکنن؟؟؟

        • pylordvader

          بستگی داره اگر سفارت کانادا حساب کنه می تونی بچه ات را هم اونجا به دنیا بیاری تا یک مشت دانشمند نمای احمق تو هنگ کنگ و تلاویو و تگزاس روی ویروس ژنتیک کار کنند غافل از اینکه از زمان دایی جان ناپلئون ژن ایرانی و امریکایی در هم امیخته شده اند و جدایی نا پذیرند
          +18k

          • XiiX

            دانشمندای تلاویو نبودن که تو از کودکی فلج اطفال میگرفتی و هر موقع مریض میشدی چون سرنگ رو تلاویوی ها اختراع کردن مجبور بودی همه چیز رو شیاف کنی.

          • pylordvader

            در هیچ کجای تاریخ چیزی به نام فلج اطفال ثبت نشده ولی یک دفعه چطور تو این 200 سال اینهمه ویروس بوجود امد یهو ابله سرخپوست ها را منقرض کرد فلج اطفال ایرانی های عشایر را یکجا نشین کرد البته من به دانشمندان قدیمی احترام می زارم چون مثل امروزی ها انقدر عجول نبودند که غافل از ترکیب ژنتیکی در طول تاریخ ویروسی را برای ژن ایرانی طراحی کنند غافل از اینکه ایرانی ها همه جای دنیا پخش شدند و در این 100 سال حسابی هم حال کردند

  • pylordvader

    محققان امریکایی در روزنامه نیویورک تایمز اعلام کردند عامل اصلی گسترش بیماری کرونا از منابع اروپایی بوده است نه منابع اسیایی !!!!
    معلوم نیست کدام سازمان جاسوسی غربی شاید هم موساد به صورت موازی و همزمان در حال پخش ویروس کرونا در اسیا و اروپا و امریکا است که هر در پنجره ای را که می بندند نه تنها بیماری کمتر نمی شود بلکه گسترش می یابد

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی